XS750 deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zit stiekem ook te lonken naar een driecilinder. Een xs 750 of 850 lijken me goede kanshebbers maar de SE, de chopper is niet zo mijn ding.
 
Andere voorvorkpoten met bijpassende remklauwen er in en het rijdt als een gewone XS ;)

Hoe ik dat weet, zelf al eens gedaan :+
 
Andere voorvorkpoten met bijpassende remklauwen er in en het rijdt als een gewone XS ;)

Hoe ik dat weet, zelf al eens gedaan :+

Toch zijn er links en rechts meer verschillen, bijv de tank maar ook de montage van de tank op het frame.
999,- is niet belachelijk voor zo'n motor, zeker niet, maar als basis van een verbouwproject toch wel wat aan de prijs..
Wat wel een voordeel is is dat je met zo'n ding redelijk weet wat je koopt en de goedkopere zijn van in zijn geheel veel slechter.

Voor degenen die in Hardenberg zijn geweest; hoe was dat??
 
Toch zijn er links en rechts meer verschillen, bijv de tank maar ook de montage van de tank op het frame.
- Voorvork van een non-special monteren
- Andere tank zoeken (als dat nodig is)
- Steuntjes voor de tankrubbers inkorten (zijn korter op een gewone t.o.v. een special)

En uiteraard het zadel en stuur vervangen, etc. Ik zou er ook niet aan beginnen, maar goed :P
 
Ik zit stiekem ook te lonken naar een driecilinder. Een xs 750 of 850 lijken me goede kanshebbers maar de SE, de chopper is niet zo mijn ding.

Als jij er aan gaat beginnen, ben ik nu al benieuwd/enthousiast!

Als basis, neem liefst een 750 "E" of "F" met type 2 carburateurs (choke die je naar de zijkant open trekt) en electronische ontsteking. Een SE heeft dit overigens ook, deze hebben ook de latere, sterkere motor.
Een goede 850 is in Nederland een behoorlijke zeldzaamheid. In Duitsland kan je ze zo vinden, maar tegen voor onze begrippen 'astronomische bedragen!

Het is weer voorjaar, dus waarschijnlijk komt er wel weer wat los binnenkort.
De prijzen zijn alleen niet meer zo 'dramatisch' laag als enkele jaren geleden...
 
Kan dus pas zaterdagavond melden hoe het was. Planning rond 11 uur aldaar. Rijtijd over de snelweg rond 2.15 uur (niet leuk rijden, maar binnendoor kost echt teveel tijd).

Mogelijk bij de terugweg eerste stuk binnendoor.

Op "jacht" naar glazendeel koplamp XS met halogeenlamp.
Voorvorkpoten van een XS400 (a2a) en schokdempers voor een XS400. Liefst tijdsbeeld passend.

Ga op mijn Fazer.
 
haha ja betrapt ;-)

Ik heb er het weekend nog op gereden en tot de conclusie gekomen dat ik iets praktischers wil.
Ondanks dat ik er bloed, zweet en tranen in heb zitten en ernaar kan blijven kijken, gaat ie toch de deur uit.
Ik wil meer weekendjes weg met de motor en langere ritten gaan doen en niet de hele tijd op de weerapp hoeven te kijken of het gaat regenen..

Delen mag natuurlijk.
 
Hardenberg was voor mij niet echt interessant. Vooral veel Zundapp en gereedschap. Nog wat XS 650's gespot. Weinig bakken met meuk dat ik kan gebruikten.

Was wel lekker weer en prima locatie. Redelijke drukte om 8:00 en koffie was drab.

Blijft de leukste beurs van het jaar.
 
Vuk Mick...wanneer was je er weer weg?
Ik ben er rond 10.30u een half uur-3/4u geweest met m'n Mini-Me, maar het mannetje was niet lekker dus eigenlijk vrij snel weer huiswaards gegaan.

Gisteren tijdens de OBT kwam ik tot de conclusie dat ik 'Kamikaze' (XS750-met-850-blok) de deur uit moet doen; ik krijg er tè zere handen van.
Kan de brommer niks aan doen, het is de nasleep van een ongeval 8 jaar terug waardoor mijn middenhands-beentjes niet meer op hun plek blijven tijdens het knijpen...
Moet nog eens nadenken over een geschikte prijs...
 
Vuk Mick...wanneer was je er weer weg?
Ik ben er rond 10.30u een half uur-3/4u geweest met m'n Mini-Me, maar het mannetje was niet lekker dus eigenlijk vrij snel weer huiswaards gegaan.

Gisteren tijdens de OBT kwam ik tot de conclusie dat ik 'Kamikaze' (XS750-met-850-blok) de deur uit moet doen; ik krijg er tè zere handen van.
Kan de brommer niks aan doen, het is de nasleep van een ongeval 8 jaar terug waardoor mijn middenhands-beentjes niet meer op hun plek blijven tijdens het knijpen...
Moet nog eens nadenken over een geschikte prijs...

8-11 ben ik er geweest. Ik heb nog een ID met een blauwe plaat zien staan, was jij dat? Die 850 is een leuke schopkontbrommer met toffe uitlaat.
 
Vuk Mick...wanneer was je er weer weg?
Ik ben er rond 10.30u een half uur-3/4u geweest met m'n Mini-Me, maar het mannetje was niet lekker dus eigenlijk vrij snel weer huiswaards gegaan.

Gisteren tijdens de OBT kwam ik tot de conclusie dat ik 'Kamikaze' (XS750-met-850-blok) de deur uit moet doen; ik krijg er tè zere handen van.
Kan de brommer niks aan doen, het is de nasleep van een ongeval 8 jaar terug waardoor mijn middenhands-beentjes niet meer op hun plek blijven tijdens het knijpen...
Moet nog eens nadenken over een geschikte prijs...
Is dat nog jouw enige/laatste XS?? Dat kan toch niet.. TripleXS zonder XS...??
 
Vanavond toch nog wat gedaan aan de 850. Carbs zitten weer op hun plek. Zijn voorzien van hele schone stationairsproeiers.

Was natuurlijk even worstelen met de rubbers maar het zit weer vast. Morgen even benzine halen en dan kijken of het beter loopt. De carbs zijn op het oog synchroon gesteld (lees de spleet met tegenlicht van de vlinderkleppen is overal even groot/klein).

En ja, wat moet is zeggen TripleXS zonder XS '(
full
 
Ik heb op mijn benzinekranen drie standen: ON, RES en PRI. Nou zou ik dus verwachten dat PRI 'dicht' betekent maar volgens mij is dat niet zo (net half uur gereden op standje PRI, krijgt gewoon benzine). Heb het geprobeerd op te zoeken maar kon geen eenduidig antwoord vinden, iemand hier die duidelijkheid kan bieden?

EDIT: toch duidelijkheid kunnen vinden, PRI standje zorgt voor continue stroom van benzine, terwijl ON en RES enkel vullen als de cilinders een vacuum zuigen. Opmerking hierbij was dat je de kraan nooit in PRI moet laten staan omdat je carbs anders benzine dumpen in de carter, klopt dat? Mijn XS heeft de afgelopen maanden in stalling gestaan met kraan op PRI, moet ik nu per direct de olie vervangen omdat er kans is op benzine in de krukaslagers?

Foto:

4hxxr2g.jpg
 
Laatst bewerkt:
Yamaha had op veel modellen een vacuumgestuurde benzinekraan.
werkt prima als het spul nieuw is, als het wat ouder wordt reden tot voortijdig overlijden van het motorblok..
De vlotternaald dicht niet goed af, waardoor de benzene bleef lopen en langs de zuigerveren het blok inliep...> olie verdund > glijlagers kapot > enkeltje sloop..

De kraan heeft dus geen 'uit'-functie.
PRI = kraan open voor start, zonder motorvacuum
ON = aan onder vacuum
RES = reserve.

Je doet er goed aan de vacuumleidingen af te doppen en de kranen om te bouwen tot manuele, dan kunnen ze in ieder geval DICHT

VWB verkoop: zoals al eerder aangegeven ben ik er nog niet over uit...Ik rij al 20+ jaar met de Yam triples dus ook ik kan maar moeilijk wennen aan het idee triplexs-loos te zijn...
Nog maar eens een nachtje of wat slapen..
 
Laatst bewerkt:
Snelle reactie, bedankt! Als ik het goed begrijp is ON dus het veiligste standje nu we een aantal decennia van het bouwjaar af zitten? En zou ik zsm de ON om moeten bouwen tot OFF door dat gat af te dichten?
 
Je doet er verstandig aan Lennaert om de tank leeg te laten lopen, de kraan te verwijderen en hem te demonteren om te zien wat nodig is hem om te bouwen naar een kraan waar een echte OFF functie op zit.
Deze vacuumdingen gaan vroeg of laat fout..

Kijk even of ze niet al omgebouwd zijn; zit er nog een dun vacuumleidinkje aan de kraan die naar de kop gaat?
Dan kan het zo maar zijn dat PRI nu ON is en RES OFF.
Trek even de benzineslang van de kraan en probeer alle draaistandjes..
 
Laatst bewerkt:
Net gekeken, zit geen leidinkje van de kranen naar de kop, enkel de benzineslang naar de carbs. Heb een berichtje gestuurd naar de bouwer om te vragen of hij hier al iets aan gedaan heeft, anders ga ik het even testen.

Je raadt dus aan om de RES tot OFF om te bouwen? Waarom niet de PRI stand? Anders heb ik geen reservestand in geval van nood?
 
Net gekeken, zit geen leidinkje van de kranen naar de kop, enkel de benzineslang naar de carbs. Heb een berichtje gestuurd naar de bouwer om te vragen of hij hier al iets aan gedaan heeft, anders ga ik het even testen.

Je raadt dus aan om de RES tot OFF om te bouwen? Waarom niet de PRI stand? Anders heb ik geen reservestand in geval van nood?

De PRI is de doorlaatstand die niet vacuumgestuurd is, dus vergelijkbaar met de normale ON. Dus logisch om die daarvoor te gebruiken.
Had theredone zijn kraan ook niet omgebouwd? Kijk anders zijn topic ff door, daar is een hoop fotomateriaal en info te vinden!

Heb op mijn XS inderdaad ook simpele aftermarket ON/OFF dingen zitten. Kijk hier es...

@tripleXS; weet niet hoe jouw Kamikaze d'r uit ziet, maar kun je hem niet ombouwen naar wat rechtere zitpositie? Of gaat dat niet helpen?
 
Laatst bewerkt:
Ter afronding van dit onderwerp: net contact gehad met de bouwer en hij heeft de kranen al aangepast. RES is nu OFF en zowel PRI als ON zijn ook daadwerkelijk ON.

Wel gelijk nieuwe olie gehaald want het arme beest heeft dus de hele winter met open kranen gestaan..
 
Waarschijnlijk dus het draaigedeelte met de linker en de rechterkraan verwisseld dan. Enige nadeel is dat je geen reserve meer hebt dan.
 
Yess dat was precies hetgeen wat hij noemde. Geen reserve kan ik mee leven, rij de tank sowieso nooit heel leeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan