Motorrijles: Kletsen over lessen #10, 'Gaan voor de tien!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
vandaag mijn AVB gehad en gehaald *O*
ik had als examen:
- Noodstop
- Precisiestop
- Vertragings oefening
- uitwijk manoeuvre
- wegrijden uit parkeervak
- langzame slalom
- lopend achteruitparkeren
moest alleen de vertraging opnieuw doen, examinator vond dat ik niet hard genoeg remde.

nu nog maar 2 lessen en dan heb ik AVD, moet allemaal goed komen hoop ik :P

Crip
Eerste rijles: 24 juni 2010
Theorie: 18 augustus (geslaagd)
AVB: 16 september (geslaagd)
AVD: 24 september
Rijschool: Rijschool Green (Amstelveen)
Lesmotor: Kawasaki ER6-N(geweldig fiets)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben jaloers, kon ik ook maar zo snel op voor me AVD na mijn AVB. :o

* en gefeliciteerd nog he * :$ *O*
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het duimen allemaal! Het is gelukt *O*
Zowel mijn vriendin als ik zijn geslaagd voor ons AVD vanmiddag. :}
 
Laatst bewerkt:
Dankje!
Ik heb een Suzuki Bandit 600 van een collega op het oog. Hij heeft een maand geleden een Yamaha Fazer 1000 gekocht als upgrade en wil zijn Bandit verkopen. Dus waarom niet aan mij he? :)
 
Kan het zijn dat jij bij een kleinere verkeerschool lest? Ik les bij een grote lesschool in de regio, ik denk dat 't 'm daar in zit. Een grotere verkeerschool koopt de examendata grootschaliger in, waardoor je dus eventueel sneller ingepland kan worden.

Valt op zich mee voor dorpse begrippen.. Is denk ik de grootste in den helder en omstreken: automaat Lest ook vrachtwagen aanhangers enz..

Ben je zelf flexibel? Want dat kan ook verschil maken...

De GoPro op de helm vind ik zelf wat minder, helemaal als je er wat aan wilt hebben met je lessen. Je hebt er meer aan om te zien wat je instructeur ziet, dan om te zien wat je zelf ziet. Dan zie je dus achteraf ook niet de dingen die je tijdens het lessen hebt gemist omdat je de andere kant op keek. Daarnaast kun je dan weinig met je positie. Dat zie je immers slecht vanuit je eigen oogpunt. Dus, ik investeer liever in een mount (en zoals al gezegd die zijn nu ook weer niet zo duur) dan een herexamen (bij wijze van spreken dan ;) )

Stond naast m'n instructeur bij het inplannen & dit was de eerst komende vrije datum.. Voor mij maakt het vrij weinig uit zorg dan dat ik niks mis op school.

Het is nu nog 5 weekjes wachten, aankomende zaterdag weer lessen en dan even kijken of het nodig is om elke week een lesje te doen & misschien de gopro op de motor van mijn instructeur.

En waarom hoeft iedereen maar een maand te wachten na aanvragen avd? Ik moet er 7 wachten..
AVD is in Den Helder toch en ik denk dat er gewoon te veel vraag is je kan ook kijken of je anders in hoorn of Alkmaar terecht kan sneller.

Denk dat het toch een stuk fijner is af te rijden in de omgeving waar je bekend bent (rij wel is met de auto in Alkmaar, maar om nou te zeggen dat ik daar de meeste smalle straatjes weet... )
 
vandaag mijn AVB gehad en gehaald *O*
ik had als examen:
- Noodstop
- Precisiestop
- Vertragings oefening
- uitwijk manoeuvre
- wegrijden uit parkeervak
- langzame slalom
- lopend achteruitparkeren
moest alleen de vertraging opnieuw doen, examinator vond dat ik niet hard genoeg remde.

nu nog maar 2 lessen en dan heb ik AVD, moet allemaal goed komen hoop ik :P

Crip
Eerste rijles: 24 juni 2010
Theorie: 18 augustus (geslaagd)
AVB: 16 september (geslaagd)
AVD: 24 september
Rijschool: Rijschool Green (Amstelveen)
Lesmotor: Kawasaki ER6-N(geweldig fiets)

Woot serieus? AVD gelijk met je AVB aangevraagd ofzo (kan dat?)? Zo ja was dit een heuuule goede geweest.

En gefeliciteerd met je AVB!
 
Valt op zich mee voor dorpse begrippen.. Is denk ik de grootste in den helder en omstreken: automaat Lest ook vrachtwagen aanhangers enz..
Hij wordt groter dat wel maar er is altijd nog Istha en Konsum maar voor een polder is het aardig groot. Maar ik ben blij dat ik nu bij een 1 pitter zit een stuk meer aandacht en betere lessen. Door de toegenomen drukte was het niet beter geworden voelde als productie werk de lessen.

Maar bij ons in de regio zijn geen zulke grote scholen dat ze groot inkopen alles wordt geboekt wanneer nodig is. Maar als het een probleem is doen ik mijn examen gewoon in Alkmaar of tzt maar ik zit toch dan al weer na de vakantie drukte ik moet nog helaas wat extra lessen pakken omdat overgestapt ben en daarvoor het niet helemaal goed geleerd heb. Maar beter later en goed dan crap en met de hakken over de sloot. Moet alleen nu goed kijken of ik wil een motor wil kopen dit seizoen of volgend omdat het najaar-winter niet de beste tijd is voor een beginnende motorrijder. Ik had nog overwogen om een grote school in Amsterdam te doen omdat het dan uit het werk kan maar dat maakt het ook niet makkelijker voor mij. We gaan het zien ik heb nu wel dat ik er rust over heb dat het langer duurt maar gelukkig zijn de lessen een heel stuk beter en interessanter dus het is weer leuk. Straks is mijn tas binnen en dan moet ik gaan kijken voor winter kleding of afwachten wat ik nodig heb koud heb ik het niet snel. en over een maand of 2 moet het wel klaar zijn vind het mooi geweest. Wil zelf rijden :]
 
Gefeliciteerd stejoo,
Ik heb een mooie suzuki bandit 600 uit 99 die op me staat te wachten,
Ik had in 2010 al aardig wat gelest maar door een rug blessure mocht ik een tijdje geen motor rijden, huidige rijschool zei al bij het intake dat er niet veel meer nodig was om afterijden :)
 
Iedereen die is geslaagd zins mijn vorige berichtje gefeilicteerd *O*
heb het veeels te druk de laatste tijd en wil zeker nog even lezen wat er allemaal is gebeurd :-)

alleen nu helaas geen tijd voor, als mensen nog iets aan gepast willen zien in een van de OP's graag een PM!
Op die manier kan ik snel zien wat nog moet gebeuren en kan ik je ook nog even persoonlijk feliciteren.

(Ook leuk/handig als iedereen nog even doorgeeft wanneer ze examen hebben of hebben gehaald)
 
Gefeliciteerd allemaal! Het is inderdaad echt heerlijk weer om nu geslaagd te zijn :)

Ik vrees dat ik pas over een aantal weken aan de beurt ben voor AVD... net vandaag mn eerste echte verkeersles gehad (vorige week voor AVB geslaagd) en ik stond ervan te kijken wat voor domme dingen ik allemaal deed zeg. |( Na jaren autorijbewijs dacht ik daarvan toch wel IETS te hebben geleerd, maar ik word nu volledig in beslag genomen door de nieuwe ervaring op de motor. Gedraag me als een mega-beginner.... oh well, in december is het vast ook heerlijk motorrijden!

Suc6 met het AVD ...

Iemand nog tips voor de langzame slalom AVB ? Wat een z... oefening..
Krijg het gevoel niet echt...

Stapvoets rijden gaat prima.
Het 8-je gaat ook lekker...
maar die verrekte langzame slalom.... grrrrrr

Ik heb ook lang over die langzame slalom gedaan. Wat mij hielp, waren de volgende 2 dingen (naast slippende koppeling en naar een punt in de verte staren):

1. zorgen dat je geen slinger maakt waarbij de pylonnen exact in het midden van de bochtjes liggen. Eigenlijk wil je dat de pylonnen tegen de "bovenkant" van de slingers aanzitten. Dat krijg je door ruim voor de pylon, en vlak achter de pylon te rijden. Als je bij de eerste pylon al een slinger maakt waardoor je ruim voor die pylon langsrijdt, geef je jezelf de ruimte om na je eerste bocht vlak achter diezelfde pylon te komen.
En vlak achter die eerste pylon, betekent dat je weer ruim voor de tweede pylon langsrijdt.
Komt de tweede bocht, daarmee zorg je weer dat je vlak achter de tweede pylon langsgaat.
Zo geef je jezelf bij elke pylon voldoende ruimte om er langs te gaan. Ga je te hard, dan corrigeren met je achterrem. Ga je te zacht, dan koppeling vrijgeven.

2. de bochtjes niet rond, maar scherp maken door "plotseling" te sturen: niet met een langzame stuurbeweging een grote ronde bocht om de pylon heen, maar in een soort brede zig/zag rijden door aan het eind van elke pylon met een vrij plotselinge stuurbeweging de bocht terug te maken. Ik weet niet goed hoe dit te omschrijven, want het klinkt alsof je wild moet sturen, maar ik bedoel een gecontroleerde, snelle handeling.

Plus gewoon heel vaak doen. Op een gegeven moment zul je merken dat hij elke keer iets beter gaat en op een dag gaat hij vaker goed dan dat hij fout gaat. Ineens heb je hem dan te pakken en dan valt er een zorg van je af! Het is ook een stukje "muscle memory"! :]
 
Gefeliciteerd allemaal! Het is inderdaad echt heerlijk weer om nu geslaagd te zijn :)

Ik vrees dat ik pas over een aantal weken aan de beurt ben voor AVD... net vandaag mn eerste echte verkeersles gehad (vorige week voor AVB geslaagd) en ik stond ervan te kijken wat voor domme dingen ik allemaal deed zeg. |( Na jaren autorijbewijs dacht ik daarvan toch wel IETS te hebben geleerd, maar ik word nu volledig in beslag genomen door de nieuwe ervaring op de motor. Gedraag me als een mega-beginner.... oh well, in december is het vast ook heerlijk motorrijden!Ik heb ook lang over die langzame slalom gedaan. Wat mij hielp, waren de volgende 2 dingen (naast slippende koppeling en naar een punt in de verte staren):

1. zorgen dat je geen slinger maakt waarbij de pylonnen exact in het midden van de bochtjes liggen. Eigenlijk wil je dat de pylonnen tegen de "bovenkant" van de slingers aanzitten. Dat krijg je door ruim voor de pylon, en vlak achter de pylon te rijden. Als je bij de eerste pylon al een slinger maakt waardoor je ruim voor die pylon langsrijdt, geef je jezelf de ruimte om na je eerste bocht vlak achter diezelfde pylon te komen.
En vlak achter die eerste pylon, betekent dat je weer ruim voor de tweede pylon langsrijdt.
Komt de tweede bocht, daarmee zorg je weer dat je vlak achter de tweede pylon langsgaat.
Zo geef je jezelf bij elke pylon voldoende ruimte om er langs te gaan. Ga je te hard, dan corrigeren met je achterrem. Ga je te zacht, dan koppeling vrijgeven.

2. de bochtjes niet rond, maar scherp maken door "plotseling" te sturen: niet met een langzame stuurbeweging een grote ronde bocht om de pylon heen, maar in een soort brede zig/zag rijden door aan het eind van elke pylon met een vrij plotselinge stuurbeweging de bocht terug te maken. Ik weet niet goed hoe dit te omschrijven, want het klinkt alsof je wild moet sturen, maar ik bedoel een gecontroleerde, snelle handeling.

Plus gewoon heel vaak doen. Op een gegeven moment zul je merken dat hij elke keer iets beter gaat en op een dag gaat hij vaker goed dan dat hij fout gaat. Ineens heb je hem dan te pakken en dan valt er een zorg van je af! Het is ook een stukje "muscle memory"! :]

Haha hier schrok ik ook van toen ik mijn eerste AVD les had. Jezus mina... wil er nog steeds niet aan terug denken. :')
 
Ik ook tijdens mijn eerst weg les wat is dat wennen en toen een paar werken later mijn eerste keer 130+ omg wat een wind op die les motor. Blij dat ik een motor ga kopen met iets meer bescherming want elke dag 2 uur in die wind zitten is niet heel prettig voor woon-werk. Maar je moet veel meer opletten op de motor maar je kan het ook allemaal heel goed overzien alleen goed kijken is erg wennen zeker omdat als je snel gaat op de snelweg dat het lastig is om om te kijken of je van baan kan wisselen. Maar het is wel genieten.
 
Dat komt inderdaad vanzelf. Vandaag de eerste 100km achter een ruitje op de snelweg, wat een comfort is dat ineens.
Gisteren dus geslaagd, vandaag de weg op. Zo gingen we vanmorgen weg :)

1220x2h.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan