XV1000-RR

Zou kunnen.
Deze wordt voor Mike, ik hoop alleen dat het geen chopper wordt...
 
Ben wel benieuwd.. neem aan dat er getest is en verbeteringen bedacht zijn?
 
Ok, hier een kleine update!

punt nr 1: de mjolnir is de best sturende fiets die ik ooit gehad heb!

Nu hij op kenteken staat kan ik er elke dag op rijden en heb ik al veel testrondjes gemaakt.

Veel dingen waren eigenlijk in een keer goed, maar vooral met de vering ben ik nog flink bezig. Het was achter veel te stug. Op een gladde weg: prima. Zodra er kuilen kwamen was het bonk.
Ik had een fireblade veerelement in een gsxr achterbrug en daar had ik niet genoeg op gestudeerd. Dus, een gsxr veer erin. O, die is langer: nieuwe beugels. O, die komt tegen de uitlaatbocht: aanpassen. Toen het eenmaal werkte bleek dat de achterbrug toch tegen de uitlaten aan kon komen dus die hebben we aangepast.
Toen bleek het allemaal te slap...
Nu zit de Honda veer er weer in en die doet het redelijk, maar heeft al met al te weinig slag. Dacht ik met de achterkant op safe te spelen, kom ik toch bedrogen uit...

Dan de voorkant: die was al vanaf het eerste testrondje heel overtuigend. Het voelt strak, snel , en wendbaar. De vering daar is redelijk zacht.
Sturen gaat heel makkelijk, remmen ook. Anti duik werking had ik ingezet op 50% en dat kan wel ongeveer kloppen. Hij duikt wel, ook omdat de vering zacht is.
Het sturen doet me nog het meest denken aan de 748 die ik een keer bereed. Met een leuk verschil: hiermee kan je wel straatje keren en kleine rotondes nemen. Het komt misschien door het brede stuur dat ik heb maar je krijgt heel sterk het gevoel van volledige controle.

Laats gingen we filmpjes schieten (komt nog een sessie, heus er komt nog een 'op weg 'video) en toen weigerde het start relais dienst. Terug naar de werkplaats en daar lag er nog eentje van het volgende project dus die kon erin. Die moet ik wel terug geven dus hier de oproep:

Heeft er iemand een XV920/980/1100 startrelais over?

Verder is de carburatie nu te rijk sinds we de airboxen hebben toegevoegd, dus ik zou denk ik terug moeten naar de standaard bezetting. (geen zin in het is een k klus om die teurs eruit te krijgen)
En als laatste min punt is de chinese teller al heel lang de weg kwijt.

Dus, kijk nog even bovenaan deze post, dat was de belangrijkste boodschap.
Zithouding is perfect, en de duimpjes omhoog en verbaasde gezichten bijna overal waar ik kom zijn ook heel leuk.

Nog even geduld dus voor het videootje en excuses voor de lange pauze in de berichtgeving.

Cheers,

Koen

PS Loki, er is dus ook nog helemaal niets afgebroken ;)
 
Mooi verslag, ik lees en volg jou project met veel plezier.

Is het niet mogelijk om het zelfde link-systeem als waar de honda veer voor bedoeld is in te bouwen?
En het lijkt me dat de Honda en de GSXR dezelfde veerweg hebben?

Ik weet niet of je een chassisprogramma hebt maar ik denk dat het programma van Tony Foale duidelijk zou kunnen maken hoe je dit probleem op zou kunnen lossen.

Thanks voor de update
 
Ik heb de Tony Foale software en het is in een woord: FANTASTISCH!!
Is echt een aanrader.
 
Het is alweer een week geleden, maar toch...
Na rijden is er vaak een foto momentje ;)

Qua vering ben ik het met Koen eens, hij stuurt echt geweldig!
U-turns zijn er nagenoeg niet maar simpelweg een stoep afrijden is niet heel soepel aan de achterkant.
Op de weg merk je er heel weinig van, heerlijk blok, goed rijwielgedeelte, ontzettend relaxte zithouding, je kunt er zo mee op vakantie;)
full
 
Mooi verslag, ik lees en volg jou project met veel plezier.

Is het niet mogelijk om het zelfde link-systeem als waar de honda veer voor bedoeld is in te bouwen?
En het lijkt me dat de Honda en de GSXR dezelfde veerweg hebben?

Ik weet niet of je een chassisprogramma hebt maar ik denk dat het programma van Tony Foale duidelijk zou kunnen maken hoe je dit probleem op zou kunnen lossen.

Thanks voor de update

Bedankt guus!

De tony foale software heb ik ook en daar kan veel mee. Helaas zit mijn STL voorwielophanging daar niet in, maar ik heb met een paar trucjes toch wel wat kunnen berekenen met die software.

Wat het lastig maakt achter is het progressieve link systeem. Voor heb ik dat ook niet en ik ken ook veel fietsen die dat achter ook niet hebben en toch goed rijden.

Het verschil tussen de suzuki en de honda veer is niet alleen stugheid, maar ook slag.
Dus de veerweg van het wiel is bijna gelijk, maar de honda demper heeft dan een kleinere slag en een stuggere veer. Op racetech.com kun je de veerconstante vinden van alle standaard motoren, slag en lengte van de demper heb ik weer ergens anders vandaan.
Ik heb ook niet een hele reeks veren liggen om uit te proberen...
Nu ben ik daarom bijna zover om een hele eigen achterbrug met cantilever te gaan bouwen...
Voor nu laat ik het nog even zo, misschien van de winter.

Ik kan in ieder geval rijden en dat is het belangrijkste deel van de ontwikkeling. Hoe meer ervaring ik opdoe, hoe beter ik weet wat er nog aan verbeterd kan worden.

En de zon schijnt :] :) :]
 
Het is alweer een week geleden, maar toch...
Na rijden is er vaak een foto momentje ;)

Qua vering ben ik het met Koen eens, hij stuurt echt geweldig!
U-turns zijn er nagenoeg niet maar simpelweg een stoep afrijden is niet heel soepel aan de achterkant.
Op de weg merk je er heel weinig van, heerlijk blok, goed rijwielgedeelte, ontzettend relaxte zithouding, je kunt er zo mee op vakantie;)[afbeelding]

:9~ :9~ :9~ :9~ :} :} :} :} prachtfietsen!
 
PS Loki, er is dus ook nog helemaal niets afgebroken ;)

Gelukkig :t Neemt niet weg dat ik nog steeds denk dat jullie (onbewust) risico's nemen. Maar het lijkt erop dat ik de enige ben hier.


Voor wat betreft schokbrekers proberen. Waarom zou je? Zo te zien zouden jullie makkelijk 'dogbones' en die 'banaan' kunnen prototypen om te experimenteren. Zeker als je de veer van de schokbreker pakt, kun je op je gemak bestuderen wat beweging aan de as doet aan slag op de schokbreker..
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig :t Neemt niet weg dat ik nog steeds denk dat jullie (onbewust) risico's nemen. Maar het lijkt erop dat ik de enige ben hier.


Voor wat betreft schokbrekers proberen. Waarom zou je? Zo te zien zouden jullie makkelijk 'dogbones' en die 'banaan' kunnen prototypen om te experimenteren. Zeker als je de veer van de schokbreker pakt, kun je op je gemak bestuderen wat beweging aan de as doet aan slag op de schokbreker..

Natuurlijk nemen we risico's en sommigen zullen onbewust zijn... (wat ik niet weet kan ik niet weten). Is ook onvermijdelijk als je iets nieuws doet :Y

Je idee om het link systeem aan te pakken vind ik TOP!
Dat is niet iets om van weg te lopen, en de oplossing moet daar te vinden zijn.
Ik heb genoeg tooltjes om er iets goeds van te kunnen maken.
Nu is het redelijk dus hij komt wel onderop het todo lijstje.

Cheers,
K
 
Bedankt guus!

De tony foale software heb ik ook en daar kan veel mee. Helaas zit mijn STL voorwielophanging daar niet in, maar ik heb met een paar trucjes toch wel wat kunnen berekenen met die software.

Wat het lastig maakt achter is het progressieve link systeem. Voor heb ik dat ook niet en ik ken ook veel fietsen die dat achter ook niet hebben en toch goed rijden.

Het verschil tussen de suzuki en de honda veer is niet alleen stugheid, maar ook slag.
Dus de veerweg van het wiel is bijna gelijk, maar de honda demper heeft dan een kleinere slag en een stuggere veer. Op racetech.com kun je de veerconstante vinden van alle standaard motoren, slag en lengte van de demper heb ik weer ergens anders vandaan.
Ik heb ook niet een hele reeks veren liggen om uit te proberen...
Nu ben ik daarom bijna zover om een hele eigen achterbrug met cantilever te gaan bouwen...
Voor nu laat ik het nog even zo, misschien van de winter.

Ik kan in ieder geval rijden en dat is het belangrijkste deel van de ontwikkeling. Hoe meer ervaring ik opdoe, hoe beter ik weet wat er nog aan verbeterd kan worden.

En de zon schijnt :] :) :]

Hoi Koen,

Ik doelde met de Tony Foale software ook niet op jouw voorwielophanging maar meer op de achterveer/link waar je problemen mee leek te hebben.
Ik heb de software zelf (nog) niet maar na het topic van Dusss te hebben gelezen, (en na reactie van hem) heb ik de manuals van Tony Foale gedownload en hier begreep ik uit dat dit zeer nuttig was bij het vergelijken/berekenen van diverse link systemen en achtervering constructies.

Maar de schokbreker die je gebruikt is deze nog wel in goede staat? Die hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven en ook vering dient geserviced te worden. En eigenlijk vaker als de meeste mensen denken en dus doen... :+

Maar je hebt gelijk de zon schijnt en je project rijdt dus.... :]
 
Ik heb het linksysteem van mijn Gsxr srad nog eens zitten bekijken, ik weet niet of dit het zelfde principe heeft als het systeem van Suzuki dat jij gebruikt.
Maar het enige wat ik verander met dogbones is de rijhoogte, en niet de progressiviteit van het systeem. :N
 
Ik heb het linksysteem van mijn Gsxr srad nog eens zitten bekijken, ik weet niet of dit het zelfde principe heeft als het systeem van Suzuki dat jij gebruikt.
Maar het enige wat ik verander met dogbones is de rijhoogte, en niet de progressiviteit van het systeem. :N

Dat denk ik ook. Ik ben wel van plan om gewoon mijn eigen link systeem te ontwerpen.
Dan kan ik het zo maken dat ie precies doet wat ik wil.

Ik heb meerdere softwaretools die dat aankunnen, alleen niet die van tony foale. In de versie die ik heb is het alleen de voorkant.
 
In de Tony Foale software die ik heb kun je de voorkant "weglaten"en je geheel focussen op de achterkant.
In het begin moet je alle basis gegevens invullen, en daarna kun je los op de achterkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan