Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

Soms komt een onderdeel waar je al jaren naar op zoek bent, opeens op ebay voorbij. :9~ Dat gebeurde net na de Kerst.
Zojuist binnen. Vergaser schutz RC30.
Zit in de punt van het balhoofd om de carburateur te beschermen en waarschijnlijk ook voor een juiste luchtstroom. Ontbreekt ook vaak (gedeeltelijk) bij een NC30. Ook heel moeilijk te vinden.

full


En een prachtige origine VFR750R RC30 folder gevonden. Ook op ebay. :P :9

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, een schitterende helm . Speciaal gemaakt ter ere van de dertigste verjaardag van de RC30.
Zou eerst alleen voor de Aziatische markt gemaakt worden. (Pasvorm is anders).
Komt nu echter ook naar Europa.
Eigenlijk zou ik er best één willen, maar € 1000 voor een helm is wel heel erg veel. Maar aan de andere kant......... :9~
 
De RC30 waar ik nu mee bezig ben (van een Duitse kennis) heeft een groot probleem.
Ook na ultrasoon reinigen valt de cab niet af te stellen.
Inmiddels dus ook al de air cut valves vernieuwd.
Blijft vreselijk rijk lopen en zwarte uitlaat gassen. En heel weinig (en laag) vacuum op de meters.

Vandaag voor de derde keer in de ultrabak. De stationairkanaaltjes extra aandacht gegeven.
Daar zit tenslotte het probleem.
Maar er is echt met deze carburateur geknoeid. De sproeiers waren niet de voorgeschreven nummers.
Deze carb is vroeger waarschijnlijk zo vies geweest van binnen dat men de sproeiers heeft doorgeprikt. Een doodzonde. :( :( :( Nooit doen. :N
Ik heb met een speciaal setje de stationarsproeiers vergeleken met een set uit een andere carb.
En wat bleek: ze waren veeeeel groter dan de voorgeschreven #38.

full


en een goeie:

full


De goede sproeiers komen uit een resevecarb . Maar onder een dekseltje trof ik een afgebroken stationairsproeier aan. :( Gelukkig was de stand van de kapotte sleuf goed en kon ik een nieuwe zaagsnede maken en had ik de ruimte zodat het zaagje geen andere delen raakte. Maar bij het losdraaien brak toch weer een nieuwe wand af. k*t. :( B|
Dan is er nog een laatste redmiddel. Met een cobaltboortje 2,5 een klein gaatje boren, buitenzijde verhitten met mini gasbrandertje en daarna uit mijn kleine doosje de kleinste linkse tap erin en......ja hoor hij kwam eruit. :9~

full

full

full

full
full


full


Maar ook de hoofdsproeiers bleken ruimer te zijn gemaakt. :(

full

full


Alles gaat er dus nieuw in en dan maar hopen dat het probleem voorbij is.
Voordat ik aan de klus begon eerst nog even de compressie gemeten:

full

full

full

full


De klepspeling is correct en de timing van de nokkenassen is ook volgens het boekje.

Het wachten is nu op stationairsproeier 4. (zet 'm op Mikestrike) :+ *O*
 
Laatst bewerkt:
Zo zaten er bij de motor van mijn vrouw extra ringen onder de gasnaalden, omdat die niet goed liep. |(
Als ze nou gewoon de carberateurs ultrasoon hadden gereinigd. :')
 
En die ringen waren waarschijnlijk veel te dik. B|

Bij de NC's en de RC's zitten vaak standaard al wel heel dunne ringentjes onder de naald. Shimmetjes. 0,5 mm. Ik plaats ze altijd onder de naald om de naald daardoor iets hoger te zettende en daardoor de dip in het middengebied tussen de 7000- 9000 RPM weg te krijgen.

full


Bij een RC30 naald zitten die shims er standaard op en kunnen er ook niet af.
Bij de mijne nu twee shims.

full


Eén van mijn RC 30 heeft verkeerde naalden. Via een V4 man uit Engeland, die in het Honda Old stock kan kijken, kwam ik terecht bij een Honda dealer in Zwitserland, die volgens het systeem nog 4 OEM RC30 naalden zou moeten hebben.
Ik gemaild en hij had ze. Nu heb ik ze :9~ Voorraad uit 1988 :t

full


Verder een paar jaar nog HRC naalden gevonden. De dikste en één maat daarvoor. De D en C naalden.

full

full
 
Laatst bewerkt:
Jij bedoelt dit.

full

full

full

full


Ja, zie daar maar eens aan te komen. Ik vond ze bij toeval een aantal jaren geleden.
Zal voor je rondneuzen. Wie weet kom ik ze tegen. 8-)
 
eindelijk weer eens een nieuwe V4, jammer genoeg geen honda en niet van mij
full
 
Laatst bewerkt:
De probleem RC30 is weer helemaal genezen na een nogal tijdrovende reparatie.
Vooral de carburateur was door vorige eigenaar volledig verziekt. :(

full

full


Inmiddels is de bike op de terugweg naar, ja ja, Beieren. Je moet er maar wat voor over hebben. :)

Zondagmorgen in alle vroegte vertrokken naar Germany.

full


Nu weer twee heftafels beschikbaar om heerlijk aan te werken. :9~ (motor stond hier zes weken).

full


De Duitse kennis was zo vreslijk blij dat het probleem eindelijk gevonden was ( hij was overal al geweest; veelal desinteresse/geen tijd/geen zin etc. ;( ) en had daarom wat fraaie cadeau's meegenomen:

full

full

full


Nog geprobeerd om het vatje voor de carterontluchting te wisselen, maar zonder resultaat. :+

full



Hier een filmpje met daarin ook een fotoreportage van de ellende. :Y

 
Laatst bewerkt:
Mooi dat de RC30 weer netjes draait,de laatste keer dat ik een RC30 in het echt heb horen lopen
was eind jaren 80,dat was in Schiedam bij het huis van Joop Sijses van Honda NL die reed toen
op een demo van Honda NL.Als ik het mij nog goed herinner heeft hij die motor toen total loss gereden of flink beschadigd tijdens het verkennen van een route voor een tourrit in België. Oeps :$
Jaren later was ik op bezoek in de Motorzaak van Piet Kruis in Arkel,die had er 1 in zijn
showroom staan,dat was zo te zien een ex circuit motor.
 
Laatst bewerkt:
Dus weer een heftafel vrij. Meteen gebruik van gemaakt.

Deze NC30 namelijk kortgeleden aan een MF-er verkocht. (één van de drie NC30-tigs die weggaan). T.z.t zal hij zich hier wel weer melden.
Het gaat om deze:

full

full


Vandaag begonnen met de zeer uitgebreide grote beurt.

full

full

full

full

full


Het "medische klepstelgereedschap" Natuurlijk volledig gesteriliseerd. Er mogen geen bacterien in de kop komen. :+

full

full

full


Dan kleppen stellen. Eerst de achterste koppen. cil 1 en 3.

full

full



Achterzijde alweer klaar . Een inlaatklep echt te strak, de rest wel binnen de tolerantie.
Maar omdat alles toch helemaal los ligt, zet ik de speling in de midden van beide uitersten. Nu kun je weer jaren vooruit. Deze koppen hadden nog nooit daglicht gezien. :(

full



En alweer gesloten.

full


Later weer verder met de rest. :9~
 
Laatst bewerkt:
Succes met zoeken :)
Mijn originele ligt bij de spuiterij om (uiteraard) in originele kleuren te laten spuiten. Samen met de tank en spatbord.. Dat is praktisch de enige manier nog om de motorfiets netjes te krijgen. In Engeland zit een bedrijf dat de originele stickers nog maakt overigens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan