Hercules K125BW restauratie

Hallo.

Bedankt voor het compliment, leuk ook om te horen dat je op de hoogte bent van mijn projecten ;)
Zodra de bol dor echt helemaal 100 % is neem ik een paar weken vrij van het sleutelen om wat verbeteringen te maken in mijn sleutelruimte, daarna hoop ik weer met de K2 verder te gaan.

Ik wacht je update geduldig af :)

Groeten.
 
De luchtfilter hebben we opgehaald bij Demtec in ruil voor een paar speciaal biertjes. Even geschuurd en gespoten met antiroest primer.





De drijfstang en krukas hebben we bij VVM afgegeven en deze was de volgende dag al klaar! De big end pen moest ook nog op maat gemaakt worden omdat deze niet paste, ook de conus was niet meteen goed en moest opnieuw. Waarschijnlijk is de Mazzucchelli drijfstang eigenlijk voor een Hercules 125 crosser. Wij konden gelukkig snel door dankzij Jeroen.

De lagerschalen gingen er zonder problemen mbv de gasbrander.



En toen weer de krukasspeling shimmen. De hoekcontact lagers moeten tussen 0,05mm en 0,1mm speling hebben.



Dus lager erin leggen en meten tot de binnenring.



Vervolgens door de rekenmachine halen en de juiste shims erbij pakken. De binnenring kort verhitten met een gasbrander en je kan hem er met de hand om duwen (in een lap).





Alles gemonteerd met 12.9 inbus bouten. Ingespoten met antiroest.



We hebben de axiale speling daarna nagemeten met een meetklok. De keerringen zaten er niet in omdat die de krukas niet 'vrij' laten. Alleen de 6 bouten rondom de krukasholte met de momentsleutel vast zetten. De versnellingsbak zit er ook niet in.



De berekeningen klopte niet met wat gemeten werd, 0,02mm (te weinig speling). Dus uit elkaar en de binnenring eraf trekken om er een shim van 0,1 af te halen.



Vervolgens bleek dit 0,12mm speling, waar 0,1 is toegestaan, dus te veel. Door shims te wisselen kwamen we toch enigzins in de buurt. Jeroen van VVM heeft ons ook nog kunnen helpen hierbij.
De uiteindelijke krukasspeling ligt op 0,07mm en dat is perfect. Hij zoekt mooi zijn zwaarste punt op.

De versnellingsbak hebben we op dezelfde manier aangepakt. Hij schakelde vorige keer niet perfect naar zijn 5e versnelling, en Martijn van EMOT vertelde dat dit vaak ligt aan de speling op de uitgaande as. Deze moet maximaal 0,1mm zijn.

Eerst tandwielen plaatsen.



Vervolgens zorgen dat ze perfect tegenover elkaar staan door shims onder de stapel te plaatsen.



Ja het kan.. een shim schuren. Er is 0,02mm afgegaan met meerdere stappen schuurpapier.



Het verschil meten door de as omhoog te trekken. (krukas niet gemonteerd en alleen de bouten rondom de uitgaande as)



Komt op 0,06 mm speling. Dit kan prima omdat deze as veel minder uitzet dan de krukas die veel warmer wordt.



En toen alles in elkaar gezet, binnen een uur ongeveer. En als kadootje schakelde hij nu wel vloeiend door alle versnellingen, ook nummer 5.

En het blok zit erin :)



Maar om te teasen eerst een serie foto's :9













En dan nu het filmpje waar we zo lang op hebben gewacht :) Nog niet rijdend, alleen even om het blok te testen.



*O* *O* *O* *O* *O* https://youtu.be/cPFppM4ZVn8 *O* *O* *O* *O* *O*

Blok loopt fantastisch, tot nu toe. Als we hem morgen kunnen starten zonder liters rook, dan is met zekerheid te zeggen dat de keerring het wel vol gaat houden.
 
Om problemen te voorkomen. Even netjes afslijpen en mooi glad maken. Kwastje verf er over en je ziet er geen barst van ook de keurmeester niet. Wat niet weet wat niet deert.
 
Af slijpen kan een zwake las geven want die las ziet er niet goed uit , beter afslijpen en een goede mooie
Las er overheen ,zeker is zeker
 
Zo lijkt het alsof het origineel is. Als je het gaat verstoppen word het misschien juist opgemerkt. Dus, niks aan doen. Jij bent waarschijnlijk de enige op dat moment die weet dat daar een extra lasje zit.
 
Heb je misschien meer informatie waarom niet? Eigen ervaring of iets dergelijks?

Ik heb meerdere Kreidlers laten keuren bij de RDW voor een motorkenteken.
Mijn ervaring. Ze kijken naar de wielbasis, het framenummer, het bloknummer en de banden.
Meer doen ze niet. Sterker nog, heb nog nooit een ding hoeven starten om bijvoorbeeld lichten te checken of iets degelijks. Die gasten vinden het alleen maar leuk om oude dingen te keuren. :]

Dus maak je niet druk over die las, die zien ze niet eens. En als ze hem zouden zien is er geen 1 die er vraagtekens bij zet.
 
blokje draait mooi trouwens! verstandig om het blokje toch te splitten voor andere krukaslagers en het nameten met de klok :)

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat *D
 
ik ben het er wel mee eens niks aan doen aan die lasjes. Ik heb mijn motor ook laten keuren bij RDW en hoefde hem ook niet te starten. En ik had nog zon mijn best gedaan hem stil te krijgen. is een Suzuki T500 tweetakt die best wel herrie maakt.
Maar hij werd in eerste instantie afgekeurd op lichtbeeld.Dat terwijl ik er een orginele koplamp in had! Bleek dat ze bij importeren allemaal voorzien zijn van een ronde koplamp die wel een goed lichtbeeld had. Dus wel zorgen voor goed lichtbeeld en zorgen dat je geen benzine lekkage hebt.
 
Inderdaad niks doen, ik heb ooit een Ducati geimporteerd bij verhuizing uit buitenland. Alles in orde gemaakt tot aan emissie eisen en geluid toe, ze keken alleen naar de nummers. Vroeg of ik er mee op circuit reed toen hij de opgerulde bandjes zag, wat ik kon beamen, oh zei de man dan is de fiets in goede conditie, racers bezuinigen niet op onderhoud.......
 
Verschillende meningen, maar ik denk opnieuw lassen, want dan weet ik zeker dat het goed is. Of het nou voor of na het keuren is..

Wat betreft keuren van een oude motor, ik heb gelezen (motorfietsweb) dat het ene keuringsstation makkelijker is dan het andere met oldtimers. Kan iemand dat bevestigen? en welke is dan aan te bevelen?

Voor mij is Amsterdam het dichtstbij.

Klein updateje. Ik ben heel lang bezig geweest met de garage, het was echt een troep.. Nu is alles netjes ingedeeld.

Er is een pakje uit Dieren aangekomen, met de verfbussen en een nieuwe gasschuif. Aantal dingen zijn gespoten of hebben een 2e laag gehad, waaronder het stuur en de luchtfilterdoos. Gasschuifje is ook gemonteerd.



Kobbenette heeft een nieuwe koppelingshendelhouder opgestuurd, die moet nog gepolijst worden.

Bij HCBF hebben we eindelijk een glijblokje gemaakt voor de ketting. Van het goede materiaal, met dank aan melvinn :)







Het laatste deel van de uitlaat (demper) is nu ook behandeld met olie, tegen de roest. Dit keer heet gestookt met een gasbrander en in zijn geheel in de oude olie gedoopt. :9

Het komt nu zo dichtbij :) :)
 
Laatst bewerkt:
Voor de andere K125BW bezitters, we kunnen nog 4 a 5 glijblokjes maken van het overige materiaal. Als je interesse hebt, stuur even een PM. We houden er zelf 1 op "voorraad".
 
Laatst bewerkt:
Keurmeesters zijn ook mensen, heb eens mijn eerste MZ die ik weer terugheb trouwens laten herkeuren ivm ingeleverd kenteken..begon te zeiken over van alles maar vooral over trommelrem die niet goed zou zijn..
Dat jonge mannetje wilde hem niet goedkeuren en was al over vijven, collega's deden licht al uit..
Komt andere collega , vraagt waarom hij hem niet goedkeurd, zegt leuk ding laat mij eens rondje rijen...en stopt em met piepend bandje..en zegt remt prima keur em goed kunnen we de deur op slot doen..
Dus ja...ff gelukhebben wie je krijgt bij RDW..
 
Niets aan doen. De keuring is administratief. De keurmeester moet de documenten toetsen aan het framenummer. Het is geen IK of APK keuring. Als je een Suzuki ziet uit de jaren tachtig zijn de lassen veel erger.

We hebben geen documenten van de motor, dan wordt het automatisch invoerkeuring toch?

Of bedoel je dat we info over het model mee moeten nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan