Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Heb ooit 's een Honda gespoten in een soort candy rood, was ook best mooi inderdaad:

[afbeelding]
[afbeelding]

Was alleen wel een rotkleur om te spuiten (zilveren base met candy rode inkt)

Je hebt tegenwoordig toch ook 1-laags candy kleuren dacht ik?

Candy, is dat wat ze vroeger transparant noemden?
ik heb nl eens een 3/4 kuip gespoten en de verf menger rade me aan een metallic zilver met daaroverheen een transparant blauw.
en dan net zoveel lagen als nodig is om de standaard kleur te benaderen.
[motorfiets kleuren waren 30 jaar terug moeilijk te krijgen]
 
Candy, is dat wat ze vroeger transparant noemden?
ik heb nl eens een 3/4 kuip gespoten en de verf menger rade me aan een metallic zilver met daaroverheen een transparant blauw.
en dan net zoveel lagen als nodig is om de standaard kleur te benaderen.
[motorfiets kleuren waren 30 jaar terug moeilijk te krijgen]
Heb niet met moeilijk te maken, wel motorkleuren waren en zijn zo opgebouwd.
 
Heb niet met moeilijk te maken, wel motorkleuren waren en zijn zo opgebouwd.

vergeet niet dat er 30 jaar geleden geen computers waren die de kleur konden "scannen".
alles ging op nummer en de spuiter moest op zicht bijmengen tot de kleur goed was.
als je bij een autospuiterij kwam zeiden ze 99 van de 100 keer dat motorfietskleuren bijna niet te doen was.

en je reactie achter de komma begrijp ik geen reet van, Proost? ;)
 
Ik heb vroeger idd wel eens een echte candy gespoten (van het merk MetalFlake, bestaat dat eigenlijk nog wel?) en dat was inderdaad een soort heldere inkt, een soort ecoline achtig spul.

Een candy is een transparante kleur die over een (metallic) basis gespoten wordt, meestal goud of zilver (maar zwart of wit kan ook)

De moeilijkheid zit 'm in het feit dat met iedere laag de kleur donkerder wordt naar bijna zwart toe. Daaraan kan je een candy ook herkennen: kijk eens haaks op het onderdeel en het is helder van kleur, maar kijk er vervolgens onder een flauwe hoek schuin langs (waardoor je dus eigenlijk door veel meer laagdikte heen kijkt) en dan wordt het donkerder tegen zwart aan.

Maar het aantal lagen moet perfect zijn, dus even de randjes voorblazen kan je vergeten want dat wordt meteen een donkere streep.

Als je echt een mooi effect wilt proberen voor op je motor: Zilveren grove metallic base, candy apple inkt, aflakken met matte clearcoat.... :}
 
Laatst bewerkt:
vergeet niet dat er 30 jaar geleden geen computers waren die de kleur konden "scannen".
alles ging op nummer en de spuiter moest op zicht bijmengen tot de kleur goed was.
als je bij een autospuiterij kwam zeiden ze 99 van de 100 keer dat motorfietskleuren bijna niet te doen was.

en je reactie achter de komma begrijp ik geen reet van, Proost? ;)
Wat betreft motorkleuren mengen en bijtinten zijn we eigenlijk nog geen stap verder als 30 jaar geleden. In tegendeel zelfs, het is nu in veel gevallen moeilijker. De scanner waar je op doelt is vrijwel nutteloos waar het motorkleuren betreft.
 
Ik heb vroeger idd wel eens een echte candy gespoten (van het merk MetalFlake, bestaat dat eigenlijk nog wel?) en dat was inderdaad een soort heldere inkt, een soort ecoline achtig spul.

Een candy is een transparante kleur die over een (metallic) basis gespoten wordt, meestal goud of zilver (maar zwart of wit kan ook)

De moeilijkheid zit 'm in het feit dat met iedere laag de kleur donkerder wordt naar bijna zwart toe. Daaraan kan je een candy ook herkennen: kijk eens haaks op het onderdeel en het is helder van kleur, maar kijk er vervolgens onder een flauwe hoek schuin langs (waardoor je dus eigenlijk door veel meer laagdikte heen kijkt) en dan wordt het donkerder tegen zwart aan.

Maar het aantal lagen moet perfect zijn, dus even de randjes voorblazen kan je vergeten want dat wordt meteen een donkere streep.

Als je echt een mooi effect wilt proberen voor op je motor: Zilveren grove metallic base, candy apple inkt, aflakken met matte clearcoat.... :}

dat is dan vermoedelijk hetzelfde laksysteem,
je kon er wel mooi bepaalde lijnen mee accentueren door daar wat extra aan te brengen.
ik weet alleen nog dat er volgens mij een papegaai op de pot stond.
 
Glasurit heeft geen pure candies op inktbasis, ook nooit gehad. Vroeger wel de 67- serie, met metallic vermengde inkt. De rode 67-3 kwam redelijk overeen met de rode 031 kleur zoals op de R80RT van Ron. Mooie kleur, als ie niet jaren in de zon had gestaan..
 
vergeet niet dat er 30 jaar geleden geen computers waren die de kleur konden "scannen".
alles ging op nummer en de spuiter moest op zicht bijmengen tot de kleur goed was.
als je bij een autospuiterij kwam zeiden ze 99 van de 100 keer dat motorfietskleuren bijna niet te doen was.

en je reactie achter de komma begrijp ik geen reet van, Proost? ;)
Sjees lekker beroerde zin idd.
Zonder drank maar met m'n telefoon (na 6 dagen werken), misschien was dat het :P

Ik bedoelde: dat hoe jou 30 jaar terug werd aangeraden om die motorkleur te spuiten geen alternatief was om die kleur te benaderen maar dat die kleuren vaak zo waren opgebouwd.

Maar zoals al gezegd hiervoor, 3 laags kleuren etc. kunnen niet gescand worden.
Daarnaast is een fotospectrometer (de scanner) ook geen tovermiddel waar perfect je kleur recept uit komt.

Inkt kleuren zijn helemaal leuk.
Inkt in je base en die 'bloed' door in je blanke lak.
eindeloos stalen spuiten voor je er bent _O-
 
...die kleur op die Clio heet Rouge Flamme, en YouTube heeft dat op film staan : klik...
Leuk filmpie, zal per lakmerk iets verschillen maar zo gaat het wel.
Alleen die P2000 snap ik niet, p1000 machinaal is fijn zat.

Ford heb voor de Ka en Fiesta ook zo'n fijne kleur.
En de nieuwe Alfa's hebben ook een helder rood die nog lastiger is.
 
Laatst bewerkt:
vampire schreef...:

De rode 67-3 kwam redelijk overeen met de rode 031 kleur zoals op de R80RT van Ron. Mooie kleur, als ie niet jaren in de zon had gestaan.
...nope..., die van mij had vooral jaren onder een kleedje in de schuur gestaan... ;)

...zat geen verkleuring in...
...mooie diepe rode kleur...




...Mazda heeft tegenwoordig ook zo'n fraaie helder rode kleur...
...het zogenaamde Soul Red Metallic 41V...

...uitleg over de kleur : klik...
 
Een vraagje voor de kenners : als je een onderdeel gespoten hebt en er dan een lijn of een figuur in andere kleur op wil , hoe voorkom je dan dat er een duidelijke overgang is? Ik hoop dat de vraag duidelijk is :) . Ik heb het eens geprobeerd door op een zijpaneel een zwarte lijn aan te brengen en het leek net dat er een "opstapje" was van de kleur naar de zwarte lijn :( . Hoe voorkom je dit???
 
Een vraagje voor de kenners : als je een onderdeel gespoten hebt en er dan een lijn of een figuur in andere kleur op wil , hoe voorkom je dan dat er een duidelijke overgang is? Ik hoop dat de vraag duidelijk is :) . Ik heb het eens geprobeerd door op een zijpaneel een zwarte lijn aan te brengen en het leek net dat er een "opstapje" was van de kleur naar de zwarte lijn :( . Hoe voorkom je dit???
Dat kun je met lak op lak niet voorkomen als de overgang scherp-strak is . Wel kun je de overgang zo gering mogelijk maken door zo weinig mogelijk materiaal te gebruiken. Hoe dekkender de kleur voor je lijn is, des te minder materiaal nodig en des te minder ´hoog´ de rand. In de praktijk wordt er meestal na het aanbrengen van de kleuren twee lagen blanke lak over het geheel gespoten om de overgangen wat vloeiender te maken. Als je deze dan na uitharding nog een keer na schuurt en daarna weer opnieuw in de blanke lak spuit kun je de overgang meestal helemaal weg halen. Ik hoop dat dit is wat je bedoeld.
 
Dat kun je met lak op lak niet voorkomen als de overgang scherp-strak is . Wel kun je de overgang zo gering mogelijk maken door zo weinig mogelijk materiaal te gebruiken. Hoe dekkender de kleur voor je lijn is, des te minder materiaal nodig en des te minder ´hoog´ de rand. In de praktijk wordt er meestal na het aanbrengen van de kleuren twee lagen blanke lak over het geheel gespoten om de overgangen wat vloeiender te maken. Als je deze dan na uitharding nog een keer na schuurt en daarna weer opnieuw in de blanke lak spuit kun je de overgang meestal helemaal weg halen. Ik hoop dat dit is wat je bedoeld.


Ik had het niet beter kunnen zeggen , perfecte verwoording :Y
 
Dat kun je met lak op lak niet voorkomen als de overgang scherp-strak is . Wel kun je de overgang zo gering mogelijk maken door zo weinig mogelijk materiaal te gebruiken. Hoe dekkender de kleur voor je lijn is, des te minder materiaal nodig en des te minder ´hoog´ de rand. In de praktijk wordt er meestal na het aanbrengen van de kleuren twee lagen blanke lak over het geheel gespoten om de overgangen wat vloeiender te maken. Als je deze dan na uitharding nog een keer na schuurt en daarna weer opnieuw in de blanke lak spuit kun je de overgang meestal helemaal weg halen. Ik hoop dat dit is wat je bedoeld.

Bedankt! Dat was inderdaad wat ik bedoelde :Y
 
Een vraagje voor de kenners : als je een onderdeel gespoten hebt en er dan een lijn of een figuur in andere kleur op wil , hoe voorkom je dan dat er een duidelijke overgang is? Ik hoop dat de vraag duidelijk is :) . Ik heb het eens geprobeerd door op een zijpaneel een zwarte lijn aan te brengen en het leek net dat er een "opstapje" was van de kleur naar de zwarte lijn :( . Hoe voorkom je dit???
Goed afplakken, goed spuiten, goed terugschuren en meerdere lagen blank.

Een goede spuiter zorgt er voor dat er geen of nauwelijks overgang is. Qua rand dan :)
 
Een vraagje voor de kenners : als je een onderdeel gespoten hebt en er dan een lijn of een figuur in andere kleur op wil , hoe voorkom je dan dat er een duidelijke overgang is? Ik hoop dat de vraag duidelijk is :) . Ik heb het eens geprobeerd door op een zijpaneel een zwarte lijn aan te brengen en het leek net dat er een "opstapje" was van de kleur naar de zwarte lijn :( . Hoe voorkom je dit???


ik spuit het deel meestal zo dat ik bij de eerste laag de rand bijna niet raak, en dan ga ik naar de rand kruipen met mijn lagen.

zo zit je niet vol tegen de rand aan te spuiten, als je dat goed doet kan je het in een keer doen. je ziet dan nog een hele flouwe bobble waar je als beunerd blij mee bent. mooiste is altijd 2 keer in de blank.

goeie dunne tape help ook goed, en pistool goed afstellen voor een goeie verneveling. dikke druppels lak hoopt te veel op.
 
Laatst bewerkt:
Zoals de meesten van ons hebben we wel eens wat te spuiten .
Is er niet een mogelijkheid dat er een lijstje met de spuiters in dit topic komt te staan .Eventueel met de omgeving erbij waar ze ongeveer zitten , zodat als er iemand wat te spuiten heeft diegene contact kan opnemen ? Hoeft dus zeer zeker niet voor niets , maar misschien wel voor een redelijke prijs .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan