KTM LC8, de motor voor echte mannen, deel 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
full


rust moment in Kaapstad.
 
Heel recent plaatje, bij de krijtrotsen van Folkstone op de terugweg van Ierland. Oh ja, die leesbril heb ik doorgaans alleen bij het lezen op ;) En dat baardje is ook nieuw trouwens (gewoon niet geschoren op vakantie, laat hem nu maar staan). 8-)
full
 
Heel recent plaatje, bij de krijtrotsen van Folkstone op de terugweg van Ierland. Oh ja, die leesbril heb ik doorgaans alleen bij het lezen op ;) En dat baardje is ook nieuw trouwens (gewoon niet geschoren op vakantie, laat hem nu maar staan). 8-)
[afbeelding]

Is wel zo handig toch :Y
 
Was 24 juni, ben nu druk aan het revalideren kan mijn vingers al een beetje buigen, nog een lange weg te gaan ;)
 
Ik ook, en de LC8 wordt niet meer voortgezet Tok. Wordt een 800 CC. :o
En eigenlijk word ik helemaal niet zo blij van de idee van een 800 cc. lijnmotor.
Het kan lekker rijden: de 2-cilinder van BMW in de F800r is fantastisch maar het mist het bijzondere karakter van een v-blok.
Tja, het is goedkoper, lichter, gemakkelijker construeren, sneller bouwen etc. voor de fabrikant, maar daar heb ik nou net even geen boodschap aan.
 
En eigenlijk word ik helemaal niet zo blij van de idee van een 800 cc. lijnmotor.
Het kan lekker rijden: de 2-cilinder van BMW in de F800r is fantastisch maar het mist het bijzondere karakter van een v-blok.
Tja, het is goedkoper, lichter, gemakkelijker construeren, sneller bouwen etc. voor de fabrikant, maar daar heb ik nou net even geen boodschap aan.

Er is altijd nog de 1290 superduke...een adventure gaat het nimmer worden in elk geval...zo oud dat me dat bekoren kan zal ik nooit worden...
 
En eigenlijk word ik helemaal niet zo blij van de idee van een 800 cc. lijnmotor.
Het kan lekker rijden: de 2-cilinder van BMW in de F800r is fantastisch maar het mist het bijzondere karakter van een v-blok.
Tja, het is goedkoper, lichter, gemakkelijker construeren, sneller bouwen etc. voor de fabrikant, maar daar heb ik nou net even geen boodschap aan.
Als je ziet wat ze met het BMW blok hebben gedaan voor de Nuda kan een parallel twin best interessant zijn.
ANWB Motor | motorrijlessen, motortrainingen, pechhulp, verzekering en meer
"Husqvarna Nuda 900 blokOpbouw
Het motorblok komt met een behoorlijke omweg uit Berlijn. Het is een stevig aangepakte versie van de BMW F 800 R. Boring en slag werden vergroot zodat de cilinderinhoud nu bijna 900 cc is. De kleppen werden groter, er zitten andere drijfstangen in, dikkere zuigers en aangepaste nokkenassen. Maar het grootste verschil is dat de kruktappen op 45 graden verzet zijn. Bij de F 800 gaan de zuigers gelijktijdig op en neer (360°), bij de Kawasaki ER-6 bijvoorbeeld staan ze precies tegenovergesteld (180°) en bij de Yamaha TDM 900 staat één zuiger bovenin en de ander halverwege (270°). De eenmalig gestileerde eigenzinnige Husqvarna heeft dus ook nog een eenmalige blokconfiguratie: 315°.
Het verschil in gevoel en de klank is enorm. Het geluid is anders, het karakter is anders, het gedrag is anders. Het blok trilt minder en loopt op deellast veel mooier rond. Niet perfect, maar het verschil is erg groot. Waar de krappe afstelling van de BMW bijna reden is om hem maar niet te kopen of anders met loeiende sirene naar de Dynodokter te gaan, is de afstelling van de Husqvarna zeer acceptabel. De 105 paarden en 100 Newtonmeters (respectievelijk 18 pk en 14 Nm meer dan de F 800 R) zijn overduidelijk merkbaar. Onder alle omstandigheden zal de Italiaanse Nuda sneller zijn dan de Duitse naaktloper. Daarbij wordt dochterlief natuurlijk geholpen door zijn lagere gewicht en de Nuda 900R nog eens extra omdat hij een kleiner voortandwiel heeft."
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan