Kornfed's garage

Toch nog maar even de oude kettingset er terug op gezet.
Voorlopig voldoende tot ik een betere oplossing heb bedacht.
Ik wilde een testritje maken om eindelijk eens te weten of de Z goed rijdbaar is.
Het viel zeker niet tegen. Na een wat moeizame start en wat gepruttel begon de motor steeds mooier te draaien.
Een lekker stukje gereden in de buurt en de motor pakt enigzins aarzelend op maar trekt dan goed door zonder inhouden. Misschien eens beginnen met de gasnaalden een standje hoger te hangen.
KjsMerp.jpg

l3Bb7mR.jpg

i1QyxR0.jpg

Nu verder met nog een aantal kleine klussen zoals knipperlichten, remmen etc,
 
Vanavond de gasnaalden hoger gehangen met het gewenste effect.
De motor pakt nu mooi op en trekt lekker door zonder inhouden.
Valt niet tegen met die open uitlaatjes en luchtfilters
Af en toe slipt de koppeling wat maar ik denk meer van het lange stil staan. Niet bij flink doortrekken.

De motor lekt best veel olie na zo'n kort ritje bij de koppakking zo te zien.
Wordt waarschijnlijk de koppakking vervangen. ;(
KbjgX3R.jpg

BPKWZ4B.jpg

G24OxEf.jpg


Hoop niet dat het hele blok er dan uit moet.
 
Laatst bewerkt:
Konfed, ik zou eerst de kopbouten natrekken, dat hielp bij mijn twin ook heel goed.
En het slippen heb ik opgelost met een schijfje van een millimeter onder de koppelingsveren.
 
Volgens de kenners op het Z900 gedeelte:

Je ovale o ring in je koppaking lekt... Die vervangen en waarschijnlijk te snel gas gaan geven bij koude motor, dan gaat ie op den duur geheid zweten

Zij maakten me ook nog opmerkzaam over de cilinderinhoud, blijkt dus een 750cc set op te zitten.
 
En hoe vindt je het dat je Kawa nu qua inhoud richting een XS750 gaat :+

Er is dus ooit al een flink aan gesleuteld !
 
Het is wel een allegaartje Wim.
Motortje loopt wat smeuiger als een XS750 en voelt ook wat pittiger aan maar het is al (te) lang geleden dat ik op een XS750 gereden heb.
Karakter van een driecilinder staat me wel meer aan. twee en een cilinders trouwens ook :P
 
Ik weet dat de o- ring lekt (die wordt hard en krimpt) bij de twins ook. Een beetje kwaaltje, maar daarom zou ik eerst kijken of de kopbouten aangehaald kunnen worden. Als je het daarmee kan oplossen scheelt dat een hoop werk.
Hoewel het een mooie motor is, denk ik niet dat jij er lang mee gaat rijden als het karakter ( geen koppel onderin)je nu al niet aan staat. Ik heb ook niets met vier of zelfs zescilinder motorfietsen.

Hoe zeggen ze ook alweer: een viercilinder hoort in een Opel kadett en water in de sloot!
 
Ik ben bang dat ik hem ook niet lang ga rijden maar dat geldt voor de meeste motoren die ik heb gehad.
Zeker als ik klaar ben met verbouwen wil ik vaak weer wat anders na er een tijdje mee gereden te hebben.
Er is tot nu toe een uitzondering en dat is de XL500R. Komt omdat het zo leuk is om met dat ding de modder in te gaan en ik kan er ook lange ritten mee maken.
 
Zaterdag nog een stuk gereden na de kopbouten te hebben aangetrokken maar het mocht niet baten. Motor lekt nog steeds.
Daarna nog wat geklust, knipperlichtjes er op gemaakt. Daarna nog proberen te starten maar hij doet niks meer :N

Bougies eruit en geen vonk, in eerste instantie denk ik dat er ergens per ongeluk een draadje losgetrokken is maar alles zit nog goed. Na alles 10 keer nagelopen en doorgemeten te hebben de CDI maar eens gemeten en die lijkt nu dus kapot.
Weerstandwaardes kloppen niet en de spanningswaardes ook niet :(

Krijgen we dat weer, kan ik op zoek naar een andere CDI unit.

Wel raar dat het ding kapot gaat terwijl de motor stilstaat en niet draait.
 
Volgens mij heb ik er ook nog eentje liggen. Weet niet of ie goed is. Mag je voor weinig hebben.... (als ie goed is, als ie kapot is mag je 'm gratis hebben).
Heb trouwens ook nog een Z750 blok liggen voor de liefhebber.
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag nog een stuk gereden na de kopbouten te hebben aangetrokken maar het mocht niet baten. Motor lekt nog steeds.
Daarna nog wat geklust, knipperlichtjes er op gemaakt. Daarna nog proberen te starten maar hij doet niks meer :N

Bougies eruit en geen vonk, in eerste instantie denk ik dat er ergens per ongeluk een draadje losgetrokken is maar alles zit nog goed. Na alles 10 keer nagelopen en doorgemeten te hebben de CDI maar eens gemeten en die lijkt nu dus kapot.
Weerstandwaardes kloppen niet en de spanningswaardes ook niet :(

Krijgen we dat weer, kan ik op zoek naar een andere CDI unit.

Wel raar dat het ding kapot gaat terwijl de motor stilstaat en niet draait.

Klote electronische meuk, ik heb er een pesthekel aan.
Gewoon contactpuntjes erop zetten, dan maar 0.5pk minder, maar het werkt altijd :)

Mijn motto is dan ook : contactpuntjes en carburateurs for life ! 8-)
 
cdi van nop is binnen en Zed is no longer dead *O*
De motor start nu een stuk beter dus ik vermoed dat de cdi langzaam aan het sterven was.

Binnenkort de kop er af om de pakking te vervangen. Misschien wel een andere kop omdat bij deze een paar boutjes van de inlaatrubbers zijn afgebroken. Die zijn wel uitveboord maar dat ziet er eigenlijk niet meer uit.
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt mag je het 750 blok gratis op komen halen. De kop is volgens mij hetzelfde. Blok is niet meer helemaal compleet, ik heb destijds wat dingen gebruikt voor de Papazaki.
 
Vandaag een blok opgehaald in Doetinchem bij Nop62:
wh4eJhT.jpg

Ik kan weer vooruit :}

Ook Papazuki in het echt mogen bewonderen, wat een prachtige motor. Met oog voor detail gebouwd. Ik werd er gewoon stil van :9~

Nogmaals bedankt Norbert.
 
Feestdagen en vakantie zitten er weer op dus weer eens de garage in.

Inmiddels de kop van het gratis blok gedemonteerd.
Kleppen er uit gehaald en alles goed zuiver maken nu.
YNRx15X.jpg


Wat me opvalt is dat de kop bij de derde cilinder wat beschadigingen heeft:
J4nY5gP.jpg

Deze zijn ook duidelijk voelbaar dus ik denk dat de kop dan gevlakt moet worden.
Bedoeling is verder de rest goed zuiver maken, kleppen inslijpen, nieuwe oilseals.

Iemand ervaring met inslijpen van de kleppen?
Lijkt me een lastig klusje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan