Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Zoals de plaat de lijn van de klauw volgt getuigd van prachtig oog voor detail... petje af
 
Kleine update...

Voorvork is afgelast...
full


Achtervork minder spectaculair maar ook af..
full


Komende weken even beetje proberen om agendas te matchen om de spullen op te halen en dan kunnen er weer nieuwe spuitsels geproduceerd worden.

Zelf verder niks fotowaardigs te melden, wel mijn complimenten aan Leo, ziet er netjes uit allemaal.
Hopen dat er niet te veel gewijzigd hoeft te worden aan het achterframe van de oude dame in verband met de veerweg van de veel bredere achterband. Maar dat weten we als de boel in elkaar zit.

Grt
Steven
 
Dus gingen we maar weer eens buurten bij Leo, en wat troffen we daar aan?
full

Toch best wel netjes geworden dacht ik zo, en het 15inch voorwiel is door de autoband bijna exact de zelfde maat als het 16inch guzzi voorwiel dus het originele spatbord past 1 op 1
Zelfs de vormgeving sluit erg netjes aan op de nieuwe vork.. bijna alsof Guzzi er rekening mee houd dat motorfietsen omgebouwd worden voor zijspangebruik... (nu is het Tonti frame van Guzzi inderdaad af fabriek voorzien van een zijspan-goedkeuring)

Wat vloeken later ligt het er zo bij en kan de boel richting "de spuiter"
full


Kortom er blijft wat beweging inzitten, ga eerst de onderdelen spuiten, dan ga ik de boel monteren en uitmeten hoe het achterframe van de oude dame moet worden gemodificeerd om ook aan de linkerkant voldoende ruimte te hebben als het wiel volledig ingeveerd is, nu raakt de bredere band precies de framebuis.
 
Spoilertje zit heel netjes tussen de nieuwe poten....
full


Uitsparingen voor de voorvork zitten netjes ter hoogte van de schokbrekers......
full


Zelfs de diameter klopt heel aardig...
full


Het geheel past zo netjes dat ik 'm denk ik niet eens breder maak, volgens mij gaat het zo ook prima...
 
Ziet er heel sjiek uit idd !

En dat spatbordje houdt de meeste modder nu idd wel uit je gezicht 👍
 
Dit moet eerst nog even een beetje ontverft worden......
full


Deze stapel kan zo de spuitcabine in....
full


Trouwens nog leuke oepsie tegengekomen, de kroonplaten die ik aan Leo had meegegeven blijken iets breder als de originele..... dacht toch echt dat ze exact gelijk waren.

Ansich uiteraard niet zo'n probleem, zo netjes als de vork nu opgebouwd is was dan waarschijnlijk met de iets smallere originele kroonplaten wat lastiger geweest, dus eigelijk is het wel goed zo; moet dan dalijk alleen de uitsparing voor de vorkpoten in de stuurkuip iets breder maken.. Zou verder geen probleem mogen zijn. Clip-ons komen potentieel wat breder te staan maar als dat problemen geeft met de deur van het span?? Och het zijn niet voor niets verstelbare clip-ons, dus dat komt ook wel weer goed.
 
Hoeveel schelen die kroonplaten dan?

15mm hh ongeveer, maakt verder niet uit. Stuurkuip is breed genoeg, alleen de uitsparing aan de onderkant beetje uitknagen, de voorvork is helemaal perfect; genoeg ruimte voor wiel, remmen, reactiestangen en schokbrekers dus ik blijf gewoon deze kroonplaten gebruiken. Heb alleen even geen flauw benul van welk model ze afkomstig zijn, deze hebben dezelfde sprong als die van de SPII, dus het zijn niet de Le Mans kroonplaten waar ik een tijd mee gereden heb.
Stond vanmorgen het oude lager van de originele onderste kroonplaat te halen en toen legde ik deze even op de vork.... de rest is geschiedenis... hoef in ieder geval de lagers niet te wisselen, alleen even de schaaltjes in het balhoofd.

Ben nu even de verschillende onderdelen bij elkaar aan het zoeken, kwam tijdje terug ook nog wat zijspanbevestigingen tegen die nog aan het spuitfestijn waren ontsnapt.
Moet echt even alle andere rommel er tussen uit halen, spullen die we geen van beide gebruikt hebben voor de ombouw kunnen terug in de rommelbak enzo..

Kijken welke bouten en moeren nog wel beschikbaar zijn en wat bij de groothandel en/of lamers besteld moet worden, kijken of ik de transmissiedemper in het wiel gefrot krijg, dat soort kleine details...
 
Laatst bewerkt:
Dan gaan we de was maar weer ophangen....
full


Nu even lekker laten drogen en dan maar weer eens een kloddertje roze hier..... een kloddertje roze daar.....
 
Volgens mij hebben nu echt alle onderdelen in de schuur van de oude zemelaar de behandeling van T.K te H ondergaan....
full


Langszaam maar eens een lijst gaan vezinnen van de benodigde bouten en moeren om e.e.a weer tot 1 soort van geheel samen te voegen.
 
Wel een steeds ingewikkeldere stapel zooi....
full


Misschien toch eens een of andere puzzel-cursus gaan doen ergens..
 
Het ene onderdeel wat ik absoluut niet thuis kon brengen heeft een broertje in spiegelbeeld... en toen ik dat vanmiddag in handen had en de slijpsporen zag wist ik ook gelijk weer waar die onderdelen thuis hoorden.....
Het is de voorste-onderste bevestiging aan het frame van de motor, de slijpplek is veroorzaakt doordat ik de boutkop van de blokbout af heb moeten slijpen om het allemaal gedemonteerd te krijgen.
 
Je bent nu compleet? Je kunt dus weer gaan opbouwen?

Moet nog wat dingen spuiten, zijn vandaag in de primer gegaan; dan ga ik de spuitcabine afbreken en het rijwieldeel zover opbouwen dat ik kan bepalen hoe we het achterframe gaan wijzigen.

Dan moet het blok nog even gestraald worden, de uitlaten gecoat, het zijspan gespoten... dus ja feitelijk gaat het opbouwen beginnen....
 
In de regio Rotterdam kan er sprake zijn van verminderd zicht door plaatselijke mistbanken....
full


En terwijl de mist optrekt wordt er gewerkt aan een frutsel om de achter schokbrekers uit elkaar te trekken...
full

Geleerde mensen noemen het een veercompressor.......
 
Veer wil ik eraf hebben om de boel echt goed schoon te kunnen maken, daarna een nieuw hoesje om de veer... en met alleen schokbrekers is het ook een stuk makkelijker om de maximale veerweg te bereiken en te kijken hoe het achterframe gewijzigd moet worden om niet in de knoop te komen met de band
 
Terug
Bovenaan Onderaan