Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.969
10.497
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Kwaliteit van olie wordt bepaald door hoe lang de eigenschappen (specificaties) behouden blijven binnen de vervangingsinterval. 8-)
Er is nog wel wat meer.
Tevens las ik net dit op Wikipedia: The API oil classification structure has eliminated specific support for wet-clutch motorcycle applications in their descriptors, and API SJ and newer oils are referred to be specific to automobile and light truck use. Accordingly, motorcycle oils are subject to their own unique standards. See JASO below. As discussed above, motorcycle oils commonly still use the obsolescent SF/SG standard.
Dat klopt ook. ;)
 
Startkoppeling van een oude K serie is gelijk aan die van een echte motorfiets. Door de speciale extra smerende dope,s gaat de startkoppeling mogelijk sneller doorslippen.
Problemen met startkoppelingen was een vd redenen om de JASO kwalificatie in te voeren.
De olie die een versnellingsbak moet smeren en goed functioneren hebben de auto,s een speciale olie.
Bij de meeste motorfietsen moet de gewone motorolie ook de bak smeren, en het voorkomen van cavitatie tussen de tanden van de tandwielen, dat vereist best wel wat kwaliteit.
Juist de dpoe,s geven de olie de nodige kwaliteit eventjes kort door de bocht gezegd.
Cavitatie is dan ook de oorzaak van pitting.
Ook de schakelwals en schakelvorken vereisen een olie die hoge afschuifkrachten kan verwerken, de dope,s zie je nl niet op de flesjes staan, maar alleen de botte specificaties van de olie zelf.
Mij zegt het niet zo vreselijk veel. Ga maar eens eten kopen in de supermarkt en dan staat er ook niet precies alles wat er werkelijk in zit.
Ik maak me meer zorgen om de bak dan om de koppeling, deze is tijdens de rit toch zo goed als droog omdat de olie tussen de platen wordt weggeslingerd.
 
Ik wilde woensdag verversen na drie weken woon-werk tot-6°C.
(+ met het idee dat beetje verdunde oude meuk van de vorige beurt eruit.. 400-600 ml wat achterblijft?)
Maar ik heb mijzelf nog even kunnen bedwingen. :P

De Caviga Raptor 1000 koppeling slipt in ieder geval niet op de 5W40. *O*
Bij het werk iedere dag even een dragraceje. :+
 
Prima onderbouwing en bijdrage aan dit topic !! :t
_O-

Ikea heeft momenteel ook een terugroepactie voor een kinderkleedje.
Moet ik mijn bed en eethoek dan ook terugbrengen?

Bedrijven die een terugroepactie organiseren nemen verantwoordelijkheid.
BMW is ook zó berucht in dit verband. Troep! :+
 
Laatst bewerkt:
Good good good good vibrations (Oom bop, bop) :] :}

Lekker 25 km ritje na een weekend en dag onthouding.
Vanavond weer terug, Action powered!
:+


Grondige research _O- op andere fora:
Iets heel anders dan waarom ik dus denk dat het ook allemaal wel wat mee valt, ik werk voor een koffie branderij in bolsward waar allehuismerken worden gemaakt.maar ook maken wij koffie voor D.E en is Smit & Dorlas ook van ons , dus het wereldje van de consument wordt best veel geromeld
Ik heb een stage gelopen waarbij de ik etiketten van Slutol-motorolie af moest halen en daarna de etiketten van mijn stagebedrijf op moest plakken. Deze werd toch een stukje duurder verkocht en stond gewoon naast de Slutol

Zelfde met teak-cleaner, antivries, koelvloeistof enzovoorts.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb Techno 10w40 in mijn GSX-R 600 gehad om als spoelolie te gebruiken. Heb even een ritje mee gedaan om de boel goed op temperatuur te komen maar de koppeling slipte niet. Voor de rest ook geen gekke bijgeluiden.
Het was ook gelijk na het vervangen van mijn koppelingsplaten.
Olie kwam er weer lekker pikzwart uit. Nu zit er Putoline 10w40 in die ik weer van een aanbieding gescoort had.
 
Ik lees dit topic al vanaf het begin mee en het is al vanaf het begin een welles/nietes discussie met een hoop onderbuik gevoel. Er wordt continu door de "tegenstanders" verwezen naar het ontbreken van de JASO-MA classificatie.

Sterker nog: wellicht worden die flessen gevuld met de zelfde olie als die in de techno flessen gaat. Who knows ?


Dat weet ik. En dat zijn zeker weten niet dezelfde oliën.
 
Iedereen heeft het alleen over de slippende koppeling, maar niemand denkt na over de constuctie verschillen van een motorfiets motorblok en een auto motorblok.
De versnellingsbak van de meeste motorfietsen word door de gewone smeerolie gesmeerd, en die van een auto door een speciale gear oil.
De specifieke constructie wijken behoorlijk af, zoals de lagering, toerental en belasting.
JASO MA2 is daar voor ontworpen, zolang het goed gaat is het natuurlijk mooi.
Laat de koppeling discussie even in het midden en denk hier even over na.
Ook dit heb ik meerdere keren beschreven, maar we gaan allemaal richting de koppeling.
Je wil niet weten wat er allemaal speelt in de auto olie industrie, welke eisen de fabrikanten stellen aan de olie. Ook hier heeft alles te maken met de constructie van een motorblok.

Ik zeg: AMEN.

Een auto-olie is w.b.t. ingrediënten heel andere geformuleerd dan een motorfiets-olie. Maar ja; het is altijd goed gegaan met een Action olie.

En die niet reproduceerbare resultaten zijn dan opeens leidend, dat vind ik altijd zo vaag in deze topics.

Niemand heeft ooit een kapot blok gehad met action olie. Daarintegen beweren sommige experts dat er wel degelijk kwaliteitsverschil zit tussen olie en verschil in toepassingsgebied. Dit KAN op de lange termijn wel degelijk problemen geven.

Het gemiddelde blok loopt heus niet vast met een Action olie. De vraag is echter of jij als echt hele serieuze hobbytechneut (want dat zijn we allemaal! :+ ) en super motorrijder (ook dat natuurlijk :+ )de root-cause-faillure nog kunt achterhalen als je inmiddels de 4e eigenaar bent van een motorfiets waarvan de 4 versnelling toch af en toe enigszins hapert.
 
Volgens mij zegt die JASO MA helemaal niets over extra smering van de versnellingsbak. Wellicht zijn er fabrikanten die daar wel extra aandacht aan besteden, maar staat los van de JASO MA kwalificatie. Zie hier waar de olie wel aan moet voldoen: JASO MA and JASO MB classifications - oilspecifications.org


full
 
RSV.. u zei een keer kort door de bocht.. bij twijfel over huismerkolie eerder verversen voor de versnellingsbak! (3.000 km bijvoorbeeld)

Ik zit ook af te wachten totdat ik de 1.000 km aantik op de 5W40 Action olie.
de eerste keer doe ik de termijn altijd korter.
So far 600 km.. bijt mijn nagels eraf. _O-

Dat wordt pas volgende week.
 
Laatst bewerkt:
Dit artikel gaat over de JASO T903 specificaties (juni 2016). Wellicht zou het gehele artikel hier posten een eerlijker beeld geven. Tot de T903 uitkwam, werd elke JASO MA/MB uitsluitend getest op frictie van de koppeling en niet op gear pitting. Dat is pas vanaf JASO T903 aan de tests toegevoegd:
JASO specification released
Nogmaals; dat wil niet zeggen dat er fabrikanten zijn geweest die voor de T903 standaard al wel aandacht hebben besteed aan het voorkomen van gear pitting. Echter de JASO MA/MB specificatie geeft daar geen zekerheid over.
 
Dit artikel gaat over de JASO T903 specificaties (juni 2016). Wellicht zou het gehele artikel hier posten een eerlijker beeld geven. Tot de T903 uitkwam, werd elke JASO MA/MB uitsluitend getest op frictie van de koppeling en niet op gear pitting. Dat is pas vanaf JASO T903 aan de tests toegevoegd:
JASO specification released
Nogmaals; dat wil niet zeggen dat er fabrikanten zijn geweest die voor de T903 standaard al wel aandacht hebben besteed aan het voorkomen van gear pitting. Echter de JASO MA/MB specificatie geeft daar geen zekerheid over.

Een motorfietsolie zal nooit alleen getest worden volgens een JASO standaard. Motorfietsolie wordt ook altijd getest volgens de geldende automotive normen eventueel in combinatie met JASO testen. Daarbij zijn er allerlei aanverwante (ASTM-D) testen te verzinnen. Iedere fabrikant zal dit doen.

Ik verwacht dat er binnen niet al te lange tijd weer een JASO revisie komt. De automotive industrie bereid zich op dit moment voor op viscositeiten van 0W20, 0W15, 0W10 en zelfs 0W5. Deze viscositeiten zullen in een versnellingsbak voor problemen gaan zorgen door een te lage viscositeit.
 
RSV.. u zei een keer kort door de bocht.. bij twijfel over huismerkolie eerder verversen voor de versnellingsbak! (3.000 km bijvoorbeeld)

Ik zit ook af te wachten totdat ik de 1.000 km aantik op de 5W40 Action olie.
de eerste keer doe ik de termijn altijd korter.
So far 600 km.. bijt mijn nagels eraf. _O-

Dat wordt pas volgende week.

Tsjaaa, wat is twijfel? Het ligt geheel aan de omstandigheden. Ik rij nooit 6K tussen de beurten. Maar ja; ik heb dan ook min of meer een oliebron in mijn achtertuin :+
 
Tsjaaa, wat is twijfel? Het ligt geheel aan de omstandigheden. Ik rij nooit 6K tussen de beurten. Maar ja; ik heb dan ook min of meer een oliebron in mijn achtertuin :+
Winter wonderland omstandigheden, koud na 1-2 km de snelweg op bij -5°C. :+

Dit oliefilter 14 januari gemonteerd en niet in de regen gereden. ;)



Ik had gisteren een heel klein beetje condens in de olievuldop .. maar de olie zelf was goed.
Halverwege januari de radiator en oliekoeler een beetje afgeplakt, dat heeft vast nuttig dienst gedaan. :)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de andere Action powered motor even voorzien van nieuwe koppelingsveren.

Oud / nieuw /oud /nieuw .. etc in lijn.

DSC_0325f.jpg


De koppeling zelf zag er nog prima uit. :t

Het zwarte goud. :9~

DSC_0323f.jpg


Helaas bij drie zaken geen goede kuiprubbers/doorvoertules, dus het testen moeten we even uitstellen.
Het is nu nog even een naakte GSX-750F. :P
 
Vandaag de andere Action powered motor even voorzien van nieuwe koppelingsveren.

Oud / nieuw /oud /nieuw .. etc in lijn.

[afbeelding]

De koppeling zelf zag er nog prima uit. :t

Het zwarte goud. :9~

[afbeelding]

Helaas bij drie zaken geen goede kuiprubbers/doorvoertules, dus het testen moeten we even uitstellen.
Het is nu nog even een naakte GSX-750F. :P
maakt het niet uit dat de oude set 8 windingen heeft en de nieuwe 9 ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan