Daytona 675/650/600 deel 12 Vol de lente in!

Motor ziet er zeker puik uit, maar is niet de ideale beginnersfiets. Gewoon een keer een prroefrit maken, dan merk je vanzelf of je het ziet zitten.


Proefrit is alles bepalend inderdaad. Mijn eerste proefrit was op een 2006 Daytona 675... :P
 
Er zijn idealere beginnersfietsen, maar door het soepele karakter van het blok is dat niet het grootste issue. Zithouding was een groter struikelblok, dat was echt wennen.
Uiteindelijk was mijn Daytona ook mijn eerste motor en ik ben nog steeds niet dood :D
 
Er zijn idealere beginnersfietsen, maar door het soepele karakter van het blok is dat niet het grootste issue. Zithouding was een groter struikelblok, dat was echt wennen.
Uiteindelijk was mijn Daytona ook mijn eerste motor en ik ben nog steeds niet dood :D
Lol, dat was het voor mij ook ja. Ik had hiervoor een ZX6R uit '98, en had destijds het idee dat dat toch wel een supersport was incl de zithouding. Toen ik vorig jaar weer eens plaatsnam op de ZX6R uit '98 van een vriend van me had ik echt het idee dat ik op een toerfiets stapte, omdat ik de Daytona toen gewend was. Ik ben nog geen andere motor tegengekomen die extremer op de polsen zit dan de Daytona.
 
Laatst bewerkt:
Stap eens op een 848/1098 ;) Je benen zitten in min of meer de zelfde houding, maar de stuurhelften zitten wat verder naar voren. Toen ik na het inrijden van een 848 EVO terug op mijn Daytona stapte had ik het idee dat het stuur bij mijn knieën zat :D
Maar alles went, ik stuur nu net zo makkelijk met de 848 als met m'n Daytona destijds.
 
Proefrit is alles bepalend inderdaad. Mijn eerste proefrit was op een 2006 Daytona 675... :P

Er zijn idealere beginnersfietsen, maar door het soepele karakter van het blok is dat niet het grootste issue. Zithouding was een groter struikelblok, dat was echt wennen.
Uiteindelijk was mijn Daytona ook mijn eerste motor en ik ben nog steeds niet dood :D

Hoe was jullie proefrit? Schrok je wel toen je het gas voor de eerste keer opentrok?
Hadden/Hebben jullie ook geen last van jullie polsen dan zoals BRooster dat wel heeft? Want las dat sommige dat ook hebben.

En ja ik vraag dit omdat ik benieuwd ben naar de ervaringen van mensen die deze motor als beginnermotor hebben gekocht (natuurlijk verschilt de ervaring per persoon, maar ben gewoon benieuwd). Ook mensen die al veel langer ervaring hebben ben ik ook wel benieuwd naar.

En natuurlijk ga ik ook proefritten, maar moet tot half augustus wachten totdat ik hopelijk dan mijn rijbewijs binnen hebt. Tot die tijd wil ik zoveel mogelijk informatie verschaffen :9
 
Laatst bewerkt:
Mijn proefrit was positief, op vrijdag mijn rijbewijs opgehaald, op de zaterdag erna de proefrit. Eerst op pad met een GSX-R 600, daarna met de Triumph.

Nadat ik enigszins gewend was aan het sturen, ben ik voorzichtig begonnen met het spelen met het gas. Vol gas heb ik niet gereden tijdens de proefrit. Dat heeft zelfs nog wel ff geduurd voor ik me daaraan waagde. Ik heb een half uur/drie kwartier gereden en daarbij had ik nog geen last van mijn polsen. Dat gebeurde pas na aankoop toen ik een uur of twee aan het sturen was geweest. Dat werd echter iedere rit minder. Nu heb ik nog nauwelijks last van mijn polsen. Als dat al zo is, dan heb ik aardig wat uren achter elkaar gestuurd en heb ik wel wat meer klachten dan alleen mijn polsen :D

Het grote voordeel van een 3-cilinder tov van een 2- of 4-cilinder is het vriendelijke motorkarakter. Je hebt wat meer koppel laag in de toeren dan bij een 4-cilinder en meer vermogen hoog in de toeren dan bij een 2-cilinder. Het blok loopt gewoon heel soepel waardoor foutjes met de gekozen versnelling, bijvoorbeeld in z'n 3 over een rotonde, niet worden afgestraft. Dat is bij een 2-cilinder wel anders, die gaat dan hortend en stotend over de rotonde.

Wat mij geholpen heeft om (nog) lekkerder te rijden, is focussen op techniek ipv op snelheid. Als je de techniek steeds beter beheerst, ga je vanzelf sneller en soepeler. Ik heb nog steeds veel te leren/verbeteren, maar de snelheid is er inmiddels wel (iig meer dan voldoende voor op straat).

En allerbelangrijkst... als je maat lol hebt!
 
Mijn proefrit was positief, op vrijdag mijn rijbewijs opgehaald, op de zaterdag erna de proefrit. Eerst op pad met een GSX-R 600, daarna met de Triumph.

Nadat ik enigszins gewend was aan het sturen, ben ik voorzichtig begonnen met het spelen met het gas. Vol gas heb ik niet gereden tijdens de proefrit. Dat heeft zelfs nog wel ff geduurd voor ik me daaraan waagde. Ik heb een half uur/drie kwartier gereden en daarbij had ik nog geen last van mijn polsen. Dat gebeurde pas na aankoop toen ik een uur of twee aan het sturen was geweest. Dat werd echter iedere rit minder. Nu heb ik nog nauwelijks last van mijn polsen. Als dat al zo is, dan heb ik aardig wat uren achter elkaar gestuurd en heb ik wel wat meer klachten dan alleen mijn polsen :D

Het grote voordeel van een 3-cilinder tov van een 2- of 4-cilinder is het vriendelijke motorkarakter. Je hebt wat meer koppel laag in de toeren dan bij een 4-cilinder en meer vermogen hoog in de toeren dan bij een 2-cilinder. Het blok loopt gewoon heel soepel waardoor foutjes met de gekozen versnelling, bijvoorbeeld in z'n 3 over een rotonde, niet worden afgestraft. Dat is bij een 2-cilinder wel anders, die gaat dan hortend en stotend over de rotonde.

Wat mij geholpen heeft om (nog) lekkerder te rijden, is focussen op techniek ipv op snelheid. Als je de techniek steeds beter beheerst, ga je vanzelf sneller en soepeler. Ik heb nog steeds veel te leren/verbeteren, maar de snelheid is er inmiddels wel (iig meer dan voldoende voor op straat).

En allerbelangrijkst... als je maat lol hebt!

Hmmmmm, je hebt me al vrij enthousiast gemaakt. Wanneer dacht je van.... deze motor moet ik hebben toen je in de proefrit zat, want ik neem aan dat je die daarna meteen had gekocht. Of zat je toch te twijfelen tussen andere motoren?

En ja van die polsen. Ik rij natuurlijk voor mijn plezier en ga hem niet gebruiken voor woon-werk verkeer. Ik denk alleen dat mijn vriendin hier minder blij mee zal zijn :'), want er kan amper iemand achterop volgens mij. Maargoed, ze pakt de fiets of auto dan maar :9.

Ik les nu zelf een op een Yamaha MT-07 wat ook een fijne motor is. Een 2-cillinder. Dus ik ben wel benieuwd als ik een proefrit ga maken op Daytona. Ik kan niet wachten.... '(.

Ik denk zoals de meeste het hier zeggen dat ik dan ook moet wennen aan de extreme zitpositie, maargoed dat ondervind ik tegen die tijd dan wel.

En hoe zit het met het onderhoud? Is dat wel te doen of relatief toch aan de hoge kant?

Bedankt alweer voor de reactie! :)
 
Ik had een short-list gemaakt voordat ik ben gaan proefzitten, eigenlijk alle courante Supersports binnen m'n budget stonden er wel op. R6, ZX6R, GSX-R600, Daytona, 749... ZX6R vond ik niet mooi, R6 paste niet... Bleven er drie over.

De Daytona kreeg een dikke streep voor op het moment dat ik het gas verder open kon draaien. Kwa looks was ik al verkocht, maar het geluid was zo verslavend lekker ten opzichte van de 4-cilinder van de Suzuki. Het deed me denken aan een luchtgekoelde 911, rauw. De GSX-R werd pas leuk hoog in de toeren, maar dan rijd je al zo achterlijk hard. Met normale snelheden was de Triumph ook gewoon leuk om te rijden.

Ik heb die middag nog proefgereden op een Ducati 749. Dat was kwa geluid weer een heel andere beleving, roffelen, ploffen en dikke klappen. Ook daar kwam de grijns onder m'n helm uit.

Daarna heb ik alles op een rijtje gezet. De Suzuki viel snel af en kwam het aan op Duc vs. Triumph. De Triumph was de meest rationele keuze, kwa leeftijd, prijs, rijden, kilometerstand, etc.

Je vriendin zal idd niet blij worden van een Daytona, of welke Supersport/Superbike dan ook. Het zadel is klein, je zit hoog en opgepropt... Maar ook jij als bestuurder wordt er niet vrolijk van. Je ziet niets in je spiegels dan knieën en iedere actie die je maakt, remmen, gasgeven, sturen wordt versterkt. Mijn vriendin is twee keer mee geweest, maar was daarna als een kind zo blij met haar eigen motor. Voor nood is het een mooie oplossing, maar voor mij geen duurzame oplossing.

Onderhoud vond ik kwa prijs ook goed te doen, ondanks dat ik dat bij de Ducati dealer liet doen (goede contacten). Buiten de grotere beurten (klepspeling controleren, etc.) zit er weinig groot onderhoud aan een Daytona. Enige waar je op moet letten is dat alle recalls zijn uitgevoerd; in ieder geval brandstofpomp, spanningsregelaar en dat er bij het model voor 2012 of voldoende olie in zit of er een nieuwe peilstok inzit.
 
Oke, leuk om te horen :).

Ja, ik heb ook een shortlist gemaakt voor een proefrit.
De R6, Daytona en de Honda CBR600 F bouwjaar 2011.

Eigenlijk was de R6 een droommoter voor me, maar ik denk dat die nog net te erg is om mee te beginnen. Alhoewel de Daytona vast ook wel te erg is, maar toch krijg ik daar een beter gevoel bij om mee te beginnen dan de R6. Uiteraard ga wil ik op beiden voertuigen een proefrit maken. En natuurlijk is de 600F een ideale motor om mee te beginnen, maar die is voor als ik beiden motoren toch niet zie zitten.

Verder ben ik nog een leek op technische vlakte, dus daar moet ik me ook goed voor inlezen waar ik echt op moet letten en wat heel belangrijk is voor die motor. Helaas ken ik in mijn omgeving niemand die kennis heeft van een motor, dus dan zal ik maar de eerste zijn :P.
 
Wat bedoel je precies met dat een R6 te erg zou zijn om op te beginnen? Het vermogen van de Daytona vind ik op straat in ieder geval bruikbaarder dan van de R6 (of GSXR, ZX6R, etc...) vanwege het karakter van de 3-cilinder. Een R6 wordt pas leuk boven de 10.000 toeren, maar dat doe je ook niet continu op de openbare weg.
 
Wat bedoel je precies met dat een R6 te erg zou zijn om op te beginnen? Het vermogen van de Daytona vind ik op straat in ieder geval bruikbaarder dan van de R6 (of GSXR, ZX6R, etc...) vanwege het karakter van de 3-cilinder. Een R6 wordt pas leuk boven de 10.000 toeren, maar dat doe je ook niet continu op de openbare weg.

Nou, precies wat jij zegt eigenlijk. Dat het door die 3 cillinder wat makkelijker/fijner om mee om te gaan over de straat dan de R6 (om mee te beginnen dan he). Althans dat denk ik dan he.
 
De motor rijdt erg makkelijk. Ik denk dat dat voor alle 600cc sportmotoren zo wel is. Ik merkte niet bijzonder veel verschil tussen een R6/cbr 600/gxr.

De Daytona is een prima ding om mee te starten. Als je niet vanaf dag 1 altijd zo hard mogelijk wil rijden, is er niks aan de hand lijkt me. Gewoon kopen! :)
 
De motor rijdt erg makkelijk. Ik denk dat dat voor alle 600cc sportmotoren zo wel is. Ik merkte niet bijzonder veel verschil tussen een R6/cbr 600/gxr.

De Daytona is een prima ding om mee te starten. Als je niet vanaf dag 1 altijd zo hard mogelijk wil rijden, is er niks aan de hand lijkt me. Gewoon kopen! :)

Nee, ik kan me wel inhouden en ben sowieso geen type dat alleen maar wilt racen, dus dat zal wel schelen. Ben er heel benieuwd naar en kan eigenlijk niet meer wachten '(
 
Bedankt voor je reactie.

Ik rijdt nu elke week, dus nu start ie goed..
Wanneer die weer wat langer stil staat ga ik het nog ff bekijken.

Maar wat een fijne machine is het toch })

Ik heb inmiddels in 4 jaar ook al twee keer de accu vervangen. Heb mijn alarm der uit gesloopt (deed toch al irritant soms) in de hoop dat het helpt met mijn accu in leven houden.

Druppel lader heb ik bij de vorige accu eigenlijk bijna continu gebruikt behalve de laatste paar maanden, en toen was die dood...

Ik denk dat je het beste een druppel lader kan aanschaffen en je huidige accu kunt (laten) testen. De accu die ik vorige week vervangen had, was volgeladen 12.4V (lijkt mij wat laag?) en ging bij contact aan al snel naar minder dan 10V....starten deed ie ook niet meer :(

Maar goed, ik weet niet of mijn advies nuttig is aangezien mijn accus het ook niet heel lang blijken uit te houden.
 
Over de hitte/koelingsproblemen: er was een kapot relais en de accukabel zat om de een of andere reden niet goed vast. Verder zat de pc vol vage storingen, dus die is gereset.

Hij wordt nu een stuk minder warm. Ook niet meer zo snel warm. De temperatuur blijft rond 5 / 6 streepjes. Hij wordt soms 7 streepjes als ik een hele tijd langzaam moet rijden.

Hij valt niet meer uit. Ook dreigt hij niet meer uit te vallen als ik stil sta.

Volgens mij is het opgelost. :)
 
Heeft er iemand ervaringen/tips over verstelbare rem schakelsets voor een daytona uit 2010?
Ik heb een schuiver gemaakt en wil nu direct ook een andere verstelbare rem en schakelset erop zetten.

Ik vind die van Rizoma wel mooi, maar minder instelbare opties.
Die van Arrow ziet er goed uit (op plaatjes van google), maar daar is niets van te vinden op de site van Arrow of Triumph?!?!
Op de engelse sites wordt veel over Attack Performance geschreven met verschillende reacties.
En dan heb je nog merken als Gilles, LSL en Valtermoto.

Ik gebruik mijn motor alleen op straat en niet op het circuit, dus het is erg prettig als de nieuwe set wel mijn remlichtschakelaar kan bedienen.
 
Zelf rijd ik met de set van lighttech. Ben ik er te spreken over. Goede kwaliteit en eventueel alle onderdelen los leverbaar.

De arrow steunen zijn destijds door triumph als accessoires geleverd, maar volgens mij nu niet of zeer moeilijk meer leverbaar.
 
Heeft er iemand ervaringen/tips over verstelbare rem schakelsets voor een daytona uit 2010?
Ik heb een schuiver gemaakt en wil nu direct ook een andere verstelbare rem en schakelset erop zetten.
Ik vind die van Rizoma wel mooi, maar minder instelbare opties.
Die van Arrow ziet er goed uit (op plaatjes van google), maar daar is niets van te vinden op de site van Arrow of Triumph?!?!
Op de engelse sites wordt veel over Attack Performance geschreven met verschillende reacties.
En dan heb je nog merken als Gilles, LSL en Valtermoto.

Ik gebruik mijn motor alleen op straat en niet op het circuit, dus het is erg prettig als de nieuwe set wel mijn remlichtschakelaar kan bedienen.
Daar zijn schakelaars voor te verkrijgen:

Zoekresultaten voor ‘remlichtschakelaar’

Ik rij zelf een fireblade met lightech rem/schakel set (tot volle tevredenheid) en heb zo'n schakelaar gemonteerd zodat mijn remlicht blijft functioneren.
20150706_185935_zpsqxiyn2k3.jpg


20150706_185912_zpsz1kigasp.jpg


Succes, Ron
 
Bedankt Ron,

ziet er goed uit.
Ik zal er eens naar kijken.
Ook bedankt voor de tip, want dan maakt de keuze voor een rearset weer ruimer :-)
 
Vandaag een nieuwe slipon op m'n Daytona gemonteerd, een LeoVince Factory Evo 2. Zonder killer een mooi geluid, met killer is het ook nog best leuk en wel zo verstandig met de regelmatige politiecontroles hier in de buurt. De Jardine die ik hiervoor had maakte me toch wat te veel herrie.
 
Ik ga als ex Daytona 675 rijder ff snel spammen hier, ik heb namelijk nog een originele harde carbonfiber Triumph tankpad liggen.
Mocht er iemand interesse hebben graag een PM!

image3.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan