Ervaringen Healtech Quickshifter Easy?

N!els

Die hard MF'er
19 jan 2006
348
0
Jisp N-H
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze quickshifter?
Ik vraag mij af of dit een beetje goed werkt aangezien de sensor niet meer tussen de schakelstang zit maar op de bout van de schakelpook zelf.

HT-QSE-2.jpg


QSE_app_flyer_150dpi_rev.jpg


QSE_mount_001_ok.jpg
 
Als je van dynojet een QS hebt met ignition module kan je maar een kill time waarde opgeven en verder helemaal niks. Dat is helemaal bizar eigenlijk.

Mooiste zou zijn toerental, versnelling en gasstand, met daarbij zelflerend. dan zou je de perfecte QS hebben. :P
 

In dit filmpje zie je healthtech zelf met waardes van 60 ms.
Maar als je ziet hoe hij alsnog best beweegt met schakelen, lijkt het erop dat ze zelf ook een compromis maken met instellingen. filmpje met de gsxr 600 zit er al beter uit, maar vind de motoren toch vaak heftig bewegen bij het schakelen.

Zie dit filmpje eens van een andere QS en hoe soepel dat gaat.
 
Laatst bewerkt:
Als je van dynojet een QS hebt met ignition module kan je maar een kill time waarde opgeven en verder helemaal niks. Dat is helemaal bizar eigenlijk.

Ideaal dus.

De tuner waar ik was gaf mij ook het advies om dit te doen met de HealTech.Maar je snapt wel dat ik mijn buik er wel een beetje vol van had.
Mooiste zou zijn toerental, versnelling en gasstand, met daarbij zelflerend. dan zou je de perfecte QS hebben. :P

Versnelling en gasstand/injectie die is er al de Bazzaz heeft dat o.a.
 

In dit filmpje zie je healthtech zelf met waardes van 60 ms.
Maar als je ziet hoe hij alsnog best beweegt met schakelen, lijkt het erop dat ze zelf ook een compromis maken met instellingen. filmpje met de gsxr 600 zit er al beter uit, maar vind de motoren toch vaak heftig bewegen bij het schakelen.

Zie dit filmpje eens van een andere QS en hoe soepel dat gaat.

Gezien mooie films erg duidelijk allemaal.

Ik zag wel dat hun sensor threshold erg hoog stond.Veel hoger als ik de mijne ooit kon krijgen?

Heb jij de jouwe in de pushrod zitten of via de schroef op de schakel asje?
 
Die van mij zit op de schroef van de schakel as hendel. Meest logische locatie wat mij betreft met deze manier van meten. Wanneer je schakelt komt die schroef op trek te staan en dat meet de sensor. In de schakelstang is dit minder duidelijk als ik naar de opbouw kijk van de twee verschillende installatie mogelijkheden en deze vergelijk.
 
Die van mij zit op de schroef van de schakel as hendel. Meest logische locatie wat mij betreft met deze manier van meten. Wanneer je schakelt komt die schroef op trek te staan en dat meet de sensor. In de schakelstang is dit minder duidelijk als ik naar de opbouw kijk van de twee verschillende installatie mogelijkheden en deze vergelijk.


Krijg ook steeds meer het idee dat de montage daar de allerbeste plaats is :Y
 
Al dat gek*t om de Healtech goed af te stellen daar ben ik vanaf. :P

Volgend jaar na de garantie koop ik een Translogic }) Klik klak klaar & leert zich zelf in :P :+ _O-

Hij werkt prima hoor! ;)

Ook een andere quickshifter moet je afstellen en wellicht blijven afstellen. Ik heb mijne afgesteld aan de hand van hetgeen dat men in het 600RR topic gebruikt op hun quickshifters. Dat zijn verschillende. Srad Rob uit dit topic was ook even langs gesprongen in dat topic om zijn ervaring te delen.

Ook gevoeligheid, ook ontbrekingstijd etc. etc. Wellicht nog meer als je een luxere qs neemt ;)

Zo ben ik op mijn instellingen uitgekomen en wellicht zou ik het nog kunnen fine tunen maar opzicht rijdt het prima.

Ben afgelopen maandag op Zandvoort geweest en het ging prima. Geen mis shifts of andere gekke dingen.
Enkel af en toe een onderbreking omdat ik tegen de pook aan kwam. Dit komt echter omdat ik met mijn laarzen moest rijden en ik die eigenlijk nooit aan heb (heb motorschoenen). Deze hebben een veel dikkere neus waardoor het schakelen wat anders aanvoelde. Lag dus niet aan de qs.

Het schakelt hartstikke soepel en vlot voor mijn gevoel. Ik heb wel door dat je gewoon als een malle tegen die pook moet schoppen en dan gaat het altijd "smooth" :)

Dus niet "netjes' tegen die pook aan duwen zoals je doet wanneer je met de koppeling schakelt.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond heb ik even een stuk of 10 runs gedaan. Van twee tot zijn zes in de hoge toeren boven de 10.500.

Het is duidelijk dat ik geen cut off delay moet hebben. Heb op 15 ms en op 5 ms getest en het is niet zo soepel als bij 0 ms.

Verder heb ik alleen de laatste/hoogste drie toeren momenten op 65 cut off time staan en de rest op 70 ms.

Sensor gevoeligheid op 35 n/ms gezet.

Het gaat heel smooth tussen de 7000 en 10.500, daarboven gaat het ook wel soepel maar je merkt dat hij even in zakt qua vermogen. Ik denk dat de cut off tijd nog korter moet staan dan de 65 ms, maar dat heb ik nog niet getest. Mijn test weg betrof vanavond een randweg zonder zijwegen, maar wel naast sportvelden en een woonwijk, dus kan niet een uur lang op en neer blijven blazen. :P

Ik denk dat die cut off tijden veel korter moeten . Ik rijd met max 50 en minimaal 40 ms en ik denk dat het misschien nog wel iets naar beneden kan.
In het 600RR topic rijdt er 1 met max 45 en minimaal 30 ms (dit is alleen geen Healtech QS).

Plaatje geleend van HJM600RR. Het betreft een circuitmotor meld ik er ff bij :)
En ik rijd wel de default cut off delay van 15 ms dus wellicht dat dit ook nog van invloed is.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook van het gek*t van het goed afstellen van de Healtech af. Want hij staat perfect ingesteld en ik zit er niet meer aan :+
Naast de andere uitlaat de beste aankoop die de beleving van de motor echt vele malen leuker heeft gemaakt.

@Willem, ik hoop echt voor je dat zo'n Translogic doet wat je er van verwacht. :Y Nu die niet verkeerd afstellen eh! (als dat mogelijk is)

Ik denk bij mij zelfs de leukste upgrade tot nu toe en dan ook nog op alle motoren die ik heb gehad. _O-

En ik heb sinds de eerste motor toch aardig wat goodies aangeschaft. :o
 
Krijg ook steeds meer het idee dat de montage daar de allerbeste plaats is :Y

Ik had mijne eerst ook boven op de as maar ik vond de nm waarde waarmee die vast moest veel te laag en heb deze toen verplaatst naar het stangetje (zoals jij het had).

Gaat vooralsnog prima. Threshold staat op 5nm en tijdens de test kwam ik rond de 20 max uit (ofzo iets). Het maakt heel veel uit hoe strak de sensor is vastgedraaid. Ik had deze eerst wat strakker en toen meette het ding max 5nm. :+

Schakelde voor geen meter dus. Nu veel losser met een klodder loctite waar je eng van wordt. :')
 
Laatst bewerkt:
Ik had mijne eerst ook boven op de as maar ik vond de nm waarde waarmee die vast moest veel te laag en heb deze toen verplaatst naar het stangetje (zoals jij het had).

Gaat vooralsnog prima. Threshold staat op 5nm en tijdens de test kwam ik rond de 20 max uit (ofzo iets). Het maakt heel veel uit hoe strak de sensor is vastgedraaid. Ik had deze eerst wat strakker en toen meette het ding max 5nm. :+

Schakelde voor geen meter dus. Nu veel losser met een klodder loctite waar je eng van wordt. :')

Volgens mij zijn die waardes die hij meet echt te laag. Ik zou als ik jou was even een mailtje sturen naar healtech met de vraag of het wel correct is. Ik heb toen gevraagd aan healtech wat het moest zijn ongeveer en die gaven aan dat het toch ergens rond de 40 a 50 moet liggen.

ik heb hem dus op de bak as hendel zitten en moest met 5 Nm vast en met loctite en de bout zit goed vast en geen speling op de hendel.
 
Ik rijd zelf met max 50 en minimaal 40 en het schakelt "perfect". Nog geen 1 mis shift gehad of ook maar iets geks.

Ik had eerst op aangeven van Srad Rob het op max 70 en min 60 ms (alles -15 ms dus) gezet maar vond dat te hoog. Een te grote "schok" tijdens het schakelen. Nu gaat het zo vlot dat de motor geen tijd heeft om terug te vallen in snelheid en weer een ruk te geven als de ontsteking weer inschakelt.

Uiteraard is geen 1 motor hetzelfde maar zolang je geen mis shifts heb en het soepel gaat is er (voor zover ik begrijp) niets aan de hand.

Het plaatje is niet van een Healtech qs dus dat zal meespelen. Het is ter indicatie.
Ik ben net iets boven zijn instellingen uitgekomen en net iets onder wat Srad Rob mij adviseerde.

Ik vond 5 to 7 nm dus te weinig. Standaard moet het bijna met 20 ofzo bij mij. Down shifts ben ik niet van plan dus dan hoeft het niet perse op het asje.
 
Laatst bewerkt:
Die van mij zit op de schroef van de schakel as hendel. Meest logische locatie wat mij betreft met deze manier van meten. Wanneer je schakelt komt die schroef op trek te staan en dat meet de sensor. In de schakelstang is dit minder duidelijk als ik naar de opbouw kijk van de twee verschillende installatie mogelijkheden en deze vergelijk.
In eerste instantie had ik de sensor ook zo gemonteerd, echter denk ik dat je daar op den duur toch problemen mee gaat krijgen.
De kracht waar mee je de sensor vast mag zetten is zo gering dat de schroef op je schakelstang niet vast (genoeg) zit waardoor de vertanding op je schakels wel eens naar de kl*te zou kunnen gaan.
Ik heb de sensor daarom op de schakelstang gemonteerd en dit werkt inmiddels fijnloos op mijn fireblade.
(Cut-off time op 85, sensor threshold op 12 en cut-off delay op 10)
En voor de duidelijkheid; het zal allemaal nog wel wat strakker afgesteld kunnen worden maar voor die enkele keer per jaar dat ik op het circuit rijd geloof ik het wel. :+
 
Volgens mij zijn die waardes die hij meet echt te laag. Ik zou als ik jou was even een mailtje sturen naar healtech met de vraag of het wel correct is. Ik heb toen gevraagd aan healtech wat het moest zijn ongeveer en die gaven aan dat het toch ergens rond de 40 a 50 moet liggen.

ik heb hem dus op de bak as hendel zitten en moest met 5 Nm vast en met loctite en de bout zit goed vast en geen speling op de hendel.

Ik zie nu dat je het over de waardes van de gevoeligheid hebt.

Het werkt prima bij mij dus ik ga er verder niet aan klooien. Het kan zijn dat ik het alsnog te vast heb gedraaid want 5 - 7 nm is echt niets.
Heb het inmiddels uitvoering getest, lage toeren, hoge toeren, lage snelheid, hoge snelheid, van 2 t\m 6 schakelen en het gaat, voor zover ik weet, prima. Geen gekraak, "tandjes poetsen", neutraal of andere verkeerde zaken.

Zeg er wel bij dat ik dus gemerkt heb dat het veel uitmaakt of je hard of zacht de pook bediend. Op hoge toeren gaat het makkelijker en kan het met minder kracht maar heb mijzelf nu aangeleerd om het ding gewoon steeds een rotschop te geven. *D

Van het weekend ga ik mijn "schakel systeem" omdraaien zodat ik omgekeerd moet schakelen. Naar beneden schoppen gaat denk ik makkelijker dan omhoog.

Op het circuit is mooi te zien hoeveel voordeel je haalt uit een quick shifter. De laatste sessie reed ik achter een nieuwere generatie GSXR600 (20 minuten lang want ik mocht niet inhalen) en die had ik vaak genoeg voorbij kunnen gaan na het uit een bocht accelereren. Puur vanwege het snelle schakelen. Zelfs in bochten die hij beter nam dan mij en daardoor eerder het gas op kon zat ik gewoon weer in zijn kontje.

Mijn motor heeft geen motorische aanpassingen en kan mij niet voorstellen dat zo'n 2007 GSXR600 minder vermogen heeft dan mijn oude beestje. :)
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je daar mee? Directe verbinding?
Ik heb een Valtermoto schakelset. Weet niet of dat nog wat uitmaakt.

En sja.. het moet wat kunnen hebben toch? Is m'n vriendin niet denk ik altijd. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik merk dat ik met te voorzichtig schakelen een te "merkbare" onderbreking heb (ook bij het verlagen van cut off tijden) en bij het weer oppakken het dan een "ruk" geeft aan de motor. Alsof de ketting te slap staat.

Met bewust goed tegen de pook duwen heb ik dat niet. Ik ben er op gaan letten na tips van mensen hier op MF.

Of dat voor iedere motor of setup zo is weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie nu dat je het over de waardes van de gevoeligheid hebt.

Het werkt prima bij mij dus ik ga er verder niet aan klooien. Het kan zijn dat ik het alsnog te vast heb gedraaid want 5 - 7 nm is echt niets.
Heb het inmiddels uitvoering getest, lage toeren, hoge toeren, lage snelheid, hoge snelheid, van 2 t\m 6 schakelen en het gaat, voor zover ik weet, prima. Geen gekraak, "tandjes poetsen", neutraal of andere verkeerde zaken.

Zeg er wel bij dat ik dus gemerkt heb dat het veel uitmaakt of je hard of zacht de pook bediend. Op hoge toeren gaat het makkelijker en kan het met minder kracht maar heb mijzelf nu aangeleerd om het ding gewoon steeds een rotschop te geven. *D

Van het weekend ga ik mijn "schakel systeem" omdraaien zodat ik omgekeerd moet schakelen. Naar beneden schoppen gaat denk ik makkelijker dan omhoog.
Misschien heb ik zo wel mijn bak wel verneukt :? Dat ik te voorzichtig schakelde want echt waar ik kan mij niets anders bedenken?

De motor met een 50% nieuwe bak schakelt nu net zo soepel als hij eerst deed.Wel vind ik dat het allemaal net wat strakker gaat wat logsich is met 50% nieuw ijzer erin!!

Op het circuit is mooi te zien hoeveel voordeel je haalt uit een quick shifter. De laatste sessie reed ik achter een nieuwere generatie GSXR600 (20 minuten lang want ik mocht niet inhalen) en die had ik vaak genoeg voorbij kunnen gaan na het uit een bocht accelereren. Puur vanwege het snelle schakelen. Zelfs in bochten die hij beter nam dan mij en daardoor eerder het gas op kon zat ik gewoon weer in zijn kontje.

Mijn motor heeft geen motorische aanpassingen en kan mij niet voorstellen dat zo'n 2007 GSXR600 minder vermogen heeft dan mijn oude beestje. :)
 
Wat bedoel je daar mee? Directe verbinding?
Ik heb een Valtermoto schakelset. Weet niet of dat nog wat uitmaakt.

En sja.. het moet wat kunnen hebben toch? Is m'n vriendin niet denk ik altijd. ;)

Ja, een pook direct op je uitgaande as.. lijkt mij een stuk gevoeliger dan de 'normale' set, die het overbrugt (de pen)
Het zal inderdaad vast wel een stootje kunnen hebben, maar in welke mate, weet ik niet,
 
Ja, je moet hem er niet in 'aaien', maar met een behoorlijke 'zekerheid' erin helpen. Niet eens zo hard stampen ofzo, maar meer dat je er druk op moet houden. Snel, stevig en wat druk houden schakelt het beste.

@Willem, je gaf wel eerder aan in het topic destijds dat je heel weinig kracht hoefde te geven en dat het heel soepel ging. Waarschijnlijk dan toch de threshold te laag en met te weinig kracht op geschakeld. Want dan krijg je natuurlijk wel de regelmatige mis-hit en false neutral. (wat niet goed blijkt voor de bak :/).
Dus dat kan het, in combinatie met een lage cut-off tijd, zeker wel zijn geweest ben ik bang.
 
Ik merk dat ik met te voorzichtig schakelen een te "merkbare" onderbreking heb (ook bij het verlagen van cut off tijden) en bij het weer oppakken het dan een "ruk" geeft aan de motor. Alsof de ketting te slap staat.

Met bewust goed tegen de pook duwen heb ik dat niet. Ik ben er op gaan letten na tips van mensen hier op MF.

Of dat voor iedere motor of setup zo is weet ik niet.

Ik moet ook echt schoppen, vooral bij lage toeren, anders gaat het niet soepel genoeg. Treshold staat ook wat hoger dus.
 
Ja, je moet hem er niet in 'aaien', maar met een behoorlijke 'zekerheid' erin helpen. Niet eens zo hard stampen ofzo, maar meer dat je er druk op moet houden. Snel, stevig en wat druk houden schakelt het beste.

@Willem, je gaf wel eerder aan in het topic destijds dat je heel weinig kracht hoefde te geven en dat het heel soepel ging. Waarschijnlijk dan toch de threshold te laag en met te weinig kracht op geschakeld. Want dan krijg je natuurlijk wel de regelmatige mis-hit en false neutral. (wat niet goed blijkt voor de bak :/).
Dus dat kan het, in combinatie met een lage cut-off tijd, zeker wel zijn geweest ben ik bang.


Het zal wel een combinatie van een heleboel factoren geweest zijn Rappie.

Goed erin helpen de druk houden is toen misschien niet goed genoeg door mij uitgevoerd?

Die Threshold te laag ook maar er zijn er mee die rijden op 8-12.

Het besluit dat ding eruit te halen was voor wel duidelijk toen ik die rekening zag voor een halve nieuwe bak :+
 
Ik merk dat ik met te voorzichtig schakelen een te "merkbare" onderbreking heb (ook bij het verlagen van cut off tijden) en bij het weer oppakken het dan een "ruk" geeft aan de motor. Alsof de ketting te slap staat.
Ik zal wel te voorzichtig geweest zijn :P
Met bewust goed tegen de pook duwen heb ik dat niet. Ik ben er op gaan letten na tips van mensen hier op MF.

Of dat voor iedere motor of setup zo is weet ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan