BMW S1000XR

De power commander met Autotune zit er inmiddels een aantal weken op
Vooral de Autotune zorgde voor flink wat extra werk.
In de uitlaat is een extra aansluiting gemaakt voor de breedbandsonde.
Maar het meeste werk was het dichtmaken van de secundaire lucht.
Dat is "valse" lucht die er bij komt in de uitlaat.
Dat zou de sonde beïnvloeden en daarom moeten de kanalen dicht.
Nou die zitten zo'n beetje op het kale blok.

Voor de Autotune heb ik gekozen om zelf meer invloed op de afstelling te kunnen uitoefenen.
Het is eenvoudig om op de PC de mapping aan te passen door een armer of rijker mengsel voor te schrijven en dat wordt gecorrigeerd via de sonde.

Bij hogere toerentallen liep het blok altijd al prima.
Het loopt nu beter bij de lagere toerentallen.
Met de laagste toerentallen waarbij het soms schokkerig liep ben ik nog aan het experimenteren.
Dat je daar invloed op uit kunt oefenen is op zich al leuk.

Maar ook hierbij is het wel duidelijk zo, dat je letterlijk een hoge prijs betaalt voor een kleine verbetering.
Klinkt als vering en zo .....
 
Laatst bewerkt:
De power commander met Autotune zit er inmiddels een aantal weken op
Vooral de Autotune zorgde voor flink wat extra werk.
In de uitlaat is een extra aansluiting gemaakt voor de breedbandsonde.
Maar het meeste werk was het dichtmaken van de secundaire lucht.
Dat is "valse" lucht die er bij komt in de uitlaat.
Dat zou de sonde beïnvloeden en daarom moeten de kanalen dicht.
Nou die zitten zo'n beetje op het kale blok.

Voor de Autotune heb ik gekozen om zelf meer invloed op de afstelling te kunnen uitoefenen.
Het is eenvoudig om op de PC de mapping aan te passen door een armer of rijker mengsel voor te schrijven en dat wordt gecorrigeerd via de sonde.

Bij hogere toerentallen liep het blok altijd al prima.
Het loopt nu beter bij de lagere toerentallen.
Met de laagste toerentallen waarbij het soms schokkerig liep ben ik nog aan het experimenteren.
Dat je daar invloed op uit kunt oefenen is op zich al leuk.

Maar ook hierbij is het wel duidelijk zo, dat je letterlijk een hoge prijs betaalt voor een kleine verbetering.
Klinkt als vering en zo .....

Ligt er een beetje aan wat je hebt gedaan. Met standaard spullen er op is het enige wat je doet de mapping aanpassen op een goede motorloop, zonder de concessies die er normaal gesproken gedaan moeten worden om aan de milieu-eisen te voldoen. Maar niet elk dipje is daar het gevolg van. Soms is het ook gewoon simpelweg de karakteristiek van het blok.

Ga je verder weg van de manier waarop hij uit de fabriek is komen rollen, bijvoorbeeld een open uitlaatsysteem zonder kat of een ander inlaatsysteem, dan ga je ook relatief meer verbetering merken door hem af te stellen.
 
Ligt er een beetje aan wat je hebt gedaan. Met standaard spullen er op is het enige wat je doet de mapping aanpassen op een goede motorloop, zonder de concessies die er normaal gesproken gedaan moeten worden om aan de milieu-eisen te voldoen. Maar niet elk dipje is daar het gevolg van. Soms is het ook gewoon simpelweg de karakteristiek van het blok.

Ga je verder weg van de manier waarop hij uit de fabriek is komen rollen, bijvoorbeeld een open uitlaatsysteem zonder kat of een ander inlaatsysteem, dan ga je ook relatief meer verbetering merken door hem af te stellen.
Is dan weer per motor verschillend. Ik heb een volledig systeem in combinatie met een open luchtfilter, nadat ie op de bank is geweest was de reactie: Niets meer aan doen.

Komende week wordt ie weer thuis gebracht na een beurtje, dekentje er over heen en wachten tot het voorjaar '(
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat hier een beetje zelfkennis en bescheidenheid op hun plaats zijn.

Is het niet een beetje hoog gegrepen om te denken dat een particulier met een PC-tje en voor een paar honderd euro aan materiaal de eigenschappen van een motor fundamenteel kan wijzigen, waaraan een hele tros Burgerlijke Ingenieurs met een haast onbeperkt budget gedurende ettelijke jaren hebben gewerkt om hem te concipiëren ?

En wat zijn de nevenwerkingen op de korte of lange duur van al dat gefreubel ?
 
Ik denk dat hier een beetje zelfkennis en bescheidenheid op hun plaats zijn.

Is het niet een beetje hoog gegrepen om te denken dat een particulier met een PC-tje en voor een paar honderd euro aan materiaal de eigenschappen van een motor fundamenteel kan wijzigen, waaraan een hele tros Burgerlijke Ingenieurs met een haast onbeperkt budget gedurende ettelijke jaren hebben gewerkt om hem te concipiëren ?



En wat zijn de nevenwerkingen op de korte of lange duur van al dat gefreubel ?

De ingenieurs gangen af van euro normen en wettelijk toegestane uitlaatgassen geluidsnormen etc etc, dat partieculiertje waar jij het over hebt niet 😉
 
Ik denk dat hier een beetje zelfkennis en bescheidenheid op hun plaats zijn.

Is het niet een beetje hoog gegrepen om te denken dat een particulier met een PC-tje en voor een paar honderd euro aan materiaal de eigenschappen van een motor fundamenteel kan wijzigen, waaraan een hele tros Burgerlijke Ingenieurs met een haast onbeperkt budget gedurende ettelijke jaren hebben gewerkt om hem te concipiëren ?

En wat zijn de nevenwerkingen op de korte of lange duur van al dat gefreubel ?
Een paar honderd euro aan materiaal??
Power commander met Autotune is iets duurder.
Fundamenteel wordt zeker niets veranderd.
Het enige wat gebeurt is dat het mengsel meer in overeenstemming met vermogen en loopeigenschappen aangepast kan worden dan met milieu-eisen.
Met de PC kun je het gewenste mengsel aanpassen, maar uiteraard binnen de perken.
De Autotune meet het mengsel en past het zonodig aan.
Alles in beperkte mate, wonderen bestaan ook hier niet.
Waar ook niet zo veel ruchtbaarheid aan wordt gegeven is het feit dat de tabellen leeg zijn bij lage toerentallen en kleine gasklepopeningen.
Dat betekent, dat in dit gebied de fabrieksinstellingen geldig blijven.
Blijkbaar is de gasstroom dan zo laag, dat de meting niet betrouwbaar is.
Toch blijft het leuk, om met kleine stapjes de motorloop beter te krijgen.
Blijkt bij lage toerentallen toch meer een kwestie van zelf proberen, dan even op de testbank afstellen.
Is eigenlijk nog hetzelfde als vroeger, sproeier beetje aanpassen, naaldstand variëren, alleen nu wat gemakkelijker met getallen.
En ook toen lieten de meesten het zoals het origineel was.
Nou, ik dan weer niet.
Had toch toch ook wel een reden.
Er zaten wel eens racemotoren tussen.
 
:Z iedereen nog in de winterslaap :z

Vinden er nog pimpacties in de winter plaats?
 
Ier geen winter slaap men machientje blijft lekker door :] . Al is de regenmodus op dit moment wel men beste vriend. *D
Geen last van pekel, of is wassen je hobby :?

SW-Motech valbeugels zijn besteld, kunnen ze er mooi voor het seizoen op.

Misschien is het al eerder langsgekomen, maar heeft iemand ervaringen met de Metzler roadtec 01? Op al mijn vorige motoren had ik de eerste serie MPP, maar van de huidige (MPP3) wordt ik op de XR nou niet echt vrolijk.... Van de Metzler roadtec 01 verwacht ik een meer neutraal stuurkarakter.
 
Geen last van pekel, of is wassen je hobby :?

SW-Motech valbeugels zijn besteld, kunnen ze er mooi voor het seizoen op.

Misschien is het al eerder langsgekomen, maar heeft iemand ervaringen met de Metzler roadtec 01? Op al mijn vorige motoren had ik de eerste serie MPP, maar van de huidige (MPP3) wordt ik op de XR nou niet echt vrolijk.... Van de Metzler roadtec 01 verwacht ik een meer neutraal stuurkarakter.


beugeltjes zitten er bij mij op. 1 schroefje wat lastig vast te zetten, maar verder gemakkelijke klusje en in kwartiertje te doen. Staan goed bij de brommer; vind ze mooier dan de beugels van BMW zelf. Hoop dat ze nooit hun waarde zullen bewijzen ;)

Roadtec 01 schijnen wel lekker te sturen. Zelf nog wel te spreken over de Dunlop roadsmart 3
 
Nog in de winter slaap :) Maar klaar voor de Alphen in juni en voor Marokko in september oktober 8-)

413126819.jpg
 
Geen last van pekel, of is wassen je hobby :?

SW-Motech valbeugels zijn besteld, kunnen ze er mooi voor het seizoen op.

Misschien is het al eerder langsgekomen, maar heeft iemand ervaringen met de Metzler roadtec 01? Op al mijn vorige motoren had ik de eerste serie MPP, maar van de huidige (MPP3) wordt ik op de XR nou niet echt vrolijk.... Van de Metzler roadtec 01 verwacht ik een meer neutraal stuurkarakter.
Metzeler M7 RR blijken het ook naar hun zin te hebben onder de XR
 
Laatst bewerkt:
Metzeler M7 RR blijken het ook naar hun zin te hebben onder de XR
Geloof ik graag, maar om na ieder weekendje Duitsland gelijk een nieuwe set te moeten monteren :o Tenminste ik verwacht een korte levensduur...
 
Laatst bewerkt:
Geen last van pekel, of is wassen je hobby :?

SW-Motech valbeugels zijn besteld, kunnen ze er mooi voor het seizoen op.

Misschien is het al eerder langsgekomen, maar heeft iemand ervaringen met de Metzler roadtec 01? Op al mijn vorige motoren had ik de eerste serie MPP, maar van de huidige (MPP3) wordt ik op de XR nou niet echt vrolijk.... Van de Metzler roadtec 01 verwacht ik een meer neutraal stuurkarakter.

Wassen zeker geen hobby meer een plicht! Maar als ik met de wagen moet werken mogen ze me binnen de
maand opsluiten! :Y
 
Geloof ik graag, maar om na ieder weekendje Duitsland gelijk een nieuwe set te moeten monteren :o Tenminste ik verwacht een korte levensduur...

ik denk dat een band die een lange levensduur geeft, en veel grip, en vertrouwen in de regen, op een 160pk motorfiets, nog uitgevonden moet worden :+
 
ik denk dat een band die een lange levensduur geeft, en veel grip, en vertrouwen in de regen, op een 160pk motorfiets, nog uitgevonden moet worden :+
Op m'n ruim 170pk cbr1000rr deden de oude mpp's het super goed, zelfs met regelmatig ringen goed voor minimaal 9.000km met een setje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan