XS750 deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi gezegd, Fred. Wat mij aantrekt in een span is dat het enerzijds weer eens wat anders is, en dat het me toch ook wel erg leuk lijkt mijn dochter af en toe eens mee te kunnen nemen voor een rondje om de kerk.
Eerst was ik van plan mijn Guzzi te gaan gebruiken, maar eigenlijk vind ik die te mooi. Ik heb de XS (met 850 blok) in half verbouwde staat staan, maar het wordt steeds meer een caferacer, en daar heb ik er al een van. Vandaar het idee om die te gaan gebruiken. Dat ik een 900cc set heb liggen voor wat extra nm's en er een cardan op zit past in het plaatje.
Eigenlijk zou ik iets aparts willen maken, maar waarschijnlijk is beginnen met een kant en klaar bakkie en onderstel het beste. De Ural bakken vind ik niet echt mooi, dus dan wordt het al gauw een Velorex. Leuk winterprojectje als het allemaal doorgaat :)

@Pascal, we hebben wel ongeveer dezelfde voorkeur qua motorisatie; een triple, een span en ik had mijn oog laatst op een oude Harley laten vallen (uiteindelijk niet gedaan omdat ik daar nul ervaring mee heb, en het al gauw een bodemloze put kan worden).

gr Ernst
 
Kunnen we zodadelijk een XStripl zijspan topic gaan beginnen.
Ik had pas een R80 met velorex zijspan geleend om een rondje te rijden met m'n neefje en nichtje, die vinden m'n motoren helemaal geweldig alleen zijn nog een beetje te jong om achterop te gaan. Ze vonden het geweldig, en ik ook, heeft weinig met motor rijden te maken maar heeft een hele hoge fun factor.

Als ik tegen een leuk bakje aanloop (velorex of duna) dan moet die er bij ook maar aan denk ik.
 
Als je eens iets anders wilt als bakkie, dan moet je een oude botsauto van de kermis op de kop zien te tikken en die eraan hangen. Is ook niet uniek maar wel anders en zeker leuk !
 
ik kan alleen maar zeggen zijspan rijden is een kick hoe of wat voor ding het ook is
 
Internet defect; dan maar de schuur in.
Cartepan maar eens flink geboend.
full
 
Velorex bak is heel licht, bedoelt om aan een licht motortje te hangen (bv. een jawa is ongeveer 150KG).
een te lichte bak aan een zware motor gaat niet goed komen, ga maar eens browsen onder zijspannen topic.
degene die daar rondrijden hebben vaak zelf een "zwaarder" frame gebouwd.

geen ervaring met een xs850 maar erg blij met mijn xs1100 span.
 
Heb vorig weekend met een bmw R80 met velorex bak gereden en dat ging goed. Moet wel zeggen dat dat het enige span is waarmee ik gereden heb en heb dus geen vergelijkings materiaal.

Waarom zou je trouwens een zwaarder span er aan moeten hebben? met een lichter span heb je toch juist minder tegen werking met gas geven en remmen?
 
Heb altijd begrepen dat het gewicht van de bak niet minder dan 1/3 van het gewicht van de motor moet zijn, omdat anders het span te snel los komt in rechterbochten.
Ik schat mijn 850 op ca 210kg (is veel vanaf gehaald). Dan zou een bak van 70kg (leeg) dus goed moeten gaan. En anders wat ballast erin.
Wat ik eigen overweeg is om een eigen onderstel te maken, waar ik ook zonder bak mee kan rijden (bijv. voor het vervoeren van lading). Dat zou dan uit praktische overwegingen weer niet te zwaar moeten zijn. In dat geval kom je natuurlijk nooit aan het gewenste gewicht. Toch zie je dat soort dingen wel rijden. Hoe zouden die dat doen?
Overigens, het moet allemaal wel een grapje blijven, ik verwacht er geen snelweg mee te gaan rijden. Mocht het ooit serieus worden, dan kijken we wel weer verder :)
 
@Pascal

het lijkt op een oostblokkertje...

:Y

...waarschijnlijk een 2tact

:N

Tis een AWO 425; een BMW R25 kopie..

@Mapster:

ik had mijn oog laatst op een oude Harley laten vallen..

Auw! moet je niet doen, daar zijn ogen niet voor... :P

..(uiteindelijk niet gedaan omdat ik daar nul ervaring mee heb, en het al gauw een bodemloze put kan worden)

Had ik ook niet, en valt reuze mee.
Een revisie is vooral duur omdat onderdelen duur zijn (zodra er 'H-D' opstaat is het meteen goud ofzo..).
Als het eenmaal rijdt is het niet duurder dan een ander oud lijk..
 
Laatst bewerkt:
@Mapster:Auw! moet je niet doen, daar zijn ogen niet voor... :P
Altijd nog beter dan een HD op je oog laten vallen :)

Nu ik je toch aan de lijn heb: weet jij of er veel verschil tussen het frame van een 1100 en een 750 zit? Ik zit net het topic van @leluk2000 door te nemen (stoer ding!), en zag daar wat foto's van de ophanging zoals EML die kennelijk ooit gemaakt heeft. Veel simpeler dan ik gedacht had (zat aan subframes enzo te denken).
 
Ja en nee:

een 1100 frame is natuurlijk breder en steviger.
Maar van zijkant gezien is het zowat gelijk, dus de zijspan ophanging van 'Leluk' kan eigenlijk rechtstreeks overgenomen worden op de triple.
 
Even vervolg slecht startende XS750:

Ontsteking gecontroleerd en vervroeger nagekeken, alles lijkt okee.
Starten na een paar keer trappen, maar sloeg af toen ik hem stationair wilde afregelen met de stelschroef. Hierna wil hij niet meer aanslaan.
Heb een krachtige vonk, maar de bougies slaan zwart uit en geen leven in de brouwerij.

Iemand nog een idee?
 
Lastig verhaal Theo, zwart lijkt me rijk afgesteld, maar dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.....



Wie weet waar ik een nokkenasketting sluiting kan kopen?

Zat er niet bij ........
 
Inderdaad: zwart is te rijk...choke erop?
Even zonder choke starten met volgas > veel lucht..

De nokkenasketting is een standaard maat die op meerdere types en merken wordt gebruikt (oa Kawa)
Elke motordealer heeft óf zo'n ding op voorraad of kan er snel aankomen.

94600-02001-00 JOINT, CHAIN (BF05M)
 
Inderdaad: zwart is te rijk...choke erop?
Even zonder choke starten met volgas > veel lucht..

De nokkenasketting is een standaard maat die op meerdere types en merken wordt gebruikt (oa Kawa)
Elke motordealer heeft óf zo'n ding op voorraad of kan er snel aankomen.

94600-02001-00 JOINT, CHAIN (BF05M)
is dat deze:
NOKKENAS KETTING 219FTSS DHA-124 YAMAHA XS750/850 [DHA-124/7411259] - €44.50 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

en de HY-Vo ketting (krukas-bak), is daar nog aan te komen (voor een redelijke prijs)??
 
Laatst bewerkt:
Ik begreep van Hans-Peter van Phoenix AZ dat er een MF'er vrijdag gaat kijken naar de XS850 die hij aanbied?
wie o wie....

ik heb deze ook bekeken en overwogen te kopen, maar toch geconcludeerd dat ik dan 2 vrijwel gelijke projecten zou hebben staan.. dus toch maar niet, maar wél een leuke motor voor niet teveel geld!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan