Kornfed's garage

Die koplamp is echt jaren 80 en idd lelijk.
Zit ook veel te hoog.
Voorlopig blijft de motor nog origineel en na het seizoen eens kijken hoe of wat.
Met relatief eenvoudige aanpassingen is er al een veel leuker ding van te maken.

Inmiddels is met al het onderhoud en de verbeteringen de prijs wel een eind opgelopen maar dat zijn zaken die ook met een verbouwing gedaan moeten worden. Dus de grootste kosten zijn eigenlijk al gedaan.
Het is ook niet echt een motor worden die veel waard wordt ook al is ie origineel.

Oja, de kop is inmiddels toch weer gaan lekken. Nu bij de klepdekseltjes. Nieuwe rubbers besteld in de VS bij Partzilla. Wel raar dat je daar de helft betaald in vergelijking met hier en dat de verzendkosten ook nog eens lager zijn.
 
Laatst bewerkt:
Er gebeurt niet zoveel de laatste tijd in de garage. Het is vooral lekker rijden met o.a. de Ascot.
Wel nog de olielekkage grotendeels verholpen voor de derde keer. Dus nog wat helicoils plaatsen en goeie vloeibare pakking ertussen.
Stalen remleidingen gemonteerd. Toen brak natuurlijk de ontluchtingsnippel af die ik vervolgens te ver heb uitgeboord met als gevolg dat er nu een andere remklauw voor op zit. :(
Ook nog een ander mooier zadeltje gescoord.

Op aanraden van de kenners op het Ascot forum grotere sproeiers geplaatst waardoor de motor erg inhield :?
Natuurlijk moest er ook nog een ander luchtfilter in waardoor de motor een stuk mooier loopt en een mooie bruine bougie heeft i.p.v. een spierwitte!
i4aAkmz.jpg

XESZCTF.jpg

JsJJeWR.jpg


Ik ga de motor niet geheel verbouwen maar wil wel van die koplamp af en kwam dit tegen bij Ali:
Tpl2tJd.jpg

speedo:
wl8TRjk.jpg

Lijkt me wel mooi staan, dan ook het lompe achterlicht plus spatbord er af en een andere demper.

Afijn eens rustig over denken.
 
Dat tellertje heb ik ook op de transalp :). Doet het prima, alleen de toerenteller komt niet boven de 4000. Daaronder loopt het gelijk met de standaard teller. Nooit de moeite genomen dat verder te onderzoeken.
 
Toerenteller vind ik ook niet zo belangrijk. Werkt volgens mij bij de meeste goedkopere tellertjes maar half.
 
hhmm, ik weet niet of je dat verder leuke, originele ding er beter op maakt met die accesoires! Zou hem zo laten...!
 
Spaakwielen, vind ze maar eens voor een redelijke prijs.
Heb even naar een SLR650 gekeken en zo te zien passen die wielen er zo in dus mocht ik die tegenkomen voor een redelijke prijs....
Kwam op het Ascot forum wel een Nederlander tegen (Amsterdam dacht ik) die spaakwielen aan het inbouwen was maar dat was in 2015. Verder geen updates meer van gezien.

Uitlaatjes genoeg op ebay maar allemaal zonder linkpijp maar dat is ook wel op te lossen.

Origineel is het ding toch niet zoveel waard als wat ik er nu al in heb gestopt
 
Spaakwielen, vind ze maar eens voor een redelijke prijs.
Heb even naar een SLR650 gekeken en zo te zien passen die wielen er zo in dus mocht ik die tegenkomen voor een redelijke prijs....
Kwam op het Ascot forum wel een Nederlander tegen (Amsterdam dacht ik) die spaakwielen aan het inbouwen was maar dat was in 2015. Verder geen updates meer van gezien.

Uitlaatjes genoeg op ebay maar allemaal zonder linkpijp maar dat is ook wel op te lossen.

Origineel is het ding toch niet zoveel waard als wat ik er nu al in heb gestopt

als je hem houdt geeft dat ook niks haha.

maar dat zal bij jou wellicht geen jaren zo zijn?
 
Ach, ik word ook ouder hé!
DE XL500 heb ik toch al een paar jaar en die mag nog steeds niet weg.
 
Lekker orgineel laten man. Dat 'verbouwen' vind ik altijd zo inspiratieloos goedkoop. Wees eens orgineel en laat het lekker fout orgineel.

Op mijn cl360 heb ik er ook voor gekozen om het orginele achterlicht te houden, en de hele foute knippers op veelste langen stokken. Het ziet er niet uit, maar het straalt puur jaren 70 uit. Onmiskenbaar. Gewoon fou en lelijk, en daarom cool.

En hoeveel je fiets waard is doet totaal niet ter zake, de zaag zetten in een oude jawa vind ik net zo zonde als de zaag zetten in iets van een bsa ofzo. Iets is oud, en dus respecteer je dat.

Maargoed, dat is slecht mijn mening, ik vind de ascot een cool ding zoals die is. En je ziet ze ook niet zoveel. Reden genoeg om er niks aan te veranderen vind ik. Maar het is natuurlijk jouw ding :)
 
Gisteren een nieuwe koppakking bsteld voor de FT. Hij blijft wat olie lekken dus waarschijnlij is de rubber pakking van een oliekanaaltje uitgedroogd. Mooi klusje voor komende winter.

Ondertussen ook nog op vakantie geweest naar het Thuringer Wald in Oost Duitsland en daar nog in een mooi museum geweest in Suhl dat vol stond met MZ en Simsons:
Vooral Simson is een prachtig merk met een rijke historie.
HOVGFRq.jpg

1XMAqb5.jpg

YULEJB8.jpg

ULAvvvg.jpg


Helaas niet zo goed op de foto. een schitterende Simson 500cc tweetakt luchtgekoeld met ruim 60pk!
7zrcs7p.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja geloof mij maar als ervaringsdeskundige dat een 500cc 2takt met zo veel vermogen en zo weinig gewicht inderdaad echt wel bruut is en zelfs dat dekt de lading nog niet helemaal.
 
Vandaag weer eens lekker de bossen in met mijn XL500. Weer veel leuke paden gehad kwam ik bij een bankje uit en dacht ff zitten.
Jas uit laarzen uit, wilde kijken of mijn sokken niet heel erg nat waren. Zie ik opeens een groot insect en nog een en nog een en toen honderd. Bleken Hoornaars te zijn, een hele grote wesp die niks doet totdat je te dicht bij hun nest bent. Ik zat er dus te dicht bij.
Gestoken op mijn hoofd en in mijn oorlel, als een gek weggerend op mijn sokken dus ook nog in mijn grote teen gestoken -O-
En daar sta je dan, tien meter van je motor vandaan die constant wordt aangevallen door een zwerm Hornaars.
U9mCtqU.jpg

Je hoorde ze tegen mijn helm op botsen, erg agressief.
Inmiddels laarzen en jas weer aan en als een gek naar mijn motor om mijn helm te pakken en direct weer wegwezen.
Gelukkig blijven ze bij hun nest en komen niet achter je aan.
Helm opgezet handschoenen aan en op hoop van zegen naar mijn motor gerend en deze zo snel mogelijk weggeduwd.
Alles gelukkig zonder nog meer steken.
Nu dus thuis met behoorlijk pijnlijk hoofd, oor en teen. Hoop dat het niet te lang duurt.
 
Dat is lekker! Van die krengen krijg je hele grote bulten en steken doen gemeen zeer.
Je woont dan denk ik in het zuiden van het land?
 
Ja en dit was nog zuidelijker, vlak bij Sevenum (Noord-Limburg). Geen bulten alleen een beetje rood, dikke oorlel en een gemene stekende pijn die vanmorgen eigenlijk grotendeels verdwenen is.

Boskawouter: Ik heb hem nog gezocht maar kon zijn paddestoel niet vinden.
 
Vanavond weer eens lekker in de garage kunnen werken.
Ter voorbereiding op de klus van het vervangen van de koppakking heb ik een reserveblok dat ik een tijdje terug heb gekregen eens open gemaakt om te oefenen en te zien of ik nog ergens rekening mee moet houden..
Als eerste viel me op aan het blok dat er een oliekoeler op zit en een rare schroef in het midden van het carterdeksel.:
Ub2yfnB.jpg

AjUQliJ.jpg

Nog nooit gezien op een 500 blok.

Demonteren van de kop ging eenvoudig en alles ziet er ook nog eens erg goed uit. Ik vermoed dat het blok al eens uit elkaar is geweest.
De zuiger kwam er zo uit:
FvxVtnb.jpg

Nauwelijks aanslag dus.
Na even de bovenkant poetsen:
yLClIfz.jpg

xZxqxvH.jpg

De cilinder ziet er ook nog goed uit:
jnufcIG.jpg

Tot slot nog even gekeken in het blok en daar vallen me wat sporen van lichte mishandeling op en de krukas ziet er ook enigzins anders uit:
IwxUXeg.jpg

Misschien ook ooit vervangen?
Op de zuiger staat 50, is dat een overmaataanduiding?

Een originele koppakking heb ik inmiddels binnen, is nieuw niet meer leverbaar maar op ebay voor weinig geld eentje gevonden in Canada.
Nu nog wachten op een nieuw oliekeerringetje en ik kan aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk weer eens lekker bezig in de garage.
Vandaag de koppakking van de FT500 vervangen.
m2yJEkS.jpg


Zie hier het verschil tussen een originele en een imitatie pakking, de oorzaak van de olielekkage.
hmBccRH.jpg


Gelukkig op ebay nog een originele pakking kunnen vinden want ze worden niet meer gemaakt.
De imitatie pakking viel zowat uit elkaar na demontage!
 
Terug
Bovenaan Onderaan