Ervaringen Healtech Quickshifter Easy?

N!els

Die hard MF'er
19 jan 2006
348
0
Jisp N-H
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze quickshifter?
Ik vraag mij af of dit een beetje goed werkt aangezien de sensor niet meer tussen de schakelstang zit maar op de bout van de schakelpook zelf.

HT-QSE-2.jpg


QSE_app_flyer_150dpi_rev.jpg


QSE_mount_001_ok.jpg
 
Ja, een pook direct op je uitgaande as.. lijkt mij een stuk gevoeliger dan de 'normale' set, die het overbrugt (de pen)
Het zal inderdaad vast wel een stootje kunnen hebben, maar in welke mate, weet ik niet,

Ik ben niet van plan de pook op de uitgaande as te monteren. Bij mijn motor kan je mechanisme welke op de as zit met 180 graden draaien en dan schakelt het omgekeerd.

Dit ding. Ik weet de juiste benaming even niet.
GENUINE-YAMAHA-YZF-R125-GEAR-SHIFT-ARM-LEVER_700_600_47F5A.jpg
 
Het zal wel een combinatie van een heleboel factoren geweest zijn Rappie.

Goed erin helpen de druk houden is toen misschien niet goed genoeg door mij uitgevoerd?

Die Threshold te laag ook maar er zijn er mee die rijden op 8-12.

Het besluit dat ding eruit te halen was voor wel duidelijk toen ik die rekening zag voor een halve nieuwe bak :+
Ja, de lol is er dan wel even vanaf ja..
 
In eerste instantie had ik de sensor ook zo gemonteerd, echter denk ik dat je daar op den duur toch problemen mee gaat krijgen.
De kracht waar mee je de sensor vast mag zetten is zo gering dat de schroef op je schakelstang niet vast (genoeg) zit waardoor de vertanding op je schakels wel eens naar de kl*te zou kunnen gaan.

Ik heb de sensor daarom op de schakelstang gemonteerd en dit werkt inmiddels fijnloos op mijn fireblade.
(Cut-off time op 85, sensor threshold op 12 en cut-off delay op 10)
En voor de duidelijkheid; het zal allemaal nog wel wat strakker afgesteld kunnen worden maar voor die enkele keer per jaar dat ik op het circuit rijd geloof ik het wel. :+

Dat had ik ook een was ik ook bang voor, maar na hem op 5 Nm gezet te hebben zit hij gewoon goed vast
 
Wat jullie ook kunnen doen voor diegene die de load sensor op de ingaande as willen monteren is het volgende.

Neem een langere bout zodat de schroefdraad erboven uitsteekt, daarover schuif je die sensor en zet deze dan vast met een moertje ;)
 
Ik ben niet van plan de pook op de uitgaande as te monteren. Bij mijn motor kan je mechanisme welke op de as zit met 180 graden draaien en dan schakelt het omgekeerd.

Dit ding. Ik weet de juiste benaming even niet.
[afbeelding]

ah duidelijk :) ik heb namelijk een pook van een VFR op mijn uitgaande as zitten, directe shift dus.. gelukkig hoef ik er niet op te gaan staan om goed te kunnen schakelen :+
 
Ik heb gemerkt dat deze quick shifter erg persoonlijk is (geen idee of dit met alle quick shifters zo is).

Van het weekend een maatje van mij laten rijden op het industrieterrein. Eerst met mijn instellingen waarna hij meteen begon te mekkeren dat het niet goed schakelde. Cut off delay moest op 0, kill times waren te kort, sensor te gevoelig bla bla bla :)

Kon ik mij totaal niet in vinden want bij mij schakelde het immers soepel, kort en strak. Als ik reed en hij luisterde dan kon hij ook niet anders concluderen dan dat het wel goed klonk.

Instellingen opgeslagen en de boel terug naar de default instellingen gezet en helemaal afgesteld op hem. Sensor gevoeligheid was bijna hetzelfde (2n-m hoger ofzo) maar de cut off tijd op 0 (ik rijd met default 15ms) en kill times een stuk hoger (ongeveer 40ms hoger). Dit vond hij goed rijden (hoewel ik het vond klinken alsof de cut off tijd wel wat lager mocht).

Vervolgens ga ik een test ritje maken met zijn instellingen en ik krijg het ding geen eens een versnelling hoger. :')
Weer mijn instellingen geladen en het ging weer zoals gewend.

Kortom, het is dus erg persoonlijk is mijn conclusie. Het begint al met het verschil hoe hij op de motor zit en hoe ik er op zit. Hij zit vaak al met zijn voet onder de pook (misschien er lichtjes al tegen aan) terwijl mijn voet naar buiten steekt en ik deze pas onder de pook doe als ik ga schakelen.

Als het op dezelfde motor al zo verschillend is lijkt het mij dat je verschillende instellingen niet met elkaar kan vergelijken. Helemaal niet als de motor nog verschillend is. Het kan een indicatie geven misschien maar meer ook niet. Onze instellingen waren in ieder geval totaal verschillend.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gemerkt dat deze quick shifter erg persoonlijk is (geen idee of dit met alle quick shifters zo is).

Van het weekend een maatje van mij laten rijden op het industrieterrein. Eerst met mijn instellingen waarna hij meteen begon te mekkeren dat het niet goed schakelde. Cut off delay moest op 0, kill times waren te kort, sensor te gevoelig bla bla bla :)

Kon ik mij totaal niet in vinden want bij mij schakelde het immers soepel, kort en strak. Als ik reed en hij luisterde dan kon hij ook niet anders concluderen dan dat het wel goed klonk.

Instellingen opgeslagen en de boel terug naar de default instellingen gezet en helemaal afgesteld op hem. Sensor gevoeligheid was bijna hetzelfde (2n-m hoger ofzo) maar de cut off tijd op 0 (ik rijd met default 15ms) en kill times een stuk hoger (ongeveer 40ms hoger). Dit vond hij goed rijden (hoewel ik het vond klinken alsof de cut off tijd wel wat lager mocht).

Vervolgens ga ik een test ritje maken met zijn instellingen en ik krijg het ding geen eens een versnelling hoger. :')
Weer mijn instellingen geladen en het ging weer zoals gewend.

Kortom, het is dus erg persoonlijk is mijn conclusie. Het begint al met het verschil hoe hij op de motor zit en hoe ik er op zit. Hij zit vaak al met zijn voet onder de pook (misschien er lichtjes al tegen aan) terwijl mijn voet naar buiten steekt en ik deze pas onder de pook doe als ik ga schakelen.

Als het op dezelfde motor al zo verschillend is lijkt het mij dat je verschillende instellingen niet met elkaar kan vergelijken. Helemaal niet als de motor nog verschillend is. Het kan een indicatie geven misschien maar meer ook niet. Onze instellingen waren in ieder geval totaal verschillend.
Daar zit het hem denk ik. Met de voet eronder (en een beetje ertegenaan, bv bij hobbels) leidt relatief snel tot onbedoelde cut-off's. Dus dan vindt ie hem te gevoelig. Positie van het pookje kan dan ook nog eens behoorlijk verschil maken in combinatie met iemand z'n lichaamsbouw.

En ligt er ook aan hoeveel gas hij geeft en bij welk toerental hij opschakelt.

Hoe dan ook, laatst ging er iemand op mijn motor om te kijken hoe zo'n MT-07 nou stuurt. En toen heb ik voor de zekerheid de QS maar even uitgeschakeld (wilde die persoon ook wel nadat ik Willem z'n gevolgen had verteld als hij zich niet aan mijn QS instructies zou houden :+). 'Ehh.. doe dan maar niet'. Misschien een andere keer :)
 
Ik heb dit topic eens FF bijgehouden en heb lang zitten overwegen om deze quicksifter aan te schaffen .
Maar da gedoe met een mobiele telefoon enzo plus de ervaring van iemand hier met een kapotte bak , heeft me doen besluiten om toch FF iets meer geld uit te geven en heb gekozen voor een translogic .
Als het goed is komt hij volgendeweek vanuit Engeland binnen.
Ben zeer benieuwd hoe dat gaat bevallen .
 
Ik vind de app heel fijn werken. Het is gewoon een applicatie net zoals dat je voor de computer ook een applicatie (lees: programma) zal hebben. Het is juist handig vind ik dat het via een telefoon gaat want dan kan je makkelijk bijstellen \ afstellen. Enige nadeel is dan dat het perse via een Android toestel moet.

Het is naar mijn mening gebruiksvriendelijk en makkelijk in te stellen. Natuurlijk moet je even jezelf inlezen om te kijken wat nu wat is maar voor een andere moet je ook ff het boekje lezen.

Als je bekend bent met quick shifters is het allemaal een beetje hetzelfde denk ik.

Uiteraard zal een Translogic geen verkeerde keuze zijn. Deze en HM worden nergens afgeraden (ben ik nog niet tegen gekomen).
 
Daar zit het hem denk ik. Met de voet eronder (en een beetje ertegenaan, bv bij hobbels) leidt relatief snel tot onbedoelde cut-off's. Dus dan vindt ie hem te gevoelig. Positie van het pookje kan dan ook nog eens behoorlijk verschil maken in combinatie met iemand z'n lichaamsbouw.

En ligt er ook aan hoeveel gas hij geeft en bij welk toerental hij opschakelt.

Hoe dan ook, laatst ging er iemand op mijn motor om te kijken hoe zo'n MT-07 nou stuurt. En toen heb ik voor de zekerheid de QS maar even uitgeschakeld (wilde die persoon ook wel nadat ik Willem z'n gevolgen had verteld als hij zich niet aan mijn QS instructies zou houden :+). 'Ehh.. doe dan maar niet'. Misschien een andere keer :)

Ik denk het.

Ik ga binnenkort eens met een ander maatje testen op mijn motor. Als de herfst weer even is overgewaaid. B|
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze een maand geleden geinstalleerd maar na enkele zware misshifts (denk dat er in de versnellingsbak iets kapot gegaan is ook) wil ik er vanaf.
Dus bij deze een healtech QSE te koop voor een yamaha R1 2004-2006 is perfecte staat. 1 maand oud
Prijs 150€. Ben wel van Belgie dus kan opgestuurd worden.

Yves
 
Ik heb deze een maand geleden geinstalleerd maar na enkele zware misshifts (denk dat er in de versnellingsbak iets kapot gegaan is ook) wil ik er vanaf.
Dus bij deze een healtech QSE te koop voor een yamaha R1 2004-2006 is perfecte staat. 1 maand oud
Prijs 150€. Ben wel van Belgie dus kan opgestuurd worden.

Yves

Jij dus ook al Yves -O-

Zullen wij beide gezamelijk Healtech eens een mail sturen ? Heb ook nog geen antwoord gehad op de eerste mail ? Mits die aangekomen/gelezen is ?
 
yvesdeclercq, wat waren je instellingen dan? Ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb namelijk het gevoel dat bij de misshifts er een te lage threshold wordt gebruikt samen met een te lage cut-off. Wat resulteert in dat je niet genoeg kracht zet bij het opschakelen en het e.e.a. nog niet goed door is geschakeld wanneer er weer volle kracht op komt (met alle gevolgen van dien).

Bij een eerste misshift zouden dus al gelijk de alarmbellen moeten gaan rinkelen en moeten de waardes direct (flink) omhoog gegooid worden.
Dit staat overigens ook beschreven in de help functie van de quickshifter. Maar misschien in hoofdletters, rood knipperend met geluidseffecten was meer passend geweest :)


edit, Willem, ik denk dat je Healtech hierover kunt mailen tot je een ons weegt. Maar ze zullen het toch gaan gooien op verkeerde instellingen (en dus verkeerd gebruik). Of dat je beter het e.e.a. professioneel had moeten laten afstellen op de bank (zoals ze zelf laten zien in hun filmpjes).
Het enige wat je ze kwalijk kunt nemen zijn wellicht de (te?) lage default instellingen..?
 
Laatst bewerkt:
Mijn treshhold kwam na de test uit op 20NM dus de helft ervan genomen, rond de 12, eens op 10 ook gereden. Stond pas ingesteld om vanaf 6000 toeren te beginnen werken. Waardes van 75 tot 60 bij de hoogste toeren. OP hoge toeren (vanaf 10000) nooit misshift gehad. Enkel in de regio 6000 tot 7500. OP hoge toeren werkt het super soepel maar ik ben het vertrouwen kwijt en daarmee gaat deze de verkoop in. Ik denk vooral dat ik te weinig kracht zette op de schakelpoot waardoor deze tussen 2 versnellingen kwam te zitten en dan inees in een ruk met veel lawaai in de volgende schoot. Dus ik geef het gerust toe dat het wss mijn eigen fout is door te weinig druk te geven. Maar zoals ik zei, ikvertrouw het zaakje niet meer

yves
 
Jij dus ook al Yves -O-

Zullen wij beide gezamelijk Healtech eens een mail sturen ? Heb ook nog geen antwoord gehad op de eerste mail ? Mits die aangekomen/gelezen is ?

http://www.healtech-electronics.com/docs/QSE_UsersGuide_en.pdf

Check eens punt 7, en probeer Healtech te overtuigen dat jij de QS juist hebt gemonteerd / gebruikt.. gaat niet lukken.
Ook zal een motorzaak nooit een certificaat oid willen afgeven na montage, omdat dan de verantwoordelijkheid bij hen ligt.

Het stukje tekst ziet er heel netjes uit, maar kort door de bocht betekent het; garantie tot het op je deurmat ligt. :)
 
Ik heb de moto in een motozaak gekocht paar maand geleden dus heb een jaar garantie. Dus ga ik nu de shifter verwijderen en proberen de schade op garantie te herstellen. Niet mooi van me ik weet het maar kan maar proberen.

Yves
 
Mijn treshhold kwam na de test uit op 20NM dus de helft ervan genomen, rond de 12, eens op 10 ook gereden. Stond pas ingesteld om vanaf 6000 toeren te beginnen werken. Waardes van 75 tot 60 bij de hoogste toeren. OP hoge toeren (vanaf 10000) nooit misshift gehad. Enkel in de regio 6000 tot 7500. OP hoge toeren werkt het super soepel maar ik ben het vertrouwen kwijt en daarmee gaat deze de verkoop in. Ik denk vooral dat ik te weinig kracht zette op de schakelpoot waardoor deze tussen 2 versnellingen kwam te zitten en dan inees in een ruk met veel lawaai in de volgende schoot. Dus ik geef het gerust toe dat het wss mijn eigen fout is door te weinig druk te geven. Maar zoals ik zei, ikvertrouw het zaakje niet meer

yves

Cruciaal en voor zover ik begrijp bij elke quickshifter.


Als je googled op quickshifter en mis shifts kom je veel berichten tegen van mensen met een Panigale. Daar zit het standaard op gebeurd het ook regelmatig schijnbaar.

Wat je dan leest is 9 van de 10 keer dat men aangeeft dat je goed (niet perse hard ofzo maar goed) moet schakelen en dus niet alsof je soepeltjes met de koppeling schakelt. De pook daadkrachtig de versnelling in duwen en helemaal de versnelling in duwen.

Bij het "fenomeen quickshifter" wordt dit vaak niet duidelijk genoeg vermeld (of helemaal niet alsof het vanzelfsprekend is voor een ieder).

Ik heb het inmiddels ook gehad door niet daadkrachtig te schakelen en ook twee mis shifts (eigenlijk ging die wel maar schoot die twee x een versnelling terug). Maar dat lag echt aan mezelf en mn "boot sneakers" waardoor ik niet goed tegen die pook aan kon duwen.
Met mijn motorschoenen of laarzen heb ik er geen last van. Ik heb het ook afgesteld met mijn motorschoenen en deze hebben een veel dikkere neus dan mijn sneakers dus ik vermoed dat het daar aan ligt aangezien het bijzonder gevoelig is wat betreft de afstelling.
 
Laatst bewerkt:
Cruciaal en voor zover ik begrijp bij elke quickshifter.


Als je googled op quickshifter en mis shifts kom je veel berichten tegen van mensen met een Panigale. Daar zit het standaard op gebeurd het ook regelmatig schijnbaar.

Wat je dan leest is 9 van de 10 keer dat men aangeeft dat je goed (niet perse hard ofzo maar goed) moet schakelen en dus niet alsof je soepeltjes met de koppeling schakelt. De pook daadkrachtig de versnelling in duwen en helemaal de versnelling in duwen.

Bij het "fenomeen quickshifter" wordt dit vaak niet duidelijk genoeg vermeld (of helemaal niet alsof het vanzelfsprekend is voor een ieder).

Ik heb het inmiddels ook gehad door niet daadkrachtig te schakelen en ook twee mis shifts (eigenlijk ging die wel maar schoot die twee x een versnelling terug). Maar dat lag echt aan mezelf en mn "boot sneakers" waardoor ik niet goed tegen die pook aan kon duwen.
Met mijn motorschoenen of laarzen heb ik er geen last van. Ik heb het ook afgesteld met mijn motorschoenen en deze hebben een veel dikkere neus dan mijn sneakers dus ik vermoed dat het daar aan ligt aangezien het bijzonder gevoelig is wat betreft de afstelling.

Afgelopen zondag voor het eerst met mijn motorlaarzen (A* SMX5) gereden, en ik moet toegeven dat het schakelen dan op de een of andere manier lastiger is. Met maxxies (hoe cliché) gaat het super makkelijk. Waarschijnlijk omdat je toch iets minder kracht kan uitoefenen met laarzen
 
Ja, het maakt veel verschil! Vandaar dat ik aangeef dat het erg gevoelig is voor de afstelling.

Ik heb die van mij afgesteld met mijn motorschoenen. Met deze schakel ik perfect maar met mijn sneakers dus een stuk moeilijker tot zelfs heel slecht. Ik merk ook dat ik met mijn sneakers mijn voet meer omhoog moet doen omdat er meer ruimte is (plattere neus).

Met mijn motorlaarzen gaat het weer anders. Eigenlijk te gevoelig omdat deze weer een nog dikkere neus hebben dan mijn motorschoenen. Ik hoef eigenlijk alleen mn voet richting de pook te bewegen en het gaat al omdat die neus al meteen tegen de pook duwt. Opwaardse bewegen is bijna niet nodig.

Het is dus erg gevoelig voor de afstelling en daar hoort het type schoen schijnbaar ook bij is mijn conclusie.
 
Laatst bewerkt:
Yves, klote voor je. Ik blijf het een onvolledig product vinden. Niet zozeer in technische zin (alhoewel ik aan de sensoriek twijfel), maar wel in opzichte van support. De consument hoort niet aan de instellingen van een quickshifter te horen zitten in mijn optiek. De reden is dat veel mensen de wijsheid niet in pacht hebben om hem af te stellen, sommigen geen idee hebben hoe een versnellingsbak mechanisch in elkaar zit (no offence), niet kunnen beoordelen of gemaakte settings ook 100% goed zijn. Niemand kan van buitenaf in de versnellingsbak kijken.

Neem bijvoorbeeld de schakelvorken van Willem. Die dingen waren knetterblauw, dus heet gelopen. Wie weet is dat niet enkel het gevolg van de mishits, maar reed ie al langer met een slepende schakelvork rond.

Al ik een quickshifter op bijv. een Honda Crosrunner koop, mag ik er vanuit gaan dat dat ding 100% goed werkt en geen noemenswaardige schade oplevert aan de versnellingsbak. Honda geeft immers fabrieksgarantie op de complete motor.

Ik begrijp dat het een leuk product is, je vliegt natuurlijk door de versnellingen heen. Hartstikke tof! In mijn optiek moet Healtech gewoon bij hun research de juiste instellingen zien te vinden per model. Dat kost tijd (dus geld), en dan zal de prijs van de QS hoger worden.

Verders: veel plezier ermeer! (en blijf posten)
 
@Yves: niet helemaal netjes om de motorzaak op te (willen) laten draaien voor schade die waarschijnlijk door jouw eigen schuld is veroorzaakt. Aan de ene kant snap ik het wel (want: waarschijnlijk dure reparatie), maar je laat iemand nu opdraaien voor iets wat jij gedaan hebt.... Hoe zou je dat zelf vinden als jij de eigenaar was van de motorzaak? :? Hopelijk hebben ze geen account op MF.
 
Terug
Bovenaan Onderaan