MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

ik ben het helemaal met u eens maar de meeste motorrijders zijn nu aan hun winterslaap begonnen dus ivm met de fluo hesjes is dat nu niet echt een probleem dat iedereen die nu zou dragen. heb ook reflecterende stukken op mijn motorjas. maar draag toch nog altijd een hesje erboven. ma ik denk dat ik is ga kijken voor zo van die reflecterende bretellen denk dat beter is als een fluo hesje. mvg
 
Ivm plaatsen buzzers dit is echt een fluitje van een cent , ik had hier nog 2 stuks piëzo-elektrisch buzzer werkend op 12 v liggen , deze heb ik parallel over de pinklichten geplaatst.
Maw langs elke kant eentje , gemakkelijk te doen via de opbergruimte onder het zadel , langs de achterkant zijn twee luikjes die men kan openen om nieuw lampjes te steken indien het nodig is , op die draad heb ik een buzzer per kant aangesloten ( voor beide zijden : groen = - / blauw en rood zijn +)

Wat de veiligheid in donker betreft gebruik ik ook steeds een fluo hesje , nog nooit weg geweest zonder het te dragen bij donker en men helm is ook voorzien van fluo stikker evenals men vest van fluostukken is voorzien. ( ben eigenlijk een lichte lantaarn nu O-) )
 
Hoe heb je stroom in de koffer via stekker of vast?

Ik heb dat via een stekker gedaan , zodat de box nog verwijderd kan worden.de plug heb ik in de koffersteun van givi ingebouwd ( gaatje in geboord waar de stekker inpast ), op die plaats in de koffer een gaatje gemaakt waardoor er dan een plug in de stekker kan , gaatje wel maar juist de grote van de stekker gemaakt zodat er geen water kan inkomen de aftakking naar de stekker heb ik achterin in de opbergruimte aan de rechterkant ( achter het luikje) van de bedrading naar de lichten afgetakt , daar daar alles langskomt .

Zal vanavond proberen een foto van de connectie steun-box maken
 
goedemiddag allemaal. ik heb is een vraagje zijn er hier mensen die de nieuwe tomtom rider 400 hebben? zo ja wat zijn jullie bevindingen hier van? mvg
 
Hallo Mario, ik gebruik zelf al jaren Sygic Navigatie via mijn Smartphone, zoals je al gezien hebt.
Maar enkele maanden geleden heb ik een uitvoerige test mogen doen met de TomTom Rider 400 en de Garmin 390LM, die in een gelijke prijsklasse ongeveer liggen, nl. rond de 400,00 €.
TomTom werkt iets sneller en gebruiksvriendelijker en je hebt er heel wat zaken standaard op zitten.
Garmin laat je toe om exact een route te rijden. Dus beiden hebben voor- en nadelen.
Als je alles wil vergelijken of meer info vinden raad ik je volgende linken aan :
http://www.mrgps.nl/
http://www.mrgps.nl/tomtom-rider-400-second-impression/
Maar lees vooral deze laatste :
http://www.mrgps.nl/review-tomtom-rider-400/
Mvg. Eddy ;)
 
mja ik heb een heel forum waar ze debateren over de tomtom rider 400 maar dat is voor mij niet verstaanbaar het gaat over gpx en itn en track routes ofzoiets. hier ff de link naar dat forum ik geraak er niet wijzer uit. TomTom Rider 40 & 400 deel 2
 
Wel, als je voor toestellen gaat die routes (route is een verbinding tussen een beginpunt, eindpunt en tussenliggende "waypoints" (verplichte punten die deel uitmaken van je route) of tracks (sporen, is een route die gereden is en heel gedetailleerd wordt opgeslagen, kan snel meer dan 1000 tussenpunten bevatten) o.a. toelaten en verwerken, dan ga je ook meestal gebruik maken van andere software zoals Tyre, Basecamp, ITN Converter, enz. om je routes vooraf te maken of bestaande routes te herwerken die je bijv. op het internet of van vrienden ontvangen hebt.
Basecamp is het meest uitgebreide route-programma, dat best compatibel is met de Garmin toestellen. Maar het werkt ook voor andere toestellen, maar dan in beperktere mate.

Het beste is om eens een zaak binnen te stappen zoals Waypoint in Kessel-Lo, waar je alle toestellen kan zien en deskundige uitleg krijgt. Maar ik zou toch eerst zorgen dat je toch wat afweet van de technische specificaties en terminologie om die toestellen optimaal te kunnen gebruiken.
Het loont zeker de moeite als je alles onder de knie hebt, dan kan je het GPS-toestel gebruiken op een vlotte en al zijn mogelijkheden benutten. Dan is het heerlijk om met zo een toestel op de baan te zijn of zelf routes te maken, te herwerken, enz.

Ik kan hier geen cursus neerschrijven nu, want je vindt daar genoeg over op het internet, en alles evolueert ook zo snel. Maar mocht je specifieke vragen nog hebben, vraag maar raak.

Alvast dit :
-.itn-bestanden, zijn routes gemaakt voor TomTom,
-.gpx-bestanden, kunnen bestanden zijn waar meerdere zaken inzitten, zoals een route, met waypoints, POI's (points of interest=specifieke tussenpunten), maar het kan ook een track-bestand zijn (spoor-bestand) van een reeds gereden route die opgeslagen is in .gpx-bestand.
De oudere TomTom's of goedkopere werken, indien die routes laden toelaten, met .itn-restanden, de TomTom 400 kan ook .gpx-bestanden verwerken (zeker de tracks (spoor)).
De Garmin-toestellen werken met .gpx-bestanden, en/of nog andere afgeleiden.
Ter info : Sygic Navigation werkt dan weer met .itf-bestanden, maar gebruiken dezelfde kaarten als TomTom.

Succes, Mario. ;)
 
Zo , daarstraks de maxsym gaan terughalen bij motor sprint leuven waar hij werd voorzien van winterschoenen , toch effe verschoten van de prijs ( banden heb ik zelf aangeleverd ) 95eurokes moeten ophoesten om de wissel uit te voeren , , vorig jaar voor mene auto slechts 60eurokes betaald voor 4 banden ( ook daar had ik de banden zelf voorzien ) kan natuurlijk niet echt de tijd inschatten , maar een uur en half werk voor de scooter ga ik van die prijs uit , klopt dit ongeveer ?
 
Voor het achterwiel te demonteren heb je wel iets meer werk dan het voorwiel, want uitlaat moet er ook af en nog een paar zaken.
Als de leverancier niet uitgerust is met een bandenmachine, en dus de verwisseling manueel gebeurt, duurt dit ook wat langer.

Vandaag was ik in Nederland, en moest vaststellen dat één H1 koplamp (met grootlicht) out lag. Ik moest terugrijden in de avond, dus gewoon op een parking deze namiddag een andere lamp gestoken (ik heb altijd een reserve bij me). Maar ook bij mij veel miserie, één van de 2 veerklemmen kreeg ik niet manueel los, dus gewoon even gans de neus eraf gehaald en zo een nieuwe lamp gestoken. Die H1 lampen zijn echt een ramp. In de kapotte lamp was zelfs het contactpunt waar de fiche overgeschoven wordt, door en dus afgebroken.
Gelukkig heb ik altijd gereedschap bij om aan de scooter te werken.
Wat ik wel gezien heb, is dat de lamp echt goed moet liggen om ze mooi gespannen en effen in de sokkel te leggen. Dit is iets dat ik niet op het gevoel ga doen, want dan weet ik dat ik wel eens iets stuk ga maken of de lamp een korte levensduur ga geven.
Wel, met de demontage en hermontage van de neus ben je wel een 30 min bezig, maar alles zit dan wel terug goed vlak en gespannen.
Dit is de eerste keer op totaal 34000 km dat ik een lamp moet vervangen.

Wat een geluk dat ik met de MaxSYM op de baan was, want anders reeds ik er gemakkelijk een 1,5 u langer over met de auto door de files aan de Kennedytunnel in Antwerpen, de Craybextunnel, en nadien nog de ring rond Brussel.

@sym fan
Tijdens onze rit naar Arras en Le Crotoy, heb ik een verbruik gereden van 4,7 L/100 km in de rit heen met veel wind op de kop, in het terugrijden reed ik 4,0 L/100 km.
Mijn beste verbruik dat ik met de MaxSYM600 ooit gereden heb is 3,7 L/100 km, maar ik rij meestal toch naar de toegelaten max. snelheden, en dan rij je toch wel wat meer.
Ik vind dat de MaxSYM600 motor het lekkers rijdt tegen een 120-130 km/u
 
@oldscooter fan. dat is een mooi gemiddelde maar hij heeft ook altijd maar bij wijze van spreken op stationair toerental gereden. :) mja ik had toen toch wel redelijk veel gemiddeld verbruik maar ja hij heeft dan wel hard moeten zwoegen ;) maar toch vond ik het nog aan neemelijk voor een 125cc. P.S. denk dat ik toch de tomtom rider 400 ga nemen. heb in de auto ook altijd tomtom gehad en ben daar toch wel content van. mvg
 
Wel, met de TomTom 400 heb je een uitstekend toestel.
Moest ik morgen over stappen naar een multifunctioneel GPS-toestel, dan zou ik in die prijsklasse waarschijnlijk ook kiezen voor dit toestel.
En je krijgt er normaal ook een steun bij voor in de auto, inbegrepen in de prijs.

Ja, tijdens die rit zat ik denk ik aan de helft van jouw toerental te rijden. Maar ja, je mag die 2 niet tegen elkaar vergelijken hé. 125 tov 600cc, dat is veel verschil.

Gelukkig dat mijn snelheidsverklikkeralarm (signaal + snelheid kleurt in rood op mijn SYGIC) me regelmatig terechtwijst als ik over de toegelaten snelheid ga, anders zou ik de boetes snel aaneenrijgen.
 
Laatst bewerkt:
Het is wel spijtig dat dit allemaal niet gemakkelijker en degelijker gaat.
Want het is niet alleen de veerklemmen die moeten verwijderd worden, maar je moet de fiche er af monteren, en die zat ook echt geklemd dat ik een tang nodig had om de lampstift er uit te krijgen.
En dan heb je nog de rubberen waterdichte beschermkappen die best er mooi vast terug opzitten en goed sluitend. En vooral, in vergelijking met andere hallolamp types, kan je de lamp op zoveel manieren steken dat ze niet vlak erin ligt.
Als je gans de neus eens gedemonteerd hebt, zie je dat dit allemaal niet eenvoudig is om dat blindelings zonder fouten te doen.
Ik denk dat het ook daardoor komt dat bij sommigen nadien heel snel weer andere lampen moeten gestoken worden, zoals ik hier al las op het forum.
Men had beter een ander type hallogeens gekozen met overeenkomstige sokkel, die je wel zonder problemen blindelings en zonder risico kan steken.
Ik heb ook eerst geprobeerd om dit blindelings te doen, maar ik was echt wel bang dat ik iets stuk zou doen, en na demontage van de neus, ben ik toch blij dat ik dit zo gedaan heb. Ik ben nu zeker dat de lamp mooi vlak en correct geplaatst ligt en alle waterdichting terug goed aansluit en de elektrische aansluiting ook goed zit.
Ja, ik denk dat dit een beetje eigen is aan maxiscooters, het is geen lege tupperware, hé. Alles zit goed vol- & weggestopt.
 
Heb ook enkele lampen stuk gehad aan mijn maxsym.Het voordeel ervan was
dat ik het ook snel kon omdat het regelmatig voorviel ;-)
 
Hallo Old-S!

idd, aan dat lampje werken, prutsen of knoeien om het toch maar te kunnen vervangen krijgen was gene senicure! Ik was er maar liefst een dik uur bezig om eentje te vervangen |( :? :( :o

Daarom mijn vraag aan jou : wil je aub zo'n kleine foto-reportage maken hoe je zo'n neus kan demonteren om lampje te vervangen? WANT ik heb ne nieuwe 600executieve besteld en zou dit ook van pas kunnen komen, nietwaar?! *O* *O* *O*
 
Hoi mannen,
Heb deze middag bij den daler geweest omdat de remblokken vooraan aan beide schijfremmen versleten waren ( bijna op ijzer ) kostplaatje 126€ in totaal. Ieder rem set apart kost 51€.
Nogal een geld hé amai.
Ondertussen een klapke gedaan met dealer en zei dat de maxsym 600 heel vlot verkoopt,
hij wist ook te vertellen dat de Maxsymm 400 en 600 bouwjaar 2016 met 1000 a 1500€ gaan opslaan.
Dus wie nog een nieuwe maxsym wil kopen spoed u maar naar den dealer
 
@yamahake
Ter info : je hebt bij RAD op dit moment 20% korting voor de remblokken.
Voor een set remblokken (2st) betaal je 24,36 €, voor dubbele set heb je 48,72 € nodig, dit zowel voor de standaard als de gesintelde. Hou er wel rekening mee dat dit opgaat voor de ABS-uitvoering, want de CBS-uitvoering voor de MaxSYM400i zonder ABS hebben 2 verschillende sets nodig per schijf vooraan. Dus bijna 80,00 € voor de vervanging zou snel 1u20min werk zijn, indien 60,00 €/u aan arbeidsuren. Dit is inderdaad goed doorgerekend. Ik hoop dat hij daarvoor toch alles goed gekuisd heeft en met wat kopervet gewerkt heeft en ook je remvloeistofpeil terug op max. gezet heeft, kortom dat je weer een krachtig en soepel remmen vooraan hebt.

@symke007
Daarom dat ik die lampen niet op gevoel ga steken, want dan zijn ze zeker op korte tijd er aan.
Spijtig dat dit H1-lampen niet voorzien zijn van geleiders waardoor je ze niet anders dan op 1 manier kan plaatsen, en je zeker weet dat ze vlak liggen.

@Rotgerbo
Ik zal er aan denken wanneer ik nog eens een lamp moet steken.
Is alles uit de voeten nu ? Ik hoop dat je goed betaald bent geweest door de verzekering. Ik ben blij voor je dat je al een nieuwe 600 Executive besteld hebt. Wanneer heb je hem ?

Het is echt nog mooi motorweer hé. Blijven jullie ook allemaal nog rijden ?
 
@ Rotgerbo

Er staan heel wat filmpjes op youtube over het vervangen van de lampen van een maxsym.
Bv met als titel changing light bulb the hard way.


Heb zelf nog geen gesprongen lampen gehad. Al dacht ik vorige week prijs te hebben. Maar toen ik met mijn hand aan de fitting voelde brandde hij weer. Stekker was blijkbaar losgekomen.

Ik blijf rijden zolang het niet glad is of sneeuwt. (Ziet er voorlopig niet naar uit)
Ik mag volgende week vrijdag naar Oostende voor mijn werk. Rit van een uurtje via autostrade. Zal met de maxsym rijden. Hopelijk dus geen regen die dag.

Remblokjes vervangen voor of achter is niet zo moeilijk. (Voorste zelf al vervangen)
Zelf eens demonteren om te reinigen loont ook de moeite.
Op youtube staan ook filmpjes hoe je dat doet.
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar ik ga wel morgen met de auto naar Le Touquet-Paris-Plage aan de Normandische kust, samen met de partner, toch ook een rit van 575 km heen en terug. Heen via de kustlijn vanaf Calais, terug via de autosnelweg. Misschien rij ik hem volgend jaar wel eens met de MaxSYM.
Had het mooi weer geweest in Hoek van Holland, dan had ik met de MaxSYM naar daar gereden, wie weet zit het er nog in voor dit jaar, als het weer het toelaat.
Alvast voor iedereen een fijn weekend. Morgen vroeg vertrekken dat er genoeg tijd is voor onderweg te stoppen en te genieten, en ook nog een mooie wandeling er tussenin.
 
@Krispy :
Ga jij dan voortaan naar Motosprint? Ik denk dat ik bij Suzuki Tienen ga blijven vooral omdat ze mij zeer goed geholpen hadden na mijn ongeval maar ook steeds goede service had gekregen! ;)

@Old-s :
Het blijft me verbazen dat jij zo'n laag verbruik kan halen! :}
Het MOET toch deels ook aan de rijstijl liggen, niet? Ik zou eens met jou moeten meerijden en aanvoelen hoe jij rijdt. Wie weet doe ik iets verkeerd zodat het verbruik steeds hoger ligt? :o

ik vind dat de verzekering in mijn geval een goede prijs had gegeven. Ik moet 500€ opleggen voor een nieuwe 600'tje met topkoffer inbegrepen!

@Yamahake:
ik had zaterdag geleden nieuwe MAXSYM 600 executieve gekocht aan de prijs van 2015 voor het model 2016 en (verschiet jullie niet) 5 JAAR GARANTIE INBEGREPEN! De nieuwe 600'tjes zouden vanaf 1 januari 300 euro duurder worden (volgens mijn dealer) maar je krijgt er wel 5 jaar garantie in de plaats, een zeer goede zaak lijkt me! :]

Ik kijk weer uit om de Maxsym terug in huis te halen, maar eerst wil ik goed genezen aan mijn pols en schouder... :o

Dan heb ik vraag voor jullie : ik heb een optimate 2, is die nog betrouwbaar?Het toestel zou ondertussen toch wel al 10 jaar oud. hoe kan ik testen of het nog steeds goed werkt? :}

Vele groeten aan iedereen! *O*
Rotgerbo
 
@Krispy :
Ga jij dan voortaan naar Motosprint? Ik denk dat ik bij Suzuki Tienen ga blijven vooral omdat ze mij zeer goed geholpen hadden na mijn ongeval maar ook steeds goede service gekregen

Rotgerbo

Neen Rotgerbo

Maar had de winterbandjes liggen en wou eens weten hoe de service hier verliep, meer niet
Het terug plaatsen van de gewoone banden gebeurt waarschijnlijk in tienen , samen met het onderhoud dan.
Voor men onderhoud blijf ik in tienen ( allee groot onderhoud toch , rest doe ik zelf ;) )
Ben daar zeer tevreden , al is het iets verder rijden natuurlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan