Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.151
10.718
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Bij benzine, lood is al een tijd verboden. Gaf een goede smeerwerking.
In de plaats zijn additieven gekomen.
Witte pomp = geen additieven.
Supreme/excellent/v-power = dubbele additieven.
Naast smeerwerking nog veel meer goede eigenschappen, klopgetal ernaast gelaten.

Bij smeerolie zullen er dan ook de duurdere componentem missen.
 
Ik heb een kawasaki z1000sx 2014 gekocht.

Nu ben ik het 1 en ander aan informatie aan het verzamelen. (Heb het boekje nog niet in bezit, motor komt eind februari pas.)
Kawas lopen wat rauwer, en ik merkte bij de proefrit dat hij vrij grof in de 1 kapte. voor de rest schakelde hij wel prima, geen rarigheid. Wel minder zacht dan de Honda dat ik gewent ben, en die deed het met castrol.
Nu lees ik dat de olie dus erg veel doet/ kan doen.

Volgens mij adviseert kawasaki een 10w40 maar weet niet of dit nu vol of half syntheet is.

Ik twijfel nu dus tussen Motul en Motorex omdat deze naar wat ik lees het schakelen merkbaar zouden versoepelen en half of vol syntheet. Dat wil ik best proberen.

Ik rij gemiddeld 6000 per jaar. Wissel de olie en remvloeistof jaarlijks.

Wie kan mij een advies geven. Half of vol? Motul of Motorex?
 
Ik heb een kawasaki z1000sx 2014 gekocht.

Nu ben ik het 1 en ander aan informatie aan het verzamelen. (Heb het boekje nog niet in bezit, motor komt eind februari pas.)
Kawas lopen wat rauwer, en ik merkte bij de proefrit dat hij vrij grof in de 1 kapte. voor de rest schakelde hij wel prima, geen rarigheid. Wel minder zacht dan de Honda dat ik gewent ben, en die deed het met castrol.
Nu lees ik dat de olie dus erg veel doet/ kan doen.

Volgens mij adviseert kawasaki een 10w40 maar weet niet of dit nu vol of half syntheet is.

Ik twijfel nu dus tussen Motul en Motorex omdat deze naar wat ik lees het schakelen merkbaar zouden versoepelen en half of vol syntheet. Dat wil ik best proberen.

Ik rij gemiddeld 6000 per jaar. Wissel de olie en remvloeistof jaarlijks.

Wie kan mij een advies geven. Half of vol? Motul of Motorex?

Wij van Action olie, adviseren Action olie! :+

(probeer het even in het andere olie topic ;) )
 
Bij benzine, lood is al een tijd verboden. Gaf een goede smeerwerking.
In de plaats zijn additieven gekomen.
Witte pomp = geen additieven.
Supreme/excellent/v-power = dubbele additieven.
Naast smeerwerking nog veel meer goede eigenschappen, klopgetal ernaast gelaten.

Bij smeerolie zullen er dan ook de duurdere componentem missen.

Met jouw achtergrondkennis, tank je dan ook altijd de premium benzine en gebruik je premium oliën?
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf bij een olie gigant gewerkt, zowel raffinaderij als lube-oil blending plant.

Mijn mening; als je motor je lief is kies dan gewoon voor de top-end olie die er is.

Het verschil zit hem 99% in de additieven, precies hetzelfde als bij benzine dus.
Kan daar een hoop over uitleggen maar het komt er op neer dat iets wat goedkoop is, goedkoop is voor een reden.

Er staat natuurlijk ook A-kwaliteit olie bij bijv. de praxis etc. Maar dat is goedkoper om handelsredenen, dus zeker niet minder slecht.

Ben hier vrij nieuw en heb niet alles gelezen in het topic.
Weinig praktijk ervaring met ‘slechte’ olieën dus als ik het mis heb hoor ik het wel!
En dat is zeker niet altijd het geval. Om maar een voorbeeld te noemen.
De batterijen bij de Lidl kosten 23 cent per stuk. Duracell kosten per stuk 1,50. dat is ruim 6x zo duur maar die van de Lidl gaan ook nog eens veel langer mee.
 
@lennart,
Zowel met de auto als motor tank ik inderdaad premium benzine en gebruik ik goede olie.
Als ik de mensen in het laboratorium mag geloven hebben de klop-test motoren geen rootblast meer nodig sinds ze opwarmen met de dure variant van benzine.
En tja, auto’s worden ook 30 jaar als je goedkope benzine tankt. Maar het gevoel is gewoon fijner voor jezelf denk ik.

@vdv, dat zou best kunnen hoor! Sorry dat het overkwam dat ik alle goedkope spullen over 1 kant scheer! Dat is niet zo, is idd ook veel geldklopperij bekend...
 
Was het lange of korte thee? Het verschil zit in de hoogte waarmee je de thee uit de pot schenkt in het kopje. Doe je dat verkeerd dan zijn de gevolgen niet te overzien. :N
Het was gewoon een theezakje van Piklik.
Lang of kort weet ik niet. Ik vind wel dat mensen hiervan op de hoogte moeten worden gesteld.
Zelfs de NS is hier bij gebaat.
 
Maandag is helaas mijn CBR250R op de kilometerstand van 7.000 km kassieweilen gegaan door het van achteren aantikken van een gespinde auto. -O- Liefderijk vertroetelt met Action/Valvoline 5W40 bij 4.900 km en bij 7.000 km, maar alle moeite mocht niet baten.
 
Volgens mij begrijp je mijn stelling niet helemaal,een automotor word nu eenmaal lager belast dan een motorfietsblok dat hogere toerentallen draait ,en wie heeft het over lage temperatuur,dat verzin je er zelf bij.In Frankrijk waar het gemiddeld warmer is dan hier zal een blok ook eerder op temperatuur komen.Lagere toerentallen draaien de meeste auto,s omdat de meeste mensen zich netjes aan de maximum snelheid houden,en mensen word verteld dat je juist lage toeren moet aanhouden omdat je dan zuiniger rijd.En die 500000km zijn echt niet met de zelfde olie in het blok gereden,die is in die tijd al de nodige keren ververst.
Maar het feit blijft staan dat een auto motor niet zo hoog belast word dan een motorfiets blok
en het dan ook niet te vergelijken is.De Action olie hoeft dan ook niet van de zelfde kwaliteit te zijn als een specifieke motorfiets olie.In de gemiddelde auto zal het prima te gebruiken zijn.


Alweer iemand die ik verkeerd begrijp 😂

Wat jij niet begrijpt is dat snelheid, viscositeit en belasting onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Zonder snelheid geen goede smeerfilmopbouw.

Dus een motor met lage toeren belasten is niet per definitie beter dan een motorblok met hoge toeren.
 
Bij benzine, lood is al een tijd verboden. Gaf een goede smeerwerking.
In de plaats zijn additieven gekomen.
Witte pomp = geen additieven.
Supreme/excellent/v-power = dubbele additieven.
Naast smeerwerking nog veel meer goede eigenschappen, klopgetal ernaast gelaten.

Bij smeerolie zullen er dan ook de duurdere componentem missen.

Meen je dit nu serieus? Waar baseer jij dit op?
 
Bedankt, ik wou hem er net ingooien.
Je kunt de belasting beter aan het koppel afmeten. Dat is tenslotte de druk die op een kruktap gezet wordt. Daarmee krijg je natuurlijk wel de discussie over de diameter en breedte van het big end. 100N op een dik breed big end geeft een heel ander drukpatroon dan dezelfde 100N op een klein smal big end.


Jij snapt het :t *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan