Honda CB1300 Superfour

Ik heb zelf voor ook HyperPro maar deze heren vinden de achterveren prima en wilden daar niets aan veranderen. Heb zelf geen "wereld van verschil" ervaren na montage, ik had een lekke keerring aangegrepen om bij hen langs te gaan en het hele spul op te laten frissen. Ik had dan ook geen directe klachten over het weggedrag.......... :]

Misschien doe ik dan ook maar alleen voor,vind mijn rode veertjes achter eigenlijk wel erg mooi. *D Ipl van zwarte.
 
Ik rij overigens een CB1300AS uit 2006 maar de voorvork die wordt gebruikt tot aan de huidige modellen zijn niet veranderd naar mijn weten. Mijn rijstijl is redelijk sportief en mag graag doorijden. Als ik normaal rij, lees rustig zit te toeren, dan kan de voorkant ermee door.
Vanaf 2010/2011 is de voorvork anders incl. 3 zuigerremtangen. Of er qua vork veel verschil is weet ik niet. Nu heb ik die voorvork op de mijne dus wellicht dat ik daarom al niet veel verschil merkte met de HyperPro´s. :]
 
Lagers voorzijde beide gecheckt en daar lag het niet aan. Remschijven zijn ook in orde, niet krom o.i.d. Kan pas echt iets zeggen als de Bridgestone T30 Evo's aan hun eind zijn of hetzelfde zich weer voordoet.
Het is al meerdere keren gebeurt dat ze bij HyperPro tot de ontdekking kwamen dat (ook) de balhoofdlagers aan vervanging toe waren. Meestal wordt dat dan direct gedaan. Maar als je alles gecheckt hebt? :?
Banden zijn wel vaak oorzaak van mindere wegligging, wobbelen etc.
 
Hallo CB1300 Rijders.

Ik heb nu dik 4 jaar een honda cb600 hornet, mijn eerste motor.
Sinds mijn schuiver heb ik hem gewoon als motortje voor erbij naast mijn moto morini corsaro.

Nu begint het tijd te worden voor wat anders, en is mijn oog gevallen op Wit-rode cb1300 uit 2005 met 51000km op de teller.
Heb er vandaag een proefritje op gemaakt en er vielen mij 2 dingen op.
Ten eerste liep die naar mijn mening heel hoog stationair, zo'n 2000rpm. Is dit een normaal stationair toerental?
Ten tweede leek het alsof die bij het uitrollen op ongeveer 3000rpm het gas vast hield en niet verder zakte. als ik hem dan een beetje kneep met de rem versnelde die weer zodra ik de rem weer los liet. Aangezien die ook al automatisch ietsjes gas bij gaf bij het los laten van koppeling dacht ik misschien hoort dit wel bij de injectie van deze jaren. Klopt dit, of is hier iets anders aan de hand?

Zijn er verder nog dingen waar ik specifiek op moet letten?

Verder Geweldige motor. ruim genoeg voor mijn lengte(1.98), en koppel zat onderop ipv altijd dat gejengel om mee te komen met mijn cb600.

Als deze 2 puntjes normaal zijn is de kans heel groot dat de moto morini een grote broer erbij krijgt :]
 
ik heb 2 weken terug ook een wit/rode cb1300 met +-45k op de teller gekocht.
Stationair is +-1100 toeren, en met afremmen zakt toerental netjes
geeft ook niet 'automatisch gas' met intrekken koppeling.
ik vermoed bij jou valse lucht, of in ieder geval een te hoog stationair toerental
 
@bert94,

RPM:
Correct wat chrisjemol zegt. +- 1100 rpm. Het stationair is overigens makkelijk in te stellen zonder gereedschap. Echter... ook een mogelijkheid is dat de choke (ondanks de injectie) wat open stond. Deze zit aan de linkezijde van dit type CB1300, altijd ff checken. Ik heb de choke nimmer gebruikt...ook niet bij koud weer.

Uitrollen:
Wat je vermeld m.b.t. uitrollen is logisch als één van bovenstaande correct is, gevalletje oorzaak/gevolg. Verkijk je ook niet op de souplesse van de CB1300 en dat deze heel makkelijk doortrekt of rolt. Die 1300cc moet zich toch ergens merkbaar maken.

Puntjes van aandacht:
Met 51.000 is een CB1300 ruim ingereden. Ik heb CB1300's gezien met 300.000 op de teller. Ik heb zelf nog enkele puntjes van aandacht m.b.t. de voorvork. Deze is mijn inziens te slap voor het gewicht van deze motor (achterzijde daarintegen te stug). Vraag na of de voorvork ooit is aangepast door de eigenaar met andere veren/olie.

Waar ik verder op zou letten: Optische zaken (roest/schade), zorg dat de CB zo origineel mogelijk is (onderhoudsboekje/gereedschapset). Kijk kritisch naar slijtage delen zoals
ketting/remblokken/lagers/banden en gebruik deze in je onderhandelingsprijs. De kosten kunnen aardig oplopen als je deze op korte termijn moet vervangen. Ergo... zorg dat er ook een onderhouds historie te overleggen is.

Koop bij voorkeur een NL motor en geen import uit de UK o.i.d. Je weet dan niet of voor de 1ste tenaamstelling in NL de motorfiets schade heeft gehad.
 
Laatst bewerkt:
............Als deze 2 puntjes normaal zijn is de kans heel groot dat de moto morini een grote broer erbij krijgt :]
Deze twee puntjes zijn niet normaal maar een simpele verklaring is reeds gegeven. In dat geval zou het eenvoudig opgelost zijn. Staat de CB op internet zodat je hem kunt delen? Wellicht is hij van een voormalig clublid en ken ik hem al. :t
 
Om heel eerlijk te zijn wist ik nieteens dat deze injectie een choke had.
Als het om de choke gaat hangen die 2 dingen inderdaad wel aan elkaar vast.
Motor is helemaal origineel op het zadel en uitlaat na, en onderhouds historie is bekend. Slijtage onderdelen zien er allemaal goed uit.

Motor staat bij motoport echt. Als ik thuis ben zal ik ff de link erbij zetten.

Bedankt voor jullie tips en adviezen alvast
 
Die eerste is waarop ik gereden heb inderdaad. Die 2e heeft voor zover ik kan zien 32000 op de klok.
Daarnaast krijg ik in echt nog een redelijke inruil prijs, en is het alles bij elkaar mij eigenlijk niet de moeite om het hele land door te rijden om te gaan kijken. Toch bedankt voor de tip. Had hem zelf nog niet gezien
 
ik zou er dan gewoon nogmaals heen gaan en als eerste de chokehendel (linkerkant onder tank/injectie) checken en helemaal indrukken (choke eraf)
kijken wat er dan gebeurt, en evt stationair (laten) regelen dat die goed staat en nogmaals proberen

vind hem wel redelijk prijzig
 
Die eerste is waarop ik gereden heb inderdaad. Die 2e heeft voor zover ik kan zien 32000 op de klok.
Klopt, die eerste heeft 52.000 km op de teller. Weet niet hoeveel km je jaarlijks maakt maar gebruikte motoren boven de 50.000 km zijn (veel) minder goed verkoopbaar. Mocht je er ooit weer vanaf willen. Het is geen probleem voor deze motor, we hebben een clublid met 120.000 km op zijn SA zonder noemenswaardig onderhoud maar zo'n motor ooit weer verkopen is een tweede...........

Deze zitten nu reeds hoog in de km's;

HONDA CB 1300 (is de prijs ook naar)
HONDA CB 1300 ABS (beetje duur maar wel abs en veel opties)
 
Hallo CB1300 Rijders.

Ik heb nu dik 4 jaar een honda cb600 hornet, mijn eerste motor.
Sinds mijn schuiver heb ik hem gewoon als motortje voor erbij naast mijn moto morini corsaro.

Nu begint het tijd te worden voor wat anders, en is mijn oog gevallen op Wit-rode cb1300 uit 2005 met 51000km op de teller.
Heb er vandaag een proefritje op gemaakt en er vielen mij 2 dingen op.
Ten eerste liep die naar mijn mening heel hoog stationair, zo'n 2000rpm. Is dit een normaal stationair toerental?
Ten tweede leek het alsof die bij het uitrollen op ongeveer 3000rpm het gas vast hield en niet verder zakte. als ik hem dan een beetje kneep met de rem versnelde die weer zodra ik de rem weer los liet. Aangezien die ook al automatisch ietsjes gas bij gaf bij het los laten van koppeling dacht ik misschien hoort dit wel bij de injectie van deze jaren. Klopt dit, of is hier iets anders aan de hand?

Zijn er verder nog dingen waar ik specifiek op moet letten?

Verder Geweldige motor. ruim genoeg voor mijn lengte(1.98), en koppel zat onderop ipv altijd dat gejengel om mee te komen met mijn cb600.

Als deze 2 puntjes normaal zijn is de kans heel groot dat de moto morini een grote broer erbij krijgt :]

Vreemd, hij zou gewoon terug moeten zkken en op de motor af moeten remmen.

Klinkt mij als een paar oorzaken.
Ten eerste valse lucht, maar dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk gezien de constructie degelijkheid van en 1300. Maar zeg nooit nooit.
De gasklep positiesensor kan er ook serieus naast staan of er zwerft een Power Commander rond met vreselijk verkeerde waardes.
Mijn advies; ben hier even voorzichtig mee tijdens een eventuele aankoop!!!!!
 
Vreemd, hij zou gewoon terug moeten zkken en op de motor af moeten remmen.

Klinkt mij als een paar oorzaken.
Ten eerste valse lucht, maar dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk gezien de constructie degelijkheid van en 1300. Maar zeg nooit nooit.
De gasklep positiesensor kan er ook serieus naast staan of er zwerft een Power Commander rond met vreselijk verkeerde waardes.
Mijn advies; ben hier even voorzichtig mee tijdens een eventuele aankoop!!!!!

morgen ga ik nog eens langs motoport echt om te kijken aangezien ik nieteens wist dat hier nog een choke op zat.
power commander heeft die niet. Als de choke nog uit getrokken stond, en met ingetrokken choke loopt die goed, zal het hem zeker weten gaan worden.
Anders zullen ze het toch op moeten lossen of ik kijk verder.

die andere 2 motoren die president voor stelde hebben voor mijn gevoel toch wat te veel km's, en aangezien ik liefst een rood-witte wil zal het die met extra opties sowieso niet worden.
 
...........die andere 2 motoren die president voor stelde hebben voor mijn gevoel toch wat te veel km's, en aangezien ik liefst een rood-witte wil zal het die met extra opties sowieso niet worden.
Daarom liet ik ze ook zien ivm. die km's. Die wit/rode kost een stuk minder en zal nog niet vlot verkopen denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan