Help.. Kan ik motorrijden..?

MMvG werkt samen met rijschool VEC Koops ook in Assen.
Tbv van de rijlessen voor mensen, die een aangepaste motor moeten berijden heeft men een lesmotor, die aangepast kan worden aan de beperking van de berijder. Het gehele proces wordt gedaan in samenwerking met het CBR. Vooraf wordt dan bekeken of motorrijden nog wel zou kunnen. En omdat de medewerker van het CBR altijd dat soort gevallen bekijk staat hij positief tegenover motorrijden. Samen met de technische man van MMvG bepalen ze wat aangepast moet worden.
Als het CBR zegt dat het niet kan, dan wordt er niets gedaan. Bij een "Ja' bekijken zij wat aangepast moet worden. De meeste aanpassingen zitten al op de lesmotor, of kunnen er snel opgezet worden.
Een buurman had problemen met de linkervoet. Hij kon de voet niet draaien en dus was schakelen niet mogelijk. Na overleg met MMvG kwam men tot de konklusie dat met een Easyshift dat wel zou kunnen. Wel was hij verplicht om zicht te laten keuren (eis van het CBR) en aantonen dat hij met een motor met een Easyshift kon rijden. Na een rit kreeg hij zijn rijbewijs weer met de opmerking er op dat hij op een aangepaste motor moest rijden.
Schakelen deed hij daarna met de rechterduim. Met de vingers de koppeling intrekken en de knoppen van de Easyshift kon hij dan nog bedienen met de duim.
 
Laatst bewerkt:
Misschien hier niet zo belangrijk om te melden, maar als je af rijdt met een automaat, krijg je code 78 op je rijbewijs: beperking automaat. Die vervalt pas als je examen doet met het motorvoertuig waar de beperking voor geldt, maar dan met een handbak. Het is dus niet meer zo dat een rijbewijs voor automaat na een jaar automatisch een rijbewijs voor schakelbak wordt, zoals het vroegâh wel was.
 
Al gedacht aan de Honda CTX reeks? is een soort van chopper en automaat,

honda-ctx700d.jpg
 
Als je andere cbr topic's leest kan je beter niks zeggen over eventuele mankementjes ,
die gasten kicken er op om je het zo zuur mogelijk te maken.

Bij je examen.. beetje stijf enkeltje, heb me verstapt.. niks aan de hand !
.. ennnee, m'n mooie motorlaars leer is nog wat stijf.

Persoonlijk .. zou ik zeggen, poot goed inpakken ( fixeren ) in een motorlaars en doen alsof je neus bloed.

Precies.
Op de Dominator schop ik ze ook in de versnellingen met mn hele been zonder mn voet te bewegen, gaat prima.
Moet het jezelf niet moeilijker maken als nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Je kan de versnelling ook omdraaien, 1 omhoog en rest omlaag al zal je dan bij afremmen tegen hetzelfde probleem lopen :+
 
Als je het jezelf bij een verzekeringskwestie niet heel moeilijk wil maken, lekker ontspannen wil rijden en de beperking is blijvend, ga dan niet met kunst en vliegwerk doen alsof er niks aan de hand is om toch op een gewone motor te lessen.
Kijk hoe je goed, veiliig en ontspannen motor kan rijden en ga daarmee verder.
 
Nog ff een extra info: heb je ook echt een klapvoet, of kun je 'm wel op (ca) 90 graden houden en terugkrijgen zonder hulp van een voetspalk?

Ik kan 'm gewoon op 90 graden houden, zonder probleem. ook kan ik gewoon stoten opvangen (als ik tegen een bal schop zal hij niet terug klappen), het enige wat niet kan is het omhoog krijgen van zowel voorvoet als tenen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een motor met hak/teen schakeling. Daarbij duw je de schakelstang dus niet omhoog met je tenen maar als je op wil schakelen duw je 'm naar beneden met je hak. Terugschakelen duw je naar beneden met je tenen. Maar je zal wel nog steeds je voet op moeten tillen en z'n vrij zoeken met je hak is lastig.

Zo ziet deze er uit,
[afbeelding]

Maar nog makkelijker is zoals al genoemd door iemand anders een Honda met een automatische versnellingsbak. (DCT)

Zoals je kunt zien heeft die ook geen koppelinghendel links aan het stuur,
[afbeelding]

Ik heb meerdere keren gekeken naar deze constructie en als ik het zo lees moet je dus bij zowel omhoog- als omlaag schakelen, omlaag drukken (tenen of hak), dat is dus wat ik wel kan! Ik denk dat dit de beste oplossing(welke dan niet heel prijzig is) is mits ik het goed heb beschreven, bedankt!
 
Ik zou proberen om het CBR er buiten te houden. Koop zelf een automaat oid, en ga daarop lessen bij de rijschool. Als je er goed mee "uit de voeten" kunt zal het de examinator niet opvallen.
 
Ik kan 'm gewoon op 90 graden houden, zonder probleem. ook kan ik gewoon stoten opvangen (als ik tegen een bal schop zal hij niet terug klappen), het enige wat niet kan is het omhoog krijgen van zowel voorvoet als tenen


Zou dan echt geen reden kunnen zien waarom je niet op een *normale* motor kan rijden.
 
de enige manier om er achter te komen of je kan schakelen, is het gewoon eens proberen. kijken op welke manier je met je voet kan op- en terugschakelen.
 
Yep, kijk eens in je vriendenkring of er iemand een motor heeft met midden bok
waarop je het eens mag proberen / oefenen.

Kan je het gewoon proberen zonder te rijden
 
Ik heb meerdere keren gekeken naar deze constructie en als ik het zo lees moet je dus bij zowel omhoog- als omlaag schakelen, omlaag drukken (tenen of hak), dat is dus wat ik wel kan! Ik denk dat dit de beste oplossing(welke dan niet heel prijzig is) is mits ik het goed heb beschreven, bedankt!
Idd allebei naar beneden. Succes :]

ps. Probeer ook de tip van de anderen even uit op een normale motor en dan je hele been gewoon optillen om te schakelen ipv alleen je tenen. Dan hoef je alleen je voet stijf te houden met opschakelen. Als dat lukt is hak/teen schakelen niet nodig tenzij je het prettige vind natuurlijk.
 
Een cruiser met treeplanken en een hak/teen schakeling is ideaal! Had ik op een Honda Shadow VT1100 C2, waar ik hele mooie motorvakanties mee heb beleefd. Ook in de Alpen! Uiterst comfortabel, met treeplanken kan je ook nog eens je been verzetten. Ik weet niet wat je budget is, maar een Shadow VT1100 C2 of C3 zou een uitstekende keuze zijn, waar je veel plezier aan kan beleven.

Succes

:]
 
Ik zou proberen om het CBR er buiten te houden. Koop zelf een automaat oid, en ga daarop lessen bij de rijschool. Als je er goed mee "uit de voeten" kunt zal het de examinator niet opvallen.
Krijg je dan een gewoon A rijbewijs? Of heb je dan alsnog een restrictie?
 
Ik zou proberen om het CBR er buiten te houden. Koop zelf een automaat oid, en ga daarop lessen bij de rijschool. Als je er goed mee "uit de voeten" kunt zal het de examinator niet opvallen.

Bij een blijvende beperking is dat toch een beetje tricky. Je moet met een examen een eigen verklaring invullen en daar moet je dus je beperking verzwijgen. Dat kan hele vervelende consequenties hebben als je ooit wat krijgt.
 
Door een ongeval met de motor kan ik mijn benen beperkt omhoog krijgen .
Heb er ook een klapvoet aan overgehouden.
Rij nu een honda magna met naar voren gelegde voetsteunen en het schakelpendaal naar beneden
afgsteld is zodat ik mijn voet naar beneden moet kantelen.
Het schakelen gaat nu vanzelf.
 
Idd allebei naar beneden. Succes :]

ps. Probeer ook de tip van de anderen even uit op een normale motor en dan je hele been gewoon optillen om te schakelen ipv alleen je tenen. Dan hoef je alleen je voet stijf te houden met opschakelen. Als dat lukt is hak/teen schakelen niet nodig tenzij je het prettige vind natuurlijk.

Bij mijn Zündapps schakelde ik trouwens altijd zo, die hadden met het trekspieschakeling zulke lange schakelwegen daar begin je met enkel het verdraaien van je voet niks aan.

@TS, misschien sowieso wel een idee? Ga eens op eens schakelbrommer rijden, je hebt al een autorijbewijs dus daar kan je zo op stappen (eventueel met stugge motorlaarzen zoals elders werd aangeraden). Dan weet je vrij gauw wat er wel en niet wil.
Als je met een schakelbrommer op n schakelen dan lukt het op een motor ook wel.
 
Laatst bewerkt:
heb het zelfde probleem met een klapvoet. oplossing schakelarm verlengen of van een ander lang type monteren. arm niet horizontaal maar verticaal monteren naar gelang de hoek voor jouw het beste is. schakelen met scheen en onderkuit. moet alleen even om het pedaal om op te schakelen maar is naar een paar kilometer gewend. heb nog jaren gereden. kosten lassen of ander pedaal in mijn geval 20 euries.
gr Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan