H7 halogeen vervangen door LED

Maar ik wil niet naar Duitsland, daar zijn ze zo streng. Ik heb getwijfeld over België..........

Inderdaad geen TÜV !!
Daar rijd ik met mijn dubbele bi-xenon projectors ook, 8000K, wordt gewoon niet op gereklameerd.

Kan ook niet. Mijn domicilie is in B, de motor is ook in B ingeschreven en conform de B wetgeving. Ik mag er zo mee door elk Europees land, en elk land erbuiten wat maar ook op mijn verzekeringspapier staat, zonder dat ik ook ook maar 1 aanpassing doe aan de motorfiets zelf.

kledingsvoorschriften en verkeersregels voor motorrijders kunnen wel van land tot land verschillen, en moeten opgevolgd worden. Maar de motor (het voertuig) zelf moet conform de regels van het land van inschrijving zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort m'n H4 halogeen vervangen door Philips Lumileds 4000 lumen 6500K. Wat een bak licht! Ik heb er al verschillende avonden mee gereden en niet één tegenligger heeft geseind dat het licht te fel was of te hoog stond. Niet goedkoop, p/s €65, setje €110.

Zonder ventilator dus alleen koelelement. Aangezien ik een ingebouwde koplamp in de kuip heb, was de ruimte achter de lamp te klein en heb ruimte moeten maken om het koelelement kwijt te kunnen en heb in de kuip waar de koplamp in zit achter het koelelement een gat gemaakt. Koelelement steekt er net niet uit maar na het rijden is het koelelement niet eens handwarm. Dat wordt die wel als je niet rijd (na enkele minuten) en dan is die net iets meer dan handwarm.
full

full
 
Ik heb sinds kort m'n H4 halogeen vervangen door Philips Lumileds 4000 lumen 6500K. Wat een bak licht! Ik heb er al verschillende avonden mee gereden en niet één tegenligger heeft geseind dat het licht te fel was of te hoog stond. Niet goedkoop, p/s €65, setje €110.

Zonder ventilator dus alleen koelelement. Aangezien ik een ingebouwde koplamp in de kuip heb, was de ruimte achter de lamp te klein en heb ruimte moeten maken om het koelelement kwijt te kunnen en heb in de kuip waar de koplamp in zit achter het koelelement een gat gemaakt. Koelelement steekt er net niet uit maar na het rijden is het koelelement niet eens handwarm. Dat wordt die wel als je niet rijd (na enkele minuten) en dan is die net iets meer dan handwarm.
[afbeelding]
[afbeelding]


Linkje???
 
De Philips Lumileds in verschillende uitvoeringen (fitting) en ook met canbus.

H4 Philips LED dimlicht set 4000LM 6500K
(Verkopen alleen sets)

Canbus LED Dimlicht motor 4000 lumen 6500k - H4

Het mag voor auto's officieel niet (geen ECE keurmerk), alleen voor motoren is er geen wetgeving (volgens onderstaande site)

Wetgeving Xenon verlichting - Autoverlichting.eu

"Motoren kennen géén wetgeving op verlichting, behalve dat de verlichting nooit hinderend mag zijn voor de overige weggebruikers. Wij adviseren deze groep dan ook de koplamp afstelling goed na te zien of deze door een erkende dealer of xenon inbouwstation te laten afstellen."

Vergelijk led verlichting:
 
Nadeel is wel, in het buitenland zie je veel dat voorbeeld xenon verboden is en je daarmee aan de kant gezet wordt.

En ik zou die leds niet via een Nederlandse shop kopen, maar lekker zelf uit China halen. Dat scheelt zo verschrikkelijk veel geld, zeker omdat die jij laat zien overduidelijk geen Philips product is.

Behalve als je echt kwaliteit wilt, dan moet je echt voor vos de officiële weg naar de Philips Lumileds of Hilox led. Anders krijg je dus de Chinese versies waar eventueel nog een eigen naam aan gegeven wordt en die je ook weer overal tegen komt bij diverse shops.

Wel interessant de nieuwe techniek leds. Ook doordat er kleinere leds gebruikt zijn is de positie ook dermate goed dat het een heel erg goed lichtbeeld geeft. Dat is weer interessant voor mensen met gewone koplampen. :)

Zelf heb ik dus een projector koplamp en er minder last van, maar nu snap ik wel als je een slecht lichtbeeld hebt door een slechte lamp waardoor dit kan komen. Zal dadelijk eens kijken wat er allemaal te vinden is en of er al iets betaalbaars is wat goed zou kunnen werken.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het dan met led verlichting in het buitenland, is dat ook verboden?
Xenon verlichting is apart genoemd, led nog niet. Het lijkt mij als je lichtbeeld goed is, en je geen grote witte waas hebt als je aankomt dat ze er niet moeilijk over doen. Maar dit kan nog komen. :)

Voor nu iig zelf ook geen last van en ik kom toch regelmatig in Duitsland.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft verlichting is het simpel.
Als jou voertuig conform de regels is van het land waar ingeschreven, mogen ze je daar in het buitenland NIET voor bekeuren.
(zie mijn eerder bericht in dit topic)
Dat wordt echter wel "veel" gedaan ten onrechte.
Wel kunnen ze je afstelling gaan controleren en daar wat op zeggen als die niet juist staat.
Maar dan moeten ze het al ver drijven.
Het is wel jammer dat veel mensen zich eraan laten vangen als ze in het buitenland bekeurd worden op iets waarvoor het niet mag.

Het is derhalve wél raadzaam om er op toe te zien dat de afstelling correct is. Ik zelf heb mijn lichtbundel afgesteld met een daling van 1,5% ipv de vereiste 1% om zo zeker te zijn. De iets te lage afstelling is overigens geen enkel probleem voor mijzelf, en maakt dat ik tegenliggers sowieso niet verblind.

Ga je op vakantie met twee op de motor en met belading, stel uw koplamp(en) daar dan ook op af. Zo vermijd je problemen.

Nog een goede tip voor wie xenon of LED wil steken, ga niet hoger dan 6000K, in het slechtste geval max 8000K, die eerste is mooi wit met een heel lichte blauwe gloed. In die laatste is al een wat meer opvallende blauwe gloed. Alles daarboven is erom vragen aan de kant gezet te worden.

Nog een stom voorbeeld: ik weet niet in welke eu landen je NIET (meer) met gele koplampen mag rijden, maar wij in B mogen dat nog wel. Wij moeten onze gele koplampen echt niet vervangen als we in een ander land rijden waar inwoners dat niet mogen.
Dat is hetzelfde zo met xenon en LED koplampen.



Ik zelf heb dus twee maal een bi-xenon projector in mijn koplamp unit gestoken. Heel tevreden van! En zolang de xenons niet kapot gaan blijven die erin.

Eens een van de twee het begeeft wil ik misschien wel eens LED's in de lenzen steken. Maar dat zien we dan wel weer.
 
Leuk dat ze er niet voor mogen bekeuren, ze doen het wel. :) En bezwaar maken gaat natuurlijk ook niet zo makkelijk.

Afstellen erg helemaal mee eens, en daarom is de techniek met de Lumileds zo mooi, daar heb je gewoon een echt goed lichtbeeld mee met gewone koplampen. :)
 
Xenon verlichting is apart genoemd, led nog niet. Het lijkt mij als je lichtbeeld goed is, en je geen grote witte waas hebt als je aankomt dat ze er niet moeilijk over doen. Maar dit kan nog komen. :)

Voor nu iig zelf ook geen last van en ik kom toch regelmatig in Duitsland.



Wat betreft verlichting is het simpel.
Als jou voertuig conform de regels is van het land waar ingeschreven, mogen ze je daar in het buitenland NIET voor bekeuren.
(zie mijn eerder bericht in dit topic)
Dat wordt echter wel "veel" gedaan ten onrechte.
Wel kunnen ze je afstelling gaan controleren en daar wat op zeggen als die niet juist staat.
Maar dan moeten ze het al ver drijven.
Het is wel jammer dat veel mensen zich eraan laten vangen als ze in het buitenland bekeurd worden op iets waarvoor het niet mag.

Het is derhalve wél raadzaam om er op toe te zien dat de afstelling correct is. Ik zelf heb mijn lichtbundel afgesteld met een daling van 1,5% ipv de vereiste 1% om zo zeker te zijn. De iets te lage afstelling is overigens geen enkel probleem voor mijzelf, en maakt dat ik tegenliggers sowieso niet verblind.

Ga je op vakantie met twee op de motor en met belading, stel uw koplamp(en) daar dan ook op af. Zo vermijd je problemen.

Nog een goede tip voor wie xenon of LED wil steken, ga niet hoger dan 6000K, in het slechtste geval max 8000K, die eerste is mooi wit met een heel lichte blauwe gloed. In die laatste is al een wat meer opvallende blauwe gloed. Alles daarboven is erom vragen aan de kant gezet te worden.

Nog een stom voorbeeld: ik weet niet in welke eu landen je NIET (meer) met gele koplampen mag rijden, maar wij in B mogen dat nog wel. Wij moeten onze gele koplampen echt niet vervangen als we in een ander land rijden waar inwoners dat niet mogen.
Dat is hetzelfde zo met xenon en LED koplampen.



Ik zelf heb dus twee maal een bi-xenon projector in mijn koplamp unit gestoken. Heel tevreden van! En zolang de xenons niet kapot gaan blijven die erin.

Eens een van de twee het begeeft wil ik misschien wel eens LED's in de lenzen steken. Maar dat zien we dan wel weer.



Goed afstellen dus, ik heb voornamelijk tassen achterop, tent en de hele meuk op een fireblade. Nou moet ik zeggen dat de verlichting op de blade echt minimaal is standaard, heb het grootlicht al naar beneden afgesteld dus nu met dubbellicht rijd maar het houd niet over. Daarom dat ik xenon of led overweeg.
 
Vanwege inbouwgemak, gebrek aan kabels en ballasten, maar ook de levensduur en het mooie heldere witte licht raad ik absoluut LED aan. :) En idd goed afstellen, maar dat is met xenon ook van belang.
 
Vanwege inbouwgemak, gebrek aan kabels en ballasten, maar ook de levensduur en het mooie heldere witte licht raad ik absoluut LED aan. :) En idd goed afstellen, maar dat is met xenon ook van belang.
Zojuist even heb ik op eBay even gezocht op H7 lumiled en wat hier op €99'- komt vind je daar ook voor ongeveer €50,- en dat vind ik, al gun ik een bedrijf heus zijn winst wel, een te groot verschil. Als het verschil nou twee tientjes was dan zou ik het nog redelijk vinden. Dat samen met de positieve berichten hier over led denk ik dat ik binnenkort overstag ga en eens ga bestellen.
 
Leuk dat ze er niet voor mogen bekeuren, ze doen het wel. :) En bezwaar maken gaat natuurlijk ook niet zo makkelijk.
...
Bezwaar maken gaat juist heel gemakkelijk.
Gewoon aanhalen dat je voertuig voldoet aan de technische eisen van in jou land.
Maar ze weten dat niemand dat doet en daar maken ze gebruik van.

Op mijn vorige auto had ik achteraan rode pinkers (niet origineel, lichtblokken van een USA Jetta, en de sturingsmodule moeten aanpassen, de blokken hadden niet eens E keur wqnt USA), in Frankrijk aan de kant gezet.

Agent begint in het Frans, en als enige Belg ter wereld spreek ik net géén Frans, dus ik vraag: "do you speak Englisch sir?"
Agent, "A little."
Ik, "what did I do wrong?"
Agent, "your signal lights are red instead of orange, and you car is non-American."
Ik, "yes I know sir, but in Belgium it is allowed to use red signal lights on the back, even if it is not an American car."
Agent, "o really? I did not know."
Ik, "no problem sir, you can't know everything."
Agent, "ok, you can go."

... zo zie je maar, je moet het gewoon durven, en steeds vriendelijk zijn. Vooral dat laatste.
 
Mm allright, dan heb je wel een relaxte agent gehad. Bij een maatje begonnen ze over typegoedkeur en dat de xenon niet onder de type goedkeur viel. Ook zat er een keur op de lampen voor halogeen en niet voor xenon. Gasontlading is dan weer wat anders dan led, beetje een grijs gebied. Maar hij werd iig nog net niet afgesnauwd, kortaf, helm af (we stonden amper stil), papieren, rijbewijs, etc...
 
Heb jij toevallig een link van die van jouw? :)

Ik moet het wel goed zeggen :)
Dit zijn de lampen die ik bedoelde:

http://www.ebay.nl/itm/152256322430?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

In plaats van H4 ontving ik echter H7's, die ik alleen in de auto kon testen maar niet permanent kan laten zitten omdat het bevestigingskapje van het lamphuis niet meer past. I.v.m. de waterdichtheid moet dat kapje er wel op.

Andere besteld voor de motor en nu heb ik deze erin:

http://www.ebay.nl/itm/302173454638?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

De informatie hierbij: per bulb 2 leds van elk 20W. Bij het voeren van dimlicht wordt dus slechts 20W per lamp gebruikt. Ik neem aan dat de lichtopbrengst van 10.800 lumen dan ook gehalveerd is, en per lamp bij dimlicht dus slechts 2.700 lumen. Ik weet niet precies hoe dat gemeten kan worden. Het geeft in ieder geval de indruk dat het veel meer licht is dan de standaard 2 x 55W halogeen.

De warmteafvoerende stroken kunnen in elke gewenste vorm worden gebogen, het zijn een soort matjes. Ze worden bij mij trouwens slechts handwarm.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan