trike

dacht ik wel, maar doen dat niet (bijna) alle monoshockers ?
ik heb denk ik ook niet zo veel veerweg nodig, mag best wel stug zijn.

ik heb ook een sugestie gekregen van een voor een pan european 1100 (ST1100), daar zit toch 1 veer op de enkelzijdige brug zoals bij een k1100 ?

volgens mij zoek ik eigenlijk een veerpoot zoals op de k1100, 1 veerpoot zonder linksys. op de (enkel zijdige) achterbrug. is denk ik voldoende lange veerweg en progresief. dit zit dus o.a. op de k1100 en pan european 1100. zijn er nog meer motoren met zo'n constructie ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dempers van een R1, ook bedoeld voor een link systeem
Die hebben een slag van ongeveer 4 cm.
Van een CBR zal toch niet veel andes zijn.
Als je die op 2/3 van de draagarm zet krijgt het wiel al een veerweg van 6 cm.
Dat is ruim genoeg lijkt me
 
Kan european st1100 heeft idd 1 schokbreker zonder link systeem.

Honda hornet 600 rondom bj 2004 heeft ook 1 schokbreker zonder link systeem.
 
Kijk even naar de positie van een K1100 veer, die staat op de zelfde positie als een stereo schokker. Dit in tegenstelling tot een CBR schokker die haast op het scharnierpunt van de achterbrug staat, zoals bij bijna elke mono schokker.
 
dat verklaard ook het verchil in veerweg natuurlijk, 6 cm. veerweg is ook voldoende volgens mij. ik denk dat ik het eerst met de cbr600 shocker ga proberen, die zijn ook mooi kort wat bij mij ook erg goed uitkomt.
 
Net zoals Slijptol gebruik ik ook schokbrekers van een R1. Ik gebruik ze in mijn voorwielophanging van de fusee besturing. Zonder link systeem, gewoon rechtstreeks. gaat prima! Even ter illustratie een foto van de WiFi in opbouw.

(edit) monoschokkers in achterbrug zonder link-systeem zitten o.a. in BMW R1100, R1150 enz. Ik heb zo'n veer in mijn Enigma2.

full
 
Laatst bewerkt:
enigma, bedankt voor de input, maar.........

het is eindelijk gelukt met de achtervering, monoshocks van een CBR600 besteld en gemonteerd. paste allemaal mooi, ze zijn aan de stuge kant, maar er komt nog wat gewicht bij. de boven brug is los, hiermee kan ik met andere vulbussen de rijhoogte aanpassen.
ik heb de heftafel laten zakken, en de trike is mooi laag, de verhoudingen kloppen gewoon.
de achter wielen zijn tijdelijk, dit zijn voor wielen van een smart.

nu hij op de wielen staat kon ik mooi meteen het gewicht meten:
voorwiel 104 kg.
achter rechts 89 kg.
achter links 89 kg.
------------------
totaal 282 kg.

ik las hier ergens dat er onder de 400 kg. geen APK plicht is, daar probeer ik dus onder te blijven.

20180810_153244.jpg


20180810_152705.jpg


20180810_152645.jpg


20180810_153033.jpg
 
Laatst bewerkt:
zitvlak komt ongeveer boven de homokineet op de versnellings bak, en een 15-20 cm. boven het frame.
waarschijnlijk zo'n leren zweefzadel, maar een traktor zadel heeft ook wel wat natuurlijk.
 
hallo nieuw hier,
geweldig wat je allemaal doet, ben zelf ook bezig met het plannen van het bouwen van een trike, in ieder geval al de onderdelen/materialen verzamelen die ik denk nodig te hebben, hoofdzakelijk bmw onderdelen maar dan wel van de auto,
heb als uitgangspositie een achteras van bmw 5 serie, is met luchtvering maar weet niet of ik dat gebruik, motor wordt een 1,6/2,0L motor met bak, en denk dat ik ook voor een veerpoot met fusee, ga van die 5 serie, als dit bij elkaar heb, dan ga maar eens beginnen, zit allemaal in kop, succes, ik blijf dit in ieder geval volgen
 
Mooie silhouet 👍

Te Stug lijkt me nu na al je omzwervingen toch alleen maar een luxe probleem? ;)

Ik zou denken dat een leren zweefzadel of een trailer zadel een beetje afbreuk gaat doen aan het hightech gehalte dat je nu hebt weten te bereiken met al die wishbones en fusee besturing.
Ik zou t iets strakker proberen te houden.

Ga je trouwens voor een chopperlook? Of juist veel actiever?
 
Erg mooi Trixo, complimenten.

Ik had het in het begin niet verwacht, maar het ziet er erg mooi uit. Blijf het leuk vinden dat je voor een K blok op z'n kant hebt gekozen.

Heel benieuwd wat het gaat doen als het klaar is.
 
bedankt voor de positieve reacties, dat motiveert :t

Dick T, mooi dat er meer zijn met intresse voor een zelfbouw trike. je gaat hoop ik wel een topic over de bouw hier bij houden ? daar ga je in ieder geval veel aan hebben want er komen genoeg problemen en dan is het fijn dat je ergens iets kan vragen. zo hoor je dingen waar je zelf nog niet eens aan gedacht hebt.
bij mij is trouwens het diff. ook van een BMW 5 serie.

de zit word chopper/relax, dit is de stijl die ik hoop te bereiken. eenvoudig, oud industrieel, steam punk. al komen er wel moderne dingen op maar dan "verborgen"
ik vind dit zo'n geweldige zelfbouwer, ziet er simpel uit,....maar simpel is het moeilijkst.

vw-diesel-powered-motorcycle.jpg
 
Laatst bewerkt:
zeker ga ik een topic bij houden, om te laten zien wat er gebeurd en ervaringen uitwisselen, en de problemen/vragen voor te leggen, en inderdaad er verder mee te kunnen komen.
zodra ik begin, dan zie je de foto's wel verschijnen
 
Ik vind dat je heel goed bezig bent en volg je topic met veel belangstelling. Ik ben alleen een beetje bang dat de bevestiging van de bovenste schokbrekerogen een beetje aan de zwakke kant is. Omdat de bevestigingspunten nogal uitsteken komt er een behoorlijk moment op het punt waar deze uiteindelijk met je hoofdframe zijn verbonden. Zeker nu je voor behoorlijk zware veren hebt gekozen.
 
dank voor het compliment :t

dan bedoel je denk ik de koker ? stripjes zal niet veel mee gebeuren geloof ik.
of verwacht je dat de draadeind uit het frame word getrokken ?
 
Ik denk dat Leo bedoelt dat de twee strippen wat lang zijn. Dat kan gaan schranken. Als je er een plaatje oplast, wordt het al veel sterker.
 
full

Op het punt bij de rode pijl zal een behoorlijke kracht komen te staan bij inveren. Ikzelf zou het bovenste oog nog extra afsteunen naar het frame. Aangegeven met geel.(Excuus voor het onbeholpen plaatje)
 
zo'n (gele) verbinding zou inderdaad een enorme verbetering zijn, maar dan ben ik mijn instel mogelijkheid kwijt, nu kan ik d.m.v. een vulbus de brug naar boven en naar beneden brengen (is op de foto tijdelijk een moer).

ik denk dat ik dat wel kan maken, even over nadenken.
 
Als je in de gele strip die Leo bedoeld een rijtje gaten boort, heb je ook een verstel mogelijkheid. Dan kun je de demper meer of minder schuin zetten.
 
Ik ging er van uit dat deze constructie als mock up was. Ik zou het nog mooier vinden als de schokker niet direcht aan de dwarsbalk kwam. Ik zou de dwarsbalk van twee gaten voorzien. Dan kan je a symmetrische driehoekige platen maken waarmee je de hoek en lengte van schokker kunt aanpassen.
En dan gelijk de bevestiging aan de onderkant in het verlengde van de schokker lassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan