Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Denk niet dat het veel zal helpen, vind de zithouding met mijn voeten op de pegs ongemakkelijk. Denk dat ik dan eerder zou kijken of die verder naar achteren kunnen. Komt wel een keer.

Oh, klonk vrij urgent. Vandaar dat ik met je mee dacht.

Krijg last van mijn onderrug en als ik met een normale broek onder mijn motorbroek zit gaan m'n knieholten pijn doen.
 
Laatst bewerkt:
Hi allemaal,

Sinds een paar maanden ben ook ik in het bezit van een prachtige Honda CB-1! Hiervoor heb ik een jaartje op een Honda Magna 750 gereden (eerste motor) omdat ik deze voor heel weinig over kon nemen van een kennis en het leek me wel goed om daar op te oefenen. Maar zelf rijd ik vooral in en rond Eindhoven en daar is met zo een bakbeest weinig aan. Zo doende kwam ik uit op deze CB-1 waar ik in een oogopslag en een proefrit verkocht was.

Ik lees ook al een tijdje mee op dit forum maar het leek me een goed moment om mijn CB-1 met jullie te delen.

full


full


full


full


full
 
Aanpassen van de schetsplaten klinkt als een goed idee. Die laatste Ali-express steuntjes lijken ook te passen en te werken. Ziet er ook makkelijker uit. Ik ga nog een tijdje rondrijden en dan denk ik dat ik zoiets ga proberen.

Schetsplaten verlagen of kontje verhogen heeft nagenoeg hetzelfde effect _O-

Ben ik het niet mee eens. Het zadel en de stepjes zitten op hetzelfde frame vast. Het omhoog gooien van het kontje met een langere schokbreker doet -niets- aan de vaste afstand tussen het zadel en de stepjes. Het verhoogd alleen het zadel t.o.v. de grond.

Oh, klonk vrij urgent. Vandaar dat ik met je mee dacht.

Ben ik hartstikke blij mee! Urgentie is niet zo heel groot, gister mijn AVB gehaald. Duurt nog tot begin september voordat ik op kan voor de AVD i.v.m. wachttijd en vakanties.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik het niet mee eens. Het zadel en de stepjes zitten op hetzelfde frame vast. Het omhoog gooien van het kontje met een langere schokbreker doet -niets- aan de vaste afstand tussen het zadel en de stepjes. Het verhoogd alleen het zadel t.o.v. de grond.
Yup, brainfart van mijn kant. Kontje verhogen door subframe te verhogen of dikker zadel of voetsteuntjes verplaatsen.
 
Heb even gekeken vanaf pagina 30 maar kan het niet terug vinden, ook via de zoekfunctie niet. Het is nog vroeg, misschien ligt het daar aan
 
Ik heb nog niets gevonden RapidSM. De CB400 Super Four uitlaat schijnt met aanpassingen te passen, het koppelstuk moet hiervoor platter gemaakt worden anders komt hij niet onder het blok door. Ik kan geen uitlaten vinden die zonder aanpassing passen.

Heb een oude CB-1 uitlaat in slechte staat met einddemper gekocht, ga deze helemaal opschuren en netjes maken. Daarna hang ik hem onder de motor en ga ik de set die ik eraf trek ook netjes maken. Pokkewerk!
 
Weet iemand of de brandstofpomp van een CB-1 continu hoort te draaien, of zit er intern een soort druksensor in de benzinepomp die registreert of er weer even een 'shotje' gegeven moet worden?

Ik had een probleem met de benzinetoevoer, en tijdens het onderzoeken van het probleem merkte ik dat als ik mijn vingers tegen de benzinepomp hou tijdens het stationair draaien van de motor, dat de pomp om de zes seconden of zo heel even een (bewegings)schok produceert, en dan weer stil lijkt te staan.

Alvast bedankt voor jullie techneuten inzichten.

:)
 
Die benzinepomp geeft tikjes inderdaad. In principe is de pomp alleen nodig om het onderste beetje benzine te verpompen. Een cb1 rijdt ook zonder werkende pomp mits de tank vol genoeg is.
 
Laatst bewerkt:
En na het schuren?
Na het schuren gaat de 'nieuwe' uitlaat met laser demper onder de motor. De originele complete uitlaat komt er dan af en ga ik ook schuren. Ik denk dat ik deze apart houd, vind het wel mooi om de motor helemaal origineel te kunnen maken.

In ander nieuws: Mijn 18 (!) jaar oude rubber is gistermiddag van de motor afgekomen. Demonteren van de wielen ging goed, alle lagers zijn in orde. Op jullie advies de Bridgestone S20 Evo op de motor laten leggen. Jongens jongens JONGENS! Ik snap nu waarom iedereen zo enthousiast is over dit mormel. Je kan de motor nu door de bocht denken en 'lastwissels' gaan hééérlijk. Wat een feest om te rijden! Ik trok hem ook 1x goed door in de 1e versnelling en kreeg een mooie backfire plof toen ik vanaf 10.000 toeren gas los liet. Tof!

Aanstaande zaterdag ga ik de kettingset vervangen. Standaard heeft de CB-1 een T15 voor- en T41 achtertandwiel. Er zit nu een T15 voor- en een T40 achtertandwiel op. Mijn nieuwe setje heeft T16 en T41. Overbrengingsverhouding:

Origineel: 0.366
Momenteel: 0.375
Zaterdag: 0.390

Nog ietsiepietsie minder toeren, helemaal prima. Zal wel wat lastig wegrijden vermoed ik.

De knipperlichten zijn een crime. Er zaten donker getinte 23w knippers in. Heb nieuwe gekocht, blijkt maar 10w in te zitten. Minder zichtbaar en knippert te snel. Nu druk op zoek naar betaalbare 23w knipperlichthouders van zwart plastic met oranje glas. Wil dat het er lekker OEM uit ziet en goed veel licht geeft. Iemand suggesties?

De nieuwe steppers die ik uit china heb gekregen blijken niet te passen. Te breed om tussen de houders te stoppen. Helaas.

Ik wil ook een km/h wijzerplaat voor mijn dashboard. Iemand enig idee waar ik deze op de kop kan tikken?

Nu mijn rbw nog. Vorige week dinsdag hebben mijn vriendin en ik ons AVB gehaald. I.v.m. vakanties duurt het nog even voordat we op mogen voor de AVD, staat gepland op 03-09-2018. Spannend!
 
Na het schuren gaat de 'nieuwe' uitlaat met laser demper onder de motor. De originele complete uitlaat komt er dan af en ga ik ook schuren. Ik denk dat ik deze apart houd, vind het wel mooi om de motor helemaal origineel te kunnen maken.

In ander nieuws: Mijn 18 (!) jaar oude rubber is gistermiddag van de motor afgekomen. Demonteren van de wielen ging goed, alle lagers zijn in orde. Op jullie advies de Bridgestone S20 Evo op de motor laten leggen. Jongens jongens JONGENS! Ik snap nu waarom iedereen zo enthousiast is over dit mormel. Je kan de motor nu door de bocht denken en 'lastwissels' gaan hééérlijk. Wat een feest om te rijden! Ik trok hem ook 1x goed door in de 1e versnelling en kreeg een mooie backfire plof toen ik vanaf 10.000 toeren gas los liet. Tof!

Aanstaande zaterdag ga ik de kettingset vervangen. Standaard heeft de CB-1 een T15 voor- en T41 achtertandwiel. Er zit nu een T15 voor- en een T40 achtertandwiel op. Mijn nieuwe setje heeft T16 en T41. Overbrengingsverhouding:

Origineel: 0.366
Momenteel: 0.375
Zaterdag: 0.390

Nog ietsiepietsie minder toeren, helemaal prima. Zal wel wat lastig wegrijden vermoed ik.

De knipperlichten zijn een crime. Er zaten donker getinte 23w knippers in. Heb nieuwe gekocht, blijkt maar 10w in te zitten. Minder zichtbaar en knippert te snel. Nu druk op zoek naar betaalbare 23w knipperlichthouders van zwart plastic met oranje glas. Wil dat het er lekker OEM uit ziet en goed veel licht geeft. Iemand suggesties?

De nieuwe steppers die ik uit china heb gekregen blijken niet te passen. Te breed om tussen de houders te stoppen. Helaas.

Ik wil ook een km/h wijzerplaat voor mijn dashboard. Iemand enig idee waar ik deze op de kop kan tikken?

Nu mijn rbw nog. Vorige week dinsdag hebben mijn vriendin en ik ons AVB gehaald. I.v.m. vakanties duurt het nog even voordat we op mogen voor de AVD, staat gepland op 03-09-2018. Spannend!

Goed bezig. ;)

Knipperlichten: probeer het eens bij roukema of Boonstra. Het zou mij niets verbazen als de knippers van de NTV / Revere / Hawk etc. gewoon op de CB1 passen. Dat zijn grote jaren 90 knippers op pootjes.

Anders effe bij MSL motorparts of een andere webwinkel door de collectie knipperlichten neuzen.

Steppies zelfde verhaal als boven.

KM/PU wijzerplaat kan je als je een beetje handig bent zelf maken en over de huidige heenleggen. Simpele en perfect werkende oplossing.

Ik weet niet of een ander model van Honda dezelfde klokken gebruikt maar anders kan je mss die inlegger eruithalen en in de klokken van je CB doen?
 
Bedankt!

Allemaal goede ideeën. Zelf een plaatje maken wordt spuuglelijk, moet uit gaan zoeken welke plaat gaat passen. Ga hetzelfde doen met betrekking tot de steppies en de knipperlichten. Aliexpress is tot op zekere hoogte erg leuk maar je merkt toch dat veel meuk (net) niet past.

Als iemand zeker weet welke dingen passen dan hoor ik het graag!

Het geknutsel gaat verder :t
 
Laatst bewerkt:
Hi allemaal,

Sinds een paar maanden ben ook ik in het bezit van een prachtige Honda CB-1! Hiervoor heb ik een jaartje op een Honda Magna 750 gereden (eerste motor) omdat ik deze voor heel weinig over kon nemen van een kennis en het leek me wel goed om daar op te oefenen. Maar zelf rijd ik vooral in en rond Eindhoven en daar is met zo een bakbeest weinig aan. Zo doende kwam ik uit op deze CB-1 waar ik in een oogopslag en een proefrit verkocht was.

Ik lees ook al een tijdje mee op dit forum maar het leek me een goed moment om mijn CB-1 met jullie te delen.

[afbeelding]


[afbeelding]

[afbeelding]



[afbeelding]

[afbeelding]



Welk voorwiel/voorvork zit er in. Want een cb 1 heeft voor toch geen dubbele remschrijf.
 
Joh, past die Honda Hawk kroonplaat op de CB-1 poten zonder modificatie? Ik wil nl. mijn clip-ons vervangen door een SBK stuur.

Hebben de kappen van je kontje gebruikerssporen? Als dit niet het geval is kom ik graag met een paar lekkere speciaalbiertjes bij je buurten. De mijne is bekrast en bovenop een tikkie vaal.

Kappen van achter zijn in redelijk goede staat. Zitten wat kleine puntjes op. Verder heb ik nog een voorlamp er gratis bij

En ja de kroonplaat past er zonder probleem op. Kun je anders gelijk bekijken als je de achterkomt wilt komen halen.
 
Welk voorwiel/voorvork zit er in. Want een cb 1 heeft voor toch geen dubbele remschrijf.

De vorige eigenaar had deze CB-1 zo gekocht en kon mij dit ook niet vertellen, zelf ben ik hier wel naar op zoek gegaan. Ik denk dat het gaat om die van de CBR-400RR, deze lijkt er namelijk erg veel op. Zie hier:
1990CBR400RR_19-600x450.jpg
 
Of het zijn wielen uit een CBR600F.
Dat zou ook mijn voorkeur hebben trouwens want dan is het achterwiel ook 17"
 
Kappen van achter zijn in redelijk goede staat. Zitten wat kleine puntjes op. Verder heb ik nog een voorlamp er gratis bij

En ja de kroonplaat past er zonder probleem op. Kun je anders gelijk bekijken als je de achterkomt wilt komen halen.
Ik heb je een PB gestuurd!
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.. ik ben sinds het weekend ook een trotse eigenaar van een Cb1.. ik heb vanavond deel 4 al helemaal doorgelezen en dat ga ik met de vorige 3 ook doen.. voor de rest zal ik hier vooral meelezen en misschien is wat vragen.. aan mijn kennis hebben jullie niks.. want dat is ook niks.. ik zal wel is een keer op een meeting komen of een rit meerijden.. al is dat voor latere zorg.. daar heb ik mij ook nog niet in verdiept..

Ik ben eigenlijk nieuwschierig of jullie mijn Cb1 herkennen.. en mischien iets van de geschiedenis weten..

Nu lukt het mij alleen niet om foto's te plaatsen.. die houden jullie van mij te goed.. of misschien kunnen jullie ze al zien in mijn album..
 
Terug
Bovenaan Onderaan