Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Toen ik deze week de valbeugel van mijn tenere afhaalde zag ik een scheurtje in mijn linker subframe.
De motor was ooit op de linkerkant gevallen maar dat was heel zachtjes gegaan volgens de vorige eigenaar
Kan het kwaad om nu toch nog te rijden of kan ik beter maar eerst het subframe, ligt klaar in vaassen, erop zetten?[afbeelding]

Bedoel je nummer 3 met subframe?
8d766729520126c9c07ae4eb9ea79d64.png
 
Ah dank Raymond dat helpt.

Ik zou 1 namelijk subframe noemen.. ;)

In dat geval zou ik het snel (laten) lassen dico. Dat is geen plek waar je gedoe wil krijgen
 
Ik zou het toch ook subframe noemen hoor, frame is het grote geheel (1), aangeschroefd deel is subframe.
 
Leuk gesprek, hier mijn input in de verwarring:
Deel 1 is het gehele frame. Bij de XTZ is dat het dragende deel voor het motorblok inclusief het subframe. Het subframe is er niet aangeschroefd, maar er aan vast gelast. Niet demontabel, één geheel dus. Met een subframe wordt het niet dragende gedeelte van het frame bedoeld. Bijvoorbeeld voor het zadel, zijtanks, spatbord, accu, e.d. Zo worden onderdelen voor een zijspan overigens ook wel als een subframe aangeduid, niet motorblok dragend dus.
De demontabele delen bij de XTZ zijn bedoeld om het blok te kunnen verwijderen. Deze kan je niet weglaten en zijn zeker nodig om een stijf dubbel wiegframe (double cradle) te krijgen. Dus onderdeel van het dragende gedeelte van het frame, ik zou zelf deze onderdelen dus niet een subframe noemen.
 
[Ondanks alle verwarring weet nu een ieder wat ik bedoel .
De benaming is niet zo belangrijk,ik wilde graag jullie input en mening in dit geval.
Moet nu de " nieuwe" nog ff monteren .
Iedereen alvast bedankt quote]Sonauto schreef op 11 juli 2018 @ 11:37:
Leuk gesprek, hier mijn input in de verwarring:
Deel 1 is het gehele frame. Bij de XTZ is dat het dragende deel voor het motorblok inclusief het subframe. Het subframe is er niet aangeschroefd, maar er aan vast gelast. Niet demontabel, één geheel dus. Met een subframe wordt het niet dragende gedeelte van het frame bedoeld. Bijvoorbeeld voor het zadel, zijtanks, spatbord, accu, e.d. Zo worden onderdelen voor een zijspan overigens ook wel als een subframe aangeduid, niet motorblok dragend dus.
De demontabele delen bij de XTZ zijn bedoeld om het blok te kunnen verwijderen. Deze kan je niet weglaten en zijn zeker nodig om een stijf dubbel wiegframe (double cradle) te krijgen. Dus onderdeel van het dragende gedeelte van het frame, ik zou zelf deze onderdelen dus niet een subframe noemen.~[/quote]
 
Weer wat nieuws...



Die frame-rubbertjes heten trouwens 'rubber grommets' op eBay. Ik heb er alleen niks aan... Ben die 2 afgebroken pennetjes kwijt geraakt, van het accu-deksel. Nou ja, niet ik, maar mijn geliefde heeft het papieren doekje waarin ik ze had gedaan weggeflikkerd.


Moet toch es uitvogelen of ik dat deksel op een andere manier kan monteren. Want alleen op die ene inbusschroef, dat gaat m niet houden.

Ik heb wel eens iets van'rally'montage klik systeem gelezen, maar dat is zo lang geleden.

Hebben jullie een tip?
 
Weer wat nieuws...



Die frame-rubbertjes heten trouwens 'rubber grommets' op eBay. Ik heb er alleen niks aan... Ben die 2 afgebroken pennetjes kwijt geraakt, van het accu-deksel. Nou ja, niet ik, maar mijn geliefde heeft het papieren doekje waarin ik ze had gedaan weggeflikkerd.


Moet toch es uitvogelen of ik dat deksel op een andere manier kan monteren. Want alleen op die ene inbusschroef, dat gaat m niet houden.

Ik heb wel eens iets van'rally'montage klik systeem gelezen, maar dat is zo lang geleden.

Hebben jullie een tip?

Ik zou mijn trouw/verlovings/vriendschaperingen dusdanig verbouwen dat die dienst doen als zijkap-vasthoud-ringen.
En sowieso je gelifde verbieden om maar in de buurt van je suup te komen. :Y

Of met polyester en schroeven nieuwe pennen proberen op te bouwen, maar dat is een priegelwerkje. :$
 
Weer wat nieuws...



Die frame-rubbertjes heten trouwens 'rubber grommets' op eBay. Ik heb er alleen niks aan... Ben die 2 afgebroken pennetjes kwijt geraakt, van het accu-deksel. Nou ja, niet ik, maar mijn geliefde heeft het papieren doekje waarin ik ze had gedaan weggeflikkerd.


Moet toch es uitvogelen of ik dat deksel op een andere manier kan monteren. Want alleen op die ene inbusschroef, dat gaat m niet houden.

Ik heb wel eens iets van'rally'montage klik systeem gelezen, maar dat is zo lang geleden.

Hebben jullie een tip?

Ik rij al maanden rond met alleen de inbus (of in mijn geval een knop die er met de hand uit te schroeven is) rond. Gaat prima, valt er niet af (je been zit er ook nog voor) maar mooi is het niet.

Zou zoals Raymond zegt met schroeven en polyester wat proberen.
 
Weet iemand hier de dimensies van de voorvork klem pen (die in het balhoofd gaat) ? ik kan niet op de Nederlandse naam komen maar in het engels heet het een steering stem.
 
Stuurpen noemen wij die in het dutch.

De exacte maten weet ik niet maar de lagers kunnen je misschien een beetje op weg helpen.

Conische balhoofd lager boven
25x47x15mm gelieve de maat te controleren, mogelijk OEM 26mm vereist

Yamaha XTZ 750 Super Tenere 89-91 Conische balhoofd lager onder
30x55x17mm met stofkap
 
Stuurpen noemen wij die in het dutch.

De exacte maten weet ik niet maar de lagers kunnen je misschien een beetje op weg helpen.

Conische balhoofd lager boven
25x47x15mm gelieve de maat te controleren, mogelijk OEM 26mm vereist

Yamaha XTZ 750 Super Tenere 89-91 Conische balhoofd lager onder
30x55x17mm met stofkap

Goed bezig, buurman *D
 
Bij mij is er uit halen meestal lastiger. Terug er in zou gewoon redelijk soepel moeten gaan. Heb je de groefjes van de seals wel goed uitgeschraapt? En een beetje insmeren met van dat remvet uit een blauwe tube
 
Ja, alles uitgeschraapt.
Eruit ging wel goed, gewoon met de druk van de rempomp, geen perslucht nodig gehad.
Ringen erin, met de dikke ging het prima, maar die dunne stofringetjes, pffff...
Remvet uit blauwe tube ook gebruikt.
Dan een rondhout in de zuiger en met lijmklem erin drukken, met de vingers heb ik de kracht niet. Maar het trekt dus gemakkelijk scheef.
Het lukte zo ook wel, maar ik dacht dat iemand misschien een truc had waar ik nog niet aan gedacht had :)
 
Laatst bewerkt:
Ja, alles uitgeschraapt.
Eruit ging wel goed, gewoon met de druk van de rempomp, geen perslucht nodig gehad.
Ringen erin, met de dikke ging het prima, maar die dunne stofringetjes, pffff...
Remvet uit blauwe tube ook gebruikt.
Dan een rondhout in de zuiger en met lijmklem erin drukken, met de vingers heb ik de kracht niet. Maar het trekt dus gemakkelijk scheef.
Het lukte zo ook wel, maar ik dacht dat iemand misschien een truc had waar ik nog niet aan gedacht had :)

Je zou de zuigers er gewoon met de hand in moeten kunnen drukken, mits je de zuigers goed recht voor het gat hebt.

Pas met de lijmklem op dat je ze er niet scheef in drukt, dan komen ze er niet meer uit :/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan