Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Datum productie banden ook checken. Soms zit er zat profiel op maar zijn ze 10 jaar oud.
Geen roest in de tank.
Staat benzineslangen.
Check oliepeil en kleur/geur olie.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor erbij!

full

Samen met mijn zwager gaan kijken. Er zitten banden op van ten minste 15 jaar oud en de kettingset is ook zo oud. 1 voorvorkkeerring zweet heel licht (kleine randjes), de voorknippers zijn donker getint (...) en er zitten geen spiegels op (?!). Daarnaast is de collector redelijk roestig.

Ik heb mijn rijbewijs nog niet en gebruik de komende weken om deze dingen te gaan vervangen. Al met al verwacht ik met een goeie 1000,- klaar te zijn. Het is wel een California model, zag het buisje lopen.

Dan het goede nieuws.. Tering wat een machine! Mijn zwager heeft hem teruggereden en kwam met een DIKKE grijns van de fiets. 'Niets voor mij, maar wat een tof gek ding!' Ik heb daarna ook een rondje gereden en kan het alleen maar beamen, wat een apparaat! Hij schreeuwt het uit van plezier en wil alleen maar spelen. Het klinkt als een '90 F1 auto en zelfs rustig rijdend lijkt het alsof je met 10.000 toeren voorbij komt janken. Hilarisch!

Ik snap nu waarom alle reviews zo positief zijn. Gewoon leuk! Hij stuurt wel zwaar (banden) en ik moet wennen aan het gebrek aan koppel bij wegrijden (Ik les op een CB600F). Als je eenmaal rijd verbaast het blok. Terug laten zaken en met 2000 toeren in z'n 4 over de rotonde? Geen probleem!

Ik ben trots en ik ben blij!

full

full
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier met de CB.

Blokje is super goed. Je kan laagtoerig rondpruttelen zonder gestotter of hem laten gillen als een mager speenvarken. Nieuwe banjes er op en mss de voorkant opknappen en dans tuurt ie als een scheermes.
 
Ja, heerlijk, nu al zin in!

Ik heb net een setje van 4 Halogeen knippers (groot met reflector aan de binnenkant, helder glas) op Ali besteld. Ook een setje T10 10W (i.p.v. standaard 3W) halogeenlampjes gekocht.

Ik wil daarnaast denk ik gewoon BT45 110/70 en 140/70 bestellen. Hebben jullie hier goede ervaringen mee?
 
Ik wil daarnaast denk ik gewoon BT45 110/70 en 140/70 bestellen. Hebben jullie hier goede ervaringen mee?

De BT45 is een veel gebruikte band op de CB-1, maar is zeker geen moderne band meer. Mijn tip, ga voor de Bridgestone S20 Evo. Zijn leverbaar in de correcte maten en zijn top voor een CB-1!
 
Als ik er over lees krijg ik het idee dat de S20 meer geschikt is voor agressief rijden / trackdays en minder voor regen. Is de BT45 niet geschikter aangezien ik mijn CB1 ook als WW motor ga gebruiken (binnendoor, korte afstanden)?

Daarnaast zie je op de foto dat 1 van de schroeven aan de linkerzijde van de motor mist, in het grijze paneel. Kan ik deze ergens bijbestellen?
 
Als ik er over lees krijg ik het idee dat de S20 meer geschikt is voor agressief rijden / trackdays en minder voor regen. Is de BT45 niet geschikter aangezien ik mijn CB1 ook als WW motor ga gebruiken (binnendoor, korte afstanden)?

Daarnaast zie je op de foto dat 1 van de schroeven aan de linkerzijde van de motor mist, in het grijze paneel. Kan ik deze ergens bijbestellen?

S20 is een moderne sportieve band. BT45 is meer tour, maar wel oud. Qua stuurgedrag is de S20 veel fijner en ook op nat wegdek een prima band.
Kijk voor die schroef eens op cmsnl.com
 
Als je toch bezig gaat met de zwetende voorvork zou ik meteen de veren uitwisselen want standaard is veel te slap voor een gezonde Hollander.

Vwb banden was ik tevreden over de bt-45, de voorband gaat alleen wel snel cuppen. Ik zou voor de modernere S20 evo gaan als ik jou was, ook voor woonwerk.
 
Jullie hebben me overtuigd. Ik heb 2 S20 EVO's besteld voor €138,-. Daarnaast onderstaande rij in bestelling staan voor €173,-:

Kettingset DID Honda CB1
Oliefilter Honda CB-1 HF303 Kleur: Zwart
Tankpad Honda Speed carbon-look
Voorvorkolie Putoline HPXR 1 liter Viscositeit: 7.5
Voorvork keerringen en stofkappen Honda CB-1

Ik sla de progressieve vering even over. Ben niet zo'n gezonde Hollander (67kg in de ochtend) en de voorkant voelde voldoende stug aan voor zover ik dat met mijn beperkte ervaring kan vertellen.

Kijk voor die schroef eens op cmsnl.com

Ik heb gekeken, beetje jammer dat die schroef €13,- gaat kosten incl verzendkosten. Ik ga nog even verder neuzen.
 
138 Euro voor de set? Dat is wel erg goedkoop. Bij die kettingset zitten neem ik aan ook nieuwe kettingwielen?

Als je de voorvorkkeerringen zelf gaat vervangen zou ik ook de voorvork goed controleren op minuscule putjes roest (echt minuscuul) en voor de zekerheid ook de binnenpoten wat opruwen met scotchbrite(?).
 
Laatst bewerkt:
Maar natuurlijk!

Gevonden op Oponeo.nl

Bridgestone S20 EVO 110/70R17 54 H Front TL M/C aantal: 1 x 65,00 EUR
Bridgestone S20 EVO 140/70R17 66 H Rear TL M/C aantal: 1 x 73,00 EUR

Is alleen de band hé, ik ga zelf de wielen loshalen en betalen voor het bandenleggen + balanceren.

Bij die kettingset zitten neem ik aan ook nieuwe kettingwielen?

Als je de voorvorkkeerringen zelf gaat vervangen zou ik ook de voorvork goed controleren op minuscule putjes roest (echt minuscuul) en voor de zekerheid ook de binnenpoten wat opruwen met scotchbrite(?).

Klopt, de kettingset kost me €115 en bevat zowel tandwielen als de ketting. Ik zal je tip m.b.t. de voorvorkpoten ter harte nemen, dank! Ik hou de originele veren en vul het met die Putoline voorvorkolie. Is trouwens 15 weight geworden i.p.v. 7.5.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of dat ideaal is: dikkere olie, dus stug gedempt met slappe veren. N.b. veren slijten ook na verloop van tijd.

Die banden zijn echt goedkoop zeg. Als die wat snel verslijten is er weinig aan de hand.
 
15w is gebaseerd op diverse fora, men is daar tevreden over bij gebruik van stock springs. Ga er vanuit dat het ook voor mij werkt. Ik begrijp wat je zegt maar het is wel weer 120,- bovenop budget. Ik laat het even en ga eerst maar eens leren rijden.

Nog even over de kettingset. Rijden jullie allemaal met standaard tandwielverhoudingen of hebben jullie iets aangepast? En wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of dat ideaal is: dikkere olie, dus stug gedempt met slappe veren. N.b. veren slijten ook na verloop van tijd.
Kan absoluut en is juist prima om de voorkant iets stugger te maken. Let wel dat hoe beter je de voorkant maakt hoe meer het opvalt dat de achterkant net zo slecht/slap is. Eigenlijk dien je voor en achter als een geheel af te stellen want het staat allemaal in verbinding met elkaar.
 
Leuk. Heb je er specifieke plannen mee of ga je nog onderhoud plegen of ga je hem rijden as is?

Dat laat ik aan de nieuwe eigenaar over. Ik denk dat die het niet gaat waarderen dat ik aan zijn motor ga sleutelen :p Zonder gekheid, ik heb mijn CB-1 verkocht en dus niet één gekocht :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan