Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Ah mooi, het gaat nu snel.
Ik heb inmiddels onbewerkte foto's van Giannelli gehad. Maar de uploadfunctie ligt er nu even uit.
 
Laatst bewerkt:
Zoals RR zegt. Bij doorboren van spijker of schroef gaat de band heel langzaam leeg waardoor men de tijd krijgt veilig tot stilstand te komen. Wanneer een binnenband doorboord is de band onmiddellijk plat met tot gevolg indien dit in een bocht gebeurt er de kans bestaat dat men valt. Ik weet dat dit zelden gebeurt maar je hoeft het maar eens tegen te komen. Ook bij grote snelheden bijvoorbeeld op snelwegen , komt men in rare situaties terecht. Ik begrijp dan ook niet waarom Honda niet vertrekt vanuit tubeless banden. Indien men echt off road gaat kan men nog steeds binnen banden monteren of indien men toch plat valt een binnenband steken.
Nu heeft men niet de mogelijkheid tubeless te rijden met het gevaar op snelle ritten in de problemen te komen.
Voor offroad en ook enduro is een binnenband misschien wel beter. Maar ik verwacht niet dat er velen met een fiets van 230 Kg enduro gaan rijden.

(bv) De Heidenau K60 Scout is een tubleless band maar daar mag van heidenau wel een binnenband in.
En uit ervaring weet ik dat bij een strak afdichtend velglint het nog een heel tijdje duurt voor een binnenband leeg is bij een lek. (er zat ook een o-ring om het ventiel om water buiten te houden)
 
Bij Goedhart staat een demo met Bosdemper.

Maar ook een witte demo met normale versnellingbak :)
full
 
Ik vond het eindelijk weer eens een fijne fiets. Ik denk een waardig opvolger (op termijn) voor mijn TDM 900.
Is natuurlijk precies dezelfde blokconfiguratie als die TDM, namelijk een parallel twin met 270 graden krukas.
Maar toch heeft de AT een mooier voller geluid en het blok leeft nog. Hiervoor heb ik ook al proefgereden op de V-Strom 1000 en de Yamaha Teneree 1200 en die vond ik beide erg tegenvallen. Saai.

De AT stuurt erg goed en licht ondanks dat grote voorwiel en heeft voor mij vermogen zat.
Het is wel een grote fiets. Met mijn 185cm kan ik maar net met beide voeten plat op de grond. Dat is meestal wel anders.
Heeft wel als voordeel, dat je lekker veel ruimte heb en een ontspannen kniehoek.
Wat ik ook goed vond was de gasreactie. Die is op moderne fietsen vaak erg rukkiger en dat kan je langzame bochten verpesten. Maar op de AT was die precies goed.

Je zou alleen een optie moeten hebben voor een ander dashboard met analoge tellers, want dit digitale vind ik niets en was ook bijna niet af te lezen in de zon. Ik zou zo een paar honderd euro meer willen betalen voor een dashboard met analoge tellers.

Voor mij is motorrijden toch vooral een gevoel en ik kreeg wel een goed gevoel bij deze fiets. Denk dat ik over een jaar als de eerste eventuele kinderziektes (blijft toch een totaal nieuwe fiets en blok) eruit zijn mijn TDM wel ga inruilen voor een AT.
Wel met pijn in mijn hart, want de TDM is ook een hele beste en lekker simpele fiets, maar die wordt niet meer gemaakt.
 
Zoals RR zegt. Bij doorboren van spijker of schroef gaat de band heel langzaam leeg waardoor men de tijd krijgt veilig tot stilstand te komen. Wanneer een binnenband doorboord is de band onmiddellijk plat met tot gevolg indien dit in een bocht gebeurt er de kans bestaat dat men valt.


Zal toch niet altijd zo'n vaart lopen...

Ben één keer platgereden met mijn 660 Ten. Hoorde iets ploffen en ben nog +10km verder gereden tot bij m'n thuis, motor in de garage gezet en de dag erna zag ik pas dat de band plat stond.


Ik zou geen binnenbanden meer willen omwille van het gebruiksgemak van Tubeless banden.
 
Zal toch niet altijd zo'n vaart lopen...

Ben één keer platgereden met mijn 660 Ten. Hoorde iets ploffen en ben nog +10km verder gereden tot bij m'n thuis, motor in de garage gezet en de dag erna zag ik pas dat de band plat stond.


Ik zou geen binnenbanden meer willen omwille van het gebruiksgemak van Tubeless banden.
Dat is maar een ervaring. Ik heb het wel gehad dat de band meteen leegliep en tijdens het uitrijden op de vluchtstrook scheurde het ventiel er al af zodat mijn spuitbus schuim niet meer werkte.
Honda was eind jaren '70 overigens de eerste motorfabrikant die in samenwerking met Bridgestone een motor met tubeless banden verkocht (CX 500), juist vanwege het veiligheidsaspect.
 
Ja juist en het verbaasd me dat Eur commies die zich toch zo bezorgd opstelde TOV motorrijders dit toelaat voor een straatfiets. Ik veronderstel dat hij L3e-A3 gekeurt is. ABS verplichten en misschien in de toekomst zoals op wagens TPMS. En hier dat Tube Type banden toelaten vind ik alle sinds toch opmerkelijk.

Ik denk dat in geval je achteraan lek rijdt het nog te corrigeren valt maar ben vooraan eens lek gereden en dat is een ander paar mouwen. Gelukkig reed ik niet snel maar de band was zeer snel leeg en ik vertel je dat ik niet naar huis heb kunnen rijden. In geval dit gebeurt met een TL kan je nog verder rijden of eventueel direct herstellen TT onmogelijk direct te herstellen. Wiel uithalen alleen dan band aftrekken nieuwe binnen band , begin er maar aan .
 
Ja juist en het verbaasd me dat Eur commies die zich toch zo bezorgd opstelde TOV motorrijders dit toelaat voor een straatfiets. Ik veronderstel dat hij L3e-A3 gekeurt is. ABS verplichten en misschien in de toekomst zoals op wagens TPMS. En hier dat Tube Type banden toelaten vind ik alle sinds toch opmerkelijk.

Ik denk dat in geval je achteraan lek rijdt het nog te corrigeren valt maar ben vooraan eens lek gereden en dat is een ander paar mouwen. Gelukkig reed ik niet snel maar de band was zeer snel leeg en ik vertel je dat ik niet naar huis heb kunnen rijden. In geval dit gebeurt met een TL kan je nog verder rijden of eventueel direct herstellen TT onmogelijk direct te herstellen. Wiel uithalen alleen dan band aftrekken nieuwe binnen band , begin er maar aan .

Ik zal dan just geluk gehad hebben... het was ook mijn enige keer dat ik met een kapotte binnenband zat.
Was net nadat ik van de dealer kwam met een verse bandenset, volgens mij zat de binnenband gekneld. Hoorde een zware knal maar voelde eigenlijk niets abnormaals, ben nog gewoon naar huis gereden.


Nu, voor mij geen motor meer met binnenbanden, alleen al omdat de herstelling van een tubeless band zoveel makkelijker is dan een binnenband-wiel.


Dat vond ik vorig jaar het grote nadeel van de F800GS adv en de Tiger 800XC... en net om die reden zou ik ook beginnen twijfelen bij de AT.

Gemiste kans... want ik vind deze nieuwe AT echt wel een ferm ding...
 
Laatst bewerkt:
Leg die banden dan toch gewoon ff tubeless..
Kits genoeg voor beschikbaar, en zelf klooien met tape en latex heeft ook iets.

Edit: vooraan is de velg allicht niet geschikt.. Sorry.
 
Laatst bewerkt:
Leg die banden dan toch gewoon ff tubeless..
Kits genoeg voor beschikbaar, en zelf klooien met tape en latex heeft ook iets.

Bij een fiets van een ruggetje of 15 (in NL) mag je toch verwachten dat de fabrikant dat voor je doet.

Ik vind het een gave fiets maar heb niet zulke goede ervaring met tube type banden....maar ga zeker een keer proefrijden :Y
 
Het zal vast niet om het geld te doen zijn want het is geen budget model. Binnenbanden zijn gewoon beter als je offroad wil rijden.

want?
En dan, bij een tubeless velg kan ik zelf beslissen of ik er alsnog even een binnenbandje in prop.....een tube type velg even tubeless maken is een heel ander verhaal.
 
Misschien zit er nog een type met 19" voorwiel en 17" achterwiel in de pipeline?

Dat is nog niet zo'n dwaas idee.. Marketing gewijs zou dat geen slechte zet zijn. Iedereen lanceert eerst het straatmodel, en daarna een verruigde versie. Het zou geen slecht idee zijn om de motor eerst met offroadimago te lanceren en daarna een rustige versie te maken... Maar bon, waar staan al honda's flauwe allroads (crosstourer en co) dan nog?
 
Dat is nog niet zo'n dwaas idee.. Marketing gewijs zou dat geen slechte zet zijn. Iedereen lanceert eerst het straatmodel, en daarna een verruigde versie. Het zou geen slecht idee zijn om de motor eerst met offroadimago te lanceren en daarna een rustige versie te maken... Maar bon, waar staan al honda's flauwe allroads (crosstourer en co) dan nog?

Waar ze nu ook staan...op de vloer bij de dealer of in het magazijn van de importeurs ;)

dingen verkopen voor geen meter
 
Laatst bewerkt:
Marketing gewijs zou dat geen slechte zet zijn. Iedereen lanceert eerst het straatmodel, en daarna een verruigde versie.

Nu ben ik niet mee...


Geef eens een voorbeeld.

De Tiger is van het begin als XC en XR versie ¨gekomen, van de Ten 660 is er nooit een straatmodel geweest.
De F800GS en F650/700GS kwamen ook gelijktijdig.
etc...
 
Laatst bewerkt:
Voor offroad rijden is die motor 100 kg te zwaar. Er wordt wel gesuggereerd dat het kan.


Ik heb anders al filmkes gezien waar ze heftig tekeer gaan met de AT...
En op http://www.motorfreaks.nl...st-honda-africa-twin.html zijn ze ook enthiousiast.


Niet te kritisch worden he... als je echt hardcore offroad wil gaan rijden zijn er andere motoren te koop.
De AT blijft in eerste plaats een allroad (die zich iets meer offroad profileert dan z'n concurrenten)
 
Ik heb anders al filmkes gezien waar ze heftig tekeer gaan met de AT...
En op http://www.motorfreaks.nl...st-honda-africa-twin.html zijn ze ook enthiousiast.


Niet te kritisch worden he... als je echt hardcore offroad wil gaan rijden zijn er andere motoren te koop.
De AT blijft in eerste plaats een allroad (die zich iets meer offroad profileert dan z'n concurrenten)

punt is die filmpjes zeggen meer over de berijder dan de motor....
kijk op youtube maar naar filmpjes van Chris Burch 8-) dus als ik een 1190 AdvR koop kan ik dat ook :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan