Motor professioneel "poetsen"

Hoi Yiasya. Het is vlakbij Woerden. Het is echter een club met eigen leden. Die komen als groep.
 
Vandaag een poetsclinic gekregen van Eurofighter met ons eigen clubje (CBR). Leuk verteld, mooie voorbeelden gezien, mooie producten voorbij zien komen. Geen nonsens en onzinverhalen, maar gewoon een hele goede clinic.
Jammer dat er een heleboel mensen aan twijfelden waardoor een afspraak is uitgebleven.
Zonde, maar ja, daardoor hebben wij wel de kans gekregen om kennis te maken en voorzichtig het pad op te gaan van detailen van je auto of motor.

Eurofighter, bedankt voor de fijne dag!
 
Was er graag bij geweest maar kon helaas niet. Goed dat het door is gegaan ondanks alle negatieve reacties. Hopelijk wordt er nog een keer zoiets georganiseerd
 
Hartstikke graag gedaan. Hoop dat jullie er wat aan gehad hebben en met wat meer kennis op pad kunnen.
Ik ben na gisteren gestopt met de gratis workshops. Vind het heel leuk om te doen maar het kost natuurlijk gewoon geld aan het einde van de dag.
 
Ik was er ook graag bij geweest maar was "helaas" op vakantie :(

Kun je mij misschien een klein beetje via het internet op weg helpen door te zeggen welke middelen ik nou een beetje nodig heb om de motor mooi te krijgen? Bijv. welke autoshampoo? Ik hoor goede dingen over AutoGlymm maar ook over Gloss-It. En welke was? Gebruik nu altijd Nano wax van Malco, maar misschien is er wel iets veel beters. Om de was erin te poetsen gebruik ik van die microfibre pads van Turtle en om uit te wrijen ook een microfibre doek.

Ontvetten van velgen doe ik met de paarse Dasty (turbo spul!). Misschien heb jij nog tips voor een nog beter resultaat ;)
 
Ik was er ook graag bij geweest maar was "helaas" op vakantie :(

Kun je mij misschien een klein beetje via het internet op weg helpen door te zeggen welke middelen ik nou een beetje nodig heb om de motor mooi te krijgen? Bijv. welke autoshampoo? Ik hoor goede dingen over AutoGlymm maar ook over Gloss-It. En welke was? Gebruik nu altijd Nano wax van Malco, maar misschien is er wel iets veel beters. Om de was erin te poetsen gebruik ik van die microfibre pads van Turtle en om uit te wrijen ook een microfibre doek.

Ontvetten van velgen doe ik met de paarse Dasty (turbo spul!). Misschien heb jij nog tips voor een nog beter resultaat ;)

Om Eurofighter een beetje te ondersteunen wil ik ook mijn hulp wel aanbieden.

Als Shampoo zou ik de "Born to be mild van Dodo Juice" gebruiken. Hele fijne shampoo die erg lekker werkt, en ook ruikt. Lijkt in eerste instantie prijzig maar de dosering is heel minimaal waardoor je er erg lang mee doet. Velgen zou je kunnen doen met "Monello Non Fero".

Een mooie stappenplan gaat als volgt:

Wassen
Drogen
Kleien
Polijsten
Seal/Glaze
Wax

Wassen en poetsen is voor mij ook een hobby en doe zowel auto's als mijn motorfiets. Bij vragen kun je me ook PMen!
 
Voor het wassen en poetsen moet ik eerst de ergst vuil weg halen op plekken waar ik amper bij kan,bv rond de achterschokbreker.
Daar zit een laag kettingvet met zand en andere meuk.

Hoe krijg je dat weg?
Ik ben geen voorstander van de hogedruk spuit er op teduwen.
 
Om het echt perfect te krijgen ontkom je er bijna niet aan om bijvoorbeeld je achterwiel te demonteren. Hogedruk kun je er wel voor gebruiken maar ga hier heel voorzichtig mee om, kies dan eerder voor een tuinslang met een stevige straal.
 
Zijn er nog leuke vòòr en ná foto's?? Ben wel benieuwd :P
Zeker naar het schoonmaken van bv remklauwen waarbij ik altijd nog wel een beetje viezigheid in een hoekje heb zitten...
 
Heren en dames, ik ben inmiddels verhuisd naar ongeving meppel/zwolle. Vanaf maart kan ik weer een workshop geven.

Even een aantal vragen beantwoorden.
Kettingvet en velgen... het is en blijft altijd..... bijhouden bijhouden en nog eens bijhouden. Op de juiste manier aanbrengen van kettingvet en het juiste product scheelt al een slok op een borrel. Daar ik alle producten waar jullie naar vragen verkoop en dit topic non commercial blijft noem ik heen merken. Er zijn hele goede ontvetters. Aub mensen geen dasty. Lange discussie wil ik voorkomen maar mijn sterke advies is het niet te doen. Velgen gebruik ik een velgenreiniger voor die veilig is voor lakken. De meeste bevatten heel veel zuren en zijn erg slecht. Daarna gebruik ik een middel om ijzeroxidatie te verwijderen. Daarna het liefst een speciale velgenwax of og beter... een velgencoating. Dat laatste doe je niet zomaar even zelf als je geen ervaring hebt.
Goeie shampoo om mee te wassen... hangt volledig af van je doel. Wil je een coating een boost geven, of alleen wassen om te reinigen van vuil, of heb je ook matte delen op je motor? Kan daar dus niet zo antwoord op geven.
Het stappenplan van dutcher 90 helpt je al een heel eind op weg. Dit is iemand die al heel behoorlijk op niveau zit qua kennis. In mijn workshops komen deze stappen ook voorbij.
Ik doe zelf andere producten gebruiken maar voor de consument is dit zeeeeer goed.
 
Om Eurofighter een beetje te ondersteunen wil ik ook mijn hulp wel aanbieden.

Als Shampoo zou ik de "Born to be mild van Dodo Juice" gebruiken. Hele fijne shampoo die erg lekker werkt, en ook ruikt. Lijkt in eerste instantie prijzig maar de dosering is heel minimaal waardoor je er erg lang mee doet. Velgen zou je kunnen doen met "Monello Non Fero".

Een mooie stappenplan gaat als volgt:

Wassen
Drogen
Kleien
Polijsten
Seal/Glaze
Wax

Wassen en poetsen is voor mij ook een hobby en doe zowel auto's als mijn motorfiets. Bij vragen kun je me ook PMen!
Thanks :) Kan ik zeker wat mee. Maar wat doet het kleien, polijsten en seal/glazen? Hoe ik nu te werk ga:

-Motor afspoelen met tuinslang
-Emmertje met car shampoo van de action
-Motor schoonmaken met microfibre handschoen, eerst glimmende delen (tank etc, van boven naar beneden), vieze delen als motorblok het laatst
-Motor afspuiten en drogen met zeem
-Motor in was zetten met nano wax en microfibre pad en uitwrijven met microfibre doek
-Dan velgen inspuiten met dasty en na even intrekken afnamen met papieren doeken

Gaat al jaren goed, maar kan vast beter!
 
Laatst bewerkt:
Thanks :) Kan ik zeker wat mee. Maar wat doet het kleien, polijsten en seal/glazen? Hoe ik nu te werk ga:

-Motor afspoelen met tuinslang
-Emmertje met car shampoo van de action
-Motor schoonmaken met microfibre handschoen, eerst glimmende delen (tank etc, van boven naar beneden), vieze delen als motorblok het laatst
-Motor afspuiten en drogen met zeem
-Motor in was zetten met nano wax en microfibre pad en uitwrijven met microfibre doek
-Dan velgen inspuiten met dasty en na even intrekken afnamen met papieren doeken

Gaat al jaren goed, maar kan vast beter!

Als je de motorfiets/auto na het wassen gaat kleinen zal je zien dat er nog behoorlijk wat vuil vanaf komt. Denk aan ingevreten insectenresten, vogelpoep etc. Het reinigt eigenlijk wat dieper dan dat je met wassen kunt. Ga voor de grap eens met je vingers over de lak na het wassen en daarna na het kleinen. Waarschijnlijk voel je na het wassen nog oneffenheden, deze zijn na het kleien verdwenen.

Het polijsten is eigenlijk ook reinigen van de lak tot diep in de poriën. Als je klaar bent met polijsten staat de lak eigenlijk helemaal "open". Nu kun je de lak gaan voeden met bijvoorbeeld een seal of glaze.

Als laatste gebruik ik vaak een wax, dit geeft een beschermlaagje over je werk. Ook is het veel makkelijker schoonmaken als het later weer vies is geworden.

Over jou stappenplan:
Gebruik het liefst de 2 emmer methode bij het wassen van de motor. In de eerste emmer een mooi sopje en de andere emmer gewoon water. Nu kun je de vieze handschoen uitspoelen in de emmer met alleen water. Dit voorkomt dat je alle vuiligheid weer in je emmer sop gooit.

Ik zou juist beginnen met de vieze delen als eerst. Eerst de velgen en het motorblok en daarna de motor zelf. Wat Eurofighter ook al zei, gebruik de Dasty niet meer. Het lijkt een mooi product maar op de lange termijn zal het nadelig zijn. Er zijn genoeg mooie producten op de markt die beter zijn dan Dasty en wel veilig zijn voor je lak etc.
 
Sta op het punt om te bestellen bij Carclean.nl, maar vraag me nu af of ik een glaze of seal moet hebben? Wat is het verschil? En nog tips voor onderstaande lijst?

25gq6fa.jpg
 
Ik zie dit topic nu pas voorbij komen...

Zelf ben ik ook al een aantal jaar bezig in de detailingwereld met zowel auto's als motoren. Heb ook al een aantal motoren van mensen uit het noorden behandeld. 15 tot 20 uur is wat overdreven wat mij betreft. Of je moet langzaam te werk gaan.

Feit is wel dat een eenmaal goed behandelde motor makkelijker bij te houden is door de eigenaar zelf als hij of zij het juiste advies krijgt. Daarom nodig ik de eigenaar ook altijd uit om mee te helpen.
 
fpiekrqy7o7.jpg


vee5fuh9tje.jpg


ktdalk8fnr2.jpg


Goed. nu komt mij lijstje, wat doe ik goed en wat doe ik verkeerd ?

-Motor afspoelen met tuinslang
-Emmertje met sopje
-Emmertje met schoonwater om de doek/spons in schoon te maken ( word ook als het water vies is gevuld met schoonwater weer )
-Motor schoonmaken met een poets doek, velgen / blok / plastic / tank
-Motor afspuiten en laten drogen
-Motor in wax zetten ( turtle blackbox wax )
-Velgen reinigen met Klaro car velgen reiniger
-Ketting invetten met een kwastje

en ondertusse 100foto's veder haha,
maar toch heb ik het gevoel dat ik dit niet goed doe / of verkeerd.
lak op de platice kappen blijven "dof" en de lak lak glimt wel, maar heb het gevoel dat het beter kan

Tips welkom :]
 
Laatst bewerkt:
Als je de motorfiets/auto na het wassen gaat kleinen zal je zien dat er nog behoorlijk wat vuil vanaf komt. Denk aan ingevreten insectenresten, vogelpoep etc. Het reinigt eigenlijk wat dieper dan dat je met wassen kunt. Ga voor de grap eens met je vingers over de lak na het wassen en daarna na het kleinen. Waarschijnlijk voel je na het wassen nog oneffenheden, deze zijn na het kleien verdwenen.

Het polijsten is eigenlijk ook reinigen van de lak tot diep in de poriën. Als je klaar bent met polijsten staat de lak eigenlijk helemaal "open". Nu kun je de lak gaan voeden met bijvoorbeeld een seal of glaze.

Als laatste gebruik ik vaak een wax, dit geeft een beschermlaagje over je werk. Ook is het veel makkelijker schoonmaken als het later weer vies is geworden.

Over jou stappenplan:
Gebruik het liefst de 2 emmer methode bij het wassen van de motor. In de eerste emmer een mooi sopje en de andere emmer gewoon water. Nu kun je de vieze handschoen uitspoelen in de emmer met alleen water. Dit voorkomt dat je alle vuiligheid weer in je emmer sop gooit.

Ik zou juist beginnen met de vieze delen als eerst. Eerst de velgen en het motorblok en daarna de motor zelf. Wat Eurofighter ook al zei, gebruik de Dasty niet meer. Het lijkt een mooi product maar op de lange termijn zal het nadelig zijn. Er zijn genoeg mooie producten op de markt die beter zijn dan Dasty en wel veilig zijn voor je lak etc.

Wat is "kleinen" voor iets? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan