Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wie lest er in de winter door? Hoe richten jullie dat in met werk/school/etc?

toen ik in 2012 opging ook door weer en wind en in het donker.. was goed te doen, reden elke avond naar een goed verlicht parkeerterrein en gingen los. grootste probleem was AVD.. koud, laagstaande zon en ik was een stomme (..). gezakt dus door het niet zien van stopbord ( en er voorbij rijden ). week erna sneeuw en toen kwamen we op 19-01-2013, toen veranderden de regels en hield ik er maar mee op
 
Wie lest er in de winter door? Hoe richten jullie dat in met werk/school/etc?

Ik heb ook de hele winter doorgelest, maar in verband met werk in the buitenland altijd lessen op zaterdag gehad, dus gelukkig ook altijd licht *D, maar lessen met lage temperatuur is nog niet zo erg (kan je je op kleden) maar storm (windkracht 9 ofzo) is geen pretje.
Mijn eerste AVB was ergens in juli met temperaturen boven de 30 graden dat vond ik erger aangezien je max snelheid ergens rond de nul is :) maar wel met motorpak aan, denk dat ik in die 2 uurtjes 3 kilo ben afgevallen van het zweten -O-, was waarschijnlijk ook leuk voor degene die de jas na mij weer aanmoest :r
 
Leuk om allemaal te horen van anderen. De examinatoren willen je ook graag laten slagen, dat is ook erg positief. Moet zelf 22okt (volgende week donderdag) afrijden om 1300 uur in Groningen. Erg spannend. Theorie in 2x (toch lichtelijk onderschat) en AVB in 1x. Hopen dat dit goed komt. Heb 15 lessen gehad wanneer ik 'm haal 22okt.
 
Laatst bewerkt:
Update van mijn lessen:
Nouja, hopelijk is t AVB stuk zo klaar, en valt dan alles in AVD ook op z'n plekje, anders wordt t dure business. En het wordt steeds lastiger om in 't licht te lessen, met de korter wordende dagen. Binnenkort ook nog wintertijd, dus dan wordt voor t werk rijden ook lastiger...

Wie lest er in de winter door? Hoe richten jullie dat in met werk/school/etc?

Waar gaat het je om, dat het een dure business is of dat je goed en veilig leert motorrijden! :?
Zoek dan een goede rijschool met een hoog cijfer, vergelijk de prijzen en doe een proefles.
Je kunt ook rijlessen bij een beun nemen, en dan slagen maar dan mis je denk ik ruim 50%

Just my 2 cents.
 
Ook ik heb de winter doorgelest.. af en toe zelfs net onder het vriespunt... en ik heb er veel van geleerd.. veel in kou en regen gereden. Maar tja ik wilde mijn atje en had dat er graag voor over.. heb ook in volle zomer gelest 30 gr en dan langzame oefeningen doen... pppfff das net zo min leuk als kou...
 
Update van mijn lessen:
Ik ben veel te lang bezig met mn AVB gedeelte. Mijn instructeur vindt me soms wat hard leers, daar zou hij een punt kunnen hebben.
Ondertussen ben ik meester in langzame slalom, kan ik bijna altijd goed wegrijden uit n vak, kan ik al bijna een achtje, bijna altijd een acceptabele halve draai, en na wat oefenen kan ik ook remmen. Vertragingsoefening blijft veel te veel dingen, maar gaat af en toe best redelijk. AVB aangevraagd. In 't verkeer kijk ik niet genoeg vooruit (lees: ben ik teveel met handelingen bezig en te weinig met vooruit denken) en denk ik te vaak 'zal me bommen dat t wat langer duurt, ik sluit wel achteraan de rij'.
Nouja, hopelijk is t AVB stuk zo klaar, en valt dan alles in AVD ook op z'n plekje, anders wordt t dure business. En het wordt steeds lastiger om in 't licht te lessen, met de korter wordende dagen. Binnenkort ook nog wintertijd, dus dan wordt voor t werk rijden ook lastiger...

Wie lest er in de winter door? Hoe richten jullie dat in met werk/school/etc?
Bij mij was met AVB juist de langzame slalom de lastigste. Meer dan eens (zo ook nog de laatste les voor het examen) het gepresteerd om in een enkele run alle pionnen omver te kegelen :P
Zoals mijn instructeur ook zei; niet teveel op blind staren... Als dat de enige is die niet lukt is er niets aan de hand, je mag totaal 2 oefeningen verzieken en je kan alsnog slagen als die twee niet binnen hetzelfde cluster vallen.

Als jij juist die slalom wel goed kan, heb je een van je langzame oefeningen dus al binnen. (want dat is de verplichte langzame)
Lukt vervolgens de andere langzame dan niet, is er eigenlijk niets aan de hand.

Dat in het achterhoofd heeft mij een hoop zenuwen voor dat examen bespaard. Uiteindelijk had ik als langzame oefeningen het 8-je en uiteraard de langzame slalom, en die beiden in de herkansing voldoende gehaald.
Ook nog de uitwijk een keer moeten herkansen. Daar moest ik mee beginnen en moest nog even de zenuwen kwijt. Rest ging allemaal in 1 keer goed! Vertraging, noodstop en precisiestop. Toen ik dacht alleen nog even een stukje met de fiets te hoeven wandelen kwam de examinator op me afgelopen met uitgestrekte hand 'gefeliciteerd, je bent geslaagd!'
(Volgens mijn instructeur omdat ie er wel vertrouwen in had dat een stevige kerel van 2.03m lang dat ding lopend ook wel in bedwang kon houden :P)
Is dus ook mijn ervaring dat ze er zeker niet op uit zijn om je te laten zakken :)

Dat vooruitkijken en vooraan gaan staan bij het stoplicht herken ik ook wel. Na 15 jaar koekblik-bewijs, en daarmee zo'n 45-50K per jaar gereden te hebben, had ik mezelf het gestress om altijd de snelste te willen zijn en vooraan te willen staan ook wel afgeleerd; moest ik wel weer even aanleren dus :P
 
Idd, gewoon je AVB rijden. Dat komt wel goed, bij het remmen krijg je een verplichte noodstop en nog 1. Dat moet wel goed komen!

Vanochtend ook mijn theorie gehaald, over 4 weken afrijden. Ennnnn binnenkort de motor aanschaffen! Kijken of ik in november en december ook nog wat kan rijden.
 
Heeft iemand van jullie tijdens het lessen ook door een file gereden? Of bij een verkeerslicht echt tussen de auto's door naar voren gekropen? Deze situaties zijn bij mij niet voorgekomen dus dat zal de eerste keer wel even spannend zijn, vooral dat tussen de file doorrijden.
 
Is tijdens het lessen bij mij twee keer voorgekomen. Niet op de snelweg, maar bij opstopping/file op de provinciale weg naar de snelweg toe.
Ineens de instructeur over de porto "dit duurt te lang, rij maar achter me aan"... Eerste keer *schrik* we gaat wát doen?! :P
Het voelt/lijkt lastiger dan het is; gewoon even terug naar de AVB met langzame slalom en stapvoets rijden. Alleen hebben de pionnetjes nu buitenspiegels ;)
 
Heeft iemand van jullie tijdens het lessen ook door een file gereden? Of bij een verkeerslicht echt tussen de auto's door naar voren gekropen? Deze situaties zijn bij mij niet voorgekomen dus dat zal de eerste keer wel even spannend zijn, vooral dat tussen de file doorrijden.


Files worden wel vermeden tijdens het afrijden. Tussen de auto's staan is gedoogd en dus ook niet gewenst tijdens het examen. Tijdens de lessen allemaal niet gedaan, mede omdat ik niet wil dat de instructeur mij volledig kwijt is.

Wanneer je trouwens in een file rijdt en iemand gooit zijn deur open, is het wel jouw schuld... dat is erg jammer
 
Heeft iemand van jullie tijdens het lessen ook door een file gereden? Of bij een verkeerslicht echt tussen de auto's door naar voren gekropen? Deze situaties zijn bij mij niet voorgekomen dus dat zal de eerste keer wel even spannend zijn, vooral dat tussen de file doorrijden.


Mijn instructeur die zocht op een gegeven moment de files op (2x), en eigenlijk hoor je dit gewoon te krijgen in je les. Wel zo handig dat je vast voorbereid bent voor later.
Het naar voren kruipen is not done, CBR tolereert het niet tijdens je examen, het door filerijden wel (krijg je later in je oortjes te horen dat je moet wachten op ze). _O-
 
Heeft iemand van jullie tijdens het lessen ook door een file gereden? Of bij een verkeerslicht echt tussen de auto's door naar voren gekropen? Deze situaties zijn bij mij niet voorgekomen dus dat zal de eerste keer wel even spannend zijn, vooral dat tussen de file doorrijden.

Ik niet in ieder geval. Gewoon bij de eerste keer even wachten op een ander motorrijder die ertussen gaat en dan lekker zelf erachteraan hobbelen. Zien is doen.. Zo ben ik ook gaan wennen aan het file rijden. Eerste keer is het inderdaad wat spannend, maar op een gegeven moment weet je niet beter. :] Rij nu dagelijks op de A20 tussen de auto's door waar mogelijk :] :]
 
Files worden wel vermeden tijdens het afrijden. Tussen de auto's staan is gedoogd en dus ook niet gewenst tijdens het examen. Tijdens de lessen allemaal niet gedaan, mede omdat ik niet wil dat de instructeur mij volledig kwijt is.

Wanneer je trouwens in een file rijdt en iemand gooit zijn deur open, is het wel jouw schuld... dat is erg jammer

Da's niet waar; het is niet jouw schuld. Filerijden wordt niet gedoogd, het is gewoon toegestaan. Dat betekent dat de aansprakelijkheid niet (meer) automatisch bij jou komt te liggen bij een ongeval.
Uiteraard blijft het wel jammer dat automobilisten er soms moeite mee hebben: (filmpje; geluid aan)
 
Het lijkt mij dat als iemand in een file zijn/haar portier opent, dat een bijzondere verrichting is, waar een overtreding op volgt als de persoon uitstapt, want in principe zijn voetgangers op de snelweg niet toegestaan.
 
Update van mijn lessen:
Ik ben veel te lang bezig met mn AVB gedeelte. Mijn instructeur vindt me soms wat hard leers, daar zou hij een punt kunnen hebben.
Ondertussen ben ik meester in langzame slalom, kan ik bijna altijd goed wegrijden uit n vak, kan ik al bijna een achtje, bijna altijd een acceptabele halve draai, en na wat oefenen kan ik ook remmen. Vertragingsoefening blijft veel te veel dingen, maar gaat af en toe best redelijk. AVB aangevraagd. In 't verkeer kijk ik niet genoeg vooruit (lees: ben ik teveel met handelingen bezig en te weinig met vooruit denken) en denk ik te vaak 'zal me bommen dat t wat langer duurt, ik sluit wel achteraan de rij'.
Nouja, hopelijk is t AVB stuk zo klaar, en valt dan alles in AVD ook op z'n plekje, anders wordt t dure business. En het wordt steeds lastiger om in 't licht te lessen, met de korter wordende dagen. Binnenkort ook nog wintertijd, dus dan wordt voor t werk rijden ook lastiger...

Wie lest er in de winter door? Hoe richten jullie dat in met werk/school/etc?

Ik ging ook de winter door met 0 graden mijn AVB en AVD gehaald in januari was goed koud toen. Daarna gelijk de motor op gestapt om mijn woonwerk ritten te rijden. Zelfs met sneeuw gereden (freak sneeuwbui) maar ging goed fris is het wel. Dit jaar ga ik wel een verwarmd vest halen omdat ik geen zin meer heb om 5-6 lagen kleding te dragen als ik naar mijn werk ga.

Verder prima te doen hoor zeker voor lessen.
 
Tja herkenbaar mezzin dat rijden in de kou.. wij zijn ongeveer gelijktijdig begonnen met lessen beude overgestapt naar andere rijschool en beide rind de zelfde tijd (winter ) opgegaan voor de exames
 
Update van mijn lessen:
Ik ben veel te lang bezig met mn AVB gedeelte. Mijn instructeur vindt me soms wat hard leers, daar zou hij een punt kunnen hebben.
Ondertussen ben ik meester in langzame slalom, kan ik bijna altijd goed wegrijden uit n vak, kan ik al bijna een achtje, bijna altijd een acceptabele halve draai, en na wat oefenen kan ik ook remmen. Vertragingsoefening blijft veel te veel dingen, maar gaat af en toe best redelijk. AVB aangevraagd. In 't verkeer kijk ik niet genoeg vooruit (lees: ben ik teveel met handelingen bezig en te weinig met vooruit denken) en denk ik te vaak 'zal me bommen dat t wat langer duurt, ik sluit wel achteraan de rij'.
Nouja, hopelijk is t AVB stuk zo klaar, en valt dan alles in AVD ook op z'n plekje, anders wordt t dure business. En het wordt steeds lastiger om in 't licht te lessen, met de korter wordende dagen. Binnenkort ook nog wintertijd, dus dan wordt voor t werk rijden ook lastiger...

Wie lest er in de winter door? Hoe richten jullie dat in met werk/school/etc?


De vertragingsoefening moet je wellicht voor jezelf opbreken in 2 avb oefeningen.. de stopproef en en snelle slalom. Eerst aan de stopproef beginnen en deze bij lage snelheid(15-20 km/h) 1 versnelling omlaag tikken en dan afbreken. (remmen los, koppeling weer op laten komen en kleine beetje gas bij. Daarna kan je heel makkelijk overgaan naar de snelle slalom.

Van mij instructeur moest ik zelfs eerst de stopproef doen en stil komen te staan in zn twee. Daarna ging ik dat opbouwen om het vloeiend te maken.

Ik snap wat je bedoelt met niet ver genoeg vooruit kijken en teveel bezig zijn met de handelingen. Dat had ik ook. Dit komt vanzelf wel. Dit is puur km's maken.
Op een gegeven moment denk je niet meer na bij verschillende handelingen en gaat alles automatisch. Dan kan je makkelijker gaan werken aan het vooruit kijken, plan maken om in- en uit te voegen, plaats op de weg, enz.

Ik heb zelf op 6 januari mn AVD gehaald. Mijn werk is vrij flexibel. De uren die ik kwijt was per week (1blokles, doordeweeks overdag) kon ik zelf nog spreiden in dezelfde week. Zolang ik maar aan 40 uur in die week kwam.

Ik moet wel erbij zeggen dat mijn rijschool een paar km's verwijderd is van mijn werk, dus ik was er ook zo.
 
Tja herkenbaar mezzin dat rijden in de kou.. wij zijn ongeveer gelijktijdig begonnen met lessen beude overgestapt naar andere rijschool en beide rind de zelfde tijd (winter ) opgegaan voor de exames
Dat is waar ook al weer een tijd geleden ;) vrouw lief heeft nu precies hetzelfde behalve dat het nu al koud aan het worden is. Dus tijd voor de warme kleding. Blij dat het achter de rug is maar elke dag leer weer weer meer. ^_^
 
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 10 Juni '15
Theorie: 27 Augustus '15 gehaald
AVB: 16 Juli '15 gehaald
AVD: 14 Oktober '15 Gehaald
Rijschool: Rijschool van Buuren
Lesmotor: Yamaha XJ6

Dus sinds vanochtend hoor ik nu ook bij de A club *O* :]
Net nog gauw voor sluitingstijd het rijbewijs aangevraagd,
dus zal rond de 5 werkdagen in huis zijn, de dame gaf aan
dat dinsdag mogelijk al ging lukken.
Nu hoeft het van mij, met dit weer, ook niet direct, regen sla
ik zoveel mogelijk over, en eigenlijks onder de 7 graden
laat ik hem lekker in de schuur staan.

Examen ging eigenlijks best lekker, voor aanvang al zitten geinen
met de examinator, dan heb je de 1e plus punt al te pakken,
kreeg 1 puntje van kritiek, ik had een ouder stelletje voor mij
rijden bij het opgaan van de snelweg, en dat ging niet zo vlot,
maar je moet dan wel afstand houden, dat ging wel goed...
Alleen eenmaal op de snelweg had ik ruimte om in te halen,
en kroop voor het mooie net iets te dichtbij waardoor het van
baan wisselen niet 100% vloeiend ging, maar daarna meerdere
malen laten zien dat ik wel ruim voldoende afstand kon houden,
dus zonder problemen geslaagd.
Vind het netjes met maar 7 AVB lessen en 5 AVD lessen, moet er
dan wel bij zeggen dat 1 les 2 uur is, dus qua uren in het totaal
gehaald in 24 uur

Volgende week maar eens de motor uit de schorsing halen, en
in de verzekering zetten, dan maar eens ene paar ritjes op mijn
eigen motor maken, en heb al afgesproken dat ik langs de
instructeur kom als hij bij mij om de hoek AVB les geeft,
mag ik ook weer even meedoen met mijn motor.... :]
 
Laatst bewerkt:
Tja ik vond de kou niet echt erg.. kon ik me op kleden maar die klote regen daar kon ik niet echt aan wennen...
 
Acht dat went wel uiteindelijk heb nu in storm sneeuw hagel stromende regen (wat ik liever heb dan mot regen) alles om maar te kunnen rijden. Gewoon lekker met 130-140 rijden door de regen prima ^_^ Mijn pak is weer terug dus we kunnen er weer tegenaan :)
 
Tja ik vond de regen op mijn visier zooo irri en ik heb geen handschoen met rubbertje/wisser.. en dan beslaat mijn visier daarbij nog snel...storm en hagel heb ik met rijlessen ook gehad een x gladwegdek.. mijn instructeur onderuit gegaan... zijn we terug gereden naar de rijschool .. rotonde oversteken..
 
aah dexter gefeliciteerd :) ik heb hem ook vandaag gehaald ! beetje slecht weer wel, maar uiteindelijk allemaal goed gelopen . was de 2e keer voor mij, dus wist al beetje hoe t ging... alsnog bloednerveus, maar vriendelijke examinator hielp wel.

Maniaq (Daan)
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 29 april 2015
Theorie: 28 april 2015 (geslaagd)
AVB: 22 juni 2015 (geslaagd)
AVD: 14 oktober 2015 (geslaagd)
Rijschool: Rijschool E & R (Nieuwegein)
Lesmotor: Kawasaki Er6n
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan