Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Geen GS want het is een starbucks bmw :+
Omdat de AT gewoon mooi is :+

Maakt het wat uit waarom iemand een motor koopt?

Ik ga er iig wel het zand mee in, maar ook niet de 80% off-road waar die dan zogenaamd voor bedoeld is. Dat is ook zo goed als onmogelijk in Nederland.
 
Ik raak altijd de weg kwijt als ik een Starbucks zoek. -O-

IMG_3321_zps6reawedn.jpg
 
Ik snap het niet helemaal. Jullie kopen allemaal één van de weinige motoren die beter geschikt is voor offroad dan onroad en jullie mijden het zand als de pest. :?
Waarom zijn jullie geen Crosstourer, Vstrom, Versys of ander GS-achtig ding gaan rijden?

Ik ben sowieso een Honda man, dus Suzuki, Kawa en BMW vallen af.. (zeker die laatste). Ergens hoopte ik dat Honda met een serieuze opvolger voor de Pan European zou komen, maar dat gaan ze dus niet doen omdat die markt te klein is.
Ik ben bij de AT gekomen omdat ik toch een wat lichtere motorfiets wilde gaan rijden, maar wel met DCT.

De Crosstourer is bijna net zo'n groot log ding als de Pan European, dus die viel voor mij af, en de NC750X is een leuke fiets, maar heeft te weinig vermogen. Ik vond de Africa Twin bij zijn introductie al een schitterend apparaat, echter toen ik er op ging zitten was deze veel te hoog voor mij en knapte ik er op af.. Later bleek dat ik op een demo had gezeten met verhoogd zadel in hoogste stand.. |( (wie zet dat dan ook neer als demo).

En een paar weken geleden ging ik dus op een AT zitten die iets verlaagd was en ook nog een verlaagd zadel had, en het zat perfect! Na een proefritje met DCT op dat ding was ik gelijk verkocht. :+ :)

Wat ik verder ook wel een plus vind ten opzichte van mijn Pan European is dat dat ding er gewoon normaal uit ziet zonder koffers.. In 9 van de 10 woonwerk ritten heb ik voldoende aan een rugzakje. Dus het is wel fijn als je een beetje smal bent om tussen 't verkeer door te piepen.. :]
 
Ik wist het wel, die van mij kwam niet verder dan de woonkeuken. De hele winter ernaar staren en afvragen welke Touratroep accessoires ik nou weer zou bestellen. :P
 
Nee, ik ga er gewoon mee rijden.. Nu is de meeste pekel toch wel weggespoeld..
En hij word voor mij goed in de silconenspray gezet.. dus elke week afspuiten en opnieuw insprayen.. kleine moeite en dan blijft ie gewoon netjes. Heb ik met mijn vorige motoren ook gedaan en die bleven er altijd tiptop uit zien.
 
Ohjee, we gaan toch niet huilen over de banden he.. _O-
 
Laatst bewerkt:
Ben niet zo'n janker :+
Echter nadat ik zelf iemand op z'n plaat heb zien gaan met die banden, zonder reden. En ook zelf een paar keer ongewenste uitstapjes maakte, ben ik tot de conclusie gekomen dat ze toch best gevaarlijk zijn -O-

Maar goed, of jij daar wel of geen last van zal hebben kom je snel genoeg achter. :+
 
Mja, het vervelende in dit soort situaties is dat iedereen altijd de zaken anders ervaart.
Ik heb al veel banden discussies voorbij zien komen, en zelfs waarbij mensen overduidelijk zelf de veroorzaker waren kregen de banden de schuld. Ik ben dus aardig immuun geworden voor dergelijke discussies.

Ik moet de vrijwaringsbewijzen er even op natellen, maar ik denk dat het de 15e of 16e motorfiets is die ik op mijn naam ga zetten. Op al die motoren heb ik diverse banden gehad, van super goed tot echt beroerd spul. En ik denk het dan maar zo: een motor die nu uit de fabriek komt zal (vanwege de productie kosten, totaalprijs van het product etc.) niet de beste bandjes mee krijgen die er te koop zijn. Het zal voornamelijk ook een concessie zijn van de fabrikant die dat apparaat overal ter wereld moet verkopen. En dan begrijp ik dat het onwijs moeilijk is om in al die verschillende condities een standaard band te moeten kiezen. Zeker als iedereen en zijn moeder daar ook weer een mening over heeft.

Wat ik wel met enige zekerheid kan zeggen is dat het zeker geen slechtere banden kunnen zijn dan wat ik op sommige motoren ooit wel eens gehad heb. Daarnaast is het ook een combinatie van ontwerp en staat van de motor, en staat van de vering etc die mede bepalend zijn voor het gedrag op de weg. En geloof mij, ik heb sommige beroerde fietsen toch met veel plezier bereden in de winter.

Ik overigens paar weken geleden in de kou een proefrit gemaakt op die Africa Twin, en die had ook gewoon de standaard band. Het was rond het vriespunt en de weg was overwegend nat en ik moet zeggen dat ik geen slecht gevoel had over de banden. We gaan dus wel zien wat deze banden gaan brengen. Maar mocht ik inderdaad niet het vertrouwen uit de banden krijgen die ik zou willen, dan liggen er zo anderen op. Dat is voor mij dan ook weer geen probleem.

Als vergelijkend verhaal had ik vorig jaar een nieuwe PCX150 gekocht. (woonde in de stad, was leuk voor erbij, nu dus weer verkocht, want verhuisd). En werkelijk IEDEREEN klaagde steen en been over de standaard IRC bandjes die daar op zaten.. Hele horror verhalen kwamen voorbij op het internet. Ik heb echter afgelopen winter, voorjaar en zomer prima gereden met die scooter. Ja er waren momenten dat ik dacht: hmm, iets meer grip mag wel. Maar soms was dat ook een combinatie van staat van het wegdek, het weer etc..

Iedereen ervaart het dus anders. Ik heb ooit (helaas) een ongeluk gehad en ondanks dat ik niet de veroorzaker was heb ik het ook niet kunnen voorkomen. Ik heb daarna nog heel lang een Bridgestone fobie gehad. Want dat waren de banden waar het op mis mee ging. Uiteindelijk heb ik op een andere motorfiets die fobie overwonnen en vond ik het geweldige bandjes van bridgestone. Maar goed, er zit dan ook wel een wereld van verschil tussen een BT-014, BT-020 en de T30 Evo of de S41 Hypersport.. :+

Dunlop heb ik al wel eerder gehad, maar ik kan me niet meer herinneren of ik het wat vond. Volgens mij waren die banden al vrij snel aan vervanging toe en ging er gewoon heel snel wat anders op.

Maar goed: genoeg geluld :+

Straks maar even naar de dealer rijden om te kijken hoe we er voor staan. Ik zag tenslotte al deze foto voorbij komen.

full


Ik mis volgens mij alleen nog een kentekenplaat..
 
Laatst bewerkt:
Nou het is nu wachten op 't kenteken.. Blijkbaar is dat een nogal on-efficient proces. Dus we wachten af.
 
Mooie machine Insano, heb toch wel een zwak voor de nieuwe AT.. 8-)
En wat de banden betreft; ik ken een topic waar eigenaren bij bosjes de standaard rubbers laten vervangen, omdat ergens staat te lezen dat ze niet plezierig zijn, zonder er zelf een meter op te hebben gereden :X
 
Als we een AT kopen zullen de standaard banden ook direct vervangen worden door de Scorpion Trail II. De vrouw moet er mee rijden en zodra er maar een raar gevoel in het weggedrag komt, zakt haar vertrouwen als plumppudding in elkaar. De banden moet ik dus op kunnen vertrouwen en dat doe ik met de standaard dunlops niet.
 
BROAAAP 8-)
full


Gisteren was het dan zo ver! Zelf het kenteken opgehaald bij de platenboer in Vianen en daarna kon ik de AT mee naar huis nemen.. :] Bandjes deden het prima. :+

Een klein luxeprobleempje.. de AT is wat luid met die Akrapovic.. Dus als ik 'm de garage in rijd gaat 't alarm van mn auto af.. Dus dat wordt duwen.. _O-

Vandaag maar ff een wat groter rondje rijden.
 
Gefeliciteerd met de herrieschopper.

Vorige week, tijdens de jaarlijkse snertrit van Arjan Brouwer, was er een nieuwe AT met volledig Termignoni systeem. Als hij op het gas ging, dan had je pas wat. :9~
 
BROAAAP 8-)
[afbeelding]

Gisteren was het dan zo ver! Zelf het kenteken opgehaald bij de platenboer in Vianen en daarna kon ik de AT mee naar huis nemen.. :] Bandjes deden het prima. :+

Een klein luxeprobleempje.. de AT is wat luid met die Akrapovic.. Dus als ik 'm de garage in rijd gaat 't alarm van mn auto af.. Dus dat wordt duwen.. _O-

Vandaag maar ff een wat groter rondje rijden.

Hoort dat zo die ene koplamp uit? Ziet er wat maf uit, verder wel een gaaf ding.
 
Volgens mij wel. Zie dat in veel foto's en filmpjes terug. De tweede lamp brandt alleen als je groot licht aan hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan