XV1000-RR

Zo wat gaat dat hard, we zitten al op #10!

In deze aflevering staat de neue 3D printer centraal, wat een bijzonder nifty apparaat. Ik weet nu al dat we hier een hoop lol/plezier van gaan hebben.

Press play on tape:

https://www.youtube.com/watch?v=7rFzk7gEJ2s

full
 
@Nop62, er zitten genoeg plastic onderdelen in die ook geprint kunnen worden dus je komt een heel eind, volgens mij is er ook een printer die grotendeels door zn 'ouders' is geprint. Daarentegen zit in deze ook een hoop metaal in... Vooralsnog zit een DMLS apparaat er helaas niet in. Daarmee kan je gewoon titanium e.d. printen.

@Scheffers, dank... heb ook nogal wat van jouw "back catalogue" zitten kijken, wat een feest :)

@Suzuha, ja dat klopt, Kkoen kan je het fijne erover kunnen vertellen maar je kunt kiezen welke percentage lucht/materiaal je wilt hebben.

Mooi spul en wat gaaf dat we anno 2015 leven!
 
Laatst bewerkt:
Is dat geprinte onderdeel gewoon te gebruiken of wordt dit weer nagemaakt uit aluminium o.i.d.?
 
Mooi weer Patrick!
Ik denk dat een beetje reclame voor zeer veel viewers kan zorgen.
Iemand hier die op facebook zit?

Het printen gaat lekker zo. De printer was meteen stuk maar die is gelukkig weer gerepareerd.
De twee schetsplaten in het filmpje zijn behoorlijk moeilijk omdat links en rechts niet dezelfde montagepunten hebben. Na veel meten, gokken, proberen, weer meten, papieren modellen, kom ik steeds dichter bij de juiste maten. Met de 3d modellen is het veel makkelijker passen en krijgt de fiets al wat vormvastheid.
Linker schetsplaat is inmiddels ook geprint in de juiste dikte, die moest in twee delen omdat de printer niet groot genoeg is.

@redforce, ik denk dat het wel kan met ABS als materiaal maar dan alleen een langzaam rondje op de parkeerplaats. maar nee, deze twee delen worden uit vliegtuig aluminium gesneden met een waterstraalsnijder. Ik heb ze doorgerekend met eindige elementen analyse en kom op een veiligheidsfactor van 6,5. Da's veel te sterk dus, maar ik moet er zelf op rijden dus hou ik liever wat marge :)

Kortom, het printen van de onderdelen voordat ze echt gemaakt worden helpt enorm om zeker te zijn van de juiste afmetingen. Ook kunnen we nu verder bouwen aan bijvoorbeeld de achterveer ophanging.
Straks nog de voetsteuntjes ook integreren in de schetsplaten, en daarna pas in een keer goed laten snijden. (dat kost een beetje geld dus doen we zuinig mee)

Cheers,
Kkoen
 
Wat ook scheeld is dat t printen een stuk goedkoper is als elke x maar weer alu te laten snijden haha.

Leuk bezig!
 
Mooi weer Patrick!
Ik denk dat een beetje reclame voor zeer veel viewers kan zorgen.
Iemand hier die op facebook zit?

Het printen gaat lekker zo. De printer was meteen stuk maar die is gelukkig weer gerepareerd.
De twee schetsplaten in het filmpje zijn behoorlijk moeilijk omdat links en rechts niet dezelfde montagepunten hebben. Na veel meten, gokken, proberen, weer meten, papieren modellen, kom ik steeds dichter bij de juiste maten. Met de 3d modellen is het veel makkelijker passen en krijgt de fiets al wat vormvastheid.
Linker schetsplaat is inmiddels ook geprint in de juiste dikte, die moest in twee delen omdat de printer niet groot genoeg is.

@redforce, ik denk dat het wel kan met ABS als materiaal maar dan alleen een langzaam rondje op de parkeerplaats. maar nee, deze twee delen worden uit vliegtuig aluminium gesneden met een waterstraalsnijder. Ik heb ze doorgerekend met eindige elementen analyse en kom op een veiligheidsfactor van 6,5. Da's veel te sterk dus, maar ik moet er zelf op rijden dus hou ik liever wat marge :)

Kortom, het printen van de onderdelen voordat ze echt gemaakt worden helpt enorm om zeker te zijn van de juiste afmetingen. Ook kunnen we nu verder bouwen aan bijvoorbeeld de achterveer ophanging.
Straks nog de voetsteuntjes ook integreren in de schetsplaten, en daarna pas in een keer goed laten snijden. (dat kost een beetje geld dus doen we zuinig mee)

Cheers,
Kkoen



Helemaal duidelijk, thanks.
 
Afgelopen week geen knutsel dag gehad als gevolg van ziekte en ander afwezigheid.

Daardoor helaas ook geen Aflevering deze week.

Maar goed, er zijn andere leuke dingen in het leven naast filmpjes kijken op een motor-forum :-)

Alvast een hele fijne Sinterklaas weekeend allemaal!!!
 
Dan wachten we rustig tot volgende week, misschien wordt dat dan wel een dubbellange aflevering....
Beterschap voor de zieke(n) !
 
Mn vorige proto was met naaldlagers achter, en kogelkoppen voor.
Deze krijgt naaldlagers achter, en groefkogellagers voor.
Speling en stick-slip, de grootste bedreigingen voor een goede mechanica, moet zoveel mogelijk worden vermeden.
 
:)

There's no substitute for billet aluminum!

Mwoaahhhhh.... als ik het dan toch echt voor het zeggen heb moet het zijn BILLET+gezette-gelaste-plaat, :

10403382_895021583852424_2208241333320086689_n.jpg


(maar dat gaat voor een onderdeel als deze natuurlijk niet echt op)
 
Wat betreft speling en kogelkoppen... Zit erg veel verschil in! Voor mijn GTS gebruik ik een m14 kogel. Echter bleek deze te veel speling te hebben, dus even verder gezocht en op ebay een andere besteld.. Stukken beter en nagenoeg geen speling. Als backup heb ik in de tussentijd ook nog contact gehad met een Engelse firma die garandeerde dat zij een nog betere kogel hadden mocht mijn eBay aankoop niet voldoen.
 
Wat betreft speling en kogelkoppen... Zit erg veel verschil in! Voor mijn GTS gebruik ik een m14 kogel. Echter bleek deze te veel speling te hebben, dus even verder gezocht en op ebay een andere besteld.. Stukken beter en nagenoeg geen speling. Als backup heb ik in de tussentijd ook nog contact gehad met een Engelse firma die garandeerde dat zij een nog betere kogel hadden mocht mijn eBay aankoop niet voldoen.

Ik heb ook goede ervaring met een amerikaanse kogel, bij de soes proto rammelt het ook niet.
Ze kunnen ook enorme belastingen aan, veel meer dan een kogellagertje.
Maar toch, het gaat wel rammelen na verloop van slijtage.

Ben nog niet vastbesloten...

ps, ik ging ff kijken waar je zit in Noorwegen, omdat ik met kerst naar oslo gardermoen vlieg.
maarre, jij zit zo'n beetje op de Noordpool!
 
Haha ja vanaf gardermoen is het nog wel wat uurtjes in de trein :+ , maar je bent welkom hoor!
 
De beste wensen voor 2016 oma ! En verder ook iedereen die dit leest natuurlijk.

Stil hier.... -O-
 
Voor jou ook het beste Nop,

Stil hier, ja , laten we hopen dat het stilte voor de storm is!

Het bouwen ging ff wat langzamer, waarvoor verschillende redenen, allemaal niet het vermelden waard.

Wel heb ik het BMW onderdeel eraf gegooid.
Ik kon daarmee niet de geometrie halen die ik wilde en dat is wel het belangrijkste doel van deze fiets.

Frame wordt ook anders. standaard carbs zitten er weer op

BMW ding eraf, zelf een ding maken.
Pijpen zijn al gebogen, dit is het ontwerp:

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan