Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Beste ZX6R rijders!

Ik rij op het moment zelf een ZX7R uit 2000, dus al een redelijk oud beestje. De motor voelt met zijn 239kg erg zwaar en stug, en vind het niet bepaald een gooi en smijt fiets. Dus vind het wel tijd voor iets anders.

Zo ben ik vandaag dan ook voor een ZX6R uit 2005 wezen kijken, wat ik wel een heel mooi apparaat vond. En wat qua leeftijd en techniek ook wel weer meteen een upgrade is i.v.m. mijn ZX7R.

Ik had alleen in mijn hoofd dat ik niet te drastisch terug wil in vermogen. Maar veel meer dan 122pk wat ik nu heb vind ik ook weer niet nodig.
Op papier zou zo'n ZX6R aardig in de buurt moeten komen (welke ook nog eens 55kg lichter is). Alleen vond ik hem bij de proefrit toch redelijk tam aanvoelen. Beiden motoren hebben wel een heel verschillend toerenbereik. Dus misschien dat ik de ZX6R niet genoeg in zijn toeren getrokken heb om de ware aard van het beestje te ontdekken. Maar ik vroeg mij eigenlijk af of hier meer mensen tegenaan gelopen zijn. :)

PS. Wel vond ik de digitale toerenteller erg slecht zichtbaar met het felle zonlicht, heeft men hier oplossingen voor?

Ik rij een uit 2003 heeft vergelijkbare toerenteller en vind hem goed afleesbaar met de blokjes. Moet wel zeggen dat ik meer naar het geluid luister als de toerenteller bekijk. Wat betreft vermogen begint dat pas een beetje boven de 7000 toeren. Maar loopt volgens mij ook door tot 15.500 toeren!
 
Ik had hetzelfde gevoel toen ik een proefrit maakte op een ZX6R uit 2003, terwijl ik zelf op een ZX9R uit '95 reed. De truc was om veel hoger in de toeren door te trekken. Desondanks merk je bij een gelijk aantal pk's weldegelijk het verschil in koppel...
 
Ik rij op het moment zelf een ZX7R uit 2000
De mooiste uit de reeks :}

De motor voelt met zijn 239kg erg zwaar en stug, en vind het niet bepaald een gooi en smijt fiets.
Kenners noemen dit 'stabiel' :+

Alleen vond ik hem bij de proefrit toch redelijk tam aanvoelen. Beiden motoren hebben wel een heel verschillend toerenbereik. Dus misschien dat ik de ZX6R niet genoeg in zijn toeren getrokken heb om de ware aard van het beestje te ontdekken.
Google even op images 'kawasaki zx6r 2009 rev counter'
het is dan wel een 2009 maar de karakteristiek is hetzelfde
en je ziet dat het groene gebied begint bij de 8000 t/m
Dus gas open met dat ding en er gaat een wereld voor je open :9~
 
Bedankt allen voor de snelle reacties! :t

Ik had inderdaad gezien dat het toerenbereik een stuk groter was en heb de versnelling laag proberen te houden en het toeren hoog. Maar misschien niet hoog genoeg.
Ik kon immers de toerenteller vandaag niet goed aflezen (pas toen ik een tunnel in reed met de achtergrondverlichting) maar voor mijn gevoel zat ik al vrij hoog in toeren. Wat natuurlijk best kan zijn dat ik het lagere toerental van mijn ZX7R gewend ben en alles hierboven misschien al té vind klinken :X

Maargoed misschien koop ik hem wel gewoon :)

Wat dat betreft wel nog even een vraagje:
Er zat een barst midden in het glas (acrylglas gok ik?) Van de teller. Weten jullie of dit te vervangen/repareren is? Of moet ik anders de hele teller unit vervangen?

En ik zag dat er wat witte/beige drap op de bodem van het koelvloeistofreservoir te zien was. Wat is dit? En is het ernstig? (Dacht misschien aan de koppakking?)

Bedankt alvast!
 
Ik ben toevallig ook ooit (2015) van een zx7r naar een zx6r overgestapt.
En ik moest ook erg wennen in het begin. De "lichte" zx6r (2005-06) leek net een brommer vergeleken met de "zware" en veel groter lijkende 7.

Kheb ook eens beide motoren meegenomen naar Assen voor twee circuitdagen om eens goed het verschil te testen. Begonnen met een paar sessies op de 6. Lekker soepel en kost relatief weinig moeite om de motor te sturen. Misschien een beetje minder stabiel, maar dat went. Hetgene wat je bij deze fiets mist aan cc's wordt gecompenseerd door het makkelijkere rijden.

Daarna op de 7 gestapt en was meteen tijdens de sessie doodop. Jemig wat een verschil was dat!
Ligt lekker in de bocht (stabiel aka log), maar om em in de bocht te krijgen kost een flink stuk meer moeite. De rest van alle sessies maar gewoon op de zx6r doorgereden (totdat koppelingskabel brak :') ).

50icrm.jpg


Volgend jaar hetzelfde doen maar dan met een 2009 zx6r en dezelfde 2006 zx6r
 
Bedankt allen voor de snelle reacties! :t

Ik had inderdaad gezien dat het toerenbereik een stuk groter was en heb de versnelling laag proberen te houden en het toeren hoog. Maar misschien niet hoog genoeg.
Ik kon immers de toerenteller vandaag niet goed aflezen (pas toen ik een tunnel in reed met de achtergrondverlichting) maar voor mijn gevoel zat ik al vrij hoog in toeren. Wat natuurlijk best kan zijn dat ik het lagere toerental van mijn ZX7R gewend ben en alles hierboven misschien al té vind klinken :X

Maargoed misschien koop ik hem wel gewoon :)

Wat dat betreft wel nog even een vraagje:
Er zat een barst midden in het glas (acrylglas gok ik?) Van de teller. Weten jullie of dit te vervangen/repareren is? Of moet ik anders de hele teller unit vervangen?

En ik zag dat er wat witte/beige drap op de bodem van het koelvloeistofreservoir te zien was. Wat is dit? En is het ernstig? (Dacht misschien aan de koppakking?)

Bedankt alvast!

De 6 moet je inderdaad op toeren rijden dus niet op vermogen.

Ja je kunt het binnenwerk van de teller overzetten in een nieuwe buitenkant.

Koelvloeistof word meestal niet vervangen.
Maar als de pakking lek is zou die rijden het draaien van de motor moeten borrelen in het reservoir.

Kwa vermogen zit het 2005 model standaard rond de 116 pk.
Het is echt een heerlijke machine! :t

Ik heb destijds de Led's vervangen voor witte.
En vanaf de 8k groene en daarna zet er een rode voor het rode gebied.

Maar het oranje kan slecht zichtbaar zijn inderdaad.
 
Ik heb destijds de Led's vervangen voor witte.
En vanaf de 8k groene en daarna zet er een rode voor het rode gebied.

Maar het oranje kan slecht zichtbaar zijn inderdaad.

Ow dit klinkt als een interessant projectje :)

Ik denk hiermee te begrijpen dat de achtergrondverlichting van het display in segmenten is opgebouwd uit meerdere LED's? :D

Heb je misschien een fotootje? Ben wel erg benieuwd hoe dit er uit mag zien :)

Over foto's gesproken:

Had een foto gemaakt van het koelvloeistofreservoir met het genoemde witte drapje.

full
 
Laatst bewerkt:
Kawasaki racing team
Toe maar :}

Had een foto gemaakt van het koelvloeistofreservoir met het genoemde witte drapje.
[afbeelding]
Ik heb dit nog nooit gezien :?
Ik weet dat in het gewone koelcircuit uiteindelijk wel troep kan zitten (bijvoorbeeld de filtertje van de carb verwarming).
Maar dit reservoir komt alleen in aktie als de boel 'overkookt' en na afkoelen weer terug gezogen wordt.
Maar dan zoveel. Bizar.
 
Ow dit klinkt als een interessant projectje :)

Ik denk hiermee te begrijpen dat de achtergrondverlichting van het display in segmenten is opgebouwd uit meerdere LED's? :D

Heb je misschien een fotootje? Ben wel erg benieuwd hoe dit er uit mag zien :)

Over foto's gesproken:

Had een foto gemaakt van het koelvloeistofreservoir met het genoemde witte drapje.

[afbeelding]


Ja dat klopt.
Ik ga even zoeken of ik het linkje nog terug kan vinden.

Edit: Changing your backlight color in your gauges - KawiForums - Kawasaki Motorcycle Forums
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt.
Ik ga even zoeken of ik het linkje nog terug kan vinden.

Edit: Changing your backlight color in your gauges - KawiForums - Kawasaki Motorcycle Forums

Bedankt voor de moeite! :t

Ziet er uit als een leuk hobby projectje, wat ik zeker ga doen als tot koop van de motor over ga :)
Kan ik zo te zien meteen de behuizing met het gescheurde glas vervangen 8-)



btw... In de specificaties en in het instructieboekje is terug te vinden dat de ZX6R uit 2005 al injectie heeft. Het viel me echter wel op dat er een handmatige choke op het stuur zat, en ik geloof dat ik onder de tank een carb stelschroef zag zitten. Nu heb ik niet veel kaas gegeten op dit vlak, maar kan iemand mij dit misschien toelichten? :)
 
Laatst bewerkt:
btw... In de specificaties en in het instructieboekje is terug te vinden dat de ZX6R uit 2005 al injectie heeft. Het viel me echter wel op dat er een handmatige choke op het stuur zat, en ik geloof dat ik onder de tank een carb stelschroef zag zitten. Nu heb ik niet veel kaas gegeten op dit vlak, maar kan iemand mij dit misschien toelichten? :)

zx6r 2005 heeft inderdaad injectie. En als het goed is zit er geen choke op het stuur, maar zal dit waarschijnlijk iets anders zijn geweest (laptimer oid).

ipv carburateurs heeft de zx6r een gaskleppenhuis waar de (primaire)injectoren in zitten samen met je luchtvlinderkleppen. Je kan mbv een stelschroef/draaiknopje die aan de linkerkant van je motor hangt je stationaire toerental stellen (deze zit verbonden met je gaskleppenhuis). Ook heb je stelschroeven op je gaskleppenhuis zelf, maar dat is eerder om te synchroniseren.
 
Een maatje heeft een zx6r uit 98. Ging plots op 3 poten lopen.
Oorzaak; 1 van de inlaatkleppen van cilinder 3 sluit niet meer, blijft een mm of 3 openstaan.
Na demonteren kleppendeksel vonden we dit ( zie foto )

Binnenkort halen we de kop eraf maar we zijn ook wel benieuwd of dit vaker voorkomt bij de 6R
Om hier even op terug te komen; gezien de tweede hands prijzen momenteel en de toestand van dit blok kan ik mij niet voorstellen dat het zin heeft om er nog iets aan te doen.
Als je nokken assen er zo uit zien dan is er vast meer schade.
Als je de motor in onderdelen verkoopt levert het nog wat op.
 
Bedankt voor de moeite! :t

Ziet er uit als een leuk hobby projectje, wat ik zeker ga doen als tot koop van de motor over ga :)
Kan ik zo te zien meteen de behuizing met het gescheurde glas vervangen 8-)



btw... In de specificaties en in het instructieboekje is terug te vinden dat de ZX6R uit 2005 al injectie heeft. Het viel me echter wel op dat er een handmatige choke op het stuur zat, en ik geloof dat ik onder de tank een carb stelschroef zag zitten. Nu heb ik niet veel kaas gegeten op dit vlak, maar kan iemand mij dit misschien toelichten? :)

Weet je zeker dat het om het 2005 model gaat?
Met de uitlaat onder de kont ipv aan de rechter zijkant.

Anders is het namelijk een 2003 model die in 2005 op kenteken is gezet.
De 2003 heeft geloof ik nog wel een choke.
 
zx6r 2005 heeft inderdaad injectie. En als het goed is zit er geen choke op het stuur, maar zal dit waarschijnlijk iets anders zijn geweest (laptimer oid).

ipv carburateurs heeft de zx6r een gaskleppenhuis waar de (primaire)injectoren in zitten samen met je luchtvlinderkleppen. Je kan mbv een stelschroef/draaiknopje die aan de linkerkant van je motor hangt je stationaire toerental stellen (deze zit verbonden met je gaskleppenhuis). Ook heb je stelschroeven op je gaskleppenhuis zelf, maar dat is eerder om te synchroniseren.


Kan goed zijn dat die stelschroef van het genoemde gaskleppenhuis is. Hij zag er in ieder geval hetzelfde uit als de carberateurstelschroeven die ik op oudere motoren onder de tank had zitten.

Wat betreft het "choke hendeltje" op het stuur. Deze was vrijwel identiek aan de choke hendeltje welke ik op oudere motoren heb gehad (en nu ook op zx7r) ook het symbool ernaast was geloof ik het choke symbool. Laptimer was een drukknop op het stuur welke ik ook had zien zitten. :)

Weet je zeker dat het om het 2005 model gaat?
Met de uitlaat onder de kont ipv aan de rechter zijkant.

Anders is het namelijk een 2003 model die in 2005 op kenteken is gezet.
De 2003 heeft geloof ik nog wel een choke.

Hij staat in ieder geval te koop als het 2005 model. Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft wat beter naar het kenteken bewijs had moeten kijken. De uitlaat zit in ieder geval aan de rechterzijkant ja.
 
Laatst bewerkt:
Hij staat in ieder geval te koop als het 2005 model. Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft wat beter naar het kenteken bewijs had moeten kijken. De uitlaat zit in ieder geval aan de rechterzijkant ja.

Die stelschroef is van het gasklep huis om he stationair toerental omhoog te schroeven.

En het is dan een overjarig model die in 2005 op kenteken is gekomen. :t

Ook een fijne motor. *D
 
Stelschroef is voor het stationair toerental.

De 'choke' (het hendeltje aan de linker clip-on) is niet echt een choke. Hij trekt namelijk gewoon aan de gaskabel volgens mij... je zou het een toerenverhoger kunnen noemen.

Als je de tank omhoog hebt kun je zien hoe het kabeltje loopt.
 
Mede motormuizen,

Korte vraag: In een poging mijn machine wat strakker te laten ogen wilde ik mijn reflector aan de achterkant verwijderen en eventueel de standaard kentekenplaathouder te vervangen door een nieuwe. Nu meen ik te hebben gelezen dat zo'n reflector verplicht is, terwijl ik wel heel vaak motoren zonder reflector zie. Kan iemand hier duidelijkheid over scheppen? Ik heb het idee dat het een beetje een gedoogbeleid betreft...
 
Ik rijd al 10j zonder zo'n reflector en er is nog nooit een agent die er ook maar naar gekeken heeft. Zolang je kentekenplaat leesbaar is zit je al goed.

Ja, het is verplicht.
Net zoals je knipperlichten een x aantal cm uit elkaar moeten zitten, een bepaalde oppervlak moeten hebben etc.
 
Laatst bewerkt:
Zolang je verlichting werkt, je spiegels en richtingaanwijzers hebt gemonteerd (nu geloof ik zelfs dat laatst genoemde niet eens verplicht zijn) en er geen ontiegelijke takke herrie of zwarte rook uit je demper komt, dan zullen ze niet snel reden zien om je aan de kant te zetten :P

Owja, en ze willen graag op een normale manier je kentekenplaat kunnen lezen (lees flitsen) :)
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag dan toch maar de knoop door gehakt en eindelijk de vervanger van mijn ZX7r gekocht.
Het is een ZX6r uit (modeljaar)2005 geworden (dus niet de motor waar ik eerder vragen over stelde).

Ik zal dan vanaf nu denk ik ook wel wat vaker in dit topic te vinden zijn :W

full
 
Vanmiddag dan toch maar de knoop door gehakt en eindelijk de vervanger van mijn ZX7r gekocht.
Het is een ZX6r uit (modeljaar)2005 geworden (dus niet de motor waar ik eerder vragen over stelde).

Ik zal dan vanaf nu denk ik ook wel wat vaker in dit topic te vinden zijn :W

[afbeelding]

Mooie nette motor!! :9~
Raw flat titanium. :9~
Heel veel plezier er mee! :]
 
Ik zie nu dat ze bij de dealerd veels te veel koelvloeistof in de motor gegooid hebben. Het niveau staat dus tot boven de streep, welke er wellicht niet voor niets op staat.

Enig idee hoe ik dit het makkelijkste kan laten dalen zonder al teveel uit elkaar te moeten slopen? :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan