Midlife crisis; Suzuki GSX 400 E bobber of cafe racer

HugoW

Die hard MF'er
12 okt 2015
252
1
Wijk bij Duurstede
Hoi,

sinds kort ben ik 40, dus ik mag nu officieel aan mijn midlife crisis beginnen. Dus, motorfiets. Ik heb vroeger heel veel Honda viertaktbrommer gereden (echt heel Europa door). Daarna ook wel eens op de motor gestapt (ja zonder rijbewijs daarvoor, niet verder vertellen) maar dat is (bij gebrek aan papiertje) gestopt. Je wordt soms verstandig. Ik kijk al langer verlekkerd naar leuke motoren, om twee redenen; het rijdt leuk en je kan er nog zelf aan sleutelen en customizen. Ik heb veel met klassieke (race-) auto's gerommeld, maar met de huidige wetgeving kan ik aan een beetje auto niks meer doen wat bij de APK keuring onherroepelijk wordt afgeschoten, of je moet door zeer dure lastige herkeuringen heen. Jammer…

Ik zwerf nu een tijdje als lezer op dit forum rond, en ik vond in de te koop sectie een aantal leuke projecten. Ik dacht eerst voor een 250cc te gaan, lekker licht beginnen, maar 250 is wel erg weinig. Toen vond ik een 400cc, deze. Ik wil graag een tweecilinder lijn, dat vind ik mooi, ook aan die wens is voldaan. Schijfrem voor, ook dat nog. En een echt frame, geen alu, zodat ik nog wat kan hobbyen. Het project komt dus van een forum genoot, en voor een paar luttele euro's extra werd het nog thuisbezorgd ook. Luxe! Vanmiddag was het zover:

[EDIT]Helaas linkt photobucket niet meer, hier is het album met de foto's van dit topic en meer:
http://s1215.photobucket.com/user/h... s vliegalbum/Suzuki GSX 400 E project[/EDIT]


temporary_zpszymdrv38.jpg


temporary_zpsxg8nj8bk.jpg


Uiteraard eerst voorleggen aan de keuringscommissie:

temporary_zps6ambwy9v.jpg


De eerste keurmeester is OK:

temporary_zpset6uzun1.jpg


En ook de tweede:

temporary_zpsafxf79c4.jpg


Toen maar aan de demontage begonnen, ik wil de boel grotendeels demonteren, schoonmaken, aanpassen en conserveren waar nodig. Het eerste wat opvalt is de bedrading, die is voor verbetering vatbaar:

temporary_zpszsgegub9.jpg


temporary_zpsmarvlhld.jpg


Totaal 14 kroonsteentjes en 6 kilometer snoer (alles bruinrood of blauw, ik denk schemerlampsnoer) verwijderd. Ook aan de overige hardware begonnen, zo staat hij er nu bij:

temporary_zps9hy7ohcv.jpg


Er zitten nog heel veel onderdelen los bij het project, van wielen tot een heel extra motorblok. Als iemand iets van zo'n fiets nodig heeft laat maar weten, ik denk dat ik veel over ga hebben. Het moet uiteindelijk een minimale fiets gaan worden, ik vind bobbers en cafe racers beide leuk dus zoiets zal het wel gaan worden. Wie weet, het zal wel even duren. Maar de start is er!

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste ook motor was een dergelijke exemplaar. Als ik er aan terugdenk is dat met veel plezier *D
Hoop dat jij dat ook zal ervaren.

Gelijk een tweetal tips, lijkt mij voor de hand liggen, maar zorg eerst dat de motor goed loopt voordat je "extra" onderdelen gaat verkopen. Je zal net zien dat .... :X
De andere heeft te maken met je eigen veiligheid, voor remslangen wordt in de boekjes een vervangingsfrequentie aangegeven van 1 x 4 jaar, dat is misschien wat veel, doch na 8 x 4 jaar is vervanging geen overbodige luxe (neem een staalommantelde leiding en je hebt ook iets meer remvermogen).

Succes met je project (en ik blijf je topic volgen :Y )
 
Goede tips! Ik ga als de bedrading een beetje werkt kijken of de motor zo goed loopt als toegezegd, en de rest van de systemen checken. Daarna verder met het mooier maken (en nieuwe remleiding plaatsen).

Hugo
 
Gezien je verhaal over het opknappen van auto's zal het je zeker gaan lukken.

Dus in afwachting van je volgende up-date :W
 
Dank je wel! Dit project heeftt als toevallige bijkomstigheid grote gelijkenissen met mijn eerste Honda viertakt brommer. Dat was ook een frame met motor en dozen met onderdelen. De reden van verkoop van de vorige eigenaar was dat de kabelboom niet goed was. Die heb ik dus ook helemaal opnieuw bedraad!

Zojuist de eerste aanschaf gedaan, draad van ebay geplukt. Tien kleuren 24awg, twee meter elk, voor negen dollar thuisgestuurd. Dat is voldoende voor 90% van de bekabeling, voor de koplamp komt een dikkere kabel. En de startmotorbekabeling uiteraard naar originele dikte. Ik heb het startrelais en een contactslot nog niet gevonden in de dozen met onderdelen, wellicht worden dat de volgende aankopen.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Ik koop meestal een stuk 15 aderige kabel voor aanhangwagenverlichting bij de automaterealen zaak.
Even strippen en je hebt vijftien verschillende kleuren draad. (In twee dikte's)
 
Goed tip, dank! Ik heb de dradenbestelling geannuleerd, moet morgen toch naar de automaterialenzaak voor mijn vrouws autootje. Wel een startrelais en een contactslot met sleutels besteld. Er zit in de doos met onderdelen wel een contactslot, maar geen sleutel. Ik heb zojuist uit karton een malletje gemaakt voor de electronicaplaat die onder het zadel komt. Wellicht komt daar eerst nog een houten versie van voordat ik de definitieve van aluminium maak.

Wel even en een oh, fuck tjonge, jammer moment: ik heb het schakelmechanisme gemonteerd en ik kan er niet mee schakelen. Van neutraal 1x naar boven en terug, maar niet meer. En in die versnelling, ik gok de tweede, probeerde ik of de fiets met de koppeling in te verrollen was. Maar helaas niet. De koppeling voelt wel normaal als je hem inknijpt. Ik ga het ding maar starten op een grote steun, wielen in de lucht, en dan kijken of het met verse olie en wat beweging en temperatuur los komt...

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm, vanavond wat jijbuisfilmpjes bekeken over de koppeling, ik heb advies nodig! Alle verstellingsproblemen die ik kan vinden gaan over te hoog aangrijpen, ergo, versleten platen. Maat min koppeling geeft niet vrij, dus het tegenovergestelde. Heeft iemand afstelinstructies voor de koppeling? Ik snap hoe het ding werkt, maar er is vast wel een bepaalde manier waarop de stelschroef op het deksel van de bediening gesteld moet worden. De kabelverstelling op het handvat spreekt voor zich.

Dank voor uitleg / tips,

Hugo

P.S. Ik vrees dat de platen gewoon vast zitten van lang stilstaan, maar toch. Eerst maar goed afstellen. Toch?
 
Mijn koppeling wilde ook niet loskomen toen ik hem net had, schakelen kon alleen met de motor uit. Warm draaien en los rijden was eigenlijk de truc en sindsdien geen problemen meer gehad! Kijk anders hier of er een werkplaatshandboek voor jouw model tussen staat, maakt alles veel eenvoudiger met afstellen! Suzuki Motorcycle Manuals
 
Dank je wel. Die link had ik ook gevonden, erg handig, maar geen afsteltelgevens van de koppeling, helaas.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Net even bij mijn gsx750 gekeken en de binnenkant van het hendeltje op het blok staat recht evenwijdig aan het blok, boutje zit aan de buitenkant. De verstelmogelijkheid van de kabel op het blok gebruik je alleen om ervoor te zorgen dat je bij de hendel op het stuur de vrije slag in kan stellen. In mijn werkplaatshandboek staat 2 tot 3mm vrije slag bij de hendel.
 
Hmmm, volgens mij zit dat bij mij anders... Van de kabel snap ik, dank je.

Nou had ik al plannen voor een iets andere uitlaat, daar ben ik extra in gesterkt; de huidige downpipes lopen voor de oliefilterdeksel langs, en de buis onder het blok blokkeert toegang tot de aftapplug. Handig! De plug kon er met wat wrikken wel uit, of ik hem er nog terug in krijg zonder de uitlaat los te halen betwijfel ik.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Gevonden:

full


Stond in het Grote boze GS(X) topic, met eenzelfde klacht en diverse oplossingen aangedragen. Loshalen, dus.

Hugo
 
Kunnen de kopelingsplaten niet vastgeplakt zijn door eventueel lang stilstaan.

Hippie
 
Ja, ik vrees dat dat het is. Maar ik wil eerst de boel netjes afstellen en nog eens proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Het deksel van de koppelingaansturing en kettingtandwiel zat ook niet echt goed vast.

Hugo
 
Zo, dat was een nuttige avond. Koppeling is weer los, met het deksel eraf en even een schroevendraaier erbij waren de platen zo los van elkaar, zaten idd wel geplakt. Compressietest ook goed. Nog even wachten op het startrelais en de contactslot, dan kan ik de tijdlijke bedrading afmaken en hopelijk starten! Ohja, en verse peut in de tank, moet eerst de oude peut nog lozen.

Hugo
 
Oude benzine is een bijzonder product. Ik heb oude benzine gewoon verstookt in één van mijn oudere motorfietsen. Dus een gedeelte toegevoegd aan de tank na het net niet vol tanken. Gaf geen problemen.

Dus veel verse benzine en een klein beetje oud. Op deze manier verstook je de oude benzine en hoef je niet allerlei trucs uit te halen om de benzine in op te slaan en af te voeren als gevaarlijk afval.
 
Wat betreft het schakelen, dat kan je beter doen met verse olie, en dan rijdend proberen, best kans dat je hem even moet "losrijden", naar mijn weten geven die gs schakelbakken niet zoveel problemen, die zijn best overbemeten.
 
@Wimvlis; ach, de benzine gaat in een oude olieverpakking naar het scheidingsstation, is geen probleem.

@Rensdw; ik zal niet teveel schakelen zonder dat de motor draait, maar ik wilde even testen nu de koppeling los is. En ik ben blij dat het nu allemaal lijkt te werken. Er zit overigens al nieuwe olie in. Wel heb ik de pakkingen hergebruikt, dat zal wel mis gaan. Maar eerst de boel aan het draaien, dan bestel ik daarna alles wat ik nodig heb om het netjes te doen. De wensenlijst groeit…

@Hellracer; die dynamo zal het niet al te druk krijgen, alles wordt LED inclusief de koplamp.

Ik ben alleen nog even met het schema aan het spelen, ik hou van beveiliging en meer (centrale ) zekeringen. Het lijkt me logisch om de startmotor alleen te kunnen activeren als de motor in neutraal staat, en dan alle prik naar de rest van de motor (behalve de ontsteking) uit te schakelen. Er zit ook nog een sensorbevestigingspunt bij de kickstand, is dat ook logisch om aan het starten te koppelen? Dus niet startmotor activeren als de stand nog uit staat? Of is dat ergens anders voor / niet nodig?

Nog maar een vraag, ik zag een heel mooi klein LiFePo accuutje. Kan ik die er gewoon inhangen, zolang de dynamo niet een te hoog voltage uitgeeft? Of is er nog meer accubeveiliging / bewaking nodig? De winkel waar ik hem zag wist dat niet. Er staat bij maximum 14,9V, da’s te regelen, en een minimale laadstroom van 1A en maximaal 5A. Ook daar is een regelaar voor te maken, maar of het nodig is vraag ik me af. Ik denk dat de gemiddelde gebruiker gewoon de oude accu eruit trekt en deze plaatst, en verder nergens naar kijkt. Wat is wijsheid?

Vanavond verder met de jacht op de neutraalschakelaar / versnellingsstandenschakelaar. Ik heb inmiddels een foto van waar ik moet zoeken, maar gisteren zocht ik daar ook en kon ik hem niet vinden. Vreemd. Maar we komen er wel uit. De restauratie van het deel van de bedrading dat ik ga hergebruiken vordert.

Hugo
 
Fijne avond; afgeknipte schakelaar gevonden en gedemonteerd. Op het reserveblok een goede schakelaar gevonden, en meteen schoongemaakt en op het andere blok gemonteerd. Op de motor zat een schakelpedaal met nogal veel speling, maar in de dozen die bij de motor kwamen vond ik nog een heel setje. Beide schoongemaakt en de meest spelingsvrije versie samengesteld. Dit is leuk werken zo!

Dit weekend weinig tijd, leuke dingen doen met de kinderen.

Hugo
 
Zo, de plannen zijn weer een stukje gevorderd, aan de motor zelf is nog weinig gebeurd… Wist u overigens dat toeval niet bestaat? Ik wil graag spaakwielen hebben, en ik kreeg er heel aardig eentje aangebodenn via dit forum, gratis af te halen. Dus ik daarheen, de deur gaat open: "He, dag Hugo", Oh he, dag Theo!" Klant van mijn vorige werkgever waar ik in de buitendienst zat. Wiel was van zijn zoon. Ook wil ik graag een monoshock, gisteren avond een mooie gevonden op marktplaats en meteen opgehaald. Even kletsen met de verkoper, die blijkt al jaren de machines die ik bij mijn vorige werkgever verkocht te integreren in hun productielijnen. De wereld is niet zo groot… Ach ja, tijd voor plaatjes en referenties, ook handig als naslagwerk.

Al googlend vond ik dit topic op een Amerikaans forum:
Suzuki GS650 Monoshock Conversion Cafe Racer

Met onder andere deze foto:
010.jpg


Geïnspireerd door deze verbouw heb ik dus een shock gekocht en gisteren laat het eerste stukje van het originele frame weg geslepen:
temporary_zpszlp7exgg.jpg


Het is een demper van een Kawasaki ZX9R. Ik heb hem gekozen omdat de veer en de demping beide instelbaar zijn, de sleutel voor het verdraaien van de veerstoel zit er al bij, en omdat mijn bod van 20 euro geaccepteerd werd. Leek me geen slechte deal! Ik ga het frame (hopelijk) minder intensief verbouwen.

Ohja, dit is het voorwiel:
temporary_zpsi7glej1m.jpg


Inmiddels is het contactslot van ebay binnen, het startrelais nog niet. Geduld...

Hugo
 
Als de midlife crisis op je veertigste begint, kan ik je geruststellen. :Y

Je hebt alle tijd, want uit ervaring kan ik zeggen, dat de mijne dan al 28 jaar duurt..... })

Dus dit projekt krijg je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel op tijd af. ;)


Leuk projektje,trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan