K100 en zijspan hersenspinsels

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.031
768
Ik heb al diverse spannetjes gehad, MZtjes, paar russen,2 jappen met bak, maar nu al lange tijd niks meer. Zoontje werd geboren, kwam er niet van. Laatste die ik had was een 1958 M72 Ural zijklepper met ongeremde bak op star frame met bladveren onder de bak. Leuk ding en aardig opgeknapt-->verkocht aan een handelaar in Genemuiden (waar ik hem ook vandaan had trouwens).
Die kwam hem ophalen en bracht een los Dnepr span mee.. Zo van; neem nou maar aan, jij gaat toch weer zijspanrijden. In de bak lag een half frame (rechts) van een Dnepr motor.

Volgende week wordt de kleine 5 en begint te zeuren over een zijspan :} De bak ligt nog op zolder. Inmiddels heb ik een verbouwde K100 als 'speeltje'.

Dat er veel K's met bak zijn weet ik natuurlijk al. Ik heb wat gegoogled over 'k100 zijspan hulpframe' en kwam oa een heel oud topic van Halflive tegen. Ik wil zelf een hulpframe maken.

Is het raar om gewoon het halve Dnepr frame te nemen en daar de onderste framebuis van te nemen? Dan heb ik de 2 bevestigingskogels én op de juiste maat. De voorste, naar boven lopende buis zou ik makkelijk zo kunnen buigen dat ie richting rechter motor-ophanging gaat. Net als Halflive heeft gedaan. Plaat ertegen lassen naar de middenbok ophanging en aan de 2 ophangingen van het Dnepr frame (vanonder waar het motorblok vastzat) kan ik gemakkelijk een demontabele schoorstang maken naar de linker motorsteun.
De achterste schoorstang, is de schokbreker bevestiging sterk genoeg om hem daar aan te maken?

Is het nog te volgen en heeft iemand dit al eens gedaan? Of is het makkelijk om een compleet nieuw hulpframe te maken? De bevestigingen van het zijspan frame (de klauwen) zitten relatief ver uit elkaar. De voorste is bepalend en de achterste wil ik liever niet verzetten. Het stuk Dnepr frame is lomp zwaar. Van de K is weing meer origineel, voetsteun schetsplaten zijn weg, rempedaal ook.. Plek zat.

Het geheel hoeft geen snelheidsmonster te zijn, zal gebruikt worden voor rondje Zeeland, 's winters beetje spelen, onverharde weggetjes.. Vork laat ik zoals ie is.

Gaat toch weer kriebelen...
 
Ik zou t hulpframe gewoon nw maken.
Dit klinkt als iets wat makkelijker lijkt. Maar uiteindelijk een hoop puzzelstukken extra op gaat leveren
 
Het schokbreker bevestigingspunt is best stevig maar ik zou een eenvoudig bruggetje naar de linkerkant van het frame toetrekken om zeker te zijn.
Een half Dneprframe naast je K lijkt me een heel aardige oplossing voor een stuk frame waar je niks anders meer mee kunt.

Oja, welkom van deze wannabee zeeuw en wannabee zijspanrijder.
:+
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij als je aan de punten op het span frame niks wil veranderen kom je er toch op uit om er een gebogen stukje buis tussen te doen.
Dus dan lijkt mij een stuk Dnepr frame een goed begin wat een beetje werk bespaard.
 
Het klinkt mij niet gek in de oren. Gewoon de rechter frame buis van een Dnepr schoon slijpen en als basis gebruiken.
Ik vraag me wel af waar je met de achterste kogel uit gaat komen. Ik heb laatst mijn Dnepr opgemeten om aan de R1100GS te hangen, maar dan komen de originele kogels nogal lastig uit. Zie dit tekeningetje, waarbij ik van een voorloop van vijfendertig centimeter uitgegaan ben. Je kunt het wel inschatten met de schaal bovenaan.

full


Zoals je ziet ko ik met de voorste kogel midden op mijn motorblok, en achter naast het wiel.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad een Zeeuw erbij. Vind het leuk om lekker zelf te prutsen. Ik heb een knap lasmasjien en een pijpje buigen lukt ook wel, draaibankje ook beschikbaar.

@Halflive; Je tekening klopt wel aardig ja, bij het Dnepr frame zit de voorste kogel nèt voor de 2 motor-ophangpunten. De achterste zal ergens thv van de cardantunnel uitkomen. Vandaar dat ik het framedeel wil gebruiken, dan is die afstand tenminste goed. Ik hoop een beetje dat die pijp zo star is dat de plaat naar de middenbok bevestiging voldoende is.
De achterste schoorstang, daar las ik wel een pijp voor tussen het frame. Er is weinig origineels meer aan de K ;)
Wat betreft de voorloop, is 35cm ideaal? Ik ben met mijn andere projecten altijd uitgegaan van het hart van het bakwiel op de lijn van de voorkant van het achterwiel, snappen we dat :? ?

Ik heb trouwens al een wijziging in kenteken aangevraagd, is dat voldoende als ik alles netjes maak? Ik mag graag prutsen, maar technisch is het altijd wel in orde. Constructie werk is geen probleem.

Dit is niet mijn K, maar het komt heel ver in de richting. Ik zit momenteel aan boord op de Zwarte zee en heb geen foto's bij de hand, maar wel tijd genoeg om plannen te smeden...
IMG_1380.jpg
 
@Halflive, kan het dat ik je ook op het GS forum wel eens tegen ben gekomen? Ik heb ook met de gedachte gespeeld om de Dnepr bak aan mijn R1150GS te knopen, maar dat ding stuurt zóó'fijn dat ik dat zonde vind.

K kost geen drol, trekt zat en er zijn veel onderdelen voor beschikbaar.
 
Een 83-er One-ten dubbele cabine pick up.
Foto650-J33TNPUL.jpg


Leuk spul.
 
Laatst bewerkt:
35cm is niet ideaal, maar wat is dat wel aan een zijspan?
Het is een compromis. Een Jawa, MZ heeft aan 25cm genoeg. Die rijdt nauwelijks boven de honderd. Een 150 PK fiets met een top van tegen de 200 km/h heeft 40cm nodig.Voor een fiets waarmee je 110 rijdt en met inhalen wel eens 140 rijdt vind ik dat je niet onder de 30cm voorloop mag komen.

Ik hoop dat een losse Dnepr framebuis stijf genoeg is, maar ik heb twijfels. Misschien dat je hem kunt schoren achter de bak langs. Maar ik denk dat je de klauwen van de Dnepr zult moeten verplaatsen.
 
Misschien kan ik hem schoren naar de plaats waar de standaard schetsplaten van de voetsteunen zaten, waar bij de K op de foto ongeveer het rem reservoir zit.
Anders de klauwen op het bakframe verzetten, maar ik vind de afstel mogelijkheid in de achterste buis wel handig.

Zal hem proberen op 30 cm te houden.
 
Waar de standaard schetsplaten van de voetsteunen vastzitten, zit recht boven de bevestiging op de versnellingsbak. Daar schiet je niet veel mee op. Als je de achterste kogel gelijk de achterkant van de versnellingsbak krijgt heb je al een enorme voorloop. Dan moet je eerder aan 45cm denken dan aan 30.
 
Als ik weer thuis ben zal ik het frame er eerst eens naast leggen, dan zie ik wel. Het is ook een mogelijkheid om de achterste klauw naar voren te zetten en het geheel niet-instelbaar te maken.
Kwestie van 1x toespoor goed afstellen en lassen. De vlucht hou ik dan wel gewoon instelbaar.

De bovenste bout van de schetsplaat is geen optie, daar zit de home-made schetsplaat van de rem/voetsteun aan.

@DAF400; Mooi, wat ligt er onder de kap van de 88, een V8 of diesel?
 
Al googelend kwam ik dit ook nog tegen;
subframe1.jpg

Ook hier is een plaat gebruikt naar de middenbok bevestiging. Enkel is hier nog een extra schoor naar de achterste klauw gemaakt. Ook een idee.
Hoe meer ik er over denk is het zoals EHE aangaf mss net zo makkelijk om het frame compleet nieuw te maken.

Kan iemand mij advies geven over het volgende, ik kan het zelf moeilijk berekenen;
Als de achterste klauw van het zijspanframe toch verzet moet worden, dan maak ik hem niet-instelbaar. Vast aan de lengte-buis, net als de voorste klauw.
Dan moet ik natuurlijk wel het toespoor meteen goed hebben. Als het hulpframe precies evenwijdig met de motor loopt (makkelijk te doen met bevestiging middenbok), en de kogels dus ook. Hoeveel moet dan het lengteverschil van de klauwen zijn om een mooi toespoor, zeg eens 15 mm, te krijgen?

Ik heb daar in het verleden al zoveel mee lopen k@tten, vind dat gewoon lastig met latjes, waar meet je dan? Hoever voor de motor?

Ik moet dan zeker wel eerst weten hoever de klauwen uit elkaar komen te staan?
 
He erik,
Ik kom nog ff terug op de voorloop van de bak,in mijn handboek van "het derde wiel"staat dat je als lijdraad het gewicht van de trekkende motor als maat mag aanhouden.
Dus weegt jouw fiets 300Kg ,dan 300MM voorloop.
Dit heb ik aangehouden op mijn bakkies.

Als je jouw adres ff door mailt naar boorderij@zeelandnet.nl dan zorg ik dat er een kopietje van dat boek jouw kant op komt.


Waarom voorloop.
images
 
Laatst bewerkt:
Dan moet de mijne nog wel wat kilo's aankomen.
heb ongeveer factor 2 dacht ik.

fiets 185. Voorloop 330 ongeveer
 
Dat is een ouderwetse regel. Mijn VFR weeft 208kg en voorloop is 400mm
Dit topic betreft geen moderne bak, maar bij moderne bakken zou een voorloop van 208mm er niet uit zien. Steekt de bak een eind achter de motor.

Grotere voorloop zorgt voor stabielere combi, maar sturen wringt wat bij lage snelheid bocht.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb ik ook een kleine ongeveer 270 mm voorloop genomen. Het gewicht van een kale 1000
 
Terug
Bovenaan Onderaan