Motor-Forum

Select Forum

K100 en zijspan hersenspinsels

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
Kan je de schokbreker niet meer onderuit zetten? Je hebt nu een behoorlijk moment op de schok. Als je hem meer onderuit zet, zoals de achterschokbreker heb je meer weerstand.
Dan kan je hem onder ook mooi met een bout vastzetten, zonder gaffel. Ik zou een M10 stompje in de vork lassen, met als achter op de cardan.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Reg. datum:
14 mrt. 2007
quote:
Enigma1500 schreef op 04 april 2016 @ 16:04:

[...]

Ik heb het idee dat het werkt, op mijn andere zijspan (de Enigma 2) heb ik het met een gasveertje gedaan. Het nadeel daarvan is dat als die lek raakt je het niet ziet en de combinatie steeds meer naar rechts begint te trekken.
Er zijn er ook die, bij een rechtse enkelzijdige ophanging, het wiel iets uit het midden naar links plaatsen om het te compenseren.

als het wiel naar links staat dan trekt hij toch (best erg) naar links bij het remmen?
Hoe is dat opgelost dan?
Suzuki GS650 Katana, BMW R60/7, BMW K100RS, BMW R1150R

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
DAF400 schreef op 05 april 2016 @ 12:42:

[...]

als het wiel naar links staat dan trekt hij toch (best erg) naar links bij het remmen?
Hoe is dat opgelost dan?

Dat heeft Hevu gehad. Het raakvlak van het wiel moet in de balhoofdlijn liggen, anders gaat hij sturen. Met autobanden kan dat dus het midden, maar ook links of rechts zijn. Hevu had toen een snelbinder ter compensatie.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Reg. datum:
28 jul. 2014
quote:
halflive schreef op 05 april 2016 @ 12:41:
Kan je de schokbreker niet meer onderuit zetten? Je hebt nu een behoorlijk moment op de schok. Als je hem meer onderuit zet, zoals de achterschokbreker heb je meer weerstand.
Dan kan je hem onder ook mooi met een bout vastzetten, zonder gaffel. Ik zou een M10 stompje in de vork lassen, met als achter op de cardan.

Daar heb je gelijk in. Ik wilde eigenlijk de lijn vd vork behouden en niet vr de bocht in de schommel uitkomen. Ik kijk het wel aan, andere schokker is later geen probleem. Maar inderdaad, door de hoek te veranderen had ik ook het veergedrag kunnen veranderen.

Ik lees hier nog weleens dat je nooit foto's van laswerk moeten plaatsen :Y, dus;
http://myalbum.com/photo/Qiz0K27C08j8/720.jpg
Linkerkant van de dwarsbalk waar de U-tjes opzitten afgeschuind en dichtgelast;
http://myalbum.com/photo/682t34xvIRqV/720.jpg
Bussen erin getrokken, ging perfect;
http://myalbum.com/photo/ISrHkMBHrAcz/720.jpg
Klaar! Nu een biertje in het zonnetje :)
http://myalbum.com/photo/WgcegZuYVWzg/720.jpg

Morgen de K nog effe goed afstellen, heb nu 4 synch meters. Dan kan ie een paar maanden rusten en ga ik weer verder met bouwen.

Pas op schwenkt uit

Reg. datum:
15 apr. 2004
Dat is natuurlijk ook heel eenvoudig, gewoon de schokker naar voren brengen.
Ik heb dat met mijn schwenkertje ook gedaan, ik gebruik daar ook een K100 schokker, hij staat normaal op de zelfde afstand en hoek als de achterbrug van een K heeft maar als de belasting lichter of zwaarder is kan ik de hoek aanpassen, dat scheelt echt mega veel. Daar naast kan ik ook de rijhoogte eenvoudig aanpassen.
Two beer or not two beer

EHE bikes @ facebook

Reg. datum:
01 feb. 2010
ik vind het een mooi en degelijk ogend schommeltje geworden!

die onbalans bij een enkelzijdige schommel had ik nog nooit bij stil gestaan... lijkt me toch wel een irritante eigenschap kunnen zijn,
Al zag je afgelopen weekend in genemuiden toch aardig wat BMW's staan met een enkelzijdige schommel.
volgende keer toch maar eens beter opletten of er snelbinders of bagagespinnen in verwerkt zijn
GL1000EZS zijspan, GL10/12 cafefighter project, CBX1000, Ducati ST4

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
quote:
GSlandrover schreef op 05 april 2016 @ 15:53:

[...]

Ik lees hier nog weleens dat je nooit foto's van laswerk moeten plaatsen :Y, dus;

Als je nou ook nog net zo kwast dan dat je last, komt het wel goed! :}
Hybride: Nageslacht afkomstig van twee genetisch verschillende organismen. Deze organismen kunnen beiden een verschillende wenselijke eigenschap bezitten. Kruising kan leiden tot een nieuw organisme dat beide wenselijke eigenschappen bezit.

Pas op schwenkt uit

Reg. datum:
15 apr. 2004
Als ik zo netjes kon lassen als jij deed ik de hele dag niets anders dan plaatjes posten.
Two beer or not two beer

Reg. datum:
28 jul. 2014
quote:
Hellracer schreef op 05 april 2016 @ 17:21:
Als ik zo netjes kon lassen als jij deed ik de hele dag niets anders dan plaatjes posten.

Dank :) Als je eens wat hebt, je weet nu waar mijn huis woont h.

Reg. datum:
07 okt. 2011
Ergens in NL (boven rivieren en goede kant IJssel)
Netjes!!

Reg. datum:
21 feb. 2002
Dat de schokker te slap is vooraan is normaal , normaal zitten er 2 op , wat je nodig heb is een monoshock achter van het een of het ander ...
notting beats cubic inch

Pas op schwenkt uit

Reg. datum:
15 apr. 2004
Een K100 is monoshock...
Two beer or not two beer

Reg. datum:
07 okt. 2011
Een EML niet

Reg. datum:
21 feb. 2002
quote:

Dan zou hij moeten goed zijn ....
notting beats cubic inch

Reg. datum:
21 feb. 2002
quote:
bert111 schreef op 06 april 2016 @ 14:47:

[...]

'( Dan zou hij moeten goed zijn ....

:$
notting beats cubic inch

Reg. datum:
28 jul. 2014
Denk dat de veer gewoon erg versleten is. Ik heb nooit met deze K gereden, maar toen ik hem ophaalde lag de kont wel wat laag. Dit icm met de veranderde hoek zal de slappe vering wel veroorzaken.

Ik heb zojuist de veer van de eerste foto;
http://myalbum.com/photo/rjiJQX0ZC0hO/720.jpg
pas gemaakt. En van de ogen was 14mm, daar heb ik een busje ingeperst naar 12mm. De diameter is wel wat groter, maar de oren zijn ook breder. De veer komt dus gelukkig enkel verder naar rechts.
Deze komt van een XT600 en is nieuw. Bij de XT zat ie vlak achter het motorblok als mono en had dus een hele grote hefboom. Ben benieuwd wat ie hier gaat doen.

De vork en schommel zijn vanmorgen voor de tweede keer gekwast en morgen ga ik het monteren.

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:

Dat is ook bewezen geen handige oplossing voor een niet bestaand probleem.

Reg. datum:
07 okt. 2011
Haha :)

de herriechopper

Reg. datum:
07 jan. 2004
Heel mooi vorkje zo,
en eigenlijk heel simpel.
Zoiets is toch zeker wel optie voor mijn K,

maar eerst maar eens de bak afmaken en het ding weer rijdbaar hebben
verbouwde sporty 1200 VEKOCHT => BMWK100 exRS met eigenbouwzijspanframe en zwaar verbouwde velorex => CM400T hardtailprojectje => CB400T caferacerprojectje =>CM400T met 450 blok ...projectje

Reg. datum:
28 jul. 2014
Ik zal morgen nog wat foto's maken. Spul is gelakt en gemonteerd en staat op de nieuwe schokbreker.

Helaas moet ik weer aan het werk (na 4 mnd) en ben dus druk aan het inpakken om naar het buitenland te vertrekken.

De bak en kuip liggen bij een kameraad en worden in de tussen tijd gelakt. Zijspan frame heb ik al en is een kwestie van aanpassen.

Zodra ik terug kom ga ik weer snel verder.

Reg. datum:
09 apr. 2004
Goeie reis en werkze.

Prutser

Reg. datum:
10 jan. 2002
Nieuwe baan of lang op/af schema? Succes in ieder geval, wij houden je topic wel levend *O*
In transitie

gespannfahrer

Reg. datum:
26 jul. 2006
Succes met je buitenlandwerk
het gaat nooit herd genoeg

Reg. datum:
28 jul. 2014
Tijdje thuis gezeten omdat het ook bij ons rustig is. Ik werk als wtk in de bagger. Morgen voor 2 mnd naar het hele zoute meer ;-)

Genoeg tijd om de rest te verzinnen.

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
Wat doet een wtk zoal? :?
Working on a motorcycle, working well, caring, is to become part of a process, to achieve an inner peace of mind. ...

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.