Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

punt is die filmpjes zeggen meer over de berijder dan de motor....
kijk op youtube maar naar filmpjes van Chris Burch 8-) dus als ik een 1190 AdvR koop kan ik dat ook :P


Iedereen zit altijd maar af te geven dat een motor van +200kg te zwaar is om offroad te rijden... en dan kom je her en der filmpjes tegen die ferm het tegendeel bewijzen.


Dus nee, als jij een 1190 adv koopt zal je niet kunnen rijden zoals dieje Chris waar je het over hebt... maar dat ligt dan alvast niet aan de motor. :P



Punt is... ook met motoren van +220kg valt offroad te rijden, je moet vooral de beperkende factor bij jezelf gaan zoeken.

En als jij het niet kan met zo'n motor, dan zijn er lichte enduromotoren om die beperking te compenseren.


Los van dat alles.... 90% van de allroad-klanten komt niet verder dan een gravelpad... dus waar maken we ons druk om?
 
Laatst bewerkt:
Dat is het juist. 90 % hebben als doel straatgebruik. Maar blijkbaar weet honda dat niet . Daarom hebben ze TT banden gemonteerd.
 
Die kan je onderweg in the middle of nowhere zelf plakken, en nog veel belangrijker, zelf oppompen. Tubeless oppompen zonder compressor wordt al wat moeilijker. Dan moet je hem al laten ploffen met benzine of remreiniger.
 
Die kan je onderweg in the middle of nowhere zelf plakken, en nog veel belangrijker, zelf oppompen. Tubeless oppompen zonder compressor wordt al wat moeilijker. Dan moet je hem al laten ploffen met benzine of remreiniger.

daar hebben ze pluggen en co2 patronen voor uitgevonden.....
en anders gewoon vullen met gras oid
 
Laatst bewerkt:
Vorige vrijdag een uitgebreide testrit gedaan met de manuele versie :]
Opslag verliefd :+
Zaterdagochtend bij de dealer besteld *O*
Zwarte CRF1000, tractiecontrole en uitschakelbaar ABS, 11.765€.
Voor die prijs heb je in België juist een F800GS...en dan is in mijn ogen de Africa Twin toch op alle vlakken een betere motorfiets (voor mij althans).
Enkel de originele Honda acc. vallen heel duur uit.
Ik heb de H&B tank- en motorvalbeugels laten plaatsen, samen met de middenstaander.
Als alles goed gaat staat hij in week 6 of 7 bij mij in de garage :9~

P.S. Blijkbaar val ik nog net bij de eerste 100 bestellingen in België en krijg ik een Tripy Master en een boek met de historiek van de Africa Twin :P
 
Laatst bewerkt:
Proficiat !

In Motoren & Toerisme nr1 van dit jaar werd de AT uitgebreid getest... de afwezigheid van een middenbok vond men onbegrijpelijk, maar dat heb jij dus reeds opgelost...

Veel plezier ermee... zou je meteen ook geen andere (noppen)banden laten plaatsen (wellicht gratis) ?

De originele banden vonden ook geen genade in de ogen van M&T...
 
Dat is het juist. 90 % hebben als doel straatgebruik. Maar blijkbaar weet honda dat niet . Daarom hebben ze TT banden gemonteerd.


TT banden? Binnenbanden?

Dat vind ik ook een minpunt, en niet alleen bij deze AT, maar ook de F800GS en de Tiger 800 XC zitten ermee, net als de kleine 660 Tenere.
 
Zaterdagochtend bij de dealer besteld *O*
Zwarte CRF1000, tractiecontrole en uitschakelbaar ABS, 11.765€.
Voor die prijs heb je in België juist een F800GS...

Congratz!

Dat van die prijs ben ik al maanden aan het roepen naar iedereen die maar zit te zeiken over de aankoopprijs van de Africa Twin.

Dat 'm in de buurt van de F800GS en Tiger 800 XC kwam te zitten had ik verwacht, maar nog een stuk onder de 12000€ is helemaal top!
 
Congratz!

Dat van die prijs ben ik al maanden aan het roepen naar iedereen die maar zit te zeiken over de aankoopprijs van de Africa Twin.

Dat 'm in de buurt van de F800GS en Tiger 800 XC kwam te zitten had ik verwacht, maar nog een stuk onder de 12000€ is helemaal top!
Chez les Belges...
 
Ofschoon ik weet dat men bij Motoren & Toerisme niet de wijsheid in pacht heeft, ben ik toch ietwat teleurgesteld door hun testbeoordeling van de AT in het vorige nummer.

Meestal zijn ze aan de positieve kant, maar op basis van deze test, zou ik m'n GS echt niet willen inruilen voor de nieuwe HONDA....

Ook offroad scoort hij niet verrassend hoog, gezien het hoge gewicht van de AT .

Hun conclusie : geen slechte motorfiets, maar hij had nog veel beter kunnen zijn...niet echt laaiend enthousiast, dus...

De échte test wordt uiteraard maar afgenomen door degenen die zo moedig zijn om de AT reeds te kopen... alleen, er zijn er niet veel die eerlijk hun mening geven over de negatieve punten van hun verse troetel... 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de prijs gewoon veel te hoog, hij zit maar even onder een Crosstourer.
En het prijsverschil tussen Belgie en dit qudlandje is al helemaal belachelijk.
 
Tenzij de praktijktesters alsnog andere geluiden laten horen, eens ze hun nieuwe motor in bezit hebben, zullen ze bij BMW opgelucht ademhalen, dat hun GS vooralsnog niet echt bedreigd wordt... jammer... ik was graag opnieuw naar HONDA overgestapt...
 
Die Bart de Schampheleire (eindredacteur van M&T) en ikzelf denken blijkbaar vaak nogal gelijkaardig over door ons bereden motorfietsen... ik hou dus wel enigszins rekening met zijn mening en zou zeker extra-kritisch letten op de door hem aangehaalde pijnpunten van de AT tijdens een uitgebreide proefrit-alvorens-te-kopen...

De "schoonheid" van een motorfiets interesseert MIJ dan weer minder... anders zou ik geen GS gekocht hebben... :P
 
Ik ben blij dat Honda met dit model eindelijk afstapt van de snavels en puntneuzen, want wat is dat lelijk zeg!
 
BMW kan een dergelijke motor zoals de AT niet eens bouwen.
Honda straalt een bonk degelijkheid uit en is dat ook.

Daar komt BMW nooit bij in de buurt.
 
Eerlijk.. Mn Japbakken vond ik tot nog toe bedroevend qua (technisch) ontwerp tegenover mn europese hokken...
 
Ik hou van de ergonomie en de betrouwbaarheid van HONDA ... de AT lijkt mij echter te tam om me lang genoeg te kunnen boeien.... en om nu telkens de naald boven de 6000 RPM te houden om een beetje op te schieten.... pffffff ... M'n YAMAHA MT-09 Tracer met 150 cc minder heeft reeds vanaf 4.000 RPM een flinke snuif peper in de kont...
 
Laatst bewerkt:
Als je veel vermogen wil moet je niet zeuren over de AT en gaan voor een multistrada of KTM1290. Dat is zeker, en moet je ook niet gaan voor een GS komt ook een zee aan vermogen te kort. En het is zeker dat een +2 cylinder altijd meer vermogen zal maken dan een twee cylinder. Het is niet de bedoeling geweest van de AT een top vermogen te brengen en zeker ook niet nodig om off road te gaan. Je moet afwegen of de fiets bij U past wat zijn positieve en negatieve punten zijn voor U en dan al dan niet kopen. Het heeft geen zin op elk forum van elk type fiets te gaan schrijven dat de fiets bij U persoonlijk niet past omdat hij te duur is , te hoog is, te zwaar is of te weinig vermogen heeft enz.
Wat betreft betrouwbaarheid en onderhoud scoort Honda zeker goed alle sinds volgen mij.
Heb op 3 jaar 75000 Km met VFR1200F en 800€ aan onderhoud kost is zeker aanvaardbaar.
Ik ga voor de AT omdat de fiets past met wat ik ga doen en Honda mij een goed gevoel geeft wat betreft betrouwbaarheid en onderhoud kost.
Ik twijfelde ook met een MT09 Tracer mooie fiets en zeer prijselijk, maar DCT heeft de doorslag gegeven.
 
Als er geen discussie mag gevoerd worden, heeft een topic als dit weinig zin.

De GS LC heeft 30 PK (!) meer dan de AT en nog geen enkele testrijder heeft geklaagd over een gebrek aan vermogen bij déze tweecilinder.

De AT weegt slechts 6 kg minder dan de GS en weegt zelfs meer in jouw uitvoering.

Om te kunnen offroaden moet je dus van goeden huize zijn op beide motorfietsen.

De AT is wel flink goedkoper dan de GS , maar heeft dan ook een aantal dingen niét, zoals ride-by-wire (geen verschillende mappings, dus), verstelbare ruit ,middenbok, enz.

Als voor jou de DCT belangrijk is, dan vind ik persoonlijk de HONDA de logische keuze ... zo niet, zoek ik (opnieuw persoonlijk) nogal tevergeefs naar het "Unique Selling Point" van de AT.

En vermits ik nogal uitkeek naar de AT als kandidaat-volgende motorfiets, denk ik dat ook ik hier mijn mening mag geven, zónder de bedoeling om degenen die de AT reeds bestelden (vaak zonder proefrit of kennis van gedegen testverslagen) zich onbehaaglijk te doen voelen... als dat wél zo is... tja, dat is het risico van de early adapters....
 
Laatst bewerkt:
Als voor jou de DCT belangrijk is, dan vind ik persoonlijk de HONDA de logische keuze ... zo niet, zoek ik (opnieuw persoonlijk) nogal tevergeefs naar het "Unique Selling Point" van de AT.

Een goed punt lijkt me dat de 'oude' africa twin niet nieuw te koop meer is. Dat is een ding dat het blijft doen en op iedere straathoek met beprekte middelen te repareren is. En dat is door Honda ook uitgedragen bij de introductie van de nieuwe.

Met die 'oude' underpowered (?) AT ben ik altijd gekomen waar ik wilde komen, ook onverhard. En zie persoonlijk de (bijna) 100pk dan ook als een compromis voor de grafiek-vergelijkers. Met 80pk kom ik er ook wel.

Deze AT is een statement in een steeds groter wordende allroad markt;
Draai je om als het asfalt verandert in een gravel/zandpad maar wil je wel de lekker rechtop zitten en op vakantie kunnen kijk je naar de V-storm en consorten.
Wil je een stoere motor met mistlampen en een heleboel electronische snufjes, en ben je vermogend genoeg om deze motor niet zelf te hoeven/kunnen onderhouden? Dan ben je met een GS de man (of vrouw natuurlijk)
Wil je meer offroad kom je in de buurt van de nieuwe AT.
Wil je nog avontuurlijker maar er wel van huis uit naartoe rijden komt er de SWM Superdual.
En ga je met de motor op een karretje naar het onverhard kan je voor de AJP PR7 gaan.
Daaronder ga je richting de competitiemotoren en verlaat je de allroad markt.

Maar dit is mijn gedachten. Unique Selling Points zijn voor ieder persoon verschillend. Het is onmogelijk om een OEM motor te kopen die 100% aan je eisen voldoet. Zelfs al mijn zelf verbouwde motoren hebben verbeterpunten.
Koop lekker waar je zin in hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan