trike

zou dit kunnen werken ?

achterwiel%20ophanging.png
 
Meerdere boven armpjes maken. Ziet eruit dat het makkelijk te wisselen is. En dan kan je rijdend testen wat de beste is!
 
A frame maken waar een inschroef kogel on past en anders een bus mer een rubber erin met schroefdraad eraan. kijk maar eens naar een engelse sportauto voor ophanging
 
zou dit kunnen werken ?

[afbeelding]
Ja hoor, werkt prima. probleem is wel dat als je de afstelling wil veranderen je de bout door de bovenste fuseebus los moet halen. Dat ben je na een paar keer wel zat. Bij een race zijspan (of een race auto) zit het zo.
full

In plaats van een vaste draadbus die in de triangel gelast zit zit er een gladde bus in waarin weer een bus met draad geschoven wordt. Als nu de moer losgedraaid wordt kan de draadbus verdraaid worden waardoor het draadeind naar buiten of naar binnen bewogen wordt. Moer weer vastdraaien en je hebt een nieuwe afstelling. Ik hoop dat het enigszins duidelijk is, ik ben vanmorgen om 6 uur uit Engeland vertrokken en ik zit er een beetje door. Ik moet ergens nog wel een fotootje hebben maar dat moet maar even wachten.
 
is duidelijk hoe dat werkt leo, zeer bruikbaar voor een racespan waar je regelmatig de afstelling van wilt wijzigen, voor mij een beetje overkill denk ik, zo vaak zal ik dat niet hoefen te wijzigen.
bij jouw constructie is de afstelling ook traploos te wijzigen, terwijl dat bij mij per halve slag gaat.
 
Laatst bewerkt:
als je het draadeind langer maakt en een gladde bus neemt met aan beide kanten een moer heb je bijna het zelfde systeem en snel verstelbaar.
 
Laatst bewerkt:
u vraagt, wij draaien :) van de bovenste ophanging een dubbele gemaakt, de dwars verbindingen komen er later in als ik weet hoe de schokbrekers/vering komt.
de 1e foto is ong. de rijhoogte.

20180203_162455.jpg


20180203_154542.jpg


20180203_154622.jpg


20180203_154607.jpg
 
Laatst bewerkt:
kan inderdaad voor de steekas langs, alleen komt ie dan hog boven het frame uit ,tenzij ik de onderste bevestiging lager maak dan de onderste arm. of liggend zoals vermeld is ook een optie, ik ben er nog niet uit.

edit: zou 1 liggende veerpoot ook kunnen i.p.v. 2 ?
 
Laatst bewerkt:
Heb je dat verschil in hoek tussen de bovenste en de onderste draagarm bewust zo gemaakt?
 
ja dat is heel bewust zo gedaan, dat heeft te maken met het rolcentrum. eerder een link over gepost:
https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Carrosserie/Rolcentrum.htm
enigste "probleem" wat ik nu heb ,is dat bij het in/uit veren de wielvlucht verandert. dat komt omdat de scharnier punten op het frame v/d bovenste en onderste arm niet onder elkaar liggen op de Y-as.
volgens mij is dit niet zo'n groot probleem....hoop ik ;)
 
Neehoor, dat is geen probleem voor een achteras. Voor een vooras wel, dan krijg je hele vreemde stuureigenschappen.
Veranderend camber bij inveren zie je vrij vaak.
Een oudere BMW 3, een Kever, een Trabant, een Kadett, allemaal veranderend camber bij inveren.
 
nog een vraagje, ik heb me nog niet echt verdiept hoe hem op kenteken te krijgen, maar ik had begrepen dat je eerst met een kaal frame (zonder lak) naar de RWD moet, dit om aan te tonen dat het om echt om een zelfbouwer gaat.
moeten de lassen dan blijven zitten, of mogen die worden weg geslepen ?
ik ga ze niet allemaal weg slijpen, maar somige wel.
 
Nee, je mag niet slijpen. Ze willen zien dat het structureel goed gelast is. Je moet er door de RDW ook een nummer in laten slaan.
 
en daarna mag je wel slijpen ?

edit: ik hebtrouwens sommige al weg geslepen :(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan