XS750 deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ex-Kornfed is al verkocht zo te zien..

Beste XS'ers, een collega en ik zijn de laatste hand aan het leggen aan de renovatie/ombouw van een XS750 2D. Dit beestje heb ik in juli 2016 zonder enige kennis van (XS-)zaken voor veel te veel geld in een vlaag van verstandsverbijstering aangeschaft (ik heb een stoppelbaardje, meer niet). Mijn ZZR-600 is daarna de deur uitgedaan (n-1), zodat ik een stok achter de deur had om deze fiets niet te laten verstoffen in de garage.

Voor zover de intro.. Het goede nieuws is, na 1+ jaar aan kluswerk (zonder erge tegenslagen) kon de sleutel om en was het eigenlijk zo goed als starten >> lopen, alles werkt, knort en brult naar tevredenheid..

Tijdens de eerste proefrit vandaag ging het de eerste km's dan ook top, tot het eerste stoplicht waarna hij afsloeg. De startmotor kwam nog amper rond dus de volle (lithium) accu's bleken ineens tamelijk leeg. De boel wilde nog wel starten en zolang de motor niet in het laagste toerental kwam, reed hij prima (met een lage accu-spanning blijkbaar).

De spanningsregelaar is net vervangen, we denken deze daarom uit te kunnen sluiten van het probleem, dus ik vraag me af of jullie een idee hebben wat de oorzaak zou kunnen zijn? Het vermoeden is een defecte dynamo (maar is/was het dan nog wel mogelijk om te rijden op accu's met amper spanning als daar het probleem zit?) Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel AC spanning een gezonde dynamo levert?..

Oh ja, het blok is compleet uit en in elkaar geweest en het lijkt of de kick-start een stuk zwaarder loopt dan voorheen. Heb jullie moeite met het aantrappen?
 
Nee, kick starten gaat perfect.
Dynamo moet ongeveer 280 Watt kunnen leveren.
Weerstand veldspoel ca 4Ohm
Weerstand statorspoel 0.5Ohm
Is het de juist spanningsregelaar die je nieuw hebt gemonteerd ???
 
Dank Dolf, dat gaan we eens meten.
Het is een nieuwe ElectroSport voor een 1T5 blok met identieke stekkerconfiguratie etc.

Misschien moeten we ook met een ampère-tang eens controleren op eventuele grootverbruikers..

Wat betreft de kick-start, we denken dat het te maken heeft met de koppelingsdemper
 
Mmmm...blok is losgeweest zeg je..
Nieuwe lagerschaaltjes gemonteerd?
Heb je de krukas gecontroleerd op rechtheid/ slingeren?
Zijn alle shims weer gemonteerd zodat alle axiale speling klopt?
Zitten er geen glinsteringen in je olie? Dit kan duiden op lagerschaalmateriaal, en dat is foute boel....

Dan je spanningsregelaar; zodra er spanning op je systeem / bobines staat...moet er spanning op je regelaar (bruine draad) staan.
Kun je meten zonder dat het blok loopt.
Laadspanning is 13,8-14,4V

Dat de motor na uitvallen slecht start op de startmotor is een bekende kwaal, de kicker biedt dan uitkomst.
 
Laatst bewerkt:
@Sjantje; ben je er zeker van dat het een electrisch probleem is (en niet bijv. carburatie, of een combinatie).

je zou eens kunnen beginnen met de accu opladen en dan kijken of hij het weer goed doet.
Verder beginnen met het nameten van de nodige spanningen, accu 'vol', lopend, tijdens starten etc.
Als de accu echt zo leeg is dat de motor er van afslaat lijkt het me dat je hem (electrisch althans) echt niet meer gestart krijgt; had je dat electrisch gedaan of met de kicker?

Als de motor geen lage toerentallen wil lopen en je ook zegt dat de kicker zwaar gaat kan het natuurlijk ook zijn dat er in het blok gewoon iets niet goed zit waardoor hij zo zwaar loopt en dus ook af slaat en de starter erg moeilijk rond gaat.
Met de verstrekte info is dat allemaal wat lastig te zeggen.

Maar ik zou zeggen; electrisch probleem kan heel goed, maar sluit eea even uit voordat je er blind vanuit gaat dat het dat is.

Wat heb je zoal aan het blok gedaan? zitten er nieuwe zuigers in etc bijvoorbeeld?

Succes...
 
Er zit een andere cilinderkop op (gereinigd en gehoond) met een set nieuwe zuigers/zuigerveren etc. (in verband met afgebroken koelribben en beschadigde nokkenas lagerschalen). De krukas(lagering) zag er prima uit en de boel draaide soepel na assemblage (rechtheid/slingeren en axiale speling van de krukas kunnen we nu niet meer uitsluiten).

De motor en startmotor lopen inderdaad goed met een volle accu en na ca. 5 min. rijden bleef hij afslaan bij stationair toerental. Hierna wil de startmotor met moeite nog 1 slag maken, met het voordeel is dat 1 slag al voldoende is om de boel te starten (en vervolgens het gas wat verder opendraaien zodat deze niet meer afslaat).

Vanavond wordt de boel doorgemeten, dus daarna weten we iets meer..

Wat betreft de kick-start, we hebben destijds met een momentsleutel proberen te benaderen welk moment er nodig is om de krukas rond te draaien, dat kwam toen uit op ca. 27Nm (dit hebben we als acceptabel beschouwd door gebrek aan referentiewaarden en dit was nog met te krap afgestelde kleppen).

Ik zou nog filmpjes kunnen laten zien waarop de kick-start de koppeling en demper prima ronddraaid zonder ketting. Vervolgens met ketting gemonteerd lijkt die kracht niet te worden overgebracht door de koppelingsdemper. Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe deze demper het koppel overbrengt (via lamellen oid)..
 
Op welk toerental laat je hem stationair lopen, en welk toerental is nodig om hem aan de praat te houden?
Is hij al goed synchroon gesteld en het ontstekingstijdstip van alle 3 de cilinders gecontroleerd (en goed)??

Afslaan bij half warme motor is op zich niet zo heel gek, maar opdraaien van de stationair met de schroef moet dat kunnen verhelpen.
het afstellen daarvan moet je met warme motor doen, en dat hij dan koud of half warm net niet lekker loopt zonder streepje gas te geven kan op zich wel, als de choke er net wel/net niet af kan. (het overgangsgebied) maar als hij dan wat warmer wordt, moet het wel over gaan.

Als stationair toerental zou ik ongeveer 12-1300 aanhouden; een XS blijft (mijn ervaring althans) niet lekker lopen bij 1000 tpm.
 
Het testen wordt uitgesteld naar later deze week.. Er is vnv alleen even een snelle check gedaan en de startmotor ging nu weer normaal rond terwijl we een lege accu hadden verwacht..

We gaan het probleem eerst maar eens reproduceren en dan de zaken één voor één meten en controleren.

Een bijkomend nadeel is dat we alle elektronica onder de tank hebben weggewerkt, dus deze moet eraf en dan moeten we met het infuus aan de slag. De tachometer is niet meer teruggeplaatst dus dat moet even op gevoel, het is stationair toerental is zeker niet aan de lage kant.

De carbs zijn gesynchroniseerd en de elektronische ontsteking is maar op één manier te monteren zover mij bekend, een extra controle op het ontstekingstijdstip is niet gedaan.

@Sjantje; ben je er zeker van dat het een electrisch probleem is (en niet bijv. carburatie, of een combinatie).

je zou eens kunnen beginnen met de accu opladen en dan kijken of hij het weer goed doet.
Verder beginnen met het nameten van de nodige spanningen, accu 'vol', lopend, tijdens starten etc.
Als de accu echt zo leeg is dat de motor er van afslaat lijkt het me dat je hem (electrisch althans) echt niet meer gestart krijgt; had je dat electrisch gedaan of met de kicker?

Als de motor geen lage toerentallen wil lopen en je ook zegt dat de kicker zwaar gaat kan het natuurlijk ook zijn dat er in het blok gewoon iets niet goed zit waardoor hij zo zwaar loopt en dus ook af slaat en de starter erg moeilijk rond gaat.
Met de verstrekte info is dat allemaal wat lastig te zeggen.

Wat je zegt; niets is zeker nu. Gezien alles is gedaan aan deze XS, zijn er teveel variabelen op dit moment. Eerst maar eens beginnen met de startmotor/accu kwestie.

To be continued.
 
Het testen wordt uitgesteld naar later deze week.. Er is vnv alleen even een snelle check gedaan en de startmotor ging nu weer normaal rond terwijl we een lege accu hadden verwacht..

De carbs zijn gesynchroniseerd en de elektronische ontsteking is maar op één manier te monteren zover mij bekend, een extra controle op het ontstekingstijdstip is niet gedaan.

To be continued.

Opvallend!

tav de ontsteking, ik denk dat die weliswaar maar op 1 manier te monteren is maar zal toch wel af te stellen zijn? Heb je een originele electronische ontsteking of aftermarket? Vermoedelijk zitten er wel slopgaten in de montageplaat? Voor zover mijn ervaring reikt moet deze wel afgesteld worden en gewoon in het midden zetten geeft niet het goede resultaat.
Weet alleen even uit het hoofd niet of hij nu iets links- of rechtsom verdraaid moet worden.

Zo te horen heb je alles redelijk netjes opgebouwd maar voor de zekerheid; heb je ook de startmotor nagekeken (koolborstels) en schoongemaakt?
 
Laatst bewerkt:
De sleufgaten in de grondplaat zijn bedoeld om af te stellen; in het midden zetten en een stroboscoop aansluiten op de linker cylinder.
Motor starten en warm laten draaien, dan afstellen met stroob.
Te vroege ontsteking > te heet > zuigers zetten verder uit en willen klemmen > moeilijk rondkomen van starter..
Kan een hoop verklaren..
 
het zou een mogelijke verklaring zijn, het feit dat hij koud wel goed rond gaat is wel een opmerkelijke constatering.
 
Het is een originele electronische ontsteking. Blijkbaar hebben we de afstelling compleet over het hoofd gezien! We gaan de onsteking nu eerst goed op tijd zetten.

Als we direct een stroboscoop hebben, wat is dan precies de procedure?

- De cilinders zijn alleen gehoond, geen overmaat.
- De startmotor loopt (zonder brandstof) goed en is (nog) niet schoongemaakt.
 
Dit was overigens de huidige setting..
full
 
Het is een originele electronische ontsteking. Blijkbaar hebben we de afstelling compleet over het hoofd gezien! We gaan de onsteking nu eerst goed op tijd zetten.

Als we direct een stroboscoop hebben, wat is dan precies de procedure?
Scoopklem aansluiten op de linker cilinder, met draaiende motor met de scope op het merkteken richten en kijken of hij onsteekt (oplicht) op het streepje voorafgaand aan het "F" merkteken.. en zo niet, de grondplaat verdraaien tot die dat wel doet.
 
@Sjantje; als de ontsteking origineel is...waarom is er dan zo veel aan de grondplaat gevijld/ geslepen?
De originele punten- en CDI ontsteking hebben in principe dezelfde vervroeger, alleen is de nok anders.
Het gat van de ontsteking moet bovenin zitten, die pijl is er voor om de ontsteking te stellen..
Het lijkt erop alsof de grondplaat een derde is verdraaid...
Weet je zeker dat de vervroeger goed in de krukas zit (pin krukas in uitsparing vervroeger)?
Kun je een foto maken van de complete ontsteking?
Waar woon je ergens?
 
Laatst bewerkt:
ik herken dat ding nu je het zegt eigenlijk helemaal niet als origineel?? aan de originele zit helemaal geen bedrading zichtbaar op de kern??

Hier een foto van een originele (Van TripleXS nota bene :P )

a9e205779269aef685f97be8fed0a265
 
Laatst bewerkt:
Dat is de CDI ontsteking van latere (vanaf 1978 E) 750's èn de 1980 850 (G).
Het laatste bouwjaar (1981) kwam op de H, SH en LH de TCI ontsteking.

Ook ik twijfel aan de 'originele' ontsteking, vandaar mijn vraag deze op de foto te zetten..
 
Laatst bewerkt:
Excuses, toen we de markering tussen 1 en F niet zagen begon er iets te dagen (alles wat op de XS zat bij aanschaf is voor ons al snel origineel |( )

Deze XS is in april 1980 op kenteken gezet, maar heeft alle kenmerken van een 2D (mark 1 carbs / 7500 rpm / groter carter / 1T5-01 blok) dus het is voor ons soms even puzzelen met deze winkeldochter.

Het blijkt dus een NewTronic aftermarket, maar niet eens exact het voorgeschreven model uit de onderstaande pdf.. Een hobby versie lijkt het.
http://autocar-electrical.co.uk/images/pdf/pdf_newtronic/AK-YAM7-Fitting-Instruction-V3.pdf

full
 
Nóg ouder; dit is een Piranha-ontsteking (overgenomen door NewTronic) voor een, ik denk, Suuz tweetakt driepitter.
Zolang de pulsgevers netjes op 120 graden van elkaar staan...geen probleem.

Ik zou de onderbreker, de nokschijf die door de pulsgevers draait, wel even goed ontroesten.
Het lijkt erop dat dit onderdeel een stukje huisvlijt is...maar daar ben ik niet zeker van.

Afstellen met stroboscoop!

Je zit wat verder van mij vandaan (Twente), maar er zijn meer XS mensen in het land...

Het ziet ernaar uit dat het pijltje/ aangever los geweest is van het blok.
Wees er eerst zeker van dat hij goed staat!!
Bougie uit cil 1 halen, sateprikker op de zuiger laten rusten en rustig draaien totdat je tdc gevonden hebt.
Kijk dan of de pijl op 'T' staat en pas zonodig aan.
Dan pas ontsteking afstellen !
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan