~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Bolski wat raad je dan aan kwa ( goedkopere ) verenmerken ?

achter is die voor mij gewoon te slap ook kwa me gewicht ( 102 kilo) + 65 van me vriendin.
alleen is nog te doen. maar als nog aan de slappe kant,

dus vandaar dat ik het vroeg,
 
Als je veer achter echt te slecht is dan kan je de schokkerdt laten servicen en meteen een andere veer er in. Bij Droog gebeurt dat goed en voor een redelijke prijs.

Meteen een compleet andere sgokkerd kan ook van http://www.hagon-shocks.nl/prijsinfo.asp?PrijsCodeGroep=N&PrijsCode=N (Hagon) of YSS.

Aan de voorkant kan er ook Wirth in.

Of http://www.hagon-shocks.nl/prijsinfo.asp?PrijsCodeGroep=V&PrijsCode=V (Hagon).
 
Laatst bewerkt:
hmss ja dan kan ik ze ook via de zaak zelf bestelen,

maar ik bedoelde alleen dit Yamaha XT 600 E / K 1990-2002 Hyperpro progressieve veren

dat kost me 260,20,-
en dan heb ik gelijk voor en achter,

achterveer is kurk droog daarmee bedoel ik dus dat die niet lek of iets is
het is alleen dat ik hem achter te slap vind voor met ze 2e met orginele veren en voor ook te slap
waneer ik gas geef voel ik de voorkant gewoon omhoog komen namelijk,

motor zit ook vrij laag, en dit wil ik eigelijk ook aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Droog kan ook zijn als ie al helemaal uitgelekt is...

Stap 1 is kijken of de demper zelf lek is of niet, bv door m hard/snel in te drukken (de achterkant van de motor) en als ie net zo hard weer terugkomt issie lek of slecht in/af gesteld, dat is nl wat de uitgaande demping verzacht, dat terugkomen.

Ook in de voorvork is olie verversen en eventueel wat dikkere olie een oplossing om de vering/demping aan jou gebruik (&gewicht/duo) aan te passen.

Het idee (dus geen technische onderbouwing) dat de vering steeds stugger wordt naarmate deze verder ingedrukt wordt zoals met progressieve vering heeft me altijd aangesproken, en persoonlijk als de demper van de shock niet lek is zou ik die (hyperpro) veren set wel willen (bij MLMparts waarschijnlijk goedkoper, maar wel/ook zelf monteren) wil m ook nog op mijn TDM, voorkant is wel net gedaan

Als je bv naar HK Suspension rijdt, krijg je alles aangemeten op je gewicht en gebruik (staand verkeersdrempelen?), dat heb ik 11 jaar geleden ns met een XTZ750 gedaan http://www.mcha.nl/2004/07/21/wp-std-rear-shock-with-preload-adjuster-and-progressive-forksprings/, en reed met een nieuwe shock (toen nog WP) met juiste (gewicht) lineaire veer en hydraulische veervoorspanning + semi progressieve vorkveren en dikkere olie op t juiste niveau terug. Kost wel wat... maar de motor rijdt echt anders

In mn laatste verings onderzoek is de meeste vering die bijvoorbeeld webshops verkopen voor een gemiddeld eigen gewicht van 70-95kg meen ik, dus als je meer weegt is iets specifiekere aanpassing waarschijnlijk wel nodig.

Ook bij Morren (hagon) kun je op afspraak aanrijden en de vering naar je gewicht en wensen laten aanpassen. De vorkveren zijn semi-progressief (zoals de meesten) Hagon shocks zelf hebben lineaire veren maar de ingaande demping wordt voor 1/3e mee ingesteld bij het veranderen van de uitgaande demping en is niet heel duur.

Aanpassen kost bij een webshop altijd extra, bij bv HK of Morren pakken ze gewoon een andere veer van de plank en kost of niets extra of maar een fractie
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand nog belang bij redelijke Kenda noppen banden? Mag weg voor een laag MF prijsje.

Ik heb liggen:
2x Kenda K760 trackmaster achter (110/100/18)
1x Kenda K760 trackmaster voor (80/100/21)
1x Kenda K770 voor (90/90/21) Deze is redelijk op bij de middelste noppen, d.w.z. deze zijn erg schuin afgesleten, maar die mag je evt. wel bij een andere band hebben.
 
Laatst bewerkt:
@baffo,

ik ben bij HK suspension geweest daar werkt onze oude mederwerker dion, misschien ken je hem ?

ik heb gevraagt, motor staat nog steeds standje offroad, en dus te slap voor weg gebruik
in me 1tje weinig tot geen last van, maar met ze 2e is het net een chopper haha,

voorvork duikt echt na beneden als je remt, niet echt hinderlijk ( ben er waarschijnluk aan gewend )
achter kant zak gewoon een paar cm,

helaas had HK geen veren liggen tenzij bestellen dat kost me +/ 650,-

daarom wil ik eerst kijken of progesieve veren helpen,

& misschien hebben we op de zaak nog wel een achterveer liggen die past die misschien
wat stugger / iets langer is. die kan ik dan laten verstellen op me gewicht

Groetjes
 
ook wel grappig, ik heb deze maand al 2800kilometer gereden met de xt600e
wat me prima bevalt, \

de laaste tijd heb die alleen last van uit zijn 2de versnelling schieten,
vooral als je een beetje door rijd, meestal schiet die naar ze vrij , maar een enkele keer is dat die naar ze 1 schiet en dan je stuur in je handen begin te swabere tot nu toe 2x gehad,

wat kan dit zijn ?
 
Je goedkoopste stap is niet per se progressieve veren maar de veer voorspanning vergroten, als je zoveel weegt als 2 kleine vrouwen (ik ook bijna btw). Door als deze niet instelbaar is op de vork, er bv een afstandbus tussen veer en dop te stoppen.

Op mn TDM had ik met de gewone veren de veervoorspannings instelling op 3 van 5 gezet, en nu met progressief juist op 0, langere veerweg die soepel begint en steeds stugger wordt. Terwijl Hyperpro op 3 of 4 van 5 voorschrijft en ook de vorkpoten 25mm laten zakken in de vorkpoten.

En als het oliepijl in je voorvork goed is (en verse olie), je balhoofdlager niet te slap/versleten en je banden gelijkmatig versleten, en wiellagers ok zijn zal dat swabberen ook verminderen. Maar t lijkt nu eerder een kwestie van overbelasting/onjuiste afstelling? Tuurlijk progressief is wel fijn.

I don't know, ik mompel maar wat er in me op komt.
 
@baffo,

dat zwabbere komt puur uit de versneling schieten.
en dat wil ik oplossen maar hoe ik zou het niet weten..


overgens weeg ik 105kilo, aan de voorvork kan ik niks stellen.
achterveer is overgens vandaag wel iets zwaar gesteld door HK.
wat al een stuk beter is,

woensdag komen ze met een alternatief voor de vering zowel voor als achter,

kan in de voorvork misschien ook wat dikkere olie ??

Groetjes
 
En als het oliepijl
Hee, daar is ie weer, de oliepijl:
full
 
Ik zal hier ook maar is komen kijken... kijk al een paar jaartjes wat rond op het forum, en Heb al 11 jaar een XT500 uit '77, maar die ligt ook al Bijna net zolang in onderdelen in de schuur...

Is van mijn vader geweest, die kocht hem in 1990 ban de 1e eigenaar. Heeft hem 15 jaar gehad, en in al die tijd volgens mij nog géén eens gewassen. Dus er zit wel wat achterstallig onderhoud aan zeg maar.
In 2004 issie gestorven, toen is hij overgegaan op mij. Heb er in 2005 2 weken mee kunnen rijden, de 2 weken met het meeste plezier ooit op een motor, maar toen begon de koppelingskering olie naar buiten te gooien. Toen besloten hem aan de kant te zetten engte demonteren met de bedoeling hem ooit op te knappen.

Elke keer alleen weer budgettaire problemen en andere dingen die dan voorrang hebben en zo... De laatste tijd toch steeds meer jeuk aan de handen om er wat van te gaan maken. Budgettair hebben helaas andere dingen nu nog steeds prioriteit, maar ben aan een spaarpot begonnen :D

De bedoeling is om hem om te gaan bouwen. Sorry voor de puristen... Ik wil er een SM van gaan maken. Hij hoeft van mij niet meer weg, dus verkoopwaarde hoeft hij niet te behouden. HeB een aantal keren op een SM mogen spelen, en dat geeft toch behoorlijk wat rijplezier. Als ik dat kan combineren met mijn XT dan is het plezier compleet.

Bedoeling is dat er dan een Upside Down vork in moet komen, 16 inch spaakvelgen, hopelijk met de originele achterbrug. Frame en tank wil ik zo origineel mogelijk laten, zodat hij wel nog ooit naar enduro kan worden omgebouwd. Zadel wil ik ook opnieuw modelleren. En de remmerij wil ik ook updaten naar schijfremmen.
 
Ik zal hier ook maar is komen kijken... kijk al een paar jaartjes wat rond op het forum, en Heb al 11 jaar een XT500 uit '77, maar die ligt ook al Bijna net zolang in onderdelen in de schuur...

Is van mijn vader geweest, die kocht hem in 1990 ban de 1e eigenaar. Heeft hem 15 jaar gehad, en in al die tijd volgens mij nog géén eens gewassen. Dus er zit wel wat achterstallig onderhoud aan zeg maar.
In 2004 issie gestorven, toen is hij overgegaan op mij. Heb er in 2005 2 weken mee kunnen rijden, de 2 weken met het meeste plezier ooit op een motor, maar toen begon de koppelingskering olie naar buiten te gooien. Toen besloten hem aan de kant te zetten engte demonteren met de bedoeling hem ooit op te knappen.

Elke keer alleen weer budgettaire problemen en andere dingen die dan voorrang hebben en zo... De laatste tijd toch steeds meer jeuk aan de handen om er wat van te gaan maken. Budgettair hebben helaas andere dingen nu nog steeds prioriteit, maar ben aan een spaarpot begonnen :D

De bedoeling is om hem om te gaan bouwen. Sorry voor de puristen... Ik wil er een SM van gaan maken. Hij hoeft van mij niet meer weg, dus verkoopwaarde hoeft hij niet te behouden. HeB een aantal keren op een SM mogen spelen, en dat geeft toch behoorlijk wat rijplezier. Als ik dat kan combineren met mijn XT dan is het plezier compleet.

Bedoeling is dat er dan een Upside Down vork in moet komen, 16 inch spaakvelgen, hopelijk met de originele achterbrug. Frame en tank wil ik zo origineel mogelijk laten, zodat hij wel nog ooit naar enduro kan worden omgebouwd. Zadel wil ik ook opnieuw modelleren. En de remmerij wil ik ook updaten naar schijfremmen.

Zoiets dus?

full
 
@kibbe: dat is wel het idee ja. Wil denk ik wel de tank in de originele wit met beige/rood logo spuiten (zit nu '78 rood op) ander koplamp ideetje en de uitlaat ben ik nog niet over uit...

@rickvaneldik: nee, helaas niet eigenlijk... Ligt nu al 10 jaar op zolder en in de schuur... in kratjes en bakken. Is voorlopig ook nog steeds toekomstmuziek, maar het spaarpot is inmiddels aangelegd... Nu nog genoeg vullen zodat ik eerst aan het blok kan beginnen, hoop volgend jaar een start te kunnen maken.
 
Paar jaar geleden kocht mijn maat een XT500 blok op Vehikel. Als reserveblok. Van die handelaar uit Utrecht of Vleuten, ben zijn naam ff kwijt. Dat blok wil hij nu verkopen.

Wat zal dat opbrengen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan