H7 halogeen vervangen door LED

-O- waarom :? Levensgevaarlijk.
Niks levensgevaarlijk aan.
Dagrijlichten worden beter GEzien dan de koplampen zelf.
Koplampen daarentegen zorgen ervoor dat je zelf beter ziet.
Is niet zo nodig in België, wegenverlichting in overvloed :')

Edit: al twee keer gestopt aan een tankstation waar de politie op dat moment ook stond, 's morgens wanneer het nog goed donker is.

Ze hebben me gezien hoor, kijken naar me, maar laten me lekker doorrijden.
Wil toch zeggen dat ik enerzijds duidelijk zichtbaar ben, en anderzijds dat mijn DRL's niet hinderlijk afgesteld staan ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maak daar maar een lepeltje zout van :+

Ik was bij die laatste foto nog even aan het kijken of de auto's op de voorgrond op beide foto's ook niet dezelfde waren, maar zo stom zijn ze blijkbaar niet geweest :P

Het schijnt dat de nieuwste nightbreakers (nb laser) 4300k haalt qua kleurtemperatuur.

Komt al wel bij "puur wit" (5000k) in de buurt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in de koptlampunit van mijn Monster nu een H4 LED-lamp met dim/grootlicht zitten en ook het stadslicht vervangen door LED van eBay. Het past echt net in de koplamp allemaal en ik moet zeggen dat ik dik tevreden ben over de lichtopbrengst! Ik heb alleen in de koelunit van de H4 lamp een kleine sleuf moeten maken voor de kabel, anders ging de koplamp niet dicht... Rij wekelijks ritten van anderhalf uur en dat gaat goed (kabel laatst nog gecheckt).
 
Ik heb in de koptlampunit van mijn Monster nu een H4 LED-lamp met dim/grootlicht zitten en ook het stadslicht vervangen door LED van eBay. Het past echt net in de koplamp allemaal en ik moet zeggen dat ik dik tevreden ben over de lichtopbrengst! Ik heb alleen in de koelunit van de H4 lamp een kleine sleuf moeten maken voor de kabel, anders ging de koplamp niet dicht... Rij wekelijks ritten van anderhalf uur en dat gaat goed (kabel laatst nog gecheckt).

Hm... een sleuf maken in het koelelement? Kan dat? Dat zou voor mij ook nog wel kunnen werken!
 
Hm... een sleuf maken in het koelelement? Kan dat? Dat zou voor mij ook nog wel kunnen werken!
Zolang je het motortje van- en het ventilatortje niet raakt, kan het geen kwaad dat er een of enkele koelribbetjes ontbreken. Zolang er slechts een klein percentage weg is zal dat nog wel voldoende koelen ;)
 
Ik ben zelf ook bezig om uit te vissen welke led lamp geschikt is voor mijn 2016 Versys. Maar hetgene wat mij ook bezig hield was de warmte afvoer vanwege de stofkappen die in de weg zouden zitten.
Maar zelfs hiervan zag ik laatst een oplossing voorbij komen bij ali-express.

2x Universele LED Koplamp Seal Dust Seal Cover Voor HID LED Conversie LED kit Geen Meer Boren Stofkap H1 H4 H7 H8 H11
2x Universal LED Headlight Seal Dust Seal Cover For HID LED Conversion LED kit No More Drilling Dust Cover H1 H4 H7 H8 H11-in Car Light Accessories from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group
(from AliExpress Android)

Dus ook dit kan nu geen belemmering meer zijn om tot aanschaf over te gaan
 
full


zo heb ik het gedaan, maar die adapters zijn ook goed idee!

succes :t
 
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een lamp van Cyclops.

Cyclops-H7-800x600.jpg


Tot nu toe bevalt die erg goed.
Mooi helder licht zonder strooilicht.
Heb nog geen tegenliggers gehad die mij seinde.
 
Laatst bewerkt:
Die T10 ledjes zijn idd erg goed. H4 led lamp ziet er (zeker voor het geld) erg leuk uit. Alleen jammer dat de specs en naam nergens op slaan. Het zijn 'gewone' Cree CSP leds, geen Lumileds of wat dan ook. :) Waarschijnlijk zitten ze zo rond de 50W en de 4200-4300 lumen als ik ze vergelijk met andere soortgelijk led lampen die ik ken, nog een erg dikke prima en vergelijkbaar met deze waar ik inmiddels ook ervaring mee heb:

s-l1600.jpg

Link: H4 9003 COB Hi/Lo Dual Beam LED Headlight Kit 6000K 1620W 243000LM High Power | eBay

Net even iets ander koelblok, maar verder vergelijkbaar. Qua prijs heb ik iets meer vertrouwen in de bovengenoemde, aangezien je al snel met 'slechte' imitaties zit. Vaak een mengeling van goede 'echte' CSP leds en goedkopere, om toch de lichtkleur en een beetje opbrengst te halen. :)

Om hier even op door te gaan, ik heb dan inmiddels ook wat meer ervaring opgedaan met dit soort leds, en inmiddels Lumileds aangeschaft voor in mijn gixxer. Hieronder even wat dingen uitgeschreven.



Lichtbeeld
Verkeerd lichtbeeld en het verblinden zoals door Xenon zie je ook terug bij de goedkopere led lampen, en dan met name bij het gebruik van de grotere COB leds of led lampen die helemaal rondom volgedrukt zijn met leds. Je hebt dan namelijk een niet gecentreerde lichtbron zoals bij halogeen wel het geval is. Dus het licht komt niet centraal in je reflector/spiegel en gaat kan hierdoor niet goed gericht worden en gaat dus alle kanten op. Hierdoor heb je altijd iets van strooilicht.

Bij de nieuwste generatie Z ES Lumiled Luxeon's van Philips is dit opgelost met kleinere Z ES led chips die goed gepositioneerd zijn op de lamp en maar aan 2 kanten zitten. Vergelijkbaar met de positie van de gloeidraad bij halogeen.
[img=800,450]https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/05/lumiled-Medium-800x450.jpg[/img]
Dit zie je ook terug bij de latere Cree leds die wat kleiner zijn geworden.

Zelf heb ik een projector koplamp in de motor dus lichtbeeld is voor mij minder van belang. En gezien de prijs toendertijd van Lumileds en de beperkte inbouwdiepte ben ik uiteindelijk voor deze COB led lampen gegaan:
[img=338,600]https://www.joopiesplace.nl/wp-cont...37.18-Custom-e1490522455738-338x600.jpg[/img]
WP_20170507_10_00_00_Pro-Medium.jpg

60W 6000LM LED H4 Headlight Kit Hi/Lo Beam HB2 Bulbs 6000K White High Power 6903942721665 | eBay
Vrij veel verkocht op eBay, goed betaalbaar en een goede lichtopbrengst en betrouwbaar. Beduidend meer lichtopbrengst dan halogeen iig van een 3000 lumen.

Een iets latere generatie Cree led is ook een goeie optie, alleen moet je het koelblok kwijt kunnen:
[img=400,400]http://i.ebayimg.com/images/g/AAEAAOSw0hlZHQ2n/s-l1600.jpg[/img]
H4 9003 COB Hi/Lo Dual Beam LED Headlight Kit 6000K 1620W 243000LM High Power | eBay

En voor de mensen met H7:
[img=400,400]http://i.ebayimg.com/images/g/jewAAOSwXq5Zrglh/s-l1600.jpg[/img]
H7 Dual Color 3000K 6000K LED Headlight Kit Hi/Low Beam Fog Bulbs 1000W 150000LM | eBay

Hier zie je ook al duidelijk de kleinere led chips die zo op de lamp zitten dat ze zorgen voor een beter lichtbeeld. Alleen trekken ze vrij veel vermogen en door de opbrengst gaat er nogal wat verloren aan warmte. Vandaar ook het grote koelblok. Maar met een 4300 lumen een hele stap omhoog.

Nadeel bij H4 zoals ik dat heb is wel dat hij pas bij grootlicht beide chips inschakelt, dus je maar 30W bij dimlicht hebt. Let hier ook bij aanschaf, want ze kunnen het hebben over 30W, 60W of zelfs 120W... Dus 1 op vergelijken is vaak moeilijk. Dat is ook wel weer in het voordeel van de Lumileds aangezien die er 50W op een lamp zitten, dus bij H4 heb je voor dim en grootlicht beiden 50W op de lamp zitten. Bij Cree en COB leds is het 60W wat verdeeld wordt in het geval van H4.

Vermogen en koeling
Al die vermogens en het sterker worden van de Cree en COB leds hebben nog een nadeel, warmte. En daarom zie je bij de latere series die wel heel veel lichtopbrengst hebben maar ook veel vermogen trekken dat ze allemaal met een ventilator uitgevoerd zijn. Dat wil je dus niet hebben...

Geluid is niet het ergste maar hij is zo ontwikkeld dat de koeling nodig is. Het koelblok is daarop berekend. Met vuil en stof wat erin gaan zitten koelt hij al snel minder, en al helemaal als dan de fan ermee kapt (en vaak is het echt goedkope spul wat niet veel te houden heeft) dat de led zijn eigen niet meer koel kan houden en dus voor serieuze problemen kan zorgen. Daarom ben ik niet kapot van de laatste series van Cree en COB leds.

Generaties
Al die generaties of series is niet bij te houden en er is ook nergens echt een overzicht van. Bij de hierboven genoemde lampen waar ik ervaring mee heb zie je wel duidelijk een verschil tussen de verschillende generaties. Leuk stuk hierover is bijvoorbeeld:
G7 PHILIPS LED Headlight VS G8 CREE LED Headlight

Hun benoemen alle tussen series, maar eigenlijk kun je ze grofweg in de bekende 3 indelen. De eerste serie Cree en COB leds met een beperkte opbrengst die eigenlijk bijna geen koeling nodig hadden en eigenlijk onbruikbaar zijn voor voertuigverlichting. Daarna komen de verschillende series van Cree en COB leds met inmiddels behoorlijk wat opbrengst, qua licht maar ook zeker warmte door de vermogens. Met grote koelblokken tot ventilatoren aan toe. En dan inmiddels de Z ES leds, de bekende Philips Luxeon Lumileds. Ook veel vermogen, maar door verbeterde koeling en meer opbrengst zijn de koelblokken nog redelijk normaal.

De 2e generatie zoals ik vaker benoem is relatief goedkoop en goed aan te komen. Reken op een euro of 20-25. Helaas is er geen overzicht van te krijgen en is er ook veel rommel te koop. Daarom goed zoeken en eventueel een keer vragen of iets kopen waar iemand al goeie ervaringen mee heeft. De nieuwste Lumileds beginnen nu goed verkrijgbaar te worden en zo rond de 50-60 euro heb je een goede set.

Ik ben zelf op deze uitgekomen:
[img=400,400]http://i.ebayimg.com/images/g/DPUAAOSwLKpZgspa/s-l1600.jpg[/img]
http://www.ebay.com/itm/H4-G7-LED-H...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Voor de mensen met bijvoorbeeld H7 is deze interessant:
[img=400,400]http://i.ebayimg.com/images/g/OkUAAOSwEFZZgsph/s-l1600.jpg[/img]
http://www.ebay.com/itm/G7-H7-FANLE...ash=item1c8d4dc6c8:g:OkUAAOSwEFZZgsph&vxp=mtr

Cree of COB
Cree of COB leds zijn vrij makkelijk uit elkaar te houden maar worden heel veel door elkaar gehaald. Cree leds zijn relatief kleinere led's en daar zitten er vaak meerdere van op 1 lamp:
[img=750,474]http://www.ecosunlite.com/pic/other/2015-03-10-19-49-551.jpg[/img]
COB leds zijn vaak 1 grote led per lamp.
[img=634,439]https://sc01.alicdn.com/kf/HTB12Q1t...ity-led-technology-led-round-linear.jpg[/img]
Iets minder goed voor je lichtbeeld dan bij Cree, wel hebben de latere generaties meer vermogen maar de lichtopbrengst is niet optimaal. COB leds doen gemiddeld bij 35W een 4200 lumen, terwijl Cree leds met 36W een 4300~4500 lumen doen en bij de laatste generatie zelfs tot 6000 lumen. Met dit soort vermogens heb je dus enorm veel warmte, en dus een relatief groot koelblok en een ventilator achterop zitten wat al snel onbruikbaar wordt.

COB is qua grootte van de led minder geschikt voor koplampen en hebben ook een net wat mindere opbrengst in vergelijking met Cree leds. Maar al met al ontlopen ze elkaar niet super veel.

Imitatie
Natuurlijk is er ook veel imitatie of goedkope 'rommel' wat verkocht wordt. Dat is dan ook belangrijk om rekening mee te houden. Een goed stuk over imitatie van de Luxen Z ES leds is dit:
http://www.ledoauto.com/blog/index....ed-headlight-big-potential-danger-to-your-car

Soms zie je dat COB leds als Lumileds geadverteerd worden.Dat is dan redelijk makkelijk herkenbaar door de grote led chip die erop zit wat dus niet klopt. Bij Cree is het al iets moeilijker maar dat zie je dan weer aan de opbouw van de lamp.

Dat geldt dus ook voor vorige serie met Cree en COB leds, er gaat heel wat goedkope rommel in de rondte die de specs bij lange na niet halen of gewoon van een slechtere kwaliteit zijn. Soms wordt om de prijs te drukken en de lichtkleur te halen vaak een combinatie gemaakt tussen enkele goeie leds en een paar goedkope. Vaak zijn ze wel redelijk makkelijk te herkennen doordat ze met vergelijkbare led lampen een heel stuk goedkoper zijn. Dat zegt vaak al genoeg. :)
 
Laatst bewerkt:
Vraagje:
Normaal zet je het lampje in de koplamp vast met zo'n klemmetje
dat je na veel gepiel pas goed op z'n plek krijgt.
Waarvoor de ruimte vaak al net te krap is om fatsoenlijk bij te komen
met een gewoon lampje.

Hoe zet je zo'n LED-lamp met koelelement dan vast?
Dan kom je toch helemaal niet meer bij het klemmetje?
 
Dat klemmetje klikt er aan 1 kant in en zit aan de andere kant onder een schroefje.

Heb het klemmetje eerst los geschroefd. Dan klemmetje over de lamp en lamp monteren.
Dan klemmetje weer onder schroefje vastschroeven en dan klemmetje vast klemmen.

Effe pielen, maar het werkt.

Marc
 
Bij mij zit hij er ook in strakkere bundel dan met xenon, maar hij lijkt veel minder fel.

Vanavond even testen in het donker.

s-l1600.jpg


Wilde nog een setje bestellen, voor iemand met een R1 dus continu 2 lampen aan, maar verkoper zend niet meer naar Nederland.

Monteren is gewoon plug and play, schoteltje met 3 uitsteelsel draai je van de lamp af, deze maak je eerst vast in je lamp met het klemmetje, dan je originele standaard rubberdop er over heen, en dan draai je lamp erin, kan maar op 1 manier.
 
Laatst bewerkt:
Dat klemmetje klikt er aan 1 kant in en zit aan de andere kant onder een schroefje.

Heb het klemmetje eerst los geschroefd. Dan klemmetje over de lamp en lamp monteren.
Dan klemmetje weer onder schroefje vastschroeven en dan klemmetje vast klemmen.

Effe pielen, maar het werkt.

Marc

Dat klinkt alsnog een beetje omslachtig...

...
Monteren is gewoon plug and play, schoteltje met 3 uitsteelsel draai je van de lamp af, deze maak je eerst vast in je lamp met het klemmetje, dan je originele standaard rubberdop er over heen, en dan draai je lamp erin, kan maar op 1 manier.

Ah, deels demontable, dat klinkt dan wel weer makkelijk!
 
Bij mij zit hij er ook in strakkere bundel dan met xenon, maar hij lijkt veel minder fel.

Vanavond even testen in het donker.

[afbeelding]

Wilde nog een setje bestellen, voor iemand met een R1 dus continu 2 lampen aan, maar verkoper zend niet meer naar Nederland.

Monteren is gewoon plug and play, schoteltje met 3 uitsteelsel draai je van de lamp af, deze maak je eerst vast in je lamp met het klemmetje, dan je originele standaard rubberdop er over heen, en dan draai je lamp erin, kan maar op 1 manier.
En toch zou ik eerder de 'echte' Z ES leds nemen dan deze CSP leds, meer lichtopbrengst en betere kwaliteit. Maar goed wel een klein beetje duurder, wat ansich nog wel te overzien is.
 
Ik zie hier heel vaak geschreven worden door diverse mensen CREE dit LUMILED dat..
het feit blijft dat geen van deze LED lampen leds bevatten die je snel tegen komt af fabriek in bv auto/vracht auto/ motor LED koplamp

In dat soort applicaties worden o.a gebruikt
Lumiled Luxeon F
Osram Oslon black
CREE XP
En nog een hele reeks diverse merken/soorten.

Daarnaast bestaan er ook veel chinese kopieën van CREE/LUMILED/OSRAM en dat onderscheidt zie je bijna niet.

Dus zolang het licht beeld goed is en een flink wat licht uit komt zal het goed komen.
betrouwbaarheid zal zich moeten bewijzen. De Cylops koplamp houdt het al een paar jaar goed bij mij :)
En wat daar voor merk LED's inzitten.. lekker belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Nu niet alles door elkaar halen he ;) Je hebt idd heel veel verschillende merken en type leds. COB en Cree zijn de inmiddels wat verouderde types, Z ES en CSP zijn de laatste technieken.

Merknamen van Philips zoals Lumileds is wel een herkenningspunt. Iedere Chinees of webshop zet er zijn eigen merknaam op. Kunst is om te herkennen wat voor techniek erin en erachter zit.

Punt is wel dat Philips met zijn Lumileds een bepaalde rechniek op de markt heeft gebracht wat gewoon echt serieus goed is. Daarom heb ik er zelf ook voor gekozen, en ik kan alleen aangeven waar ik goeie ervaring mee heb. En dat doen anderen ook, en dat is leuk.

Afaik gebruikt Yamaha deze led techniek ook in de koplampen van de MT10 edg, kan alleen geen bevestiging ergens zo snel terugvinden.

Over CSP leds lees ik toch veel mindere verhalen, minder opbrengst dan opgegeven, lichtkleur, etc etc. Toch een mindere variant die lijkt op de lumiled techniek, close but no sigar.

Maar idd. Als het lichtbeeld goed is, je hebt genoeg lichtopbrengst en het is voor jouw voor een acceptabel bedrag. Dan is het toch goed? :) Goed om te horen dat jouw leds het zo goed houden iig. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan