Kornfed's garage

Kleppen inslijpen is niet moeilijk. Ophef eerste gezicht zien de zittingen er netjes uit. Slijppasta en zuignap kun je kopen bij automaterialenzaak. Speling op klepgeleiders controleren. Ik weet niet hoe de kleppen zijn maar zo te zien hoef je niet veel te slijpen.
 
Kleppen zien er goed uit, zal er wel eens een foto van maken. Uitlaatkleppen lijlen me iets minder.
 
Kleppen zou ik niet inslijpen, maar gewoon laten frezen. Met slijpen worden de zittingen er niet beter op, met frezen wel. De kleppen zelf zijn ook te herstellen, maar dan moet je wel even uitzoeken of de kleppen daarvoor geschikt zijn. Bij de oude Honda's zijn de kleppen bijvoorbeeld voorzien van een heel hard, maar erg dun laagje, en dat haal je er dan vanaf, de klep sluit dan weliswaar wel een paar duizend km's, maar daarna gaat deze toch weer lekken.
 
Ja, laten doen bij een revisiebedrijf is natuurlijk beter als je weer 80000km wilt rijden maar dat kost ook een beetje.
Ik denk niet dat konfed er zoveel mee gaat rijden en ben je voor de volgende eigenaar aan het reviseren.
 
O, dus jij bent zo iemand van marktplaats die met "gereviseerd" of "als nieuw opgebouwd" bedoeld dat je een beetje klepslijppasta hebt gebruikt om de vorm van zetel en klep op elkaar aan te passen :+

Met een paar duizend km bedoel ik ook een paar duizend km, dus 2 a 3 duizend, geen 80.000 km :N
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ikke nie hé.
Maar als iets goed is dan is het goed en ga ik er niet onnodig veel geld in stoppen.
Een en ander is ook afhankelijk van de waarde van de motor. In dit geval is die vrij laag.
Mocht er een nieuwe eigenaar komen dan wordt er altijd eerlijk door mij bij verteld wat ik er aan gedaan heb (of niet). Is er olieverbruik of iets anders mis dan vertel ik er dat bij en is de prijs er ook naar. Je kan het ook allemaal hier terug lezen...

In dit geval is het waarschijnlijk voldoende om er nieuwe klepseals plus koppakking op te zetten.
Kop vlakken om die rare putjes er uit te halen en alles netjes zuiver maken.

De kop die er nu op zit heb ik er nog niet af gehaald dus ben benieuwd hoe die er uit ziet.
Probleem is daar dat er twee montagepunten voor de inlaatrubbers kapot zijn (alles zit wel goed vast) maar ook dat is nog wel te maken als de kop er af is mocht het nodig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag lekker de blubber in geweest. Toen kreeg ik het lumineuze idee om een actiefilmpje te maken. Lijkt me leuk om door het water te rijden zeg ik tegen mijn maat en dan film ik dat. Ik had alleen wat verder weg moeten gaan staan want ik kreeg de volle laag. _O-


 
Vandaag de kop van de Kawa gehaald.
FjIz1We.jpg


De reden waarom ik er een andere kop op wil:
fmrB0oH.jpg


Cilinders er ook maar af want er moet toch een nieuwe voetpakking op.
dpeZF9N.jpg


Inmiddels ook al een heel eind met de andere kop:
YNRx15X.jpg


De cilinders zien er redelijk uit en de zuigerveren zijn niet versleten. De cilinders en zuigers van het donorblok zien er op het oog beter uit dus eens controleren hoe het met de zuigerveren zit en dan gaan waarschijnlijk de cilinders ook vervangen worden.

Nu eens op zoek naar een pakkingset, iedereen raadt een originele koppakking aan en geen immitatie. Denk dat ik die dus maar origineel neem en voor de rest wel een compleet setje.
 
Zuigers en cilinder plus kop komen allemaal van het donorblok.
giB9qVH.jpg

1kSZbXp.jpg

Pakkingsetje is vandaag ook binnen gekomen, nu nog een originele koppakking want die durf ik echt niet te gebruiken van het setje.
 
Laatst bewerkt:
Troep is het zeker niet. Het ziet er allemaal beter uit dan wat er nu op zit. Alleen de tweede zuiger heeft een beschadiging die je ook terug ziet in de kop. Geen idee wat daar ooit gebeurt is. Die zuiger gebruik ik dus niet.
 
Vandaag de kleppen weer gemonteerd dus de kop kan er weer op.
Dat brengt me bij het volgende probleem, Het terug plaatsen van de cilinders zonder de zuigerveren te mollen.
Ik heb van een stuk regenpijp ringen gemaakt en met een tyrap deze om de zuigerveren gemaakt.
Net dus een poging gewaagd door eerst zuiger twee en drie in de hoogste stand en dan voorzichtig de cilinder er op schuiven maar tot nu toe nog niet echt succesvol.

Ik vraag me ook af of dit klusje wel alleen te doen is.
Iemand nog tips?
 
Heb de cilinders er ook zo op gezet alleen ipv tyrap waterklemmen gebruikt ging perfect maar zorg wel dat de stukken plastic de lengte van de zuigers hebben en zet de waterklem ook bovenaan en niet te vast en laat het stukje boven de zuigerveren vrij zodat je dit al als aanloopkant kunt gebruiken om de zuigers goed de cilinders in te krijgen.
En ik heb ook brugjes onder de zuigers gemaakt zodat die netjes rechtop bleven.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een goeie tip. Die brugjes had ik vannacht ook nog bedacht. De klemmen die ik heb gemaakt zijn ook maar een paar cm breed.
Als de stukken plastic de lengte van de zuiger hebben kom ik toch in de problemen bij de brugjes waar de zuiger op rust?

Ben je ook begonnen met de twee binnenste zuigers en daarna de buitenste of alle vier tegelijk?
Het lijkt me lastig als de binnenste twee er in zitten om dan nog genoeg ruimte over te hebben voor de buitenste.
 
Laatst bewerkt:
Volgens het WPHB van mijn CB550 begin je inderdaad ook met 2&3 en legt daar 'special Honda tool nr. X' onder, oftewel per zuiger een hoefijzervormig plaatje om de zuigerstang. Vervolgens moet je de krukas zover draaien dat je de veren van 2&3 er niet weer uittrekt maar wel nr 1&4 kunt plaatsen.

Zelf (nog) geen ervaring mee, ik ben nog niet aan het maken van regenpijpklemmen toegekomen (die inderdaad niet te breed mogen zijn) :)
 
Ja die bedoelde ik ook sorry voor de spraakverwarring en ik heb cilinders 2 en 3 eerst gedaan en daarvoor deze in bdp gezet zodat zuiger 1 en 4 niet direct in de weg zitten en voor 1 en 4 lagere steuntjes gemaakt zodat zuigers net boven carter zitten en 2 en 3 niet uit de cilinders kunnen.
 
Volgens het WPHB van mijn CB550 begin je inderdaad ook met 2&3 en legt daar 'special Honda tool nr. X' onder, oftewel per zuiger een hoefijzervormig plaatje om de zuigerstang. Vervolgens moet je de krukas zover draaien dat je de veren van 2&3 er niet weer uittrekt maar wel nr 1&4 kunt plaatsen.

Zelf (nog) geen ervaring mee, ik ben nog niet aan het maken van regenpijpklemmen toegekomen (die inderdaad niet te breed mogen zijn) :)

Voor de CB550 dus 'Special tool' nr. 27 en nr. 25 = regenpijp + tiewraps *D

Zuigers%20monteren%20CB550.JPG

special%20tools.JPG
 
Vandaag de cilinders er op gekregen.
Ik heb wat hulpgereedschap gemaakt:
bu0BmI7.jpg

tQnkvEJ.jpg
vHpkzOK.jpg


Daarmee ging het perfect. Wat wel makkelijk is om de randjes van de ringen te slijpen, zo vallen ze al zowat in de cilinder.

En dan ziet het er zo uit:
b1d3YqD.jpg


en een tijdje verder:
8zbtka3.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan