Vaag probleem met mijn R1 2004

M.A.N.S.

Die hard MF'er
16 mrt 2004
871
8
Delfgauw
Facebook
Betreft: Yamaha r1 2004 RN12

Kmstand: 30.000

Symtonen:
Bij ongeveer een toerental vanaf 5.000 rpm valt de motor even helemaal weg.
Na een tel pakt die alles weer op.
De km teller valt ook terug naar 0.
Geen foutmelding in het systeem

Wat is er aan gedaan:
Garage 1 Niet dealer
Heeft er een half uur naar gekeken. Oordeel... schakelvork
Geraamde kosten ruim 1500 euro maar naar mijn mening gebaseerd op onderbuik gevoel. Probleem voelt niet als mechinsch probleem

Garage 2 Yamaha dealer
Deze garage heeft er veel onderzoek in gestopt. Inmiddels alarm (waar problemen mee waren verwijderd). Motor op de testbank. Ging helemaal fout. Cilinders stopte ermee (3 van de 4)
Nu bougies vernieuwd en een sensor in de hoop dat hij het weer doet.
Helaas toch weer het probleem. Lijkt wel in mindere mate aanwezig te zijn. Maar oorzaak nog niet gevonden. Garage denkt nu aan vervangen draadboom. (dure grap)
Maar weet niet zeker of dit het probleem oplost. Kan ook de computer zijn met ontsteking of zo. een hele dure grap.

Vraag:
Wie heeft er enig idee waar we het moeten zoeken?
Ik ben al inmiddels ruim 600 euro kwijt en de motor doet nog steeds raar.
Niet goed rijdend wegdoen heeft weinig zin
 
Laatst bewerkt:
Als de dealer het niet weet word het lastig vanachter een toetsenbord voor iemand anders he.
Als het alarm de kabelboom verputst heeft (roest/oxidatie) als er in 'geknipt' is kan de reden zijn dat ze de kabelboom willen vervangen.
Prima dat ze daar mee komen, maar de motor is niet bij hun gekocht en er zijn al genoeg voorbeelden geweest waar men veel geld kwijt is in de loop van de tijd maar het probleem nooit weggaat.

Een hele kabelboom vervangen is al aardig wat werk, dus even een kabelboom lenen is al geen kwestie van een paar uur, misschien dagen als je dat zelf wil doen.
misschien eens 2e hands onderdelen bekijken bij boonstra ?

Maar hoe dan ook een rot situatie, hoop voor je dat het alsnog makkelijk en goedkoop verholpen word.
 
Betreft: Yamaha r1 2004 RN12

Kmstand: 30.000

Symtonen:
Bij ongeveer een toerental vanaf 5.000 rpm valt de motor even helemaal weg.
Na een tel pakt die alles weer op.
De km teller valt ook terug naar 0.
Geen foutmelding in het systeem

Wat is er aan gedaan:
Garage 1 Niet dealer
Heeft er een half uur naar gekeken. Oordeel... schakelvork
Geraamde kosten ruim 1500 euro maar naar mijn mening gebaseerd op onderbuik gevoel. Probleem voelt niet als mechinsch probleem

Garage 2 Yamaha dealer
Deze garage heeft er veel onderzoek in gestopt. Inmiddels alarm (waar problemen mee waren verwijderd). Motor op de testbank. Ging helemaal fout. Cilinders stopte ermee (3 van de 4)
Nu bougies vernieuwd en een sensor in de hoop dat hij het weer doet.
Helaas toch weer het probleem. Lijkt wel in mindere mate aanwezig te zijn. Maar oorzaak nog niet gevonden. Garage denkt nu aan vervangen draadboom. (dure grap)
Maar weet niet zeker of dit het probleem oplost. Kan ook de computer zijn met ontsteking of zo. een hele dure grap.

Vraag:
Wie heeft er enig idee waar we het moeten zoeken?
Ik ben al inmiddels ruim 600 euro kwijt en de motor doet nog steeds raar.
Niet goed rijdend wegdoen heeft weinig zin

Werkplaatshandboek:
http://www.redshift.com/~ray/R_is_for_respect/
 
Wat ik zou doen: Eerst uitzoeken waar de ecu voeding krijgt, dan daar rechtstreeks + en - aansluiten, als het dan in orde is moet je gaan zoeken in de schakelaars en kabels die er tussen zitten (zoals zijpoot).
Als rechtstreekse voeding op de ecu niet helpt is het waarschijnlijk de ecu zelf.
 
Begrijp trouwens niet hoe garage 1 bij een defecte schakelvork komt, lijkt mij inderdaad geen mechanisch probleem :N

Ik zou eerst gewoon de ontsteking checken volgens WPH (pagina 8-8)
 
Laatst bewerkt:
Betreft: Yamaha r1 2004 RN12

Kmstand: 30.000

Symtonen:
Bij ongeveer een toerental vanaf 5.000 rpm valt de motor even helemaal weg.
Na een tel pakt die alles weer op.
De km teller valt ook terug naar 0.
Geen foutmelding in het systeem

nog wat vragen
  • valt de verlichting ook uit als hij wegvalt?
  • gebeurd het alleen bij een bepaald toerental of alleen tussen de 5000 en max. toeren?
  • gebeurd het bij elke gas stand?
  • gebeurd het nooit onder de 5000 tpm?
  • wat is je rijstijl?
  • Heb je wel eens start problemen?
 
nog wat vragen
  • valt de verlichting ook uit als hij wegvalt?
  • gebeurd het alleen bij een bepaald toerental of alleen tussen de 5000 en max. toeren?
  • gebeurd het bij elke gas stand?
  • gebeurd het nooit onder de 5000 tpm?
  • wat is je rijstijl?
  • Heb je wel eens start problemen?
~
Hierbij de antwoorden op je vragen ....

  • valt de verlichting ook uit als hij wegvalt?
    Ik dacht van niet maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.
    De km valt niet uit qua display maar de snelheid die die digitaal aangeeft valt terug in niet gelijke stappen.
  • gebeurd het alleen bij een bepaald toerental of alleen tussen de 5000 en max. toeren?
    Inderdaad tussen de 5000 en max
  • gebeurd het bij elke gas stand?
    Ja gebeurd in iedere gastland en in iedere versnelling vanaf zo een 5000 toeren. Volgens de garage op de bank ook al bij 4000 toeren

  • gebeurd het nooit onder de 5000 tpm?
    Zie vorige antwoord
  • wat is je rijstijl?
    Normaal. Het laatste jaar nauwelijks gereden. In mei even gereden en kreeg toen een probleem met het alarm. ANWB heeft de beveiliging van de startblokkering omgeleid. Heeft hierbij wel in wat kabels onder het zadel zitten prikken.
  • Heb je wel eens start problemen?
    Nee, behalve dan dat de accu eigenlijk vervangen zou moeten worden.
 
\
Hierbij de antwoorden op je vragen ....

  • valt de verlichting ook uit als hij wegvalt?
    Ik dacht van niet maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.
    De km valt niet uit qua display maar de snelheid die die digitaal aangeeft valt terug in niet gelijke stappen.
  • gebeurd het alleen bij een bepaald toerental of alleen tussen de 5000 en max. toeren?
    Inderdaad tussen de 5000 en max
  • gebeurd het bij elke gas stand?
    Ja gebeurd in iedere gastland en in iedere versnelling vanaf zo een 5000 toeren. Volgens de garage op de bank ook al bij 4000 toeren

  • gebeurd het nooit onder de 5000 tpm?
    Zie vorige antwoord
  • wat is je rijstijl?
    Normaal. Het laatste jaar nauwelijks gereden. In mei even gereden en kreeg toen een probleem met het alarm. ANWB heeft de beveiliging van de startblokkering omgeleid. Heeft hierbij wel in wat kabels onder het zadel zitten prikken.
  • Heb je wel eens start problemen?
    Nee, behalve dan dat de accu eigenlijk vervangen zou moeten worden.
ik zou beginnen met het alarm/anwb werk herstellen. Zeker als de problemen hierna zijn begonnen.
 
ik zou beginnen met het alarm/anwb werk herstellen. Zeker als de problemen hierna zijn begonnen.

Het alarm is er als eerste uitgehaald door de dealer garage. Dat kan het dus niet meer zijn.
De bekabeling is weer origineel zeg maar. Wat wel een punt zou kunnen zijn is.... Dat de kabels waarin de ANWB heeft geprikt, nu misschien geoxideerd zijn. De motor staat namelijk buiten onder een afdakje.
 
Het alarm is er als eerste uitgehaald door de dealer garage. Dat kan het dus niet meer zijn.
ook dat kan niet goed gedaan zijn of niet geheel goed. Ze kunnen ook een pruts stukje of verbogen pinnetje over het hoofd gezien hebben.
De bekabeling is weer origineel zeg maar. Wat wel een punt zou kunnen zijn is....
alles kan een punt zijn, maar ga nergens vanuit.
Dat de kabels waarin de ANWB heeft geprikt, nu misschien geoxideerd zijn. De motor staat namelijk buiten onder een afdakje.
het eerste dat ik doe met zo'n verse motor, is kijken waar er aan geprutst is en dat helemaal 100 % maken.
 
ook dat kan niet goed gedaan zijn of niet geheel goed. Ze kunnen ook een pruts stukje of verbogen pinnetje over het hoofd gezien hebben.alles kan een punt zijn, maar ga nergens vanuit.het eerste dat ik doe met zo'n verse motor, is kijken waar er aan geprutst is en dat helemaal 100 % maken.

ben het met die beun haas eens hierboven *D
 
Laatst bewerkt:
Beginnen met accu te vernieuwen...veel fouten beginnen bij een (bijna) versleten accu :Y
Dan inderdaad de kabelboom/stekkers/zekeringen controleren op oxidatie/slechte contacten. Als dat allemaal goed is sensoren , schakelaars en ecu controleren. Als je daar overal naar gekeken hebt , ben je al even bezig maar weet je ook al veel uit te sluiten
 
Update .....

we zijn weer wat weken en euro's verder.

De dealer heeft helaas nog niets concreets gevonden wat de dip kan veroorzaken.

De dip is wel duidelijk te zien.
Verlichting blijft aan. injectie stop even.

Foto-GRPUF7RA-D.jpg


Je ziet duidelijk de uitval. Het is in een toeren gebied boven de 3500 toeren bij flink gas geven.

Ik neig er nu naar toe oom de motor te verkopen. Wat zal die waar zijn nu deze niet goed rijd ?

Uiteraard hoop ik dat er iemand is met de gouden tip.
 
Laatst bewerkt:
:^

Ik kan me voorstellen dat je het zat word en van het probleem/dan wel de motor afwil.
Veel opbrengen doen 2e hands motoren niet, maar je hebt geluk dat de lente er aan komt.
Toch zal niet iedereen zitten te wachten op een puzzel ipv een motor.

Lastige keus, succes !
 
Je hebt er nu al wat geld ingestopt om hem te fixen, straks verkoop je hem en heeft diegene binnen een kwartier de oplossing... Dan voel jij je super zuur.

Zelf natuurlijk beslissen, maar het is m.i. zonde hem weg te doen voor minder dan ze waard is wanneer de oplossing wellicht simpel is.

Een optie is om haar niet naar een dealer te brengen, maar een zzp'r oid. Die kan wat minder rekenen per uur en misschien kan je er een definitieve prijsafspraak mee maken?

Succes in ieder geval.
 
Er zijn zat ZZP'ers die kunnen helpen (zelfstandigen zonder poen) zoals ik ;)
maar gezien de tips van dhr. Zot zou ik geneigd zijn het daar eens te proberen.
Die zal er ook wel eer uit willen halen om iets te fixen wat de dealer niet kan vinden.

Overigens fijn dat je een update geeft maar iets meer info mag wel hoor ;)
 
zijn al die dingen waar op gewezen is nagekeken/verholpen/gerepareerd?

dat lees ik n.l. nergens, het is voor aandragers moeilijk in te schatten of het zin heeft om verder te helpen.

  • Alarm is vakkundig gedemonteerd.
  • bedrading weer als origineel gemaakt
  • accu vervangen
  • bougies vervangen
  • kabelboom geïnspecteerd
  • een deel van de kabel unwraped en nagelopen.
  • sensoren losgekoppeld en gekeken of daar de oorzaak lag
  • ontsteking omgeleid
  • alle stekkers en verbindingen gecontroleerd, schoongemaakt en ingespoten.
Ze denken dat het aan de computer ligt of aan de draadboom.
Vervangen draadboom voor 2e hand 500 euri (incl arbln)
Nieuwe 2e hands computer 1500 euri (incl arbln)

De zaak van de rollerbank heeft ook geen idee waaraan het kan liggen.
8 runs in totaal gemaakt met diverse omleidingen en loskoppelen van sensoren.
Niks concreets is hieruit gekomen.

Dealer denkt dat de motor voordat deze mijn eigendom werd, misschien in het water heeft gelegen of s opgebouwd uit meerdere motoren. Motor is door de winkel waar ik hem gekocht hebt geïmporteerd uit Duitsland.
 
Laatst bewerkt:
wat is de naam van die winkel dan weet ik dat ik daar nooit een motor moet kopen :) ?

ow een 2de hands ecu inbouwen i plug en play met stekkers dus
50 euro ...... hier

zijn maar 2 stekkers meestal kan je prima zelf

https://www.motorparts-online.com/nl/yamaha/r1/2004-2006/cdi-unit/201138015?filter=1
Haha begrijp ik goed dat jij de oorzaak weet ;-)
Alle gekheid op een stokkie,

ik heb er geen verstand van en krijg een heel verhaal van sleutels die niet zouden werken ed.
 
Laatst bewerkt:
nou je cdi/ecu stuurt alles aan dus voor die 50 euro proberen waard, weet niet hoe die dealer op 1500 komt vette oplichters dus

mocht dat het niet zijn kan je hem altijd weer voor 50 doorverkopen :W

update als je het geprobeerd heb he !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan