Yamaha TRX850 topic deel 10

ja dooie boel, maar daar is het ook zomer voor.
Ik heb er bijna 87000 km op staan en het olie verbruik is 1:3600 km.
Dus dat valt ook wel mee.

Volgende week een paar dagen naar het zwarte woud, niet met de TRiX maar met de meindl
wandelschoenen.

De week daar op als het weer een beetje mee zit, dus geen 30+ dan nog een paar dagen
naar de eifel met de TRX en de GS450S van vrouw lief.

TRX heeft totaal geen problemen dus dan lees ik alleen maar gezellig mee.

groetjes :] :] :]

en ja ik ben nog wakker nachtdienst nu .
 
Nou die van mij is nog een broekie. Staat 34.oookm op.
Heb die rooie, voorheen die van Biglift, gescoord.
Even na gekeken. Kocht haar in begin 2015 en ben nu 9oookm verder.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor is 5 kilometer terug de 70.000 gepasseerd :)
full


:P

Edit: ik rijd alles binnendoor maar deze mijlpaal km.stand passeerde precies op een stuk autoweg, dus daar kon ik niet stoppen.
 
Laatst bewerkt:
De mijne staat momenteel op 53500.
Echter moet er volgend weekend een kleine 800 bijkomen.
Ga met mijn zoon richting Winterberg vrijdag op zaterdag.
Benieuwd hoe de trx xich houdt, voor zulke rigjes heb ik hem juist aangeschaft.
Woon werk ook met een yamaha maar dan een Tmax500.
Ook super.
 
[afbeelding]

:P

Edit: ik rijd alles binnendoor maar deze mijlpaal km.stand passeerde precies op een stuk autoweg, dus daar kon ik niet stoppen.

In mijn gedachten stond die van jou twee maanden terug nog op 70k...

Die van mij is net de 70k voorbij en is pas nog door Theo (Spondon TRX) goedgekeurd.

Heb bij hem een 2ehands kraan gekocht, nu de tank eindelijk leeg is zal ik die eens monteren.

De mijne staat momenteel op 53500.
Echter moet er volgend weekend een kleine 800 bijkomen.
Ga met mijn zoon richting Winterberg vrijdag op zaterdag.
Benieuwd hoe de trx xich houdt, voor zulke rigjes heb ik hem juist aangeschaft.
Woon werk ook met een yamaha maar dan een Tmax500.
Ook super.

De laatste keer dat ik met de TRX naar Winterbergen ben geweest zaten er vast in de sneeuw. Was eind april 2016 denk ik. Mijn TRX heeft zich toen prima gehouden, maar de TL van een maatje heeft daarna twee jaar stil gestaan met problemen |(
 
In mijn gedachten stond die van jou twee maanden terug nog op 70k...

Die van mij is net de 70k voorbij en is pas nog door Theo (Spondon TRX) goedgekeurd.
8<
Eind maart dus 4 maanden, maar km's gaan nu wel hard inderdaad. Gewoon woon-werk verkeer hoor.
8<
Woon werk ook met een yamaha maar dan een Tmax500.
Ook super.

Hoe rijdt dan nou, zo'n T-max, ten opzichte van een 'gewone' motor?
 
Laatst bewerkt:
TOP.
In feite is het een motor in scooterverpakking.
2 cill. Blokhangt gelijk als een motorfiets tussen (onder) het frame, is enorm stabiel ook in langere bochten.
Dit is mijn tweede, had spijt van verkoop dus wederom een max gescoord.
Bij de kleiner scooters hangt het blok aan het achterwiel, bij deze niet.
Zou hem niet meer wegdoen, het gemak van de bergruimte enz.
full
 
zulke ritten zijn op een trx geen probleem. mijn laatste lange rit was 650 km deels snelweg nederland, binnendoor op n wegen duitsland. zonder problemen alleen wat last van het zitvlak.... te beroerd om vaker te stoppen is vermoedelijk de oorzaak hiervan 8-)

ben daarvoor ook volbepakt richting bikers classics geweest en een rij-weekend met familie in het zuiden van de ardennen.

flink wat km in korte tijd. daarna een lange tijd zeer weinig kilometers '(
 
Beste TRX-liefhebbers,

Tl;dr: vrees dat uitlaatklep rechter cilinder verbrandt is. Motor start of loopt niet. Klopt dat met dit filmpje en knallen uit de uitlaat terwijl deze niet heet is?

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van de wel bekende TRX van Kars. Na zo’n 1300km in bezit zijn wij er mee op een vakantie van 3000km gegaan (hier voor heb ik een DB-killer gemonteerd). Hier viel me zeer hoog olieverbruik op, dat voor de vakantie nog niet zo hoog was geweest (1L/750km). Hier door kan het zijn dat het niveau eens wat aan de lage kant is geweest, al heb ik het goed geprobeerd bij te houden.

Fast-forward naar de laatste dag van onze vakantie (Duitse snelweg, bijna thuis). Tijdens het optrekken vanaf een tankstation waar we een tijd gestopt hadden, viel ineens mijn vermogen weg. Omdat ik bang was voor een vastloper vanwege het olie-gebakel, heb ik direct de koppeling ingeknepen en de motor afgezet. Uiteindelijk op een aanhanger naar huis.

Tijdens het starten hoor je geen overdreven mechanische geluiden. Wel klinkt het starten ‘asymmetrisch’ je hoort klappen van het blok. Ik heb, om een aantal dingen uit te sluiten, de spoeiers schoongemaakt (één kant zat verdacht verstopt) en de bougies vervangen (die zagen er erg slecht uit, de nieuwe geven beide een vonk). Dit haalt helaas niks uit.

Mijn vader vreest een verbrande (uitlaat)klep vanwege de klappen uit de uitlaat die je in dit filmpje van het starten hoort. De klappen worden niet veroorzaakt door een hete uitlaat (motor loopt niet) dus er moet bijna wel ontsteking in de uitlaat zijn.

Om ons vermoeden te checken hebben we geprobeerd te starten zonder elk van beide bougies. Zonder de linker bougie hoorden we totaal geen ontsteking of reactie op gas. Zonder rechter bougie hoorden we klappen en neigde de motor op een gegeven moment aan te slaan op 1 cilinder. Hierom vermoeden we dat een uitlaatklep van de rechter cilinder verbrandt is.

Kloppen onze waarnemingen en aannames? Kunnen jullie met TRX-specifieke kennis hier meer over zeggen?
 
Moeilijk te zeggen zo, ook met het filmpje. Mijn eerste stap zou zijn om de compressie te (laten) meten. Je geeft aan de sproeier(s) verstopt zaten. Was dit ook rechts? Want hierdoor zou één cilinder veel te arm kunnen lopen waardoor er iets stuk is gegaan.
Enfin, er is duidelijk iets mis. Compressie meten en/of de cil.kop lichten om te kijken hoe het er onder daar uit ziet!
Je kunt evt. ook de olie nog aftappen, om te kijken hoeveel er uit komt (of hoe weinig...) en om te zien of er metaal deeltjes o.i.d. in zitten. Met te weinig olie loopt meestal een bigend er als eerste uit.
 
Een uitgelopen bigend hoor je echt wel kloppen tijdens het rijden.
Als je echt te weinig compressie hebt door een verbrandde klep,kun je dat voelen door de motor met de hand rond te draaien.
Dop uit het alternatordeksel halen en krukas ronddraaien met een dopsleutel,je moet een flinke weerstand voelen tijdens de compressieslag.
Ik heb eens een inlaatklep gehad die iets bleef open staan,en dat voelde ik heel goed op deze manier.
Die motor startte en liep trouwens nog goed,hij startte alleen koud moeilijk.
Als je met een olieverbruik zit van 750 ml op 1000 km is het sowieso aangeraden het blok eens te openen.
 
Beste TRX-liefhebbers,

Kloppen onze waarnemingen en aannames? Kunnen jullie met TRX-specifieke kennis hier meer over zeggen?

Klinkt als "geen benzine". Kan de benzinekraan zelf zijn (werkt op vacuüm van je spruitstuk), door hem op PRI te zetten ontwijk je het probleem en krijg je direct benzine. Anders, filter in je tank verstopt. Sommige TRX'n hebben twee benzinekranen, een hoofdkraan waar je alleen bij kunt als de tank eraf is en de kraan die je op reserve kan zetten, maar daar zul je bij het tanken niet aan zitten ;).

Als pri niet werkt kun je met een tijdelijke benzine toevoer werken om te testen of de carb dan wel benzine krijgt. Zoals de vorige reaktie schrijft, een defecte drijfstang hoor je rommelen en hoe stuk hij ook is, starten doet ie. Verbrande kleppen komt weinig voor bij deze motoren, tot motornummer 4UN 013284 had je meer kans op krappe klepspeling en kans op verbranding.

Overigens krijg je in het buitenland vaker e10 benzine en dat is soms ook de veroorzaker dat er inwendig rubbertjes oplossen en roestvorming in je tank. Kan het op het filmpje niet goed zien, zijn dat de originele carburateurs ?

Benieuwd of bovenstaande je helpt, succes !

NB: kan ook zijn dat je tankontluchting niet goed werkt en dan trekt je tank vacuum en wil de benzine ook niet naar de carbs (heb ik een keer met tanktas gehad). Je merkt dit als je de benzine dop opent en er lucht naar binnen wordt gezogen.
 
Laatst bewerkt:
8<
Verbrande kleppen komt weinig voor bij deze motoren, tot motornummer 4UN 013284 had je meer kans op krappe klepspeling en kans op verbranding.
Zo specifiek heb ik dat nog niet gezien. Hoe kom je aan die wijsheid?
Overigens krijg je in het buitenland vaker e10 benzine en dat is soms ook de veroorzaker dat er inwendig rubbertjes oplossen en roestvorming in je tank.
[..]
Da's een goeie, ik heb na toeren in Frankrijk eens een soort prut in de carburateurs gehad van 'n Honda. Daar loopt ie ook niet best op!
 
Zo specifiek heb ik dat nog niet gezien. Hoe kom je aan die wijsheid?Da's een goeie, ik heb na toeren in Frankrijk eens een soort prut in de carburateurs gehad van 'n Honda. Daar loopt ie ook niet best op!

In het begin (1996-97) waren er instructies van Yamaha dat het interval van 42000 voor het stellen van de kleppen te groot was vanwege het toegepaste materiaal in de cilinderkop en gold tot dat specifieke motornummer. Ook het hoge olieverbruik was een probleem en werd soms onder garantie verholpen. Daarnaast waren er ook koppelingsmodificaties die bij klachten onder garantie werden uitgevoerd (extra oliegaatjes in koppelingshuis boren en andere platen). Van dat laatste werd in Nederland weinig ruchtbaarheid aan gegeven en Yamaha Duitsland was daar destijds opener over en moest je bij de dealer in Nederland behoorlijk op aandringen.
 
Laatst bewerkt:
Ha heren, mijn fietsje rijdt bijna voorbij de 95.000 en ben er na elf jaar nog steeds heel blij mee.
Wel vallen me een paar dingen op:
-Na volle tank is steevast na 234km het tijd om over te schakelen naar reserve, ik rij 1:14/15, op circuit nog onzuiniger.
-Olie 1l op 1500km zon beetje. Hij stinkt behoorlijk hoor ik van achterrijders.
-Bokkig karakter bij 100-120 km/u, zal met carbs te maken hebben denk ik


Kunnen jullie mij vertellen wat er op zijn minst gereviseerd moet worden om het olie- en benzineverbruik te normaliseren? Zie er sowieso wel de uitdaging van in om een keer een wat t grondiger het blok in te duiken. Waar ik dan wel bang voor ben is dat ik dingen tegenkom die de kenners bijvoorbeeld liever achterstevoren terugmonteren. Snapt u? Graag jullie advies!
 
Naaldbuizen voor het benzine verbruik en bokkig bij bepaalde snelheid: dáár zijn de naalden in de buizen dus uitgesleten.
Klepsteel keerringen en zuigerveren voor olie verbruik.
Kost je een paar honderd €€ en kan ie er weer jaren tegen.

Dingen achterstevoren monteren lijkt me niet praktisch. :P De meeste dingen passen ook maar op 1 manier hoor.
Ik vind het een mooi blok om aan te werken. Wel secuur te werk gaan om het olie verbruik omlaag te krijgen en niet nog hoger. })
 
Laatst bewerkt:
Naaldbuizen voor het benzine verbruik en bokkig bij bepaalde snelheid: dáár zijn de naalden in de buizen dus uitgesleten.
Klepsteel keerringen en zuigerveren voor olie verbruik.
Kost je een paar honderd €€ en kan ie er weer jaren tegen.

Dingen achterstevoren monteren lijkt me niet praktisch. :P De meeste dingen passen ook maar op 1 manier hoor.
Ik vind het een mooi blok om aan te werken. Wel secuur te werk gaan om het olie verbruik omlaag te krijgen en niet nog hoger. })

Bedankt voor de tips Tarwe. Naaldbuizen en naalden heb ik 10K geleden nog vervangen. Vind ik wel erg snel om weer te doen.
Heb in mn Haynes manual gekeken hoe de zuigerveren en de klepsteelkeerringen (3x woordwaarde) vervangen dienen te worden: uitdagend klusje waarvoor ik nieuwe gereedschappen nodig zal hebben.
Iemand een linkje waar ik die nieuwe spullen incl pakkingen voor het deel van het motorblok wat uit elkaar moet kan halen?
Mijn rijinstructeur (TRX liefhebber) zei dat je ook wel eens de aandrijfketting in t blok kan vervangen na een ton KM. Ervaringen mee iemand?

Binnenkort weer naar Lelystad en dan zit de circuitperiode er voor mij weer effe op.

leukopdefoto_1122838-large.jpg
 
Topset kopen, daar zitten alle benodigdheden in voor de koprevisie, kop- en voetpakking, klepseals enz. Dan de cilinders controleren op slijtage, onrondheid, en zuigerspeling. in ieder geval de zuigerveren vervangen. Distributieketting ook vervangen, daarvoor de originele eindeloze ketting nemen, niet zelf gaan klinken.. en daarvoor ook oliepompdekselpakking en de oliepomppakkingen nodig.



Bedankt voor de tips Tarwe. Naaldbuizen en naalden heb ik 10K geleden nog vervangen. Vind ik wel erg snel om weer te doen.
Heb in mn Haynes manual gekeken hoe de zuigerveren en de klepsteelkeerringen (3x woordwaarde) vervangen dienen te worden: uitdagend klusje waarvoor ik nieuwe gereedschappen nodig zal hebben.
Iemand een linkje waar ik die nieuwe spullen incl pakkingen voor het deel van het motorblok wat uit elkaar moet kan halen?
Mijn rijinstructeur (TRX liefhebber) zei dat je ook wel eens de aandrijfketting in t blok kan vervangen na een ton KM. Ervaringen mee iemand?

Binnenkort weer naar Lelystad en dan zit de circuitperiode er voor mij weer effe op.

[afbeelding]
 
Beste TRX-liefhebbers,

Tl;dr: vrees dat uitlaatklep rechter cilinder verbrandt is. Motor start of loopt niet. Klopt dat met dit filmpje en knallen uit de uitlaat terwijl deze niet heet is?
Je bent een tijd geleden ook gespot:
In Delft, had m al eens eerder gespot week of 2 terug maar zonder foto toen.

[~[url="https://preview.ibb.co/g8MXSd/vlcsnap_2018_05_29_16h53m11s655.jpg"]afbeelding~][/url]

Hoe is het nu met de brommert?
 
Terug
Bovenaan Onderaan