trike

heel gaaf zeg. :Y :Y

Ik heb een pottenbakkersoven staan.
Dat is voor een aankomend projectje. :P
Die zou je, waarschijnlijk, voor dit soort dingen ook mooi kunnen gebruiken.
 
propaan in zo'n 5 kg. fles. dezelfde fles als waar de oven van is gemaak.
dit was een zogenaamde duitse fles, die niet meer gebruikt mag worden.
de brander heb ik zelf gemaakt en stelt eigenlijk niets voor, een duimse pijp waarin wat 8mm gaten rondom zijn geboord (liever te veel dan te weinig, omdat dichtplakken makkelijker is dan bij boren ;) ). een pijpje erin van ca.12x3 (gat is 6mm) met aan het eind een draadtip van een MIG lasapparaat van 0,8 mm. die steekje net vooorbij de 8 mm gaten.
tussen gasfles en brander een lucht reduceer op 1 bar met kogelkraan voor panieksituaties (snel te sluiten).
aansteken met een kleine hobbybrander.

ik weet niet hoe warm een pottenbakkers oven word, maar je hebt ongeveer 700 gr. nodig.

o ja.. de laatste 1 - 1,5 kg. uit de fles kan je niet gebruiken omdat dan de druk onder de 1 bar is kwam ik achter. die had ik dus gebruikt om de klinkers uit de stoep wat te drogen.
 
Laatst bewerkt:
een uitgaande as zo goed als klaar, deze was wel lastig omdat er olie doorheen moet om het grote lager achter de koppeling te smeren. linkse lager is "zelf instellend" om uitlijn fouten op te vangen.
ik heb in de spiebaan wel een gaatje moeten dicht lassen omdat ik daar uitkwam in de ruimte die nodig was om het koppel stukje van BMW in te persen.
ik ben ondertussen ook bezig aan de 2e uitgaande as, die komt v/h punt waar normaal de dynamo opzit,
weet iemand zo de overbrengverhouding tussen krukas/dynamo ?

eerst wat hulpstukjes voor de uitlijning gemaakt.

077_1.jpg


089_1.jpg


103_1.jpg


105_1.jpg
 
Jeee, wat gaaf man!
Ik zal morgen eens even kijken in een K100 blok wat ik half open heb liggen, daar kan ik zo de overbreng verhouding in zien naar de dynamo toe.
 
is trouwens niet zo moeilijk, met die poelie ga ik de oliepomp voor de perszijde aandrijven en de waterpomp. poelie is voor SPZ V-snaar (rugbreedte van 9,7 mm).
 
inderdaad, die ziet er een beetje raar uit omdat hij word gemonteerd met een taperbush (taperlocker) dat ding naast de poelie met de 2 stelboutjes. dit is een bus die de poelie als het ware over de volle omtrek om de as klemt, die taperbush is conisch en het gat in de poelie ook. tot slot word die taperbush ook nog op een spie geplaatst.
zo blijft de poelie bij een "schokkerige" beweging goed geklemt, met alleen een spie heb je kans dat hij op & neer slaat op de spie, waardoor hij 'uitlubbert".
 
Laatst bewerkt:
Was het niet beter geweest om een multiriem te gaan gebruiken? Deze gaan en langer mee en slippen niet zo gauw. En nemen ook nog eens veel minder plaats in omdat ze veel platter zijn als een standaard V snaar/riem.
 
Sjit, helemaal vergeten te kijken naar die overbrengverhouding. Ik kijk er morgen even naar (als ik er aan denk...)
 
knoop in je zakdoek, dat blijkt te helpen :)

een multiriem heb ik niet overwogen, wel een getande riem.
deze V- snaar is maar 9,8 mm breed. een multie riem of getande riem is minimaal ook zo breed, hij is inderdaad wel platter, maar dat maakt in mijn toepassing niks uit.
de prijs is ook belangrijk, de poelie plus taperlocker was bij mekaar maar iets van 6-7 euro.
en makkelijker verkrijgbaar.
en ik verwacht niet dat hij veel problemen heeft om het vermogen over te brengen, en anders ga ik ergens in een hoekje zitten huilen :(
 
@Trixo, eerlijk gezegd heb ik niet veel met trikes, maar wat jij op technisch gebied presteert is geweldig.
Ga zo door en laat ons genieten.
 
Ik heb met stijgende verwondering zitten lezen naar alle oplossingen voor de problemen die je tegen kwam. Volgens mij ben je cratief genoeg om het vervolg ook tot een goed resultaat te brengen. Ga door met het plaatsen van plaatjes :}
 
Ziezo, eindelijk tijd gehad om even de tandwiel verhouding van de dynamo tov de krukas op te zoeken.
Zie hier de foto's.
opstelling zonder tussenflens kleine tandwiel links is startmotor aandrijving, tandwiel met schoepenblad is de vrijloopkoppeling en dynamo aandrijving, rechts is de krukas zichtbaar:

Schoepenwiel van dynamo verwijderd:


Startmotor aandrijfwiel verwijderd:



Vrijloop koppeling uit elkaar, onderaan zie je het aandrijfwiel van krukas naar vrijloop:


Het krukas tandwiel:


Aantal tanden [42] op het vrijlooptandwiel (hier zit de dynamo direct op):



Aantal tanden [64] op het krukas tandwiel.

 
kijk het is even wachten, maar dan krijg je ook wat ;)
klein beetje afgerond is de overbrengverhouding dus 1:1,5
hiermee kan ik de overbreng verhouding van de 2e uitgaande as gaan bepalen. die word dus ook 1:1,5 maar dan andersom, zodat het toerental v/d uitgaande as gelijk is aan het krukas toerental.
hellracer bedankt voor de genome moeite en de duidelijke foto's :} :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan