Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Is het niet de watertemperatuur? (koelvloeistof)? Dat is geen goede indicator van de bloktemperatuur (olie).
Het beste is om gewoon de eerste kilometers geen gekke dingen te doen.

Owja, daar zeg je me wat. Kan goed zijn dat dit inderdaad de vloeistoftemperatuur is...
 
Even een praktisch vraagje...

Op de een of andere manier vind ik het altijd wel vrij lastig om een motor rustig op temperatuur te laten komen, zeker met een motor die wel vooruit wilt... (zit vanuit hier al binnen 3 straten op de snelweg :P)

Maar aangezien deze motor nu netjes digitaal de bloktemperatuur aan geeft (had voorheen enkel analoge temperatuur metertjes), vroeg ik me af wat nu een verstandige temperatuur is om het gas open te trekken :)

Op je dashboard is koelvloeistof temperatuur.

Ik probeerde altijd om de eerste 20 km onder de 8000 toeren te blijven.
Dan kun je er wel vanuit gaan dat je olie op de juiste temperatuur is.
 
Laatst bewerkt:
Op je dashboard is koelvloeistof temperatuur.

Ik probeerde altijd om de eerste 20 km onder de 8000 toeren te blijven.
Dan kun je er wel vanuit gaan dat je olie op de juiste temperatuur is.

Dat lukt mij niet hoor _O-

Maar doe wel rustig aan :Y
Op de snelweg draait die van mij al richting de 8000rpm
 
Laatst bewerkt:
Op je dashboard is koelvloeistof temperatuur.

Ik probeerde altijd om de eerste 20 km onder de 8000 toeren te blijven.
Dan kun je er wel vanuit gaan dat je olie op de juiste temperatuur is.

Nou dat krijg ik dus ook maar moeilijk voor elkaar :P
Als ik naar mijn werk moet zit ik dus binnen een 2-3 minuten op de snelweg. En mag dan meteen 130, zit dan ook al vlot aan de 8000 toeren :]

Edit:
Weet iemand welke maat dopsleutel ik nodig heb voor die moer bovenop de kroonplaat?
En hoe heet die moer? :)

Grootste dop wat ik heb is 32, dus gok iets van 34 of 36 of zo?
 
Laatst bewerkt:
Nou dat krijg ik dus ook maar moeilijk voor elkaar :P
Als ik naar mijn werk moet zit ik dus binnen een 2-3 minuten op de snelweg. En mag dan meteen 130, zit dan ook al vlot aan de 8000 toeren :]

Edit:
Weet iemand welke maat dopsleutel ik nodig heb voor die moer bovenop de kroonplaat?
En hoe heet die moer? :)

Grootste dop wat ik heb is 32, dus gok iets van 34 of 36 of zo?
balhoofdmoer denk ik? maat weet ik niet...
 
Ik heb de kabels trouwens verwijderd van de servo, maar krijg ik dan geen FI melding?

Iemand een idee? Of woont er iemand in de buurt van Nijmegen die mij zou kunnen helpen? Ik weet eigenlijk niet zeker of me dit in mijn eentje gaat lukken zoals het hoort.

FI lampje, oftewel Fault Indicator geeft dus aan dat er een fout is.

Als ik het contact aan zet knippert de FI. Zodra ik de motor start blijft het lampje uit.
Als het lampje brand terwijl de motor loopt is er iets mis volgens de ECU. Je kan deze foutcode uitlezen (zoek even op google naar pull diagnostic code zx6r 2005).

In het werkplaatshandboek staat dit ook beschreven (ook hoe je de codes moet resetten etc.).

Zodra je je servomotor loskoppelt van je servoklep of van je kabelboom, krijgt de ecu een foutmelding omdat de servomotortest faalt.
Je kan de ECU "tricken" door bijvoorbeeld een servobuddy welke een signaal stuurt dat er zogenaamd een aangesloten servomotor aanwezig is. Dan blijft je FI lampje uit. Het voordeel hiervan is dat zodra er iets anders mis is dan alleen je servomotor, je dit kan zien omdat dan pas je FI lampje gaat branden.
Zo'n servobuddy/servo-eliminator kan je op verschillende manieren verkrijgen:
- Een servobuddy van bijvoorbeeld Skutrnet (wordt door bedrijf gemaakt. kost meer maar je hebt wel garantie) rond de 70-80 euro
- Een servo-eliminator via bijvoorbeeld Ebay welke door een particulier wordt gemaakt. Rond de 25 euro
- Zelf een servo-eliminator maken. Zorg er dan wel voor dat je het juiste schema hebt (diegene met een LM3900N chip). Kost ongeveer 5 euro


EDIT: HO OOPS IK QUOTE EEN OUDE REPLY |( |(
Ik lees nu pas dat je het al opgelost hebt met een plaatje op je servomotor :t
 
Laatst bewerkt:
Nou dat krijg ik dus ook maar moeilijk voor elkaar :P
Als ik naar mijn werk moet zit ik dus binnen een 2-3 minuten op de snelweg. En mag dan meteen 130, zit dan ook al vlot aan de 8000 toeren :]

Edit:
Weet iemand welke maat dopsleutel ik nodig heb voor die moer bovenop de kroonplaat?
En hoe heet die moer? :)

Grootste dop wat ik heb is 32, dus gok iets van 34 of 36 of zo?

Balhoofdmoer is inderdaad dop 36. Hehe... bizar heh zo'n grote dop? Ik moest 2x naar de winkel terug omdat ik het niet wou geloven en eerst dacht dat het 34 was :P
 
Laatst bewerkt:
Balhoofdmoer is inderdaad dop 36. Hehe... bizar heh zo'n grote dop? Ik moest 2x naar de winkel terug omdat ik het niet wou geloven en eerst dacht dat het 34 was :P

Thanks! Wilde zo'n losse dop er bij gaan halen, denk vraag het daarom maar eerst voordat ik dalijk de verkeerde maat koop :p
 
Die Leovince paste niet lekker en stak een kilometer uit, dus ik heb die maar weer in de spreekwoordelijke prullenbak gemikt en een andere pijp gemonteerd

Veeeeeel beter
full
 
Zit er aan te denken om een 12V aansluiting naar de cockpit door te trekken.
Of misschien dat ik er meteen een 5V USB aansluiting van maak. Maar zit me te bedenken waar deze "in te bouwen". Iemand nog creatieve ideeën?

Doe het liefst niet in de kappen zagen/boren. Alleen op het stuur krijg je ook niet weg gewerkt :p

Edit:
Ik heb vanmiddag een 2-tal losse (afgekapte) connectoren gevonden achter de rechter voorkant, bij de koplamp (en dus onder de zwarte plastic afdekking).
Iemand enig idee welke functie dezen (kunnen) hebben?
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels weer terug van de motorvakantie.

Mijn kawa uit 2003 verbruikt dus ook wat olie. Ik heb hem nu bijna een jaar en heb in 6000km ongeveer 1,5 liter olie verstookt. Hij geeft af en toe ook wel een pluimpje bij flink gassen.

Gewoon bijvullen en blijven rijden lijkt mij voldoende. Het is me bekend dat ze wel vaker wat olie drinken, maar zou mijn verbruik normaal zijn? (250cc per 1000km gemiddeld)
 
Inmiddels weer terug van de motorvakantie.

Mijn kawa uit 2003 verbruikt dus ook wat olie. Ik heb hem nu bijna een jaar en heb in 6000km ongeveer 1,5 liter olie verstookt. Hij geeft af en toe ook wel een pluimpje bij flink gassen.

Gewoon bijvullen en blijven rijden lijkt mij voldoende. Het is me bekend dat ze wel vaker wat olie drinken, maar zou mijn verbruik normaal zijn? (250cc per 1000km gemiddeld)

Gewoon bijvullen, pas als het olie tanken en benzine peilen word heb je een probleem. 😂
 
Hi all!

Ik dacht laat ik even een update plaatsen als een van de nieuwste leden op dit forum en als beginnende zx6r rijder. Na aanschaf van mijn Kawa lekker wat km's gemaakt met het ding maar merkte twee weken geleden op dat bij mijn laatste ritje het ding niet zo lekker liep. Inhouden, stotteren, pruttelen en dan opeens in wat hogere toeren ervandoor schieten. Aangezien ik toch al wat kleine zaken wilde aanpassen (hij was helemaal standaard bij aanschaf) besloot ik om dit weekend het ding eens nader te bekijken door alle kappen eraf te halen en wat klein spul te vervangen (nieuwe einddemper, nieuwe knipperlichten, nieuw kuipruitje, nieuw stadslicht en dimlicht). Mijn eigenlijke doel was echter het probleem van het inhouden te onderzoeken, en al snel bleek het ding op 3 cillinders te lopen. Na wat gefriemel met bougiekabels/bougies loopt hij nu weer op alle 4, al zullen die in de nabije toekomst allemaal gewoon netjes vervangen worden natuurlijk. Ik had echter nog twee problemen en hoop dat ik hierover tips & tricks kan krijgen van jullie.

Probleem 1: Cruisecontrol. Mijn gashendel schiet niet terug naar de 'uit' positie. Vanmorgen was het nog zo dat hij bleef staan op de positie waarin je de gashendel draaide, dus gashendel vol open draaien en vervolgens loslaten resulteerde in het automatisch vol gas blijven geven, ergo; cruisecontrol. Na wat bijstellen middels de twee 'tandwieltjes' bij de gashendel heb ik hem wat losser gekregen waardoor hij nu wel bij loslaten teruggaat naar de 'uit' positie, al gaat dit heel langzaam en volgens mij net niet helemaal tot het einde. Volgens mij hoort ie in één harde klik terug te schieten toch?

Probleem 2: Choke. Hierbij weet ik niet wat ik moet doen. Het is namelijk zo; met choke starten is geen probleem, met choke rijden gaat ook als een malle, maar zodra de motor warm is hoor je de choke uit te doen. Echter als ik dit doe, valt hij direct uit zodra ik stil sta bij bv. een stoplicht. Stationair blijft hij dus niet lopen. Wat kan ik hieraan doen? Met choke blijven rijden zie ik niet zo zitten, punt 1 omdat het simpelweg niet hoort en punt 2 ik heb er nu 2 tanks doorheen gejaagd waarbij ik dus wel constant met choke rij en dan rij ik 110 tot 120km op een tank (14L), niet bepaald zuinig dus.

Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!
 
Hi all!

Ik dacht laat ik even een update plaatsen als een van de nieuwste leden op dit forum en als beginnende zx6r rijder. Na aanschaf van mijn Kawa lekker wat km's gemaakt met het ding maar merkte twee weken geleden op dat bij mijn laatste ritje het ding niet zo lekker liep. Inhouden, stotteren, pruttelen en dan opeens in wat hogere toeren ervandoor schieten. Aangezien ik toch al wat kleine zaken wilde aanpassen (hij was helemaal standaard bij aanschaf) besloot ik om dit weekend het ding eens nader te bekijken door alle kappen eraf te halen en wat klein spul te vervangen (nieuwe einddemper, nieuwe knipperlichten, nieuw kuipruitje, nieuw stadslicht en dimlicht). Mijn eigenlijke doel was echter het probleem van het inhouden te onderzoeken, en al snel bleek het ding op 3 cillinders te lopen. Na wat gefriemel met bougiekabels/bougies loopt hij nu weer op alle 4, al zullen die in de nabije toekomst allemaal gewoon netjes vervangen worden natuurlijk. Ik had echter nog twee problemen en hoop dat ik hierover tips & tricks kan krijgen van jullie.

Probleem 1: Cruisecontrol. Mijn gashendel schiet niet terug naar de 'uit' positie. Vanmorgen was het nog zo dat hij bleef staan op de positie waarin je de gashendel draaide, dus gashendel vol open draaien en vervolgens loslaten resulteerde in het automatisch vol gas blijven geven, ergo; cruisecontrol. Na wat bijstellen middels de twee 'tandwieltjes' bij de gashendel heb ik hem wat losser gekregen waardoor hij nu wel bij loslaten teruggaat naar de 'uit' positie, al gaat dit heel langzaam en volgens mij net niet helemaal tot het einde. Volgens mij hoort ie in één harde klik terug te schieten toch?

Probleem 2: Choke. Hierbij weet ik niet wat ik moet doen. Het is namelijk zo; met choke starten is geen probleem, met choke rijden gaat ook als een malle, maar zodra de motor warm is hoor je de choke uit te doen. Echter als ik dit doe, valt hij direct uit zodra ik stil sta bij bv. een stoplicht. Stationair blijft hij dus niet lopen. Wat kan ik hieraan doen? Met choke blijven rijden zie ik niet zo zitten, punt 1 omdat het simpelweg niet hoort en punt 2 ik heb er nu 2 tanks doorheen gejaagd waarbij ik dus wel constant met choke rij en dan rij ik 110 tot 120km op een tank (14L), niet bepaald zuinig dus.

Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!

Met choke rijden zou niet nodig moeten zijn en met jouw motor moet een verbruik van tussen de 1:15 en 1:18 makkelijk haalbaar zijn. Het zou zelfs moeilijk moeten zijn om meer als 1:15 te laten verbruiken.

Zorg ervoor dat je gashendel een niet al te grote vrij slag heb. Dus niet te los en zeker niet te vast met die 'tandiwltjes' waar je het over hebt.
Je zou de tank eraf kunnen halen om de carburateurs te inspecteren. Gaskabel zou je ook iets kunnen smeren als die stroef loopt. Bij de carburateurs zouden veertjes moeten zitten om ervoor te zorgen dat bij gas dicht ook de carburateurs dicht gaan. Misschien is daar iets van een probleem.

Carburateurs zou je kunnen reinigen in een ultrasoon bad, zijn ze gelijk weer helemaal schoon. Het zou kunnen dat er wat vuil in zit waardoor hij met choke iets beter loopt als zonder, maar het hoort niet. Normaal gesproken zou een koude motor met choke goed lopen/rijden. Een warme motor met choke aan zou uit vallen bij het stoplicht.

Als je dan toch de tank eraf hebt kan je gelijk het luchtfilter schoonmaken en evt brandstof filter vervangen indien nodig. Onderhoud is leuk om zelf te doen en de kosten zijn bijna nihil.
 
Aan de linker kant heb je een schroefje zitten die aan een kabel zit.

Daarmee kun jij je stationair toerental op schroeven.
Dat zou ik eerst even proberen.
 
Dank voor alle reacties!

Ik ga vanavond als eerste inderdaad maar die stationairschroef proberen, dat zou natuurlijk een easy fix zijn.

@westlandmb: Vrije slag heb ik nauwelijks, dus dat is in orde. Kleine zaken als luchtfilter en benzinefilter is al aan gedacht en vernieuwd, dit is inderdaad prima zelf te doen allemaal en kost niet heel veel. De carbs laten reinigen klinkt als een wat groter dingetje om te (laten?) doen, dus dat ga ik oppakken als de rest niet werkt. Heb overigens wel al zo'n carb reiniger busje in de tank gegooid, wil ook nog wel eens helpen.

Ik houd jullie op de hoogte!
 
Terug
Bovenaan Onderaan