Briks and chicks

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^



Dit dus. Draaiend in een V vorm gooien de banden het water opzij. In een A vorm drukken ze juist het water naar binnen, met (in mijn ogen) meer kans op aquaplaning.

Maar nogmaals, het kan. Als de fabrikant zegt dat het zo moet, zullen ze daar een reden voor hebben.
 
Laatst bewerkt:
*D

full
 
De logica ervan ontgaat mij. Ik dacht dat het profiel dient om water af te voeren en bij de achterband wordt dat naar de buitenkant geperst, bij de voorband op deze manier voor een deel naar binnen.
Waterafvoer is nauwelijks belangrijk bij motorbanden. Nog geen 10% van het water wat de band tegenkomt gaat door het profiel, de rest wordt opzijgedrukt.
Het profiel van de voorband zit op het oog "verkeerd om" met als reden dat daardoor cupping veel minder wordt.
Toevallig is Dunlop weer aan het veranderen geslagen en heeft nu een par voorbanden met het profiel "goed om". Dit konden ze doen door het begin van de groef aan te passen met een haakje, en dit zou cupping weer moeten verminderen. En inderdaad zie je wel wat cupping, maar zeker niet (te) veel.
 
Dunlop TT100: Voor, en achterop, altijd goed profiel en klassiek.

78030.jpg


Voor de mensen die moeite hebben met het uiterlijk van voorbanden. Uiteraard ook leverbaar bij de MF huisleverancier.
 
Waterafvoer is nauwelijks belangrijk bij motorbanden. Nog geen 10% van het water wat de band tegenkomt gaat door het profiel, de rest wordt opzijgedrukt.
Het profiel van de voorband zit op het oog "verkeerd om" met als reden dat daardoor cupping veel minder wordt.
Toevallig is Dunlop weer aan het veranderen geslagen en heeft nu een par voorbanden met het profiel "goed om". Dit konden ze doen door het begin van de groef aan te passen met een haakje, en dit zou cupping weer moeten verminderen. En inderdaad zie je wel wat cupping, maar zeker niet (te) veel.

Duidelijk en ik heb ook die andere topics gezien waarin wordt gezegd dat de achterband voornamelijk aandrijft en de voorband voornamelijk remt en dat gaat gepaard met enorme krachten. Vandaar dat het profiel tegengesteld wordt gemonteerd.

Zo had ik het nog niet bekeken, maar het snijdt behoorlijk goed hout en lijkt volkomen logisch.

Nu weer buitengewoon mooie brikken en nog mooiere dames.
 
Terug
Bovenaan Onderaan