Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

als je je carbs gaat tunen dan zal je toch de tuner moeten aansluiten anders heb je geen gegevens,de vraag is dus waar sluit je de slangetjes van de tuner aan en wat sluit je eventueel af,duidelijk?
 
als je je carbs gaat tunen dan zal je toch de tuner moeten aansluiten anders heb je geen gegevens,de vraag is dus waar sluit je de slangetjes van de tuner aan en wat sluit je eventueel af,duidelijk?

Een tuner sluit niets aan op de carburateurs, maar op de uitlaten van je suup. Daar meet hij de uitlaatgassen, om zo te bepalen of je motor te arm/rijk/precies goed loopt. Afhankelijk van je uitlaat gaat er gewoon een stalen pijpje in je uitlaat, maar je zou ook in je uitlaatspruitstuk een aansluiting kunnen maken, maar dat zou ik niet zomaar doen.

Bij modernere motoren zijn er wel dingen uit te lezen van de carb/injectie, maar daar hebben onze XTZ's nog geen last van ;)

edit: Of wil je zelf je carbs synchroniseren? Daarvoor zitten er aansluitingen op je inlaatrubbers (als ik het me goed herinner) en in het WPH staat goed aangegeven waar ze zitten en hoe je dit moet doen :)
 
Laatst bewerkt:
Iemand een idee? We lopen op onze beide XTZ’s tegen het volgende aan:


Dit betreft de stekker tussen de dynamo en spanningsregelaar. Vorig jaar hadden we dit tijdens een vakantie ook al, toen hebben we de stekker vervangen en zekerheidshalve de spanningsregelaar. Toen waren de eerste symptomen dat we hoog voltage maten via de (ook zekerheidshalve) geplaatste voltmeter. Echter, nu dus weer hetzelfde euvel en bij controle van de stekker op de andere motor troffen we ook een gesmolten stekker aan. Echter op die motor maten we nog geen hoog voltage via de voltmeter.

Bedrading hebben we gecheckt, bedrading vanaf de dynamo doorgemeten en klopt conform het boekje. Nu na vervanging meten we een normale laadspanning, maar waardom smelt dat stekkerblok dan?

Dus HELP, wie herkent dit of weet een remedie?
 
Het stekkerblok kan alleen maar smelten door hitte, die denk ik door een te hoge weerstand komt. Bij veel motoren is dit een probleem. Een van de oplossingen is de stekker weg laten en de connecties solderen, zodat je minder weerstand creëert.

Je zegt dat je de stekker vervangen hebt op een van de motoren, maar heb je de connectors die op de kabels zit ook vervangen?
 
@Bowler: dank voor je reactie! Met de connectors vervangen doel je denk ik op de connectors die onderdeel vormen met de stekker? Want dat was tot 1 geheel versmolten, stekker vervangen betekent ook de connectortjes opnieuw aan de bedrading zetten. Geen half werk🤣

Maar volgens jou is het gewoon een kwestie van bedrading die te warm wordt (waardoor dan? Het viel ook al op dat er een deel dun bedraad is en een deel wat dikker, 1,5 en 2,5 als ik het moet schatten) hetgeen je kunt ondervangen door vaste verbindingen te maken? Solderen zie ik niet zo zitten, dus dan de voorkeur voor betere kwaliteit connectors per draadverbinding.
 
@Bowler: dank voor je reactie! Met de connectors vervangen doel je denk ik op de connectors die onderdeel vormen met de stekker? Want dat was tot 1 geheel versmolten, stekker vervangen betekent ook de connectortjes opnieuw aan de bedrading zetten. Geen half werk🤣

Maar volgens jou is het gewoon een kwestie van bedrading die te warm wordt (waardoor dan? Het viel ook al op dat er een deel dun bedraad is en een deel wat dikker, 1,5 en 2,5 als ik het moet schatten) hetgeen je kunt ondervangen door vaste verbindingen te maken? Solderen zie ik niet zo zitten, dus dan de voorkeur voor betere kwaliteit connectors per draadverbinding.

Het moet komen door warmte en volgens mij zit er verder geen warmtebron in de buurt van deze stekker. Dikkere bedrading zou het probleem ook goed kunnen oplossen, maar ook met de originele bedrading zou het goed moeten gaan, helemaal als je een nieuwe stekker hebt gebruikt. Trek je misschien ergens meer stroom vandaan dan standaard?
 
Dat lijkt meer op een aanmaakblokje.

Corrosie in de stekkerverbinding zorgt voor een slechte verbinding waardoor er teveel spanning door een te kleine overbrenging gaat.
Daardoor gaat het aanmaakblokje smelten/verbranden.

Vroeg of laat krijgen alle suup`s dat euveltje.
Oplossing is een vaste verbinding maken.
Mijne heb ik ook gesoldeerd en een krimpkous eroverheen gedaan.
Wel preventief opnieuw solderen/controleren op roest na verloop van tijd.

Wat er misschien ook mee van doen heeft is de slechte massa van de spanningsregelaar.
Deze functioneren beter als je een extra massadraad van de sr rechtstreeks naar de -pool op de batterij aanlegt.
 
Mannen ik ga deze week mn kleppen stellen maar ik heb geen origineel gereedschapssetje. Iemand een goeie tip om de shims er op een andere manier tussen uit te krijgen?
 
Mannen ik ga deze week mn kleppen stellen maar ik heb geen origineel gereedschapssetje. Iemand een goeie tip om de shims er op een andere manier tussen uit te krijgen?

Ik heb gewoon de nokkenassen er uit gehaald, ik zag geen andere (chille) mogelijkheid. Daarna met een magneet ze er uit gevist.
 
Laatst bewerkt:
Wat een japanse kwaliteit. Na 30k+ km (en waarschijnlijk 40k+ want ik weet niet precies wanneer de vorige eigenaar voor het laatst heeft gecheckt) en bij een km stand van dik 125k zijn alle klepspelingen nog exact binnen de specificaties... *O*
 
Laatst bewerkt:
Wat een japanse kwaliteit. Na 30k+ km (en waarschijnlijk 40k+ want ik weet niet precies wanneer de vorige eigenaar voor het laatst heeft gecheckt) en bij een km stand van dik 125k zijn alle klepspelingen nog exact binnen de specificaties... *O*

Netjes! :)

Alles gelukt dus met het eruit halen en het er weer in zetten van de nokkenassen?
 
bleek dus niet nodig! Maar anders was het sowieso niet zo moeilijk geweest inderdaad. Wphb zegt ook dat het zo moet trouwens :)
 
Beste XTZ750 Forum,

Sinds kort ben ik eigenaar van een xtz750 uit 1993, echt een top motor maar ik had nog een aantal vragen over de fiets:
- Mijn blok trilt/zoemt heel erg door het stuur en handvaten als ik boven de 100 rij. enig idee wat dit kan zijn?
- ook zag ik dat hier een van de gebruikers een heel mooi achterkantje had (sonauto), kan je die ergens kopen?

Met vriendelijke groet,

Olav
 
Beste XTZ750 Forum,

Sinds kort ben ik eigenaar van een xtz750 uit 1993, echt een top motor maar ik had nog een aantal vragen over de fiets:
- Mijn blok trilt/zoemt heel erg door het stuur en handvaten als ik boven de 100 rij. enig idee wat dit kan zijn?
- ook zag ik dat hier een van de gebruikers een heel mooi achterkantje had (sonauto), kan je die ergens kopen?

Met vriendelijke groet,

Olav
Welkom Olav.

Zijn je stuurrubbers nog in orde?

Sonauto gaat 3x p/w naar de sportschool, je moet het er maar voor over hebben. :X
(of bedoel je zijn motor) :+
 
Beste XTZ750 Forum,

Sinds kort ben ik eigenaar van een xtz750 uit 1993, echt een top motor maar ik had nog een aantal vragen over de fiets:
- Mijn blok trilt/zoemt heel erg door het stuur en handvaten als ik boven de 100 rij. enig idee wat dit kan zijn?
- ook zag ik dat hier een van de gebruikers een heel mooi achterkantje had (sonauto), kan je die ergens kopen?

Met vriendelijke groet,

Olav

Welkom Olav!

Je zegt dat de trillingen er alleen boven de 100 km/u zijn, dus daaronder niet, ongeacht het toerental?
 
Welkom Olav.

Zijn je stuurrubbers nog in orde?

Sonauto gaat 3x p/w naar de sportschool, je moet het er maar voor over hebben. :X
(of bedoel je zijn motor) :+

Ja zien er nog goed uit zit een beetje roest omheen. Maar ik voel ook soort gelijke vibratie in de voetsteunen en rond de tank

Ik bedoel zijn motor haha! zag dat 4strokesrules's motor ook een soort gelijke achterkant had.
 
Welkom Olav!

Je zegt dat de trillingen er alleen boven de 100 km/u zijn, dus daaronder niet, ongeacht het toerental?

Beste Bowler,

De trillingen nemen wel toe naarmate ik harder rij.
Las zelf ergens iets op dit forum over dat de trillingen veroorzaakt kunnen worden door de tank. met een volle tank is het minder dan met een lege tank.
 
Hi Olaf,

Hoe is het gesteld met de rubbers waar de tank op geschroefd zit (onder het zadel)? Als die hard zijn geworden of er überhaupt niet meer zijn, trilt het allemaal wat meer
 
Beste Bowler,

De trillingen nemen wel toe naarmate ik harder rij.
Las zelf ergens iets op dit forum over dat de trillingen veroorzaakt kunnen worden door de tank. met een volle tank is het minder dan met een lege tank.

Dan klinkt het in ieder geval niet dat de trillingen uit je blok komen, maar inderdaad wellicht uit je tank zoals je zelf zegt. Andere optie is je wielen/banden.
 
Trillingen komen niet uit je tank (daar draait niks) maar resoneren daar wellicht. De tank kan dienen als trillingsdemper als die goed in rubbers hangt. Zo niet, kan het bij bepaalde rpm de trillingen juist versterken.
 
Beste XTZ750 Forum,

Sinds kort ben ik eigenaar van een xtz750 uit 1993, echt een top motor maar ik had nog een aantal vragen over de fiets:
- Mijn blok trilt/zoemt heel erg door het stuur en handvaten als ik boven de 100 rij. enig idee wat dit kan zijn?
- ook zag ik dat hier een van de gebruikers een heel mooi achterkantje had (sonauto), kan je die ergens kopen?

Met vriendelijke groet,

Olav
Ha oivd, welkom bij de club! Het kontje is home-made, ik kan je eventueel wel wat foto's sturen.

Enne nog bedankt voor het compliment. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan