Het zijspan café deel 3 ...Nieuwe ronde!..

Misschien al eens geplaatst hier, interessant voorvorkje...

[afbeelding]
Bij nadere studie is het een earles vork zoals de Aussies hem maken met twee schetsplaten aan de vorkpoten. Wat hem apart maakt is de ophanging van de remmen. Daarmee kom je weer op de kogelkoppen discussie. Als je remt worden de onderste twee op afschuiving belast.Wat er ook niet aan klopt is dat bij inveren de remmen niet meer de radius van de schijf volgen omdat het draaipunt boven de as zit.
Maar de afwerking is subliem.

{edit]
ik heb nog eens goed gekeken maar dit moet een Amerikaan zijn. Alles ziet er fantastisch en ingewikkeld uit maar het is zo onlogisch als wat.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me toch af hoe je dat doet. Het vraagt wat wiskunde om het uit te zetten, maar hoe coördineer je die kinderen die geen idee hebben waar ze ergens zitten. :?
Het is een beetje Nazca lijnen uitzetten of een symmetrische pyramide bouwen.

Lang leve gps en wat touwtjes ! :t

Maar inderdaad de organisatie was gigantisch, dit is in basis gedaan door drie heren, waarvan er 1 een bekendheid is in de graancirkelwereld.

Deze zelfde 3 lieden zaten ook hier achter ;
De grootste graancirkel door kinderen, staat in het world guiness records book.
Is gemaakt door 1 school hier op het eiland.
In dit filmpje zit een animatie (met die bordjes) dat was nogal gewoon 1 van die kerols die staat te schreeuwen.
Gisteren hebben we dit ook gedaan (oudste en ik ook aan mee gedaan) alleen dan m.b.v. een app, waardoor meer gecompliceerde vormen gemaakt kunnen worden. Maar daar is nog geen beeldmateriaal van online.

Edit; in dit filmpje zie je trouwens ook de vorm van een rups in het graan, dat was een oefenobject, hier worden de oudste kinderen (teamleiders) geinstrueerd hoe ze wat moeten doen. Dat is met deze zandtekening ook gebeurt, met teamleiders, die dan hun 'team' moeten vertellen van hoe en wat.
 
Laatst bewerkt:
Bij nadere studie is het een earles vork zoals de Aussies hem maken met twee schetsplaten aan de vorkpoten. Wat hem apart maakt is de ophanging van de remmen. Daarmee kom je weer op de kogelkoppen discussie. Als je remt worden de onderste twee op afschuiving belast.Wat er ook niet aan klopt is dat bij inveren de remmen niet meer de radius van de schijf volgen omdat het draaipunt boven de as zit.
Maar de afwerking is subliem.

{edit]
ik heb nog eens goed gekeken maar dit moet een Amerikaan zijn. Alles ziet er fantastisch en ingewikkeld uit maar het is zo onlogisch als wat.

Op mijn eerste schommelvork (in suzuki span) had ik ook het draaipunt van de remklauw boven de as gemaakt. (met stangkoppen trouwens :P)
De hele veerweg bleven de remblokken wel op de schijf zitten, maar ze verlopen inderdaad iets in radius. In de praktijk heb ik er nooit iets van gemerkt.
Mijn reden was dat ik op deze manier de standaard wielas kon gebruiken. En het is natuurlijk eenvoudiger te maken.
 
Vooropgesteld dat de remblokken niet naast de schijf uitkomen, kan ik me zelfs voorstellen dat je een mooiere, meer egale slijtage krijgt als ze enigszins over de schijf bewegen.
Minder snel "spoorvorming" lijkt me zo
 
Maar met uitveren, als je in een kuil of van een drempel rijdt komt de klauw op de schijf. Tenzij je daar in belaste toestand al ruimte voor gelaten hebt. Ik weet wel dat Brembo's daar niet veel ruimte voor hebben.
 
Dat mag niet gebeuren natuurlijk.
Maar de radiale beweging zak niet meer zijn dan een paar mm denk ik.
Net genoeg om het paadje schoon te vegen
En het is ook maar een idee, een vermoeden
 
Hoij Hevu
Er is een mooi boekje te koop Uurtje Factuurtje
Over Hardwerkende Freelancers creatieve zzp'ers hippe zelfstandigen en carierre maken zonder baas
 
Dank je, het gaat goed met me. Alleen komen er in het leven wel eens wendingen voor die de boel een beetje op zijn kop zetten. De details doen er even niet toe. Ik had even een time-out nodig en daar hoorden geen zijspannen bij (op één uitzondering na, daar kom ik zo op)
Het zijspanracen heb ik voorlopig even stopgezet, Wim rijdt nu met een andere bakkenist. Wim is niet zo'n schrijver dus zal er in het racetopic ook niet veel gebeuren. Helemaal gestopt ben ik niet, ik heb nog voldoende materiaal liggen om (minstens) nog een racespan op te bouwen maar ik doe het even rustig aan :z . Ik heb nog wel genoeg plannen :X , klaar met spelen ben ik zeker nog niet.

Nu die ene uitzondering, vorig seizoen heeft een zijspanraceteam een span gekocht dat ik in 1988 gebouwd heb en daar zijn in de loop van de jaren door anderen wat veranderingen aan aangebracht die niet allemaal even gunstig hebben uitgepakt B| . Rechtdoor ging allemaal wel maar op een circuit kom je onvermijdelijk ook bochten tegen.....Afgelopen winter heeft dat team gevraagd of ik daar eens naar wilde kijken en aangezien ik heel slecht nee kan zeggen heb ik dat maar gedaan. Gelukkig vielen de problemen mee en was één en ander in een weekendje gepiept. Toen kwam de hamvraag, wat krijg je van ons? Ik vind van mezelf dat ik best wel een aantal dingen aardig kan, maar waar ik zeker niet goed in ben is, (buiten het al eerder genoemde nee zeggen) is om geld vragen. Om kort te gaan, het team heeft me toen als tegenprestatie uitgenodigd om mee te gaan naar het circuit van Val de Vienne in Frankrijk waar ze een week zouden gaan testen. (en als ik zoet zou zijn mocht ik misschien ook wel een paar rondjes rijden O-) )


Fijn om weer wat van je te lezen leo! :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan