Motorrijles: Kletsen over lessen #11, 'Zomer komt er aan'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gefeliciteerd voor vrouwlief! En succes met de AVD. Was ze zenuwachtig en hoe ging het?

Vandaag weer over de knippertjes gebogen, nachtmerries heb ik ervan ondertussen. :P
Het is nog niet klaar, maar ik weet nu wat vervangen moet worden. De buurjongen heeft met alles geholpen en ook gelijk mijn navigatiekabel van stroom voorzien via de koplamp. De navigatie gebruik ik vooral als kmteller, ik ben nog niet gewend aan de mijlen.

Thanks Ytje,

Ze was wel zenuwachtig, maar dat is normaal met een examen.
Maar ze had het goed gedaan, 2 oefeningen overgedaan, rest ging goed (zelfs de langzame slalom waar ze wat schrik voor had).

@motortap, mss. tot dan op de toertocht bij Fred.
 
@ Ytje, je hebt een mph-teller!? Mag ik je dan als tip geven om op de 20, 30, 40, 50, 60, 75, en 80 mijl / uur een dun fluorescerend stripje te plakken. Dan heb je de reguliee snelheden te pakken in km/h. Namelijk 30, 50, 60, 80, 100, 120 en 130 km/h. Heeft mijn broer ten destijds dat hij nog een geïmporteerde CB1 had ook gedaan en werkt uitstekend.
Dank voor de tip, dat is een goed idee. 2 kleuren lijkt me dan wel handig, 1 voor binnen de bebouwde kom, tot 50 en 1 voor buiten de bebouwde kom.
Er staan trouwens wel km streepjes op, maar die zijn amper te zien.
 
de mijlenteller op mijn Honda GL500 heeft (in rood, dus 's avonds niet zichtbaar :( ) een lijntje ernaast met de kmh. inmiddels weet ik welke kmh-snelheid er bij de mph hoort. voordeel van mijn motor is: de tellerschaal gaat niet verder dan 85mph, dus op de snelweg als een snelheidsduivel tekeer gaan lukt gewoon niet (230kg rijklaargewicht en 50pk...)
 
Graag gedaan. Broeders had toen destijds alles in een kleur en voor hem werkte dat prima. Daarentegen als jij het fijn vind om met twee of meer kleuren te werken dan kan ik je daar geen ongelijk in geven. De enige snelheid die ik vergeten ben te vermelden was 70 km/h, wat overeen komt met ongeveer 45 mph. Dan heb je de NL gangbare snelheden omgerekend.
 
70kmh/45mph? ik zou eerder denken aan 55mph (je zit dan tegen de 90kmh aan). Honda heeft in mijn klokkenwinkel de 55mph erbij gezet in de tellerschaal.



:]
 
En dat gaat alleen maar oplopen!
Los van de examenkosten nog een goede reden om de volgende keer niet te zakken. :( Ik zal 'm zeker flippen als ik binnenkort weer zak.

De hoestaanvallen zijn trouwens over. Morgen kan ik na 3, 5 week weer lessen. Wordt mijn eerste lees sinds het zakken.
 
30, 50, 60, 80, 100, 130 km/h is voor mij genoeg. Ik heb dan ook de 70 en de 90 tussen 2 stickertjes in.
2 kleuren leek me handiger omdat ik anders alsnog stickertjes ga tellen. Na een tijdje weet ik het wel, maar voor nu is het nog erg handig.
Als we naar Engeland gaan met de auto is het andersom, dan plak ik ook een briefje naast de teller met de gangbare snelheden in mijl en km/h. Tegenwoordig krijg je namelijk de boetes wel thuis. ;)

Vandaag had ik een afspraak en zou met de motor gaan maar de afspraak gaat niet door. Ik twijfel of ik toch zal rijden, ik heb er zin in en wil wel, maar lijf heeft rust nodig.
Ik denk dat ik toch maar verstandig ga doen en van de week wel weer zie.
 
Weet iemand of je fouten mag maken tijdens de AVB?
Tijdens mijn tweede les ging de langzame slalom niet perfect.
 
Laatst bewerkt:
Voor elke oefening mag je er één verprutsen, de tweede MOET goed gaan.
Buiten de verplichte oefeningen als lopen naar parkeervak, slalom, uitwijk en noodstop zijn er keuze-oefeningen (soms mag je zelf kiezen waar je mee wilt beginnen, soms kiest het CBR ze).

Maar verwacht je na de 2e les al foutloze oefeningen???
 
Weet iemand of je fouten mag maken tijdens de AVB?
Tijdens mijn tweede les ging de langzame slalom niet perfect.

Heeft mij 5 lessen geduurd voordat ik dat kunstje eindelijk begreep en foutloos keer op keer kon doen. Dacht ik het nooit zou kunnen beheersen. :X

Niet druk om maken, het komt vaneigens!
 
Voor elke oefening mag je er één verprutsen, de tweede MOET goed gaan.
Buiten de verplichte oefeningen als lopen naar parkeervak, slalom, uitwijk en noodstop zijn er keuze-oefeningen (soms mag je zelf kiezen waar je mee wilt beginnen, soms kiest het CBR ze).

Maar verwacht je na de 2e les al foutloze oefeningen???
Nee, ik was al blij dat ik het stapvoets rijden, voor een meter of 50, zeer goed beheerste.
Verder was het wegrijden uit vak ook goed gegaan.
Tegen het einde van de les begon ik de truc te begrijpen met het langzame slalommen.

Het lukte me zelfs om de oefening drie maal achter elkaar foutloos te doen, alleen gaat het daarna weer een aantal keer niet helemaal goed. Bijvoorbeeld doordat ik snelheid verlies omdat ik minder gas geef ergens halverwege de oefening of dat ik de koppeling te veel aan trek.

Woensdag weer een les *O*

Overigens overweeg ik om mijn eigen jas aan te schaffen voor het motorrijden.
Ik twijfel alleen of ik te vroeg al een dergelijke investering doe en of ik wellicht een tweedehands jasje moet kopen.

@motortap, viaantje, dcat & mr malagi: Thnx!
 
Laatst bewerkt:
Waarom twijfel je over een jas? Je gaat toch je rijbewijs halen? Dan heb je er eentje nodig.
Anders ben je voor niks aan het lessen. ;)

Je krijgt 7 oefeningen, de uitwijk, lopen met de motor, noodstop en langzame slalom zijn verplicht.
Daarbij krijg je nog 3 willekeurige oefeningen. Je mag elke oefening een keer over doen (als je hem de tweede keer goed doet is het geen foute oefening) en mag er max 2 fout hebben. Maar dan inderdaad zoals Mr Malagi zegt, geen 2 in hetzelfde cluster. (De clusters zijn langzaam, snel en draai).
Je krijgt na elke oefening de volgende te horen en als je je aanloop niet zo lekker hebt, rij dan gerust nog een rondje om opnieuw te beginnen, dat is geen probleem.
Je instructeur is strenger dan je examinator, dus als je het volgens hem goed doet, dan slaag je zeker.
 
Zou pas een jas gaan kopen als je zeker bent wat voor motor of merk je gaat rijden.
Zit nu ook met een Harley jas, omdat een HD veels te duur bleek te zijn.
Maar als je een racer wil, kun je natuurlijk alvast rondkijken en een bijna nieuwe jas scheelt toch weer centen (mits alles CE protectoren erin zitten).
 
Ik wacht nog een week of twee voordat ik een jas koop.
Omdat ik inderdaad niet weet wat voor jas ik wil hebben.

Heb een datum voor het theorie-examen staan: 30 maart.
Ik dacht dat ik een aantal weken moest wachten voordat ik het examen kon afleggen.
Is hartstikke meegevallen :D.
 
Gisteren proefrit gemaakt op een CBR1000F! Wat een lekkere motor om op te rijden, als een blok op de weg. En Snipert zou Snipert niet zijn als alles in 1x goed zou gaan, dus het was weer een mooi avontuurtje ;)

Even een knip / plak vanuit het wat heb ik onderweg meegemaakt topic.

Gisteren eerste proefrit ooit gehad, op een CBR1000F. Was via via, dus was makkelijker afspreken dat ik een flinke proefrit zou maken (ca. 160km), even via een kennis die er wat meer verstand van heeft dan ik.

Heen rijden was heerlijk. Eerste bochten beetje wennen omdat ie een stuk zwaarder is dan de lesmotor, maar uiteindelijk werd het een mooi ritje.

Kennis geeft paar dingen aan waarop ik moet letten en wat de komende tijd voor kosten zou kunnen gaan zorgen, waaronder het contact. Deze haperde af en toe beetje met het starten, maar tijdens het rijden helemaal geen last van gehad. Rijd ik terug richting Groningen en sluit ik aan bij het stoplicht om de ring op te gaan (middelste van 5 banen), stopt de motor er ineens mee (na 150km). Handen in de lucht voor achteropkomend verkeer, die stopten zodat ik de motor veilig naar de kant kon duwen. Ding weer aan de praat gekregen en na een stukje verder rijden (en nog weer 2x uit gaan) bij een tankstation aan de kant gezet. Waarschijnlijk toch een verbreking bij het contact.

Eigenaar mij daar opgehaald en natuurlijk die motor (nog) niet gekocht. Vervanging contact was toch voor mij positief geweest in onderhandelingspositie, maar hij gaat nu zelf zorg dragen voor reparatie. Wanneer dat inderdaad het probleem is geweest ben ik wel bereid tot nog een proefrit, was namelijk een heerlijke motor om op te rijden!

Al met al weer mooi wat meegemaakt in mijn eerste 160km zonder instructeur. :)

En speciaal voor jullie natuurlijk ook nog een fotootje!

CAsSX7iUkAA9YVt.jpg
 
Dinsdag eerste rijles voor het rijbewijs A en kijk er erg naar uit!
Zal de eerste keer op een zware motorfiets zijn, ben benieuwd wat het gaat geven :P
 
Vandaag een stuk van 85km wezen fietsen (die met die trappers) door het mooi noord Hollandse kustlandschap, Waar het ook wemelde van de motorrijders die heerlijk aan het toeren waren, dan voelt het toch ineens nog even een stukje extra zuur dat ik voor het AVD ben gezakt, maar ook weer extra motivatie om het de volgende keer toch echt te gaan fixen.
 
Dat gevoel ongeveer had ik de dag vóór mijn examen, de eerste prachtig mooie lentedag (op de wind na) tig motorrijders geteld en ik mocht nog niet. Volgende keer gewoon slagen!

Mooie fiets Snipert! Buiten het contactprobleem wel tevreden?

Vandaag ook een stukje gereden, ik voel me al een stuk zekerder, durf nu ook eens links te staan bij een stoplicht :p en leer de bochtjes beter te nemen. Het was alleen wel een koude wind, dus niet lang weggeweest, daar zijn mijn handschoenen niet warm genoeg voor.
 
Morgen heb ik mijn theorie.
Iemand nog wat handige tips ?

groetjes :]
 
Bij je eerste ingeving blijven en niet te moeilijk nadenken over de vragen! Dan ga je vaak twijfelen is mijn ervaring. Succes morgen!
 
Morgen heb ik mijn theorie.
Iemand nog wat handige tips ?

groetjes :]

Neem geen mobiel mee (of leg hem in de kluis), niet spieken (kan al niet meer), neem een banaan van te voren, slaap goed, rustig ontbijten, theorie hebben geleerd en niet gaan gokken.

Veel succes
 
Thanks voor de reacties, laat morgen wel wat weten of ik geslaagd ben.
Heb komende donderdag mijn AVB.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan