BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

Goedemorgen.

Ik ben sinds gister trotse eigenaar van een R1100R en kom mij hier ook even melden.

Zaterdag mag ik m'n nieuwe aanwinst ophalen en dan zondag lekker toeren [afbeelding]

Hopelijk kan ik met deze veel en veilige kilometers maken

Groet Spr-Skip


Wat een nette fiets! Ik zou binnenkort eens proberen zonder windscherm te rijden. Dat scheelt een hele hoop turbulentie op je helm!
 
Dank je.

Ik zal eens kijken of ik het scherm er netjes af kan krijgen.
Naar mijn idee nog niet veel last gehad van turbulentie. Maar dat komt wellicht door het pakken van binnenwegen ;)
 
dat denk ik ook. Ik zou eerst eens een keer 130km/u rijden. Als je er dan geen last van hebt, zou ik hem lekker laten zitten. Het houd namelijk wel de wind van je schouders.
 
Dank je.

Ik zal eens kijken of ik het scherm er netjes af kan krijgen.
Naar mijn idee nog niet veel last gehad van turbulentie. Maar dat komt wellicht door het pakken van binnenwegen ;)

Om het te proberen kun je natuurlijk eerst alleen het scherm er een keer afhalen en de bevestigingsbeugels wel gewoon laten zitten. Mocht het niets zijn, schroef je hem er zo weer op.
 
Dag allemaal. Ik ben sinds vorig weekend eigenaar van een R1100R grijs met rood zadel uit 1995. Die heeft waver1971 uit Groningen bij mij ingeruild. Hij rijdt nu op mijn Aprilia Caponord. Leuke motor die BMW. Ik ben nu eerst maar even begonnen met wat kleine dingetjes. Gewoon een beetje liefde en wat aandacht zodat hij nog vele jaren verder kan. Ruim een ton op de teller nu, maar daar kan geloof ik nog genoeg bij.

Het werken aan deze motor is vrij eenvoudig en je kunt overal goed bij. Neutraallampje en enkele andere lampjes deden het niet. Draadbreuk gevonden in de kabelboom, dat is nu gemaakt. Dan ook maar gelijk het hele instrumentarium uit elkaar, schoongemaakt en nagekeken. Er zat een kap om de koplamp, die ik er toch maar af heb gehaald (te koop voor de liefhebber). Hij wordt gewoon origineel weer voorlopig.

Verder heb ik gelijk maar even het voorwiel eruit gehad om de lagers te bekijken. Die waren nog goed, maar ik heb de boel even goed schoongemaakt en voorzien van nieuw vet tussen de verschillende delen.

Gaatjes in de remschijven goed schoongemaakt. Ik denk dat ik nieuwe (stahlflex) remleiding bestel want de remmen slepen wat aan en de originele zijn al goed oud dus mogelijk gezwollen rubber aan de binnenkant.

Verder zit ik te denken om alle stalen frames eraf te halen (tellerframe, accubak, subframe) om te stralen en opnieuw te lakken. Die zijn wat roestig. De oliekoelers mogen ook een nieuw lakje.

Ik ben nog op zoek naar de originele beugeltjes om het klokje en de toerenteller te monteren, aangezien die nu op een frame van de kap zaten. Heeft iemand toevallig ook het stangetje van de originele koplampverstelling over?
Liefst zou ik ook het originele kofferrek (achterzijde) erop hebben. Verder heb ik niet veel te wensen, want het is een hartstikke mooie motor.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je nieuwe motorfiets! Heb je plaatjes? Ik ben wel benieuwd naar hoe het er uitziet als het weer mooi gestraald en gelakt is.
 
Ik zal ze binnenkort wel even maken. Ik ben nu langzaam de verschillende stalen onderdelen eraf aan het schroeven, zodat ze binnenkort even netjes gestraald kunnen worden. Tank heeft aan de binnenkant ook een paar beginnende roestplekjes, dus die zal ik ook even netjes maken en behandelen bij de plekjes. De motor is tenslotte al 21 jaar oud, dus mag wel wat preventieve zorg hebben.
 
Laatst bewerkt:
Mooi! Ik knap graag motoren op. Zowel voor mijn werk als privé. Het geeft altijd een enorm gevoel van bevrediging als iets dat kapot en weggegooid is, weer mooi is.
 
Ben ik helemaal met je eens. Ik repareer veel dingen, uit principe, duurzaamheid en ook uit budgettaire overwegingen. Deze motor zou ook in de huidige staat nog prima mee kunnen en is rijdend bij mij binnengekomen zonder echte problemen, maar hij heeft wel wat pekel gezien in het verleden en daarom wil ik de stalen delen even opnieuw conserveren. De motor hoeft er voor mij niet als nieuw uit te zien, maar de basis moet goed zijn zodat hij weer een hele tijd door kan.
 
(Dag oma, leuk je weer te zien!)

Even iets anders: op mijn R850R slaat de motor af als ik de zijstandaard uitklap. Dit is bij nieuwere modellen (zoals R1150xx) kennelijk niet zo, tenminste niet als de motor in z'n vrij staat, omdat daar naar verluidt een extra relais inzit dat de schakelaar van de zijstandaard contactmatig overbrugt en dat door het circuit van - en dus gelijktijdig met - het "vrij"-lampje aangestuurd wordt.

Omdat ik dat afslaan nogal irritant vind (ik wil graag effe snel de garagedeur afsluiten zonder de motor te moeten afzetten of op de middenbok te zetten :( ) denk ik aan een upgrade. Heeft iemand dat al eens op een R850/1100xx ingebouwd? Is dat veilig genoeg O-) ?

Zijd bij veurbaath gedankt!
 
(Dag oma, leuk je weer te zien!)

Even iets anders: op mijn R850R slaat de motor af als ik de zijstandaard uitklap. Dit is bij nieuwere modellen (zoals R1150xx) kennelijk niet zo, tenminste niet als de motor in z'n vrij staat, omdat daar naar verluidt een extra relais inzit dat de schakelaar van de zijstandaard contactmatig overbrugt en dat door het circuit van - en dus gelijktijdig met - het "vrij"-lampje aangestuurd wordt.

Omdat ik dat afslaan nogal irritant vind (ik wil graag effe snel de garagedeur afsluiten zonder de motor te moeten afzetten of op de middenbok te zetten :( ) denk ik aan een upgrade. Heeft iemand dat al eens op een R850/1100xx ingebouwd? Is dat veilig genoeg O-) ?

Zijd bij veurbaath gedankt!
Is volgens mij gewoon een schakelaartje bij de jiffy. Als je die loskoppelt en de draden verbindt met elkaar dan draait de motor gewoon door.
 
(Dag oma, leuk je weer te zien!)

Even iets anders: op mijn R850R slaat de motor af als ik de zijstandaard uitklap. Dit is bij nieuwere modellen (zoals R1150xx) kennelijk niet zo, tenminste niet als de motor in z'n vrij staat, omdat daar naar verluidt een extra relais inzit dat de schakelaar van de zijstandaard contactmatig overbrugt en dat door het circuit van - en dus gelijktijdig met - het "vrij"-lampje aangestuurd wordt.

Omdat ik dat afslaan nogal irritant vind (ik wil graag effe snel de garagedeur afsluiten zonder de motor te moeten afzetten of op de middenbok te zetten :( ) denk ik aan een upgrade. Heeft iemand dat al eens op een R850/1100xx ingebouwd? Is dat veilig genoeg O-) ?

Zijd bij veurbaath gedankt!

Het afslaan is zo ingesteld omdat het risico bestaat dat de oliepomp bij scheefstand lucht aanzuigt; hij mag daarom niet doorlopen als ie op de jiffy staat. Dus niet overbruggen en gewoon op de middenbok zetten; ook al is het maar voor "even"

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Je zal de eerste niet zijn die onderuit gaat door een uitgeklapt zijstandaard :)
Op vorige motoren ontbrak het schakelaartje soms en heb diverse keren de zijstandaard laten inklappen bij de eerste de beste Linkse bocht. Ging tot nu toe altijd goed. Maar om te zeggen dat het veilig is.....NEE! O-)
 
Laatst bewerkt:
(Dag oma, leuk je weer te zien!)

Even iets anders: op mijn R850R slaat de motor af als ik de zijstandaard uitklap. Dit is bij nieuwere modellen (zoals R1150xx) kennelijk niet zo, tenminste niet als de motor in z'n vrij staat, omdat daar naar verluidt een extra relais inzit dat de schakelaar van de zijstandaard contactmatig overbrugt en dat door het circuit van - en dus gelijktijdig met - het "vrij"-lampje aangestuurd wordt.

Omdat ik dat afslaan nogal irritant vind (ik wil graag effe snel de garagedeur afsluiten zonder de motor te moeten afzetten of op de middenbok te zetten :( ) denk ik aan een upgrade. Heeft iemand dat al eens op een R850/1100xx ingebouwd? Is dat veilig genoeg O-) ?

Zijd bij veurbaath gedankt!

Daar zijn mods voor te vinden (zoeken op 1100, niet 850). Maar er is een reden voor. Als de motor op de Jiffy loopt zakt de olie naar een kant en dat is niet goed voor het blok. Dit is bij de 1150 opgelost.
 
@grapjassen: de jiffy-veiligheidsschakelaar zit er op en hoeft er niet af, ik wil hem alleen in bepaalde gevallen (namelijk in z'n vrij) overbruggen zodat de motor door kan lopen...

@blihi, @far, smeringsproblemen B| zouden natuurlijk een goede reden zijn het bij een R850R niet te doen...
@blihi heb je daar nadere info over hoe dat bij de R1150xx anders is opgelost vwb olie?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag op een R850R uit April '96 een proefrit gedaan. Staat net ruim 55.000 op.
Ding heeft buiten geslapen onder een hoes bij de huidige eigenaar.
Mag weg voor € 1800,-- lijkt mij een koopje. Banden komen er wel aan !
Startmotor en accu zijn in de afgelopen 2 jaar al eens vervangen en de 50.000 beurt is uitgevoerd.
Ding is in het echt van dichtbij wat minder mooi dan op de foto.
Dit ; http://link.marktplaats.nl/m1068565955

Nu wil ik deze R1100R ook nog gaan bekijken ; http://link.marktplaats.nl/m1084386862 42.000km erop.

Of moet ik die R850R heeel snel kopen voor DIE prijs ?

Wat wil ik ermee doen ; Op en neer naar mijn werk van Egmond naar Den helder over de N9.
Dus 50km heen en 50km terug. Het wordt niet mijn primaire vervoersmiddel heb ook een goed en jonge auto.
Dus alleen alle maanden zonder "R" erin en verder daarvoor en daarna wanneer het nog kan...
En weekendjes weg binnen de Benelux en Duitsland. Ben 44 jaar trouwens.

Is het verbruik of onderhoud van een R1100R meer cq duurder ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag op een R850R uit April '96 een proefrit gedaan. Staat net ruim 55.000 op.
Ding heeft buiten geslapen onder een hoes bij de huidige eigenaar.
Mag weg voor € 1800,-- lijkt mij een koopje. Banden komen er wel aan !
Startmotor en accu zijn in de afgelopen 2 jaar al eens vervangen en de 50.000 beurt is uitgevoerd.
Ding is in het echt van dichtbij wat minder mooi dan op de foto.
Dit ; http://link.marktplaats.nl/m1068565955
De vraagprijs is nu € 2.500,- zie ik.
Nu wil ik deze R1100R ook nog gaan bekijken ; http://link.marktplaats.nl/m1084386862 42.000km erop.

Of moet ik die R850R heeel snel kopen voor DIE prijs ?

Wat wil ik ermee doen ; Op en neer naar mijn werk van Egmond naar Den helder over de N9.
Dus 50km heen en 50km terug. Het wordt niet mijn primaire vervoersmiddel heb ook een goed en jonge auto.
Dus alleen alle maanden zonder "R" erin en verder daarvoor en daarna wanneer het nog kan...
En weekendjes weg binnen de Benelux en Duitsland. Ben 44 jaar trouwens.

Is het verbruik of onderhoud van een R1100R meer cq duurder ?
 
Ik weet niet of je die 1100 al van dichtbij hebt bekeken en voor welk bedrag die uiteindelijk weg mag.
Heb je daar ook een proefrit op gemaakt?
In onderhoudskosten en verbruik zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Die 1100 heeft wel een hele lijst aan nieuwe onderdelen. Is dat enigzins aantoonbaar?
Bij die eerste moet je de kosten van een set banden bij optellen.
Ik weet niet of je voor woon-werk bagage mee moet nemen, maar dan is de kofferset wel handig en die heeft die 50 niet. Ook voor weekendje weg zijn koffers wel verrekte handig.
Uit het bovenstaande kun je wellicht opmaken dat ik een lichte voorkeur heb voor de 1100.
Die 850 heeft wel een langere tijd buiten (stil)gestaan en daar heb ik toch mijn bedenkingen bij.
 
Die grijze R1100R ga ik Dinsdag bekijken en proefrijden. Hij heeft er meer staan. Ook een hele mooie complete rode en een licht beige met spaakwielen. Die R850R heb ik afgebeld vwb belangstelling.
 
Ben je bewust dat een R tot de komst van de R1200R in 1996 geen versnellingsindicator heeft. En dat vind ik persoonlijk best onhandig.

Een R1100RS met FID heeft die wel...

Roelof.
 
Ik geef niks om een gearindicator. Wat mij wel verwonderd is dat ik op veel ( buitenlandse ) fora lees dat een R850R eigenlijk beter "loopt" dan een R1100R.
Verder dat synchroniseren hoe vaak moet dat gebeuren ? En is dat door een handige sleutelaar zelf te doen.
 
Ik geef niks om een gearindicator. Wat mij wel verwonderd is dat ik op veel ( buitenlandse ) fora lees dat een R850R eigenlijk beter "loopt" dan een R1100R.
Verder dat synchroniseren hoe vaak moet dat gebeuren ? En is dat door een handige sleutelaar zelf te doen.

Overigens is een 850 minder populair, dus een onderhandelingspunt. Er zijn ongeveer 1100 stuks R en RF geregistreerd in NL; van de 1100 R, RS en RT een dikke 5100.

Een 850 kan beter lopen omdat die minder last heeft van KFR (en daar zijn hele verhalen over geschreven) Zoek maar met bvb Google of op het forum
Uitvoeringen met een katalysator hebben daar meer last van omdat die armer zijn afgesteld.
Bij een uitvoering zonder katalysator moet de CO periodiek, met de 10K beurt, afgesteld worden met een uitlaatgastester.

Synchroniseren: ieder 10K km of wanneer je voelt dat ie niet lekker loopt en met name het gas oppakt van stationair. Is niet moeilijk, maar je moet vacuümmeters hebben of een vacuümverschildruk meter.
Ik heb de SyncroMate verschildruk meter en dan is het zeer eenvoudig. Op Internet te vinden..
Begint overigens met het aanschaffen of downloaden van een servicemanual.....ook op Internet te vinden.

Roelof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan