Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb vandaag (net als vorige week) weer zitten prutsen bij die avb oefeningen :( Eerst gingen de langzame oefeningen redelijk goed, maar toen moest ik nogmaals (voor het eggie zei de instructeur) de halve draai+acht herhalen. Nou, dat ging voor geen meter; ik ging daar te krampachtig in. En de technische stop/noodstop daarna ook niet. Ik knijp teveel door waardoor de motor in de ABS schiet (iemand tips??). Examen avb 22dec is nog een aantal weken, maar 2 lessen prutsen helpt niet echt voor zelfvertrouwen... :N

Die oefeningen kan je ook op de scooter oefenen! ;) Je moet gewoon de smaak een beetje te pakken krijgen.
 
Hmm... Mijn instructeur vertelde me dat de ABS niet mocht ingrijpen, dan zou je gezakt zijn voor het onderdeel.

Dat heeft-ie volgens mij mis. Ik heb redelijk recent mijn AVB gehaald, maar er was geen sprake van dat ABS niet zou mogen. Tijdens een noodstop is het volgens mij logisch dat de ABS ingrijpt, daar is het voor.
 
Ik zou me niet te veel zorgen maken. Ik ben zelf eind september begonnen, zondere ooit maar motor of scooter gereden te hebben. Zit nu op 10 lessen a 50 minuten en heb vorige week (05-11-2015) mijn AVB gehaald. Wel op 1 onderdeel gezakt die ik tijdens het oefenen werkelijk waar geen 1 keer fout deed en dat was de precisie stop.

De fout die ik maakte was dat ik me te veel op de examinator lette waardoor ik 2 keer achter elkaar bijna viel tijdens het stoppen omdat ik steeds zijn goedkeuring zocht.

Rest van de oefeningen gingen foutloos. Nu heb ik sinds het AVB al niet meer gelest en mijn AVD staat gepland om 20.11
 
Laatst bewerkt:
De dag van mijn AVB is aangebroken,
kan nog niet zo goed in slaap komen..

Maar met het halen van mijn A1 rijbewijs kon ik het ook in een keer dus dan moet dit ook wel goed komen denk je :]
 
Succes Robin!

Ik had gisteren AVB, ging prima! lopen, draai, langzame en snelle slalom, uitwijk, precisie en noodstop. Ik moest langzame slalom herhalen (toch naar de pionnen kijken) en de precisiestop (te sterk opgebouwd aan het begin, en dan te lang uitrollen). Erg vriendelijke examinator, hij deed z'n best om me te helpen met tips en was erg duidelijk over hoe je handig aan kan komen rijden, etc. Dat helpt toch, als je weet dat ie er niet is om je te naaien.

Voor de remmingen: je moet niet ineens superhard remmen. Bij noodstop moet je wel naar maximaal toe, maar bij alle remmingen heb je voldoende ruimte. Dat betekent dat je voldoende tijd hebt om goed op te bouwen. Als je dat doet staat er meer druk op je wiel en kun je harder remmen zonder ABS. Als je ineens remt omdat je denkt dat je hard moet remmen, tikt ie erin. Dus: geleidelijk opbouwen, dan kun je het hardste remmen. Getuige ook mijn precisiestop waar ik in eerste instantie te veel remde (maar de ABS echt niet inschakelde).
 
Ik vond de examinator minder streng dan mijn instructeur. Mijn instructeur zei dat hij me de snelle slalom over had laten doen. De examinator vond hem prima. Ik heb geleerd dat je je hand als het ware om de remhendel moet wikkelen, zodat je de remdruk geleidelijk opbouwt en er voldoende gewicht op het voorwiel komt.

Morgenochtend heb ik mijn AVD, hopelijk zit het weer enigszins mee...
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Maartenn en succes robin!

Over het remmen: mijn instructeur zei dat ik goed rem in het eerste stuk, maar vervolgens te ver doorknijp tot voorbij blokkeerpunt waardoor de motor op het laatst toch in de abs schiet. Mijn instructeur zei dat als ik voel dat de motor voldoende remt ik niet verder de hendel meer in moet knijpen, maar dat is lastig zeg. Het gebeurt allemaal in een splitsecond :)
 
Succes robin :) appeltje eitje, eerste keer ging t goed... enige wat je hoeft te doen is het nog een keertje herhalen !
 
Gewoon een lesje een half uurtje remmingen doen. Je moet het gevoel krijgen waar de limiet ligt.

Maar ja, ik remde m'n scooter vorige week ook nog bijna onderuit... :P
 
Nope geen enkel probleem je mag gewoon in de ABS schieten. Het is bijna zelfs zo dat het beter is omdat je dan pas echt maximaal remt wat voor de noodstop nodig is.

Is dat zo? Volgens mij wordt de remweg langer omdat de abs het remmen juist ontlast. Het remmen verloopt dan erg schokkerig
 
Nope geen enkel probleem je mag gewoon in de ABS schieten. Het is bijna zelfs zo dat het beter is omdat je dan pas echt maximaal remt wat voor de noodstop nodig is.

Het mag inderdaad, maar liever niet. Zoals hierboven gezegd remt je motor niet zo goed met ABS, als wanneer je gewoon net goed remt. Mijn instructeur liet het toentertijd niet toe, omdat hij vond dat ik ook zonder ABS een noodstop moest kunnen maken. Iets waar ik hem dankbaar voor ben 😅
 
Mijn rijschool had drie jaar geleden alleen maar Honda CB500 motoren van bouwjaar 1996 tot 2000 en allemaal zonder ABS. Hij zei als je geslaagd bent voor je rijbewijs is de kans vele malen groter dat je een motor koopt zonder ABS dan een met ABS. Dan leer je nu in ieder geval om zonder ABS goed te kunnen remmen.
 
Nou de AVB is nu ook voor het A2 rijbewijs binnen :]

Mocht beginnen met de langzame slalom "ja leuk",
deze moest ik een keer overdoen zij de instructeur,
ook dat ik even rustig moest worden aangezien ik examenstress had.

Maar de 2e keer deed ik deze wel goed en verder moest ik een achtje draaien, snelle slalom,
uitwijk oefening, remproef, noodstop en als laatste lopen met de motor.

Deze oefeningen had ik wel allemaal in een keer goed. :9
 
Is dat zo? Volgens mij wordt de remweg langer omdat de abs het remmen juist ontlast. Het remmen verloopt dan erg schokkerig

Het schokkeringe valt in de praktijk best wel mee, je hoort het op bepaalde motoren meer plus je voelt het in je rempedaal. Op mijn AVB remde is zo hard dat de examinator naar me toe moest lopen, en riep dat ik nu een vierkant achterwiel had. Antwoordde hem terug dat dat mij niets uitmaakte, omdat het mijn eigen motor niet is ;-)
Maar met ABS behoudt je meer sturing, iets wat je niet hebt als je wiel(en) blokkeert.

Maar op de BMW zit een integraal ABS, altijd remt er een voor of achterwiel mee. Iets waar ik wel mee moet uitkijken als ik de andere motor pak...
 
Het schokkeringe valt in de praktijk best wel mee, je hoort het op bepaalde motoren meer plus je voelt het in je rempedaal. Op mijn AVB remde is zo hard dat de examinator naar me toe moest lopen, en riep dat ik nu een vierkant achterwiel had. Antwoordde hem terug dat dat mij niets uitmaakte, omdat het mijn eigen motor niet is ;-)
Maar met ABS behoudt je meer sturing, iets wat je niet hebt als je wiel(en) blokkeert.

Maar op de BMW zit een integraal ABS, altijd remt er een voor of achterwiel mee. Iets waar ik wel mee moet uitkijken als ik de andere motor pak...

Mijn instructeur zei: 'maak een noodstop, geen noodlanding!' :+
 
Het schokkeringe valt in de praktijk best wel mee, je hoort het op bepaalde motoren meer plus je voelt het in je rempedaal. Op mijn AVB remde is zo hard dat de examinator naar me toe moest lopen, en riep dat ik nu een vierkant achterwiel had. Antwoordde hem terug dat dat mij niets uitmaakte, omdat het mijn eigen motor niet is ;-)
Maar met ABS behoudt je meer sturing, iets wat je niet hebt als je wiel(en) blokkeert.

Maar op de BMW zit een integraal ABS, altijd remt er een voor of achterwiel mee. Iets waar ik wel mee moet uitkijken als ik de andere motor pak...

Hmm, ik les op een suzuki gladius en ik vind dat ie in de abs behoorlijk schokkerig remt. Ik voel dat vooral in de remhendel. Ik vind dat wel een puntje trouwens...er wordt gezegd dat het niet erg is dat de motor bij een noodstop in de abs mag schieten, maar wat als je een eigen motor hebt/koopt zonder abs. Dan lig je op je plaat _O-
 
Gefeliciteerd robin ! a2 , is dat 25 kw ? ik vond dat bij de kawasaki er6n de abs ook wat schokkerig idd, vreemd moment als de abs ingrijpt en je dan alsnog een stoppie maakt...
 
Gefeliciteerd robin ! a2 , is dat 25 kw ? ik vond dat bij de kawasaki er6n de abs ook wat schokkerig idd, vreemd moment als de abs ingrijpt en je dan alsnog een stoppie maakt...

Nee met de nieuwe regeling ga je van A1 (11kW) naar A2 (35kW),
Helaas moet ik nu nog wachten tot ik AVD mag doen.
 
Zojuist ook geslaagd voor mijn A!

De rit verliep niet geheel vlekkeloos. Ik wilde twee keer een verkeerde afslag nemen en de examinator vond dat ik wel wat meer afstand mocht houden op de snelweg, maar over het geheel genomen kon hij me feliciteren.

De motor werkte ook niet echt mee, de bak sloeg door bij snel optrekken. Dat reed natuurlijk ook niet echt lekker. Nou ja, eind goed al goed. Nu maar eens een eigen motor uitzoeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan